Zabawka koordynacyjna

Moderatorzy: Poc Vocem, Wiliam

Awatar użytkownika
pawcio
Posty: 25328
Rejestracja: 16 gru 2005, 13:53
Lokalizacja: Os. Wilga

Post autor: pawcio » 31 sty 2013, 22:36

Zgodnie z rzuconą wcześniej obietnicą wrzucam prosty (by nie powiedzieć prostacki) plik do zabawy koordynacją tramwajową.
Plik jest przygotowany pod godziny szczytu (które zgodnie z moimi doświadczeniami są najłatwiejsze w układaniu koordynacji) na układ sprzed uruchomienia tarchomińskiego ogryzka. Dla uproszczenia swojej pracy tylko założyłem, że 31 kursuje co 5 minut, a nie co 4, ale z punktu widzenia zabaw koordynacyjnych nie ma to większego znaczenia.
Co do instrukcji obsługi. Zasadniczo wstawiamy sobie liczby do kolumny O w arkuszu "Linie" i w kolumnach AI:AR arkusza "Siatka" oglądamy efekty działalności. Arkusz jest przygotowany pod 10-minutowy fragment godziny, który potem jest powtarzalny przez cały szczyt. Dlatego wstawiać można tylko cyfry z zakresu 0-9 (dla linii mocnych 0-4). Wstawione są wszystkie (a przynajmniej mam taką nadzieję) przystanki wjazdowe na kolejne odcinki sieci. Którymi należy się przejmować bardziej, którymi mniej - to już decyzja Wasza. Są dwa przystanki sztuczne na odcinkach faktycznie bezprzystankowych (Al. Reymonta->Piaski oraz Kino Femina->Metro Ratusz Arsenał).
Ewentualne uwagi tak techniczne, jak i merytoryczne przyjmuję na PW.
Życzę miłej zabawy!
Załączniki
Koordynacja.rar
(193.8 KiB) Pobrany 334 razy
Niekoniecznie zgadzam się ze wszystkim, co napiszę. (C) Marshall McLuhan
"Na diamentach nic nie wyrośnie. Za to kwiaty świetnie rosną na gnoju." - Josefa Idem

bepe
Posty: 3516
Rejestracja: 04 wrz 2010, 15:33
Lokalizacja: Gocław

Post autor: bepe » 31 sty 2013, 22:49

pawcio pisze:Zasadniczo wstawiamy sobie liczby do kolumny O
A te liczby co mają oznaczać?

Awatar użytkownika
pawcio
Posty: 25328
Rejestracja: 16 gru 2005, 13:53
Lokalizacja: Os. Wilga

Post autor: pawcio » 31 sty 2013, 22:50

Końcówki minutowe odjazdów z pętli.
Niekoniecznie zgadzam się ze wszystkim, co napiszę. (C) Marshall McLuhan
"Na diamentach nic nie wyrośnie. Za to kwiaty świetnie rosną na gnoju." - Josefa Idem

bepe
Posty: 3516
Rejestracja: 04 wrz 2010, 15:33
Lokalizacja: Gocław

Post autor: bepe » 01 lut 2013, 0:29

Dobra, ogarnąłem. Fajne! :) Można wręcz powiedzieć, że to jeszcze lepszy sposób na unikanie uczenia się od żubrów on-line :D

Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27394
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 01 lut 2013, 1:25

Bardzo fajne. Śpisz za mnie.
and I ask my masks and I:
surely we are living in a dream?

Płowieszczołak
Posty: 274
Rejestracja: 27 lip 2011, 18:08

Post autor: Płowieszczołak » 01 lut 2013, 8:37

Dzięki! Interesujące i przydatne!

Awatar użytkownika
pawcio
Posty: 25328
Rejestracja: 16 gru 2005, 13:53
Lokalizacja: Os. Wilga

Post autor: pawcio » 01 lut 2013, 9:12

fik pisze:Bardzo fajne. Śpisz za mnie.
Szkoda, że nie uzgodniłeś tego z moją córką.
Niekoniecznie zgadzam się ze wszystkim, co napiszę. (C) Marshall McLuhan
"Na diamentach nic nie wyrośnie. Za to kwiaty świetnie rosną na gnoju." - Josefa Idem

draco
Posty: 90
Rejestracja: 22 sie 2011, 14:06
Lokalizacja: Uniwersytet Warszawski

Post autor: draco » 01 lut 2013, 10:24

Super zabawka. Bardzo dziękuję za zajęcie na łykend. :grin:

Co do ważności tras i oceny jakości zaproponowanych ustawień to proponuję:
1. ustalić (demokratycznie lub odgórnie przez pawcia) priorytet (zakładam, że może mieć on wartość od 0 do 1) dla poszczególnych tras
2. obliczyć wskaźnik średniego oczekiwania na tramwaj przy uwzględnieniu wagi priorytetu dla tras (jak będę znał wartości wag, to mogę to zrobić w Excelu)
3. stworzyć listę rankingową dla opracowanych przez nas pomysłów

Awatar użytkownika
pawcio
Posty: 25328
Rejestracja: 16 gru 2005, 13:53
Lokalizacja: Os. Wilga

Post autor: pawcio » 01 lut 2013, 10:39

draco pisze:1. ustalić (demokratycznie lub odgórnie przez pawcia) priorytet (zakładam, że może mieć on wartość od 0 do 1) dla poszczególnych tras
To wbrew pozorom jest ważniejsze niż samo ustalenie końcówek odjazdów.
Niekoniecznie zgadzam się ze wszystkim, co napiszę. (C) Marshall McLuhan
"Na diamentach nic nie wyrośnie. Za to kwiaty świetnie rosną na gnoju." - Josefa Idem

draco
Posty: 90
Rejestracja: 22 sie 2011, 14:06
Lokalizacja: Uniwersytet Warszawski

Post autor: draco » 01 lut 2013, 10:44

pawcio pisze:
draco pisze:1. ustalić (demokratycznie lub odgórnie przez pawcia) priorytet (zakładam, że może mieć on wartość od 0 do 1) dla poszczególnych tras
To wbrew pozorom jest ważniejsze niż samo ustalenie końcówek odjazdów.
Chcesz powiedzieć, że to też powinien być element zabawy?

Awatar użytkownika
pawcio
Posty: 25328
Rejestracja: 16 gru 2005, 13:53
Lokalizacja: Os. Wilga

Post autor: pawcio » 01 lut 2013, 10:47

Oczywiście, że tak.
Niekoniecznie zgadzam się ze wszystkim, co napiszę. (C) Marshall McLuhan
"Na diamentach nic nie wyrośnie. Za to kwiaty świetnie rosną na gnoju." - Josefa Idem

draco
Posty: 90
Rejestracja: 22 sie 2011, 14:06
Lokalizacja: Uniwersytet Warszawski

Post autor: draco » 01 lut 2013, 11:00

pawcio pisze:Oczywiście, że tak.
Rozumiem, że chciałbyś podzielić się z nami swoją pracą, ale nie tak szybko. ;-)
Jeśli ktoś ustali priorytety dla Jerozolimskich i JP2 na 0 i wyjdzie mu wszystko cacy, to osiągnie jedynie pseudosukces. Może są jakieś kryteria, które pozwalają na ustalenie wartości priorytetów, np. liczba wsiadających pasażerów, długość trasy? Jakby to się dało obliczyć, to pół drogi za nami.

Tak wiem, marzycielem jestem.

Awatar użytkownika
pawcio
Posty: 25328
Rejestracja: 16 gru 2005, 13:53
Lokalizacja: Os. Wilga

Post autor: pawcio » 01 lut 2013, 13:21

draco pisze:Może są jakieś kryteria, które pozwalają na ustalenie wartości priorytetów, np. liczba wsiadających pasażerów, długość trasy? Jakby to się dało obliczyć, to pół drogi za nami.
Ustalenie wag poszczególnych odcinków jest oczywiście konieczne do optymalizacji koordynacji w skali sieci. Wręcz jest ważniejsze niż potem samo koordynowanie odjazdów linii. Tyle tylko, że to potrzebne jest do analiz liczbowych i komputerowych. Nasza sieć tramwajowa jest na tyle nieskomplikowana, że daje się ją (jeszcze) ogarnąć bez takich pomocy.
draco pisze:Rozumiem, że chciałbyś podzielić się z nami swoją pracą, ale nie tak szybko. ;-)
Nie mam niczego takiego w zanadrzu. Może kiedyś. Ale wpierw pójdę w kierunku automatyzmu systemu w zależności od częstotliwości. Bo na dziś międzyszczytu czy święta ułożyć się tutaj nie da.
Niekoniecznie zgadzam się ze wszystkim, co napiszę. (C) Marshall McLuhan
"Na diamentach nic nie wyrośnie. Za to kwiaty świetnie rosną na gnoju." - Josefa Idem

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 36626
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Post autor: Bastian » 01 lut 2013, 13:51

pawcio pisze:Ustalenie wag poszczególnych odcinków jest oczywiście konieczne do optymalizacji koordynacji w skali sieci. Wręcz jest ważniejsze niż potem samo koordynowanie odjazdów linii. Tyle tylko, że to potrzebne jest do analiz liczbowych i komputerowych. Nasza sieć tramwajowa jest na tyle nieskomplikowana, że daje się ją (jeszcze) ogarnąć bez takich pomocy.
Ja rozumiem, że chodzi o to, czy pierwszeństwo mają tramwaje na Marszałkowskiej, czy 28/35 na Reymonta, czy też 18/20 na FSO. Niewątpliwie takie założenia trzeba przyjąć na początku.
Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

Awatar użytkownika
pawcio
Posty: 25328
Rejestracja: 16 gru 2005, 13:53
Lokalizacja: Os. Wilga

Post autor: pawcio » 01 lut 2013, 14:05

Owszem. Ale póki co można to ogarniać w głowie. Przynajmniej do momentu porównywania wersji między sobą lub automatyzacji procesu.
Niekoniecznie zgadzam się ze wszystkim, co napiszę. (C) Marshall McLuhan
"Na diamentach nic nie wyrośnie. Za to kwiaty świetnie rosną na gnoju." - Josefa Idem

ODPOWIEDZ