Przystanki na żądanie - idea, teoria, zasady

Moderatorzy: Poc Vocem, Wiliam

Jelcz4755
Posty: 126
Rejestracja: 02 paź 2012, 17:11

Post autor: Jelcz4755 » 19 sty 2019, 14:51

A może miała randkę w autobusie. 104 bardziej kameralne i romantyczne.

Tak już zupełnie poważnie, to mi się czasem zdarza z kimś spotkać w konkretnym wozie. Myślę, że wielu innym pasażerom też.

reserved
Posty: 14559
Rejestracja: 27 gru 2005, 17:51
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: reserved » 20 gru 2019, 11:44

Czy ja dobrze widzę? W tym roku w wigilię nie będą obowiązywały dla linii 5xx dodatkowe przystanki na żądanie?
https://www.wtp.waw.pl/zmiany/2019/12/1 ... worocznym/

fraktal
Posty: 5465
Rejestracja: 17 gru 2005, 12:03

Post autor: fraktal » 21 gru 2019, 17:52

Mnie zastanawia co za typ pisał ten komunikat. Oto przykład:
WTP pisze:w dniu 28-29.12.2019r. (sobota, niedziela)

Autobusy, tramwaje, metro, SKM, linie nocne, linie Lxx obowiązywać będzie rozkład jazdy zgodny z typem dnia

****
w dniach 2÷3.01.2020r. (czwartek, piątek)

Autobusy, tramwaje, metro, SKM, linie Lxx obowiązywać będzie rozkład jazdy zgodny z typem dnia

Awatar użytkownika
pawcio
Posty: 25274
Rejestracja: 16 gru 2005, 13:53
Lokalizacja: Os. Wilga

Post autor: pawcio » 21 gru 2019, 19:03

To pisała osoba która tworzyła wewnętrzne zlecenie.
Niekoniecznie zgadzam się ze wszystkim, co napiszę. (C) Marshall McLuhan
"Na diamentach nic nie wyrośnie. Za to kwiaty świetnie rosną na gnoju." - Josefa Idem

alojz
Posty: 2650
Rejestracja: 25 wrz 2010, 22:34

Post autor: alojz » 21 gru 2019, 19:20

pawcio pisze:
21 gru 2019, 19:03
To pisała osoba która tworzyła wewnętrzne zlecenie.
A pozostałą część tego komunikatu pisała inna osoba?

Awatar użytkownika
pawcio
Posty: 25274
Rejestracja: 16 gru 2005, 13:53
Lokalizacja: Os. Wilga

Post autor: pawcio » 21 gru 2019, 20:18

To nie ma większego znaczenia. Przede wszystkim ktoś kto to wrzucał na stronę nie przetworzył tego z zetteemicznego na ludzki.
Niekoniecznie zgadzam się ze wszystkim, co napiszę. (C) Marshall McLuhan
"Na diamentach nic nie wyrośnie. Za to kwiaty świetnie rosną na gnoju." - Josefa Idem

Awatar użytkownika
marcus
Posty: 612
Rejestracja: 20 wrz 2008, 23:24
Lokalizacja: Ursus

Post autor: marcus » 23 gru 2019, 10:52

reserved pisze:
20 gru 2019, 11:44
Czy ja dobrze widzę? W tym roku w wigilię nie będą obowiązywały dla linii 5xx dodatkowe przystanki na żądanie?
https://www.wtp.waw.pl/zmiany/2019/12/1 ... worocznym/
Może ktoś zapomniał, albo zorientował się, że to niezgodne z Ustawą o PTZ.

Awatar użytkownika
vernalisadonis
Posty: 3047
Rejestracja: 03 cze 2012, 13:12

Post autor: vernalisadonis » 24 gru 2019, 1:10

Niezgodne także z Ustawą o Transporcie Drogowym.
Warszawa, 08.07.2014r., 8505/4A/519
Wrocław, 04.02.2016r., 4630/010A/146
Bydgoszcz, 05.01.2022 M202/3/55
Komunikacja miejska oraz kolej

reserved
Posty: 14559
Rejestracja: 27 gru 2005, 17:51
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: reserved » 15 lut 2022, 2:01

Coraz częściej ludzie nie machają na przystankach na żądanie. W ogóle to jest taka wolna amerykanka. Wielu ludzi nie patrzy na to czy przystanek jest na żądanie, często wsiada tylko dlatego że ktoś inny wcisnął guzik w autobusie. Sam zacząłem już zatrzymywać się na każdym przystanku na którym ktoś jest - ot dla świętego spokoju, gdyż raz już zostałem niesprawiedliwie ukarany przez ZTM.

I jak tak to obserwuję, to nasuwa mi się taka myśl, czy nie warto byłoby przeorganizować systemu i wprowadzić coś takiego, że nie ma podziału na przystanki na żądanie i stałe, a każdy przystanek jest na żądanie w takim sensie, że w autobusie trzeba nacisnąć przycisk (jak do tej pory), a jeśli chodzi o ludzi na przystankach, to autobus by się zatrzymywał zawsze gdy ktoś na nim jest. Dlaczego tak? Zauważyłem, że ludzie mają duży problem z ogarnięciem który przystanek jest na żądanie itd., a to rodzi wiele sytuacji konfliktowych. W samym autobusie ludzie często wciskają i tak STOP gdy chcą wysiąść, nawet gdy jest to przystanek stały, więc to nie problem. A kierowca nie musiałby się zastanawiać czy pasażer pomacha z przystanku, tylko po prostu jak widzi że ktoś jest to staje, jak widzi że przystanek pusty to jedzie dalej. Moim zdaniem byłoby to o wiele bardziej przejrzyste.

ashir
Posty: 27684
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 15 lut 2022, 6:17

Zacznijmy od tego, że to ZTM sam się gubi, który przystanek jest stały, a który na żądanie. Poza tym sam ZTM utrudnia zorientowanie się jaki jest charakter przystanku, komu przeszkadzał prosty podział oznaczenia linii na przystanku: "zielona obwódka" = na żądanie, "niebieska" = dla wysiadających, "przerywana czerwona" = okresowy itd. Te nowe jednokolorowe naklejki nie są zbyt czytelne.

Autobus Czerwon
Posty: 4065
Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
Lokalizacja: Stary Mokotów
Kontakt:

Post autor: Autobus Czerwon » 15 lut 2022, 6:39

reserved pisze:
15 lut 2022, 2:01
Sam zacząłem już zatrzymywać się na każdym przystanku na którym ktoś jest - ot dla świętego spokoju, gdyż raz już zostałem niesprawiedliwie ukarany przez ZTM.
I właśnie przez takie zachowania opisywane przez Ciebie problem się nasila. No bo po co machać, skoro autobus i tak się zatrzyma? To jest błędne koło. Nie wiem w jakich dokładnie okolicznościach dostałeś karę, ale myślę że odchył w drugą stronę, czyli zatrzymywanie się bez żądania, też nie jest dobry.

SU89
Posty: 413
Rejestracja: 14 wrz 2016, 14:48
Lokalizacja: 400 metrów od R-5

Post autor: SU89 » 15 lut 2022, 9:26

ashir pisze:
15 lut 2022, 6:17
Poza tym sam ZTM utrudnia zorientowanie się jaki jest charakter przystanku, komu przeszkadzał prosty podział oznaczenia linii na przystanku: "zielona obwódka" = na żądanie, "niebieska" = dla wysiadających, "przerywana czerwona" = okresowy itd. Te nowe jednokolorowe naklejki nie są zbyt czytelne.
A no właśnie. Ponadto te naklejki kompletnie nie sprawdzają się na nowych wiatach. Żeby zobaczyć, jaki to przystanek, często trzeba wyjść na ulicę (choć ZTM bohatersko rozwiązał ten problem zmniejszając wysokość części naklejek i naklejając je wyżej...). Natomiast na rozkładzie niezmiennie jedyną informacją, czy jest to przystanek na żądanie, jest niezamalowana kropka i "Ż" obok nazwy przystanku. Nic więcej. Tragedia.

mb112
Posty: 924
Rejestracja: 22 maja 2012, 23:47

Post autor: mb112 » 15 lut 2022, 9:41

reserved pisze:
15 lut 2022, 2:01
czy nie warto byłoby przeorganizować systemu i wprowadzić coś takiego, że nie ma podziału na przystanki na żądanie i stałe, a każdy przystanek jest na żądanie w takim sensie, że w autobusie trzeba nacisnąć przycisk (jak do tej pory), a jeśli chodzi o ludzi na przystankach, to autobus by się zatrzymywał zawsze gdy ktoś na nim jest.
W wielu miastach faktycznie tak to funkcjonuje, ale ma też swoje wady, np. gdy jest kilka linii na danym przystanku NŻ, a ktoś czeka na jedną konkretną, to nie ma potrzeby zatrzymywania wszystkich innych. Dawniej oczywiście bywało to przegięcie w drugą stronę, np. gdy jeden autobus się zatrzymywał na takim przystanku, to kierowca innej linii jadący za nim uznawał że już nie musi i omijał przystanek, nie patrząc czy akurat ktoś na niego nie czeka. Ale obecnie to już się raczej nie zdarza.
Ja zresztą często idę z psem koło przystanku NŻ, ale nie wsiadamy zwykle wtedy, to trochę głupio zatrzymywać autobusy bez potrzeby :)
I zgadzam się, że obecne naklejki na przystankach są zupełnie nieczytelne, dawniejsze z obwódkami faktycznie były dobre. Trzeba jeszcze dodać, że obecnie jest znacznie więcej osób przyjezdnych, które gorzej się w tym łapią.
Ale ogólnie systemu bym nie zmieniał, tylko poprawił czytelność oznaczeń.

bartoni722
Posty: 12137
Rejestracja: 20 mar 2009, 19:40
Lokalizacja: Z najlepszej dzielnicy Warszawy-czyli Uuk

Post autor: bartoni722 » 15 lut 2022, 9:45

No i jest też kwestia ułożenia rozkładów, gdzie różnice w ilości zatrzymań między kolejnymi brygadami mogą być znaczne.
I już nie stały pasażer świetnej linii 527. :(

Awatar użytkownika
Emyl
Podrzędne Chamidło
Posty: 6920
Rejestracja: 13 wrz 2009, 16:34
Lokalizacja: E91 ▸ Sbarascherstr.
Kontakt:

Post autor: Emyl » 15 lut 2022, 9:57

Wnioski:
1) zbyt duża liczba linii;
2) nieczytelny, źle zaprojektowany SIP;
3) niejasne zasady dot. nadawania statusu warunkowego (per przystanek lub per linia).

ODPOWIEDZ