System rozkładów jazdy

Moderatorzy: Poc Vocem, Tyrystor, TranslatorPS

Awatar użytkownika
maciek.dab859
Posty: 1022
Rejestracja: 14 sty 2008, 13:43

Post autor: maciek.dab859 » 14 lip 2014, 21:34

pawcio pisze:Ja mam wrażenie że Busman przede wszystkim poległ na skali zadania. Był pisany pod Gdynię więc i w Radomiu daje radę. W Warszawie po prostu nie był w stanie się odnaleźć (a znam tylko czasy obsługi wyłącznie sieci tramwajowej). Do tego w Warszawie fatalnie działał serwis tego ustrojstwa i nie wiem ile było kłopotów z przyczyn źle skonfigurowanych założeń sieciowo-sprzętowych.
Z pomocą przychodzi niemiecki IVU.Plan, choć też nie jest łatwo - trochę inne (berlińskie) spojrzenie na tworzenie rozkładu jazdy.
DAB - Dansk Automobil Byggeri A/S, Silkeborg

Awatar użytkownika
pawcio
Posty: 25288
Rejestracja: 16 gru 2005, 13:53
Lokalizacja: Os. Wilga

Post autor: pawcio » 14 lip 2014, 21:40

Marvin pisze:Dla kierowcy jest oczywiście czytelniejszy wydruk z BusMana. Czasami jednak przychodzi np. rozkład na poziomym A5, podczas gdy optymalny byłby pionowy. Wtedy w poziomie cyfry są mniejsze i pozostaje duże puste pole z boku kartki.
Acha. Na pewno. BWL-ek 1+10+14 nie widziałeś.
Niekoniecznie zgadzam się ze wszystkim, co napiszę. (C) Marshall McLuhan
"Na diamentach nic nie wyrośnie. Za to kwiaty świetnie rosną na gnoju." - Josefa Idem

Awatar użytkownika
Marvin
Posty: 172
Rejestracja: 27 kwie 2010, 10:55
Lokalizacja: W-wa Ursynów

Post autor: Marvin » 14 lip 2014, 21:48

pawcio pisze:BWL-ek 1+10+14 nie widziałeś.
Właśnie. Zapomniałem o BWL-kach. Widziałem na przykład rozkład 739+130+727. Drukowanie czegoś takiego na dwóch stronach A5 to oryginalna idea. Mogę to wprawdzie przeczytać bez lupy, ale ciężko cokolwiek wypatrzyć, zerkając w trakcie kursu.

Awatar użytkownika
metropolis
Posty: 11
Rejestracja: 19 wrz 2012, 19:10

Post autor: metropolis » 15 lip 2014, 0:43

maciek.dab859 pisze:
pawcio pisze:Ja mam wrażenie że Busman przede wszystkim poległ na skali zadania. Był pisany pod Gdynię więc i w Radomiu daje radę. W Warszawie po prostu nie był w stanie się odnaleźć (a znam tylko czasy obsługi wyłącznie sieci tramwajowej). Do tego w Warszawie fatalnie działał serwis tego ustrojstwa i nie wiem ile było kłopotów z przyczyn źle skonfigurowanych założeń sieciowo-sprzętowych.
Z pomocą przychodzi niemiecki IVU.Plan, choć też nie jest łatwo - trochę inne (berlińskie) spojrzenie na tworzenie rozkładu jazdy.
Czy ZTM chce odejść od BusMana? IVU używane było w Poznaniu. teraz przesiedli się na BuszMena, który średnio sobie radzi...

PS - czy ktoś z Was dysponuje "skrinami" z Busmana, albo TeeRa?

Awatar użytkownika
pawcio
Posty: 25288
Rejestracja: 16 gru 2005, 13:53
Lokalizacja: Os. Wilga

Post autor: pawcio » 15 lip 2014, 6:06

metropolis pisze:Czy ZTM chce odejść od BusMana? IVU używane było w Poznaniu. teraz przesiedli się na BuszMena, który średnio sobie radzi...

PS - czy ktoś z Was dysponuje "skrinami" z Busmana, albo TeeRa?
Myślę, że gdyby mógł, to by to zrobił. Sek w tym, że powrotu wprost do TeeRa nie ma, bo Busman kilka przydatnych funkcjonalności ma, a cokolwiek innego to raz że podobna niewiadoma, a dwa to spora kasa.
Niekoniecznie zgadzam się ze wszystkim, co napiszę. (C) Marshall McLuhan
"Na diamentach nic nie wyrośnie. Za to kwiaty świetnie rosną na gnoju." - Josefa Idem

Awatar użytkownika
TranslatorPS
Posty: 623
Rejestracja: 16 sie 2012, 20:11
Lokalizacja: 東武東上線志木駅

Post autor: TranslatorPS » 15 lip 2014, 11:34

#92

Jeetam TeeR MZA BusMan ajenci. Mam parę kursówek z Redutowej i z BusMana są. I zastanawia mnie, który mądry umysł wypluł świąteczne 171.6 przed rokiem poziomo, jak to nieczytelne jest praktycznie podczas jazdy. No ale mniejsza z tym.
pawcio pisze:Był pisany pod Gdynię więc i w Radomiu daje radę.
...Dopóki nie wpadnie Ci w ręce kopia z Kielc :] A to już działa trochę inaczej. Nie wiem, czy to jest kwestia 80 vs. 100, czy licencji, czy też zezwoleń użytkownika, ale np. w mojej kopii nie jestem w stanie stworzyć zadań łączonych w formacie x-yy+x-yy (mogę tylko jako jeden numer brygady podpisany do jednej specyficznej linii). No, i warszawskich łączeń też nie da rady zrobić w sumie.
Marvin pisze: Czy rozkład jest drukowany przez program, który go stworzył, czy to jest i tak w jednej bazie i wyplucie rozkładu w tej czy w innej formie nie jest problemem?
No niestety, TeeR generuje swoje, BusMan swoje i tyle. Jakoś wątpię, żeby TeeR był w stanie wygenerować tabele tak skomplikowane, jakimi czasami rzuca BusMan :D
metropolis pisze:PS - czy ktoś z Was dysponuje "skrinami" z Busmana, albo TeeRa?
Zaatakuj na PW.
Ten od cyferek i tłumaczeń.
Ostatni manual miejski: Kraków 12240 > 538-04, 23.07.2023
Ostatni wysokopodłogowy miejski: Kraków 12240 > 538-04, 23.07.2023
Ostatni 5B/6B: EN57-2070 > ROJ 30517, 22.02.2024
Ostatni pod banderą ZTM: 6208 > 13/189, 7.01.2023

Awatar użytkownika
pawcio
Posty: 25288
Rejestracja: 16 gru 2005, 13:53
Lokalizacja: Os. Wilga

Post autor: pawcio » 15 lip 2014, 11:56

TranslatorPS pisze:Jakoś wątpię, żeby TeeR był w stanie wygenerować tabele tak skomplikowane, jakimi czasami rzuca BusMan :D
Nie, bo TeeR póki co nie wie o istnieniu brygad wieloliniowych.
Niekoniecznie zgadzam się ze wszystkim, co napiszę. (C) Marshall McLuhan
"Na diamentach nic nie wyrośnie. Za to kwiaty świetnie rosną na gnoju." - Josefa Idem

Awatar użytkownika
TranslatorPS
Posty: 623
Rejestracja: 16 sie 2012, 20:11
Lokalizacja: 東武東上線志木駅

Post autor: TranslatorPS » 15 lip 2014, 14:07

#93
pawcio pisze:Nie, bo TeeR póki co nie wie o istnieniu brygad wieloliniowych.
http://scr.hu/0hit/62wvq :?: 173/N83, 2 VII 2012.
Akurat ze skomplikowaniem tabel nie odnosiłem się do brygad wieloliniowych, co nawet samego układu wizualnego i np. układu komórek godzinowych w głównej tabeli i w nagłówku (ile razy narobiłem się w tym w Excelu to głowa nie mała). Już o zmniejszaniu fontu na jedną ze stron nie wspominając - 190 ma mniejszy font w kierunku Marek niż w kierunku Os. Górczewska, dla przykładu.

BusMan to inna liga, tylko trzeba jeszcze wiedzieć jak tą ligę wykorzystać :D
Ten od cyferek i tłumaczeń.
Ostatni manual miejski: Kraków 12240 > 538-04, 23.07.2023
Ostatni wysokopodłogowy miejski: Kraków 12240 > 538-04, 23.07.2023
Ostatni 5B/6B: EN57-2070 > ROJ 30517, 22.02.2024
Ostatni pod banderą ZTM: 6208 > 13/189, 7.01.2023

Awatar użytkownika
maciek.dab859
Posty: 1022
Rejestracja: 14 sty 2008, 13:43

Post autor: maciek.dab859 » 15 lip 2014, 18:19

TranslatorPS pisze:#93
pawcio pisze:Nie, bo TeeR póki co nie wie o istnieniu brygad wieloliniowych.
http://scr.hu/0hit/62wvq :?: 173/N83, 2 VII 2012.
Przecież to jest ręcznie wycinane i doklejone a na koniec ksero :wink:
DAB - Dansk Automobil Byggeri A/S, Silkeborg

Awatar użytkownika
Marvin
Posty: 172
Rejestracja: 27 kwie 2010, 10:55
Lokalizacja: W-wa Ursynów

Post autor: Marvin » 15 lip 2014, 21:27

TranslatorPS pisze:Jeetam TeeR MZA BusMan ajenci. Mam parę kursówek z Redutowej i z BusMana są. I zastanawia mnie, który mądry umysł wypluł świąteczne 171.6 przed rokiem poziomo, jak to nieczytelne jest praktycznie podczas jazdy.
No właśnie to mnie interesuje, kto decyduje o formie graficznej wydruku i czy ten ktoś w ogóle bierze pod uwagę czytelność dla kierowcy.
A jeśli chodzi o to, że TeeR MZA BusMan ajenci... tak jest najczęściej, co nie znaczy, że zawsze. Myślałem, że to może o czymś świadczy, ale jeśli nie, to taka nic nie znacząca ciekawostka.

Awatar użytkownika
pawcio
Posty: 25288
Rejestracja: 16 gru 2005, 13:53
Lokalizacja: Os. Wilga

Post autor: pawcio » 15 lip 2014, 21:51

MZA wydruki BusManowe też wykorzystuje.
Niekoniecznie zgadzam się ze wszystkim, co napiszę. (C) Marshall McLuhan
"Na diamentach nic nie wyrośnie. Za to kwiaty świetnie rosną na gnoju." - Josefa Idem

Awatar użytkownika
Solaris
Posty: 534
Rejestracja: 04 sie 2007, 11:08
Lokalizacja: R-10 - Solaris Urbino 18 Electric IVG

Post autor: Solaris » 13 wrz 2021, 19:03

Dyskusja przeniesiona z tematu o zmianach od września 2021 r. TraPS

Tak sobie czytam, co opowiadacie o możności lub nie możności tej samej numeracji dla dodatków w A i B, z podziałem na różne typy obsługujących je pojazdów.
Mam w związku z tym pytanie:
Czy ktoś ma faktyczną wiedzę, a nie teoretyczną z dziesiątej ręki, jaka jest konstrukcja podstawowej bazy danych :?:
Chodzi mi o to, czy w tej bazie zawarte są między innymi takie dane jak:
:arrow: Linia
:arrow: Brygada
:arrow: Rodzaj taboru do obsługi
:arrow: Rozkład jazdy
:arrow: Zajezdnia

Ps.
Prośba do administracji. Jeżeli istnieje taki temat, a jeżeli nie, to stworzyć nowy w bardziej stosownym miejscu i przenieść tam posty dotyczące w/w dyskusji. Mam wrażenie, że niewiele te posty mają związku ze zmianami wrześniowymi :)

Awatar użytkownika
TranslatorPS
Posty: 623
Rejestracja: 16 sie 2012, 20:11
Lokalizacja: 東武東上線志木駅

Post autor: TranslatorPS » 13 wrz 2021, 19:46

Nie wiem jak to wygląda w końcu pod względem hierarchii w TeeRze, ale w BusManie ogólnie jest to tak:
> z abstrakcyjnego kalendarza wynika siatka zależności typów dni;
> z alfanumerycznej mapy wynika układ sieci - przystanki, słupki, połączenia, przejazdy, czasy przejazdów;
> ponadto z paru innych pobocznych menu można edytować zajezdnie, typy taboru, umowy;
> do samego RJ jest potrzebna linia, warianty, oraz modele brygad - to ostatnie to część zależności kalendarza, dzięki której można bez układania całego RJ od nowa zmienić parę kursów (np. rozkład szkolny a wakacyjny różniący się jakimiś zajazdami czy brakiem pewnych kursów);
> jednocześnie w danej grupie linii może istnieć tylko jedna linia o dokładnie tym samym oznaczeniu, nawet jeśli zdefinuje się inne daty ważności. Taka jedna linia może jednak zawierać w sobie kilkanaście różnych rozkładów, zależnie od poziomu kalendarza - na upartego można spokojnie w jednej linii schować kilkanaście różnych rozkładów jednocześnie;
> poszczególne kursy przydziela się do brygady, które BusMan domyślnie nazywa LLLBB, np. czwarta brygada linii 26 pojawia się jako 02604;
> po zlepieniu obiegów (albo w tego lepienia trakcie) można przypisać zajezdnię i typ taboru do (s)tworzonego zadania. BusMan może i zawiera w sobie opcję zmiany taboru czy przydzielonej zajezdni w trakcie zadania (od pewnego kursu), ale ta opcja naprawdę nic nie zmienia. We wszelakich wydrukach (poza jednym) wciąż pojawia się to jako narzucony "od pierwszego kursu" typ taboru czy zajezdnia;
> BusMan nie sprawdza w ogóle typów taboru (chyba, że długość peronów a długość taboru, ale nie miałem okazji się z tym bawić), natomiast zgodność wyznaczonej do zajezdni zadania sprawdza dopiero jeśli dane zadanie zaczyna się i/lub kończy na zajezdni, tj. jeśli zadanie nie zawiera kursów dojazdowych (jak np. w Warszawie ma to miejsce przy ajentach, których RJ zawierają tylko kursy liniowe), BusMan wypluwa błąd o braku dojazdów/zjazdów, a jesli dojazdy są zdefinowane na inną zajezdnię niż wyznaczona dla zadania, to dopiero wtedy jest błąd o niepoprawnym przydziale zajezdni;
> wszelakie wydruki są generowane za każdym razem "na świeżo" na podstawie najnowszych zmian w bazie danych. Mowa tu zarówno o wydrukach użytkowych typu rozkłady przystankowe czy rozkłady służbowe, jak i o wydrukach statystycznych, np. podsumowania kilometrów czy liczby taboru.

Niemniej jednak:
> edycja zajezdni jako parametru do przypisania do zadania jest kompletnie osobna od edycji zajezdni jako punktu ruchu na mapie. Zajezdnię na mapie dodaje się jak każdy inny przystanek, zaznaczając tylko parametr "zajezdnia" przy edycji parametrów słupka. Zajezdnię jako parametr zadania można wpisać jakąkolwiek - nie musi być ona w ogóle nijak związana z zajezdniami na mapie (ba, jedyna możliwa zależność pomiędzy nimi jest właściwie odwrotna). W końcu statystycznie poszczególne kontrakty są w BM rozdzielane za pomocą zajezdni (Mob10, Mob58, Arriva38, itd.);
> przydział typu taboru do zadania jest praktycznie stricte statystyczny, te też można zresztą zdefinować na wszelakie możliwe sposoby. Oznaczenie taboru na wydrukach przystankowych jest pochodną przydzielenia typów taboru do poszczególnych zadań.


(Jak ja widzę swoje komentarze sprzed 7 lat to się taki mały cringe włącza, patrząc na moją wówczas niewiedzę...)
Ten od cyferek i tłumaczeń.
Ostatni manual miejski: Kraków 12240 > 538-04, 23.07.2023
Ostatni wysokopodłogowy miejski: Kraków 12240 > 538-04, 23.07.2023
Ostatni 5B/6B: EN57-2070 > ROJ 30517, 22.02.2024
Ostatni pod banderą ZTM: 6208 > 13/189, 7.01.2023

Paweł D.
Posty: 5243
Rejestracja: 21 sie 2006, 23:50
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Paweł D. » 01 maja 2022, 10:52

Żeby trochę odświeżyć temat.
Czy to jakiś nowy standard, aby przebieg trasy ograniczyć tylko do nazw przystanków - jak na poniższym obrazku?
Średnio mi się to podoba, bo same nazwy zespołów mogą niewiele mówić o lokalizacji, a nazwy ulic którymi odbywa się przejazd już bardzo dużo.
Najlepszym przykładem jest "Marszałkowska", przez którą (jako ulicę) niektóre linie autobusowe w ogóle nie jadą. Osoba przyjezdna może się mocno zdziwić....
Obrazek

Awatar użytkownika
Emyl
Podrzędne Chamidło
Posty: 6920
Rejestracja: 13 wrz 2009, 16:34
Lokalizacja: E91 ▸ Sbarascherstr.
Kontakt:

Post autor: Emyl » 01 maja 2022, 12:22

To raczej problemem jest nazywanie ZP w taki sposób, że nazwa niewiele mówi o lokalizacji. Bo w sumie z podawania ulic powinno się odejść od razu po wprowadzeniu nazw ZP, biorąc pod uwagę założenie, że mniejsza ilość informacji poprawia czytelność.

ODPOWIEDZ