Bilety, kontrole, taryfa

Moderator: JacekM

Paweł D.
Posty: 5246
Rejestracja: 21 sie 2006, 23:50
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Paweł D. » 06 cze 2022, 12:08

Czy kontrolerzy to już na dłużej bez białych koszul? Trochę szkoda ;)

michael112
Posty: 2812
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 15 cze 2022, 8:50

Bon Jovi pisze:
05 cze 2022, 19:26
Bilet 30-minutowy; strefa 1+2; normalny 4,40 zł, ulgowy 2,20 zł.
(wzrost normalny o 1,00 zł a ulgowy o 0,50 zł oraz wydłużenie czasu ważności z 20 minut, o 10 minut do 30 minut)
Bilet 30-minutowy uprawniający do nieograniczonej liczby przejazdów do 30 minut od momentu skasowania.

Bilet jednorazowy 90-minutowy; strefa 1; normalny 5,60 zł, ulgowy 2,80 zł.
(wzrost normalny o 1,20 zł a ulgowy o 0,60 zł oraz wydłużenie czasu ważności z 75 minut, o 15 minut do 90 minut)
Bilet jednorazowy przesiadkowy uprawniający do nieograniczonej liczby przejazdów do 90 minut od momentu skasowania biletu albo przejazdu jednym środkiem transportu do ostatniego przystanku/stacji trasy.

Bilet jednorazowy 120-minutowy; strefa 1+2; normalny 9 zł, ulgowy 4,50 zł.
(wzrost normalny o 2,00 zł a ulgowy o 1,00 zł oraz wydłużenie czasu ważności z 90 minut, o 30 minut do 120 minut)
Bilet jednorazowy przesiadkowy uprawniający do nieograniczonej liczby przejazdów do 120 minut od momentu skasowania biletu albo przejazdu jednym środkiem transportu do ostatniego przystanku/stacji trasy.
Ja jestem za tym żeby było mniej zamieszania dla pasażerów i dlatego uważam że nie powinno być że jedne bilety czasowe/jednorazowe są ważne w obu strefach, a inne tylko w 1.
Rozważałem dwie propozycje: bilet 30-/75-/120- minutowy, albo cztery rodzaje: 30-/60-/90-/120- minutowy. Wszystkie ważne w obu strefach biletowych.
Funkcja biletu jednorazowego przesiadkowego tylko przy ostatnim - 120-minutowym (i tak praktycznie się nie zdarza żeby jeden półkurs trwał powyżej 120 min. a w mieście nawet powyżej 75 min.).
Bon Jovi pisze:
05 cze 2022, 19:26
Jeśli od biletu dobowego do weekendowego, traktujemy jeszcze jako nie okresowe, to takie zmiany proponuję.

Bilet dobowy (24h); strefa 1; normalny 19 zł, ulgowy 9,50 zł.
(wzrost normalny o 4,00 zł a ulgowy o 2,00 zł)
Bilet dobowy uprawniający do nieograniczonej liczby przejazdów wszystkimi liniami w ciągu 24 godzin od momentu skasowania biletu.

Bilet dobowy (24h); strefa 1+2; normalny 33 zł, ulgowy 16,50 zł.
(wzrost normalny o 7,00 zł a ulgowy o 3,50 zł)
Bilet dobowy uprawniający do nieograniczonej liczby przejazdów wszystkimi liniami w ciągu 24 godzin od momentu skasowania biletu.

Bilet 3-dniowy (72h); strefa 1; normalny 46 zł, ulgowy 23 zł.
(wzrost normalny o 10,00 zł a ulgowy o 5,00 zł)
Bilet 3-dniowy uprawniający do nieograniczonej liczby przejazdów w ciągu 72 godzin od momentu skasowania biletu.

Bilet 3-dniowy (72h); strefa 1+2; normalny 73 zł, ulgowy 36,50 zł.
(wzrost normalny o 16,00 zł a ulgowy o 8,00 zł)
Bilet 3-dniowy uprawniający do nieograniczonej liczby przejazdów w ciągu 72 godzin od momentu skasowania biletu.

Bilet weekendowy; strefa 1+2; normalny 30 zł, ulgowy 15 zł.
(wzrost normalny o 6,00 zł a ulgowy o 3,00 zł)
Bilet weekendowy uprawniający do nieograniczonej liczby przejazdów od godz. 19:00 w piątek do godz. 8:00 w poniedziałek.

Bilet weekendowy grupowy; strefa 1+2; 5 osób; normalny 50 zł.
(wzrost normalny o 10,00 zł)
Bilet weekendowy grupowy uprawniający grupę liczącą do 5 osób do nieograniczonej liczby przejazdów na liniach dziennych i nocnych od godz. 19:00 w piątek do godz. 8:00 w poniedziałek.
Ja się zastanawiam czy nie wycofać tych weekendowych znowu dla klarowności oferty, zamiast tego może być bilet 2-dobowy (48h) do wykorzystania w ciągu całego tygodnia. Teraz jak skasujesz w sobotę wieczorem czy w niedzielę to Ci się marnuje czas.
Ale nie jestem pewien czy ten 2-dobowy jest potrzebny, być może wystarczy 3-dobowy.

Za to byłbym bardzo za przywróceniem biletu tygodniowego (7-dobowego - 168h). Przyda się turystom przyjeżdżającym do miasta na kilka dni.

Ogólnie tutaj propozycja żeby były cztery rodzaje biletów: 1-/2-/3-/7- dobowy, albo tylko trzy: 1-/3-/7- dobowy, bez weekendowego i weekendowego grupowego.

Zastanawiam się także, czy również w przypadku krótkookresowych nie zlikwidować podziału na strefę 1 i 2, zostawiając go tylko przy biletach długookresowych na karcie miejskiej. Mniej typów biletów, mniejszy bałagan do wyboru przez pasażera.

Poza tym, byłbym za tym żeby bilety krótkookresowe można było kupować w pojazdowych automatach biletowych, oczywiście z terminem ważności wydrukowanym w momencie zakupu. Gdyby zmniejszyć liczbę wariantów biletów według mojej propozycji, to może tych wersji (bez podziału na strefy) nie byłoby więcej niż jest teraz do wyboru w automatach w autobusie - cztery rodzaje czasowych plus cztery rodzaje krótkookresowych to daje 8 wariantów. Doliczając normalny / ulgowy - to 16.

Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27359
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 15 cze 2022, 8:57

michael112 pisze:
15 cze 2022, 8:50
Zastanawiam się także, czy również w przypadku krótkookresowych nie zlikwidować podziału na strefę 1 i 2, zostawiając go tylko przy biletach długookresowych na karcie miejskiej. Mniej typów biletów, mniejszy bałagan do wyboru przez pasażera.
Generalnie dzięki Karcie Warszawiaka i Warszawa+ podział przy biletach długookresowych już prawie nie istnieje, więc twoja propozycja jest de facto likwidacją stref bez likwidacji stref.
Wszystko w imię czytelności!
and I ask my masks and I:
surely we are living in a dream?

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 8267
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 15 cze 2022, 10:09

michael112 pisze:
15 cze 2022, 8:50
Mniej typów biletów, mniejszy bałagan do wyboru przez pasażera.
Zastanawiam się... co jest nosem, a co tabakierą: prosta oferta, czy oferta odpowiadająca na wiele różnych potrzeb i sytuacji? A może w dzisiejszych czasach - czasach wiedzy o UXach wszelakich - większość zależy od odpowiedniej prezentacji informacji?

Ergo: to, co zaproponowałeś, to w mojej ocenie uproszczenie przez likwidację stref. To jest wtórne przy jasnej informacji co jest strefą 1, a co 2 (w Wawie mamy ten komfort, że całe główne miasto to jedna strefa). Czyli to uproszczenie nic nie daje. Tak, mnie również brakuje biletu tygodniowego.

Mała dygresja: gdy taryfę tworzy samorząd, to mówimy że powinno opłacać się zawsze i wszędzie pasażerowi (przykład: opinia, że bilet weekendowy niekoniecznie się opłaca, bo przecież gdyby ktoś go skasował w sobotę po południu, to...). Gdyby taryfę układał podmiot prywatny (dajmy na to: Flixbus), to byśmy mówili, że działa w celu maksymalizacji zysku, że musi mu się to opłacać, a pasażer może skorzystać lub nie. Ot, taka dygresja - zapraszam do dyskusji ;-)

Łukasz
Posty: 10490
Rejestracja: 15 gru 2005, 15:48
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Łukasz » 17 cze 2022, 23:02

fik pisze:
michael112 pisze:
15 cze 2022, 8:50
Zastanawiam się także, czy również w przypadku krótkookresowych nie zlikwidować podziału na strefę 1 i 2, zostawiając go tylko przy biletach długookresowych na karcie miejskiej. Mniej typów biletów, mniejszy bałagan do wyboru przez pasażera.
Generalnie dzięki Karcie Warszawiaka i Warszawa+ podział przy biletach długookresowych już prawie nie istnieje, więc twoja propozycja jest de facto likwidacją stref bez likwidacji stref.
Wszystko w imię czytelności!
Podobnie nie ma już jakieś 30 lat taryfy pospiesznej, ze 20 lat nocnej, a od nastu lat na wielu biletach można jeździć pociągami. Wiec tak, można spokojnie myśleć o likwidacji stref.
ŁK

Paweł D.
Posty: 5246
Rejestracja: 21 sie 2006, 23:50
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Paweł D. » 18 cze 2022, 7:46

Tylko wtedy gminy musiałyby więcej dołożyć się do komunikacji....

Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27359
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 20 cze 2022, 9:23

Spośród 35 gmin, do których dojeżdża komunikacja ZTM w jakiejkolwiek formie, łącznie 30 w jakiejś formie już się dokłada więcej, bo już ma I strefę lub bierze udział w programie Warszawa+. Pozostałe 5 gmin których mieszkańcy muszą kupować pełnopłatne bilety strefy 2 to Chynów (1 przystanek), Czosnów, Halinów, Nowy Dwór Mazowiecki i Karczew. System, w którym Jabłonna, Sowia Wola Folwarczna i Rzakta są w tej samej strefie i tak samo wycenione, zdrowy nie jest i de facto już upadł.
and I ask my masks and I:
surely we are living in a dream?

reserved
Posty: 14565
Rejestracja: 27 gru 2005, 17:51
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: reserved » 20 cze 2022, 10:21

Moim zdaniem albo powinno się znieść strefy, albo zachować prosty podział: 1 strefa w Warszawie, 2 strefa poza Warszawą. Dla mnie absurdem jest, że na takim np. 710 Konstancin jest w 1 strefie, ale już Piaseczno w 2. Kto to zrozumie z przyjezdnych?

Łukasz
Posty: 10490
Rejestracja: 15 gru 2005, 15:48
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Łukasz » 20 cze 2022, 10:50

Jakoś nie widzę problemu w tym, że Karczew i Nowy Dwór są w tej samej strefie. Jak ktoś musi, to niech jedzie z Karczewa do Nowego Dworu. Dla kilku podróży rocznie nie ma co budować stref.
ŁK

ashir
Posty: 27688
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 20 cze 2022, 11:00

reserved pisze:
20 cze 2022, 10:21
Moim zdaniem albo powinno się znieść strefy, albo zachować prosty podział: 1 strefa w Warszawie, 2 strefa poza Warszawą. Dla mnie absurdem jest, że na takim np. 710 Konstancin jest w 1 strefie, ale już Piaseczno w 2. Kto to zrozumie z przyjezdnych?
A jakbyś to rozwiązał? Wszystkie gminy mają być za karę w strefie 2, bo niektóre nie są zainteresowane większymi dopłatami?

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 8267
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 20 cze 2022, 11:16

reserved pisze:
20 cze 2022, 10:21
Kto to zrozumie z przyjezdnych?
To może lepiej nie wyjeżdżaj z Polski, a na pewno nie do Zurychu, bo dostaniesz zawału na widok ich systemu stref biletowych:
https://www.stadt-zuerich.ch/vbz/de/ind ... ystem.html

Awatar użytkownika
Dantte
Posty: 3480
Rejestracja: 09 sie 2006, 15:00
Lokalizacja: 8052

Post autor: Dantte » 20 cze 2022, 14:26

Raczej bym nie porównywał. Jakby mi automaty biletowe w Warszawie (czyli jednak spory kanał sprzedaży) dały wpisać miejsce docelowe i od razu zaproponowały dobry bilet, to bym taki system w Wawie chciał bo bym się nie musiał domyślać, jaki bilet mam wybrać.
wszystkie linie metra na bialoleke!
2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 17

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 8267
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 20 cze 2022, 15:23

IMHO wygląd/układ ekranu to sprawa wtórna przy porównaniu do budowy taryfy...

Awatar użytkownika
Dantte
Posty: 3480
Rejestracja: 09 sie 2006, 15:00
Lokalizacja: 8052

Post autor: Dantte » 20 cze 2022, 15:26

Normalnie tak, w Warszawie straszyły chyba parę lat bramki na M2 przez które nie da się przejść z biletem pojazdowym i pokazuje, jak rozjechane są taryfy/bilety/infrastruktura:)
wszystkie linie metra na bialoleke!
2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 17

reserved
Posty: 14565
Rejestracja: 27 gru 2005, 17:51
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: reserved » 20 cze 2022, 16:01

ashir pisze:
20 cze 2022, 11:00
reserved pisze:
20 cze 2022, 10:21
Moim zdaniem albo powinno się znieść strefy, albo zachować prosty podział: 1 strefa w Warszawie, 2 strefa poza Warszawą. Dla mnie absurdem jest, że na takim np. 710 Konstancin jest w 1 strefie, ale już Piaseczno w 2. Kto to zrozumie z przyjezdnych?
A jakbyś to rozwiązał? Wszystkie gminy mają być za karę w strefie 2, bo niektóre nie są zainteresowane większymi dopłatami?
Rozwiązałbym to w prosty sposób: jednolita płatność gmin albo brak komunikacji na terenie gminy która nie zgadza się na takie stawki. Wtedy gmina organizuje własny transport dla swoich mieszkańców.

ODPOWIEDZ