Korekta taryfy - 2011

Moderator: JacekM

bepe
Posty: 3516
Rejestracja: 04 wrz 2010, 15:33
Lokalizacja: Gocław

Post autor: bepe » 31 sie 2011, 15:52

Bon Jovi pisze:Nie ma prawa do wydawania aktow prawnych, ale ma prawo do wydawania orzeczen i kierowania ich do wlasciwych organow w tym przypadku chodzi o rade danego miasta.
Orzeczenia wydaje sąd. A rzecznik praw konsumenta może co najwyżej wydawać opinie, niewiążące, rzecz jasna, nikogo.

Awatar użytkownika
Bon Jovi
Posty: 753
Rejestracja: 25 maja 2010, 18:05
Lokalizacja: Warszawa - Srodmiescie

Post autor: Bon Jovi » 31 sie 2011, 16:15

jesli opinia powedruje do sadu skierowana przez rzecznika, to sad na podstwaie opini wydaje orzeczenie, o to mi wlasnie chodzilo.
"Livin' On A Prayer"
----------
Aby się dowiedzieć kim jestem, trzeba mnie najpierw poznać.
----------
Linie blisko mojego domu.
M2, 106, 162, N14, N16, N64.

bepe
Posty: 3516
Rejestracja: 04 wrz 2010, 15:33
Lokalizacja: Gocław

Post autor: bepe » 31 sie 2011, 16:17

Nic z tych rzeczy. Sąd wydaje orzeczenie na podstawie rozpoznania sprawy oraz obowiązujących przepisów prawa. Gdyby sąd wydawał orzeczenie na podstawie opinii rzecznika, to po co ten sąd?

Awatar użytkownika
Bon Jovi
Posty: 753
Rejestracja: 25 maja 2010, 18:05
Lokalizacja: Warszawa - Srodmiescie

Post autor: Bon Jovi » 31 sie 2011, 16:24

Na podstawie opini sad stwierdza czy rzeczywiscie jest tak jak rzecznik opiniuje czy nie. Nie kazde orzeczenie sadu jest na korzysc, czasem jest nie na korzysc. W takim razie na podstwie czego (orzeczenia, czy innego aktu prawnego) Rada Warszawy i ZTM musialy zmienic w regulaminie zer oplaty za karty miesjkie nie moga byc pobierane i nalezy sie zwrot pieniedzy za probrane oplaty przy wyrabianiu kart? Bo chyba sam sąd z braku innych spraw nie zajal sie tym, aby sad sie tym zajal musi miec albo zlozony pozew lub wlasnie rzecznik (spraw obywatelskich, praw konsumenta itp.) na podstawie opini pyta się sądu. A sąd wydaje orzeczenie czy to co zaopiniowal rzecznik jest zgodne z prawem i czy trzeba to zmienic lub czy tez nie wymaga to zmian i pozostawia sie do decyzji innych rad miasta itp.
"Livin' On A Prayer"
----------
Aby się dowiedzieć kim jestem, trzeba mnie najpierw poznać.
----------
Linie blisko mojego domu.
M2, 106, 162, N14, N16, N64.

bepe
Posty: 3516
Rejestracja: 04 wrz 2010, 15:33
Lokalizacja: Gocław

Post autor: bepe » 31 sie 2011, 22:59

Bon Jovi pisze: W takim razie na podstwie czego (orzeczenia, czy innego aktu prawnego) Rada Warszawy i ZTM musialy zmienic w regulaminie zer oplaty za karty miesjkie nie moga byc pobierane i nalezy sie zwrot pieniedzy za probrane oplaty przy wyrabianiu kart?
Pojęcia nie mam, nie znam sprawy. Może ktoś zaskarżył uchwałę (każdy może zaskarżyć jego zdaniem niezgodną z prawem uchwałę rady gminy do sądu administracyjnego), może wojewoda skierował skargę albo unieważnił uchwałę w części, a może po prostu rada uznała argumenty rzecznika praw konsumenta za rozsądne i postanowiła uczynić, jak sugerował? W każdym razie rzecznik praw konsumenta nie może nikogo do niczego zmusić. On tylko pomaga pokrzywdzonym konsumentom.

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 11 wrz 2011, 3:54

Bon Jovi pisze:A w innych miastach bilety sa w taki sposob sprzedawanei nikt nie zlozyl na to skargi, a w Warszawie zostala najwidoczniej zlozona skarga, dlatego to zostalo zmienione.
została? Czy sobie gdybasz? Bo ja nic takiego nie przypominam...
PS W Skierniewicach w autobusach w ogóle nie można kupić biletów.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

MichalJ
Posty: 15236
Rejestracja: 12 kwie 2010, 19:33

Post autor: MichalJ » 12 wrz 2011, 9:35

http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,95 ... pisz_.html
Dane tysięcy pasażerów, którzy zwracają niewykorzystane bilety sprzed podwyżki spisuje Zarząd Transportu Miejskiego. Kto odmówi pokazania dowodu osobistego, pieniędzy nie odzyska. - Cóż za absurd! - dziwią się radni, którzy głosowali nowe stawki

Według najnowszych informacji pasażerowie oddali już 90 tys. biletów, które straciły ważność. ZTM zwraca za nie pieniądze, bo od 16 sierpnia obowiązują nowe ceny. Procedura jest jednak żmudna. Urzędnicy spisują 11-cyfrowe numery każdego biletu. Do tego trzeba wypełnić formularz, podając imię, nazwisko i dane z dowodu osobistego. Z powodu tych formalności przed kasami stoją ogromne kolejki.

Biurokracja kwitnie

Pan Wiesław z Tarchomina wybrał się do punktu ZTM na stacji metra Marymont. Chciał się pozbyć ulgowego biletu dobowego i dwóch normalnych jednorazowych. Do zwrotu było w sumie 10 zł i 10 gr. Urzędniczka poprosiła go o dowód. On zdziwił się, chciał poznać podstawę prawną. Po kilkunastu minutach poszukiwań usłyszał, że jest nią wewnętrzny regulamin ZTM.

- To ociera się o paranoję! Przecież to nie są bilety imienne. Kiedy kupowałem je w kiosku, nie musiałem się legitymować - komentuje nasz czytelnik. I relacjonuje, co było dalej: - Odmówiłem wpisania na formularzu danych osobowych. Ponieważ ludzie w kolejce coraz bardziej się denerwowali, urzędniczka stwierdziła, że łaskawie nie zażąda ode mnie dowodu. Poradziła, bym podał dane dowolnej osoby, bo bilet może przecież zwracać każdy. Odpowiedziałem, że w takim razie podpiszę się trzema krzyżykami. Czy to nie farsa?

Rzecznik ZTM Igor Krajnow przekonuje, że ta procedura ma służyć eliminowaniu nadużyć. Jakich, skoro bilety i tak są szczegółowo sprawdzane? Automat w punktach ZTM błyskawicznie pokazuje, czy nie zostały już skasowane albo sfałszowane. - Zdarzało się, że ktoś zwracał nie swój bilet - stwierdza rzecznik i odpowiedzialność przerzuca na radnych. - To oni uchwalili takie przepisy, a my się ich trzymamy. Zamiast dowodu osobistego można też okazać paragon, rachunek albo fakturę kupna biletu.

To przez kioskarzy

Przesądza o tym paragraf 32, ale radni nie mają o nim pojęcia. - Pierwsze słyszę - dziwi się Zofia Trębicka (PO).

- To urzędnicy przemycili te absurdalne zapisy. Kto przechowuje paragon za 20-minutowy bilet? Jakie mogą być nadużycia przy jego zwrocie? - pyta Marcin Rzońca (SLD).

- ZTM sam ukręcił sobie pętlę na szyję. Dodaje pracy urzędnikom przy spisywaniu i przechowywaniu danych, utrudnia życie pasażerom. Zwrot pieniędzy powinien się odbywać jak najsprawniej i jak najmniejszym kosztem - podkreśla Dariusz Figura (PiS).

Takich problemów nie było przy poprzedniej podwyżce w 2008 r. Wtedy przez pół roku ze starymi biletami pasażerowie mogli kasować uzupełniające (z odpowiednią dopłatą).

Igor Krajnow przekonuje, że największe kolejki przy kasach powodują kioskarze: - Zamiast pozbyć się zapasów tam, gdzie je porobili, czyli w hurtowni, przynoszą po sto biletów naraz do naszych punktów. Hurtownie potrąciłyby im jednak marżę do 10 gr na sztuce. Kupili taniej, u nas chcą sobie jeszcze zarobić, blokując kolejkę zwykłym pasażerom, którzy mają kilka, kilkanaście biletów.

Działanie ponad miarę?

"Gazeta" zainteresowała się, co się dzieje z danymi personalnymi, które zbiera teraz ZTM. Wielka awantura o to wybuchła już w zeszłym roku - urzędnicy szczegółowo spisywali pasażerów przy wyrabianiu kart miejskich ze zdjęciami, na które kontrolerzy nawet nie spoglądają. - Wtedy uznano, że ZTM ma prawo zbierać dane. Czy jest to niezbędne w tym przypadku? Radzę zwrócić się do generalnego inspektora ochrony danych osobowych - podpowiada Anna Brzozowska-Filipowicz z biura miejskiego rzecznika konsumentów.

Małgorzata Kałużyńska-Jasak, rzeczniczka GIODO, potwierdza, że od 2004 r. ZTM ma zarejestrowany zbiór danych osobistych pasażerów. Ostatnio zaś zgłosił kolejną poprawkę związaną ze zwrotami starych biletów. GIODO sprawdza właśnie, czy to uzasadniona procedura, czy też "jest to działanie ponad miarę".

Zamieszanie z biletami

To nie pierwsza kontrowersja, która towarzyszy ostatniej podwyżce w komunikacji. Opisywaliśmy już zaskoczenie pasażerów wracających z wakacji. Wbrew dotychczasowym regułom nagle dowiadywali się, że doładowując kartę miejską tym samym rodzajem biletu przed upłynięciem terminu poprzedniego, tracą końcówkę starego kontraktu. Początkowo ZTM podawał na ten temat skąpe informacje. Dopiero kiedy o sprawie zrobiło się głośno, ostrzeżenia rozwieszono we wszystkich tramwajach i autobusach. Pieniądze za niewykorzystane dni, w których obowiązywał bilet, można wprawdzie odzyskać, ale tylko w trzech miejscach w Warszawie, gdzie tworzą się duże kolejki.
Zdarzało się, że ktoś zwracał nie swój bilet - stwierdza rzecznik
Ciekawe, jak się po kartoniku poznaje, czyj on jest, i co tu pomoże spisanie z dowodu. Proponuję obsługiwać tylko klientów w krawacie.

Awatar użytkownika
Pawel_
Sierściuch
Posty: 8295
Rejestracja: 01 maja 2007, 18:08
Lokalizacja: Zagłębie Szklane :-)

Post autor: Pawel_ » 12 wrz 2011, 9:37

Aż tak są duże kolejki w tych POPach? :>

reserved
Posty: 14565
Rejestracja: 27 gru 2005, 17:51
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: reserved » 12 wrz 2011, 10:05

Pawel_ pisze:Aż tak są duże kolejki w tych POPach? :>
Ja tam nie wiem, ale w zeszły poniedziałek jak szukałem jakiegokolwiek miejsca żeby doładować kartę poszedłem także do POPu na stację Centrum (tak koło 18) to kolejka ciągnęła się przez pół peronu stacji. :-)

Awatar użytkownika
R-9 Chełmska
Posty: 7760
Rejestracja: 14 gru 2005, 20:15
Lokalizacja: Czerniaków/Rakowiec

Post autor: R-9 Chełmska » 12 wrz 2011, 10:05

MichalJ pisze:Ciekawe, jak się po kartoniku poznaje, czyj on jest, i co tu pomoże spisanie z dowodu
No właśnie, totalnie tego nie rozumiem... Mam trochę biletów do oddania, mam nadzieję, że przed styczniem GIODO wyda decyzję...
5290 - LINIĘ OBSŁUGUJE ZAKŁAD "CHEŁMSKA"
Najczęściej podróżuję: 2, 17, 33, 136, 141, 172, 186, 509, 518, N01, N32

Awatar użytkownika
Szeregowy_Równoległy
Szeregowe Chamidło
Posty: 14095
Rejestracja: 13 paź 2008, 11:37

Post autor: Szeregowy_Równoległy » 12 wrz 2011, 16:12

Igor Krajnow pisze:Zdarzało się, że ktoś zwracał nie swój bilet - stwierdza rzecznik
Czy naprawdę to jest różnica, kto zwraca bilet?
Artykuł pisze:Przesądza o tym paragraf 32, ale radni nie mają o nim pojęcia
Parafraza klasyka pisze:Paragraf trzydziesty drugi mówi, że mogą zrobić wszystko, czego nie możemy im zabronić. (...) Nie ma obowiązku pokazywania paragrafu trzydziestego drugiego.(...) Tak mówi prawo.
129, 177, 178, 187, 194, 197, 207, 716, 401, 517, N35, N85, R1, R3, S1.

Nazywam się Major Bień

Awatar użytkownika
Solaris U10
Posty: 2702
Rejestracja: 18 gru 2005, 13:26

Post autor: Solaris U10 » 12 wrz 2011, 16:38

To jest po prostu przerażające. Czym ta podwyżka różni się od innych, że na każdym kroku pojawiają się jakieś protesty ze strony pasażerów lub problemy ze strony ZTM-u? Trzy lata temu ani nie było szaleństw z podwójnym ładowaniem kart, ani problemów ze zwrotami...

jgas
Posty: 1401
Rejestracja: 28 gru 2006, 21:05
Lokalizacja: z ukrycia

Post autor: jgas » 12 wrz 2011, 21:30

Pawel_ pisze:Aż tak są duże kolejki w tych POPach? :>
Dziś o 9.30 na stacji metra Plac Wilsona były 2 osoby w kolejce.
I nikt ode mnie nie żądał dokumentu.

Stary Pingwin
Posty: 5791
Rejestracja: 11 lis 2009, 11:48

Post autor: Stary Pingwin » 13 wrz 2011, 8:32

Solaris U10, W tym roku ktoś bardzo mądry opracował nową procedurę zwrotu biletów, zgodną z prawem unijnym i prawem TCWW.
miłośnik 13N

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14778
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 13 wrz 2011, 9:28

Bilety kartonikowe są na okaziciela, więc legitymowanie zwracających je jest moim zdaniem ewidentnie nadużyciem... Zobaczymy, co powie GIODO na ten temat.
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

ODPOWIEDZ