(!) Dyskusje o sieci linii tramwajowych

Moderator: Wiliam

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26798
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 31 mar 2021, 7:28

Były warsztaty urbanistyczne dla tych rejonów a deweloperzy już przebierają nóżkami - przecież ta miejscówka jest o rząd wielkości lepsza, niż zatyłcza Białołeki. Stoi jeden blok z osiedla na bloków kilkanaście a to nie jest jedyne planowane tam osiedle. W perspektywie pięcioletniej będzie potrzebny trzeci slot tramwajowy.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Autobus Czerwon
Posty: 4069
Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
Lokalizacja: Stary Mokotów
Kontakt:

Post autor: Autobus Czerwon » 31 mar 2021, 10:09

Bastian pisze:
30 mar 2021, 23:31
Autobus Czerwon pisze:
29 mar 2021, 9:44
Dodatkowo w związku z zatracaniem charakteru biurowego przez Służewiec, nie musi mieć super dojazdu zewsząd (np. z linii wołomińskiej którą jako przykład podał KwZ), w związku z czym moim zdaniem też nie musi być bezpośredniego tramwaju z Dworca Wileńskiego na Służewiec.
To argument za czym? Przecież nie ma takiej linii.
To było nawiązanie do wypowiedzi KWZ, a pośrednio do pomysłu przekierowania 4 na Służewiec.
KwZ pisze:
28 mar 2021, 19:20
Z Wileńskiego np. z linii wołomińskiej bezpośrednio 4 przez WZ, Marszałkowską, Puławską, Woronicza na Służewiec, 51 min. Zamiast M2 + łącznik + M1 + 18/31 obecnie, wg jakdojade ~37 min; 41 min M2+17/41 z przesiadką na ONZ (do Postępu, uwzględnione 5 min z DwW do przystanku).

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26798
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 31 mar 2021, 10:42

Przekierowanie 4 na Służewiec nie ma związku z dojazdem na Mordor z Wileniaka. Jak z każdym prawie tramwaje przejeżdżającym przez Centrum, tak w 4 i tak występuje istotna zmiana potoków plus podniesiona przeze mnie kwestia optymalizacji koordynacji na ciągu Marszałkowskiej, kwestia dopasowania taboru, wreszcie - kwestia szkieletowej komunikacji w duże święta. Można ją oczywiście wykpiwać, że to tylko trzy przystanki (choć te trzy przystanki to jednocześnie cały Muranów!) ale słaba podatność na koordynację układu 4-18-35 dotyczy odcinka aż do Woronicza.

Inna sprawa, że zarówno Woronicza, jak i Puławska (a w mniejszym zakresie Wołoska) to najwolniejsze obecnie ciągi tramwajowe z największym potencjałem do wprowadzenia priorytetu i docelowy czas przejazdu będzie krótszy o dobrych kilka minut. Opór przesiadki jest kwestią indywidualną jednak, więc zastąpienie podróży z trzema przesiadkami (3/4/25->M2->M1->18/31) (względnie dwiema w przypadku linii wileńśkiej) jedną bezpośrednią może być atrakcyjne nawet, jeśli będzie to o 15 minut dłuższa podróż.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10639
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 31 mar 2021, 12:36

Bastian pisze:
30 mar 2021, 23:31
To argument za czym? Przecież nie ma takiej linii.
Została zaproponowana linia 4 z Bródna, Dworca Wileńskiego na Służewiec (w zamian za 18 na Wyścigi).

Glonojad pisze:
31 mar 2021, 7:28
W perspektywie pięcioletniej będzie potrzebny trzeci slot tramwajowy.
A to się skieruje jakieś 25, 23, które nie będzie potrzebne na Bródnie po oddaniu M2. Jeśli naprawdę mają być 3 sloty, to pewnie z tego dwa powinny być do Wileńskiego. Sytuacja z jednym slotem na Gdański (41), jednym na Muranów (18) i jednym na Wileński (20) byłaby okropna.

W ogóle sieć tramwajów po oddaniu 3+2 należałoby przemyśleć - i w sumie jest dobry czas na to.
Szukając odpowiedzi na pytanie "Kiedy 3+2?" znalazłem nowy artykuł podający datę oddania do użytku 24.08.2022 dla Bródna i podobnie na zachodzie:
Transport Publiczny pisze:Jesienią 2022 r. będzie już można z niej korzystać – przewiduje [prezes Metra dr inż. Jerzy Lejk].
Do założeń należałoby dodać zapewne Winnicę.
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26798
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 31 mar 2021, 13:20

Winnica to jest kwestia, jak zapowiedział Prezes TW, kilku tygodni a nie miesięcy.

Zgadzam się, że Jagiellońska powinna mieć oba obecne sloty do Wileńskiego - i skłaniałbym się ku temu, aby także trzeci tam prowadził. Przy czym 23 to ja tam zupełnie nie widzę, na Czynszowej coś musi zostać, a wycofanie 23 z Bemowa to pomysł absurdalny; jeśli zachodnie M2 ma któremuś tramwajowi z Obozowej robić konkurencję, to prędzej 20 (pokrycie strefy dojścia, zmiana sposobów dojazdów na WAT) lub 24 (dojazd do Isengradu przez M2 zamiast bezpośrednio).
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Łukasz
Posty: 10487
Rejestracja: 15 gru 2005, 15:48
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Łukasz » 31 mar 2021, 16:23

Autobus Czerwon pisze:
Bastian pisze:
29 mar 2021, 0:52
Zatem na Żeraniu budują się osiedla, więc komunikację należy wzmacniać, zaś na Służewcu budują się osiedla, więc komunikację można osłabiać - dobrze cię czytam? ;)
Nie, tramwajów na Służewiec można już nie wzmacniać bo póki co wystarczy aktualna liczba kursów, tramwaje na Jagiellońskiej trzeba będzie wzmocnić w dalszej perspektywie (a w tej bliższej zwiększyć liczbę kursów do Wileńskiego poprzez przekierowanie 18, plusy tego rozwiązania już padły na forum), a liczbę tramwajów na Bródno będzie można niedługo zmniejszyć dzięki otwarciu M2. Dodatkowo w związku z zatracaniem charakteru biurowego przez Służewiec, nie musi mieć super dojazdu zewsząd (np. z linii wołomińskiej którą jako przykład podał KwZ), w związku z czym moim zdaniem też nie musi być bezpośredniego tramwaju z Dworca Wileńskiego na Służewiec.
Z linii wołomińskiej mordor ma dojazd przy pomocy KM+S2. Tylko trzeba rozkład zrobić odpowiedni albo zrobić S6 z Wołomina. A teraz to nawet są pociągi Radom/Piaseczno-Tłuszcz/Zielonka.

Z Wileńskiego, przynajmniej z okolic, do mordoru jest jeszcze 138 - w czwórce spodziewałbym się podobnych potoków na całej trasie.
ŁK

kajo
Posty: 2787
Rejestracja: 03 lut 2007, 16:17
Lokalizacja: Warszawa-Rakowiec

Post autor: kajo » 09 maja 2021, 0:00

Nie wiedziałem gdzie to dodać, ale znalazłem ranking sieci tramwajowych.

https://pulsgdanska.pl/raporttramwajowy2021

Wychodzi, że najszybszą linią w szczycie w Polsce jest 2. Bawi to o tyle, że Poznań ma bezkolizyjną Pestkę, która gna 70 km/h. Fajnie to pokazuje, że priorytet dla tramwajów daje naprawdę szybki przejazd i tramwaj nie musi tyć bezkolizyjny.
Polecam: http://www.zm.org.pl
Nazywam się Kajo i jestem Roweroholikiem.

Łukasz
Posty: 10487
Rejestracja: 15 gru 2005, 15:48
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Łukasz » 09 maja 2021, 10:55

Było to gdzieś już. I „naprawdę”. I priorytet jest mega ważny. A pestka nie ma priorytetu :>?
ŁK

mkm101
Posty: 992
Rejestracja: 23 maja 2006, 17:05
Kontakt:

Post autor: mkm101 » 09 maja 2021, 11:42

Łukasz pisze:
09 maja 2021, 10:55
Było to gdzieś już. I „naprawdę”. I priorytet jest mega ważny. A pestka nie ma priorytetu :>?
Temat powinien raczej trafić do priorytetów - ale tym się niech zajmą moderatorzy (o ile się zgadzają z moją opinią).

A co do treści raportu.
Nie ma się czym chwalić.
W pierwszej dziesiątce jest tylko warszawska "2", pozostałe gdzieś zauważalnie dalej.
Piąte miejsce w kraju - w mieście które ma prawie 100% wydzielonych torowisk i chwali się że ponad połowa skrzyżowań ma priorytet dla tramwaju.
I dowozówka do metra (31) z prędkością komunikacyjną poza szczytem 16,7 km/h i 137 miejscem w kraju (na 160 możliwych)

Jak realnie chcemy się chwalić priorytetami to zróbmy tabelkę z Vkom wszystkich linii teraz oraz dajmy na to 5 i 10 lat temu. I wtedy będzie widać jakie efekty przynosi ciężka praca Jarka i współpracowników.

kajo
Posty: 2787
Rejestracja: 03 lut 2007, 16:17
Lokalizacja: Warszawa-Rakowiec

Post autor: kajo » 09 maja 2021, 15:59

Łukasz pisze:
09 maja 2021, 10:55
Było to gdzieś już. I „naprawdę”. I priorytet jest mega ważny. A pestka nie ma priorytetu :>?
Pestka ma bezkolizyjną trasę i 70km/h w większości z tego co Pamiętam a mimo to jest tak samo szybka jak 2. Czyli nie trzeba budować wiaduktów, kładek itd by osiągnąć taki sam wynik. A do 2 łatwiej jest dojść niż do tramwaju w Poznaniu. Ja mieszkałem przy innej, ale też szybkiej trasie, na Warszawskiej i trzeba było tam przechodzić przejściem podziemnym, bo Pasów nie ma.
Czyli w Warszawie mamy tak samo szybką trasę, wybudowaną taniej i z lepszą dostępnością.
Polecam: http://www.zm.org.pl
Nazywam się Kajo i jestem Roweroholikiem.

Awatar użytkownika
Kelly
Posty: 1510
Rejestracja: 14 lis 2011, 18:29

Post autor: Kelly » 09 maja 2021, 17:04

A teraz porównajmy ilość kolizji i potrąceń na PST z naszą 2.

Awatar użytkownika
Vlady
Posty: 125
Rejestracja: 17 gru 2017, 22:56

Post autor: Vlady » 09 maja 2021, 17:10

Kelly pisze:
09 maja 2021, 17:04
A teraz porównajmy ilość kolizji i potrąceń na PST z naszą 2.
A to wina tramwaju, że ktoś się wtrynia na tory? Z drugiej strony nie widać codziennie ogłoszeń o wstrzymaniu ruchu na Tarchominie, więc chyba nie jest tak źle? 8-(

ashir
Posty: 27688
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 09 maja 2021, 17:13

Ale bierzecie pod uwagę, że w Poznaniu te linie jadą dalej (np. wspomniane 14 na Górczyn)? Jakby 2 jechała dalej na Kielecką, a nie kończyła na Młocinach to z pewnością wyszłaby wolniejsza. Zresztą widać to w różnicy między prędkością w szczycie, a poza szczytem. Warszawska 2 ma taką samą, kiedy poznańska 14 poza szczytem porusza się ciut szybciej. Po prostu 14 nie porusza się tylko po bezkolizyjnej Pestce.

kajo
Posty: 2787
Rejestracja: 03 lut 2007, 16:17
Lokalizacja: Warszawa-Rakowiec

Post autor: kajo » 09 maja 2021, 20:44

Kelly pisze:
09 maja 2021, 17:04
A teraz porównajmy ilość kolizji i potrąceń na PST z naszą 2.
Ale to pytasz, czy masz dane?
Polecam: http://www.zm.org.pl
Nazywam się Kajo i jestem Roweroholikiem.

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10639
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 10 maja 2021, 5:54

Poza tym 2 zyskuje na długim, szybkim odcinku przez most. Jak Katowice wybudują tramwaj po torach dookoła osiedla, to też będzie szybki.

Plus Pestka to pół trasy - od centrum jeden promień.

Ale tak, priorytet ma fundamentalne znaczenie. A potem czytam, że mógłby przyspieszyć tramwaje o 20-30 % (teoretycznie, w praktyce z połowę tego), co by zaowocowało zwiększeniem częstotliwości nawet...
Załączniki
Tramwaj w Katowicach 2019.jpg
Wersja 2019.
Tramwaj w Katowicach 2016.jpg
Wersja 2016.
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

ODPOWIEDZ