WKM nie działa tak całkiem offline. Kupno biletu, aktywacja, kontrola etc. trafia do systemu przecież. Ale informację o zawieszeniu WKM ZTM posiada, o bilecie na e-WKM też wszystko wie. Obie WKM przypisane są do jednego numeru PESEL. Informatycznie nie jest to problem zaciągnąć dane z obu systemów. Pytanie czy w POP mają tak rozbudowane narzędzie. Wątpię...
Bilety, kontrole, taryfa
Moderator: JacekM
Re: Bilety, kontrole, taryfa
Oczywiście że w POP. Innego sposobu nie ma.Daniel_FCB pisze: ↑08 sie 2023, 12:39No dobrze, to która baza jest dla ZTMu nadrzędna w przypadku kontroli biletów? Albo inaczej - w którym momencie ZTM nadaje ponowną ważność mojemu biletowi. W momencie wysłania wniosku internetowego, czy wgrania go z powrotem na kartę?
Pozostaje kwestia formalna kiedy faktycznie bilet staje się ważny? W chwili odwieszenia przez www czy wizyty w POP. Idę o zakład, że dział windykacji przyjmie wersję nr 2. Bo tam raczej z automatu odrzucali reklamacje. Chyba że coś się w podejściu zmieniło. Ale pójdą na wersję, że odwieszenie w necie to tylko złożenie wniosku który podlega rozpatrzeniu podczas wizyty w POP. Więc wcześniej bilet był nieważny (zawieszony). O ile stracił ważność.
Chyba, że bilet nie stracił ważności, wtedy kontroler nie będzie miał wiedzy, że bilet w międzyczasie był zawieszony.
Kasjer(ka), po sprawdzeniu terminu zawieszenia/odwieszenia ręcznie "dogrywa" brakujące dni.Paweł D. pisze: ↑08 sie 2023, 13:19Oczywiście że w POP. Innego sposobu nie ma.Daniel_FCB pisze: ↑08 sie 2023, 12:39
No dobrze, to która baza jest dla ZTMu nadrzędna w przypadku kontroli biletów? Albo inaczej - w którym momencie ZTM nadaje ponowną ważność mojemu biletowi. W momencie wysłania wniosku internetowego, czy wgrania go z powrotem na kartę?
Bilet na karcie cały czas jest technicznie ważny, nawet w okresie zawieszenia. Jeśli kanar sprawdzi Cię w trakcie okresu zawieszenia, to nie wyjdzie mu nic o tym, że nie masz biletu. W momencie odwieszenia nic nie zmienia się na karcie - czyli jeśli jesteś w trakcie pierwotnej ważności biletu - możesz nadal jeździć do pierwotnej daty ważności beż żadnych dodatkowych czynności. W POP po prostu ręcznie dodadzą Ci okres zawieszenia. W przypadku, gdy przy wgrywaniu w POP tych dodatkowych dni stwierdzą jednocześnie, że w okresie zawieszenia sprawdził Cię kanar, to dostaniesz "opłatę dodatkową"*. Jeśli w trakcie okresu zawieszenia skończy CI się bilet, to i tak musisz kupić nowy przed wizytą w POP (lub w jej trakcie), bo do dogrania okresu zawieszenia musisz mieć na karcie aktywny bilet.Daniel_FCB pisze: ↑08 sie 2023, 12:39No dobrze, to która baza jest dla ZTMu nadrzędna w przypadku kontroli biletów? Albo inaczej - w którym momencie ZTM nadaje ponowną ważność mojemu biletowi. W momencie wysłania wniosku internetowego, czy wgrania go z powrotem na kartę?
* Pytanie uzupełniające jest takie - czy jeśli nie zgłoszę się wcale po odbiór dni z okresu zawieszenia, to czy potencjalny mandat za jazdę w okresie zawieszenia mi się upiecze, czy tak czy owak będzie to jakoś sprawdzone i będą mnie ścigać. Teoretycznie - jeśli nie zgłoszę się po odbiór dni z zawieszenia, to tak, jakby go nie było...
Pierwsze słyszę aby opłatę dodatkową można było wystawić zaocznie albo w innym czasie i miejscu niż kontrola. Jedyną sankcją może być uznanie dnia użycia biletu za pierwszy dzień odwieszenia.
Jeśli tak, to być może urządzenia kontrolerskie mają dostęp do czarnej listy zawieszonych kart - ale nie zmienia to faktu, że czynność zawieszenia biletu nie wpływa jakkolwiek i jakąkolwiek drogą (kasownik/urządzenie kontrolerskie/biletomat) na zapis na karcie. W każdym razie nie ma dwóch baz i nie ma która być nadrzędna. Jest jedna baza z zapisem zawieszeń i jest kontrakt fizycznie wgrany na kartę. Żeby można było jeździć bilet nie może być zawieszony w bazie i na karcie musi być fizycznie wgrany ważny kontrakt.
Zamiast "można jeździć" wstaw "posiadać ważny bilet" - wtedy pasuje?
Wtedy zdanie kompletnie traci sens.
Dobra, EOT, chyba i tak już wiadomo co i jak...
Wysłane z mojego SM-A405FN przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego SM-A405FN przy użyciu Tapatalka
Przypuszczam, że baza aktywnych biletów na dany/poprzedni dzień jest na tyle małym plikiem, że można by ją jednorazowo ściągać na czytnik każdego dnia. To przy okazji właściwie zabiłoby ewentualne fałszywki bo trzeba by je było codziennie przerabiać.
Druga, mniej intensywna, opcja to dodanie do czytników opcji wgrania biletu z systemu - internetowego lub dodatkowego. Coś takiego działa od lat w Łodzi.
Czy mamy w tym momencie do czynienia z jakąś masową awarią biletomatów? Wczoraj miałem do czynienia z czterema, w różnych miejscach - w autobusie (nie zapamiętałem niestety numeru poza tym, że krótki MAN z Kleszczowej), na Ulrychowie, Świętokrzyskiej, CNK. Każdy po długim przenyśleniu sprawy obwieszczał "awarię drukowania".
Wczoraj nie działał też wieczorem na brygadzie 257 (czy jakiejś takiej) linii 138. Obstawiam, że autobus dopiero co wyjechał z zajezdni, więc mógłby jednak działać ten biletomat…Yelonker pisze:Czy mamy w tym momencie do czynienia z jakąś masową awarią biletomatów? Wczoraj miałem do czynienia z czterema, w różnych miejscach - w autobusie (nie zapamiętałem niestety numeru poza tym, że krótki MAN z Kleszczowej), na Ulrychowie, Świętokrzyskiej, CNK. Każdy po długim przenyśleniu sprawy obwieszczał "awarię drukowania".
ŁK
Skoro dziś przejazdy KM były bezpłatne to jak skorzystać z przejazdu w Intercity na podstawie biletu KM?Od godziny 17:30 na odcinku Warszawa Zachodnia/Warszawa Gdańska – Łuków - Warszawa Zachodnia/Warszawa Gdańska wprowadzono wzajemne honorowanie biletów spółki Koleje Mazowieckie – KM w pociągach spółki PKP Intercity oraz biletów spółki PKP Intercity w pociągach Kolei Mazowieckich – KM.