Elektrobusy

Moderatorzy: JacekM, Dantte

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10005
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Re: Elektrobusy

Post autor: KwZ » 04 maja 2021, 11:04

Po ilu latach / km trzeba będzie wymienić baterię? W ogóle wiadomo?
Żeby się nie okazało, że po 8 latach koszt wyniesie tyle, co ówczesna wartość autobusu i nie będzie się chciało inwestować.
Pełzający zamach stanu trwa.
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 25641
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 04 maja 2021, 11:28

8 lat wygląda na obecny rynkowy standard ... obietnic.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Awatar użytkownika
Vlady
Posty: 106
Rejestracja: 17 gru 2017, 22:56

Post autor: Vlady » 04 maja 2021, 11:34

Przeguby z MZA mają baterie nazwane przez Solarisa High Power. Są to baterie LFP(LiFePO4). Są one żywotniejsze niż typowe dla pojazdów elektrycznych baterie NMC (takie jak np. w większości aut Tesli). Teoretycznie powinny wystarczyć na pełen cykl życia w MZA. Tutaj można więcej poczytać o tym typie baterii:https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_i ... te_battery :)

px33
Posty: 1354
Rejestracja: 07 lut 2011, 17:43

Post autor: px33 » 04 maja 2021, 12:12

Jeśli po 8 latach to niemal na pewno koszt będzie wyższy, albo w razie postępu w technologii baterii, będzie pewnie trzeba zrobić sporą modernizację pojazdu żeby zadziałał z baterią nowego typu.

fraktal
Posty: 4707
Rejestracja: 17 gru 2005, 12:03

Post autor: fraktal » 04 maja 2021, 13:02

px33 pisze:
04 maja 2021, 12:12
Jeśli po 8 latach to niemal na pewno koszt będzie wyższy, albo w razie postępu w technologii baterii, będzie pewnie trzeba zrobić sporą modernizację pojazdu żeby zadziałał z baterią nowego typu.
Może przewoźnik będzie mógł liczyć na dofinansowanie wymiany baterii z jakiegoś funduszu. To nie jest wcale wykluczone.

beni
Posty: 2417
Rejestracja: 16 kwie 2006, 14:53

Post autor: beni » 04 maja 2021, 14:57

A utylizacja baterii jest taka tania nie? A i ekologiczna jak cały ten projekt? Gdyby postawili panele słoneczne lub innego rodzaju ekologiczne maszyny do produkcji prądu to nawet bym w tą pseudo ekologie jakoś uwierzył, i przełknąć można by było koszt utylizacji. A tak fakt elektryk nie smrodzi ale już produkcja prądu to dramat w PL. Dwa nowe normy spalin są tak już wyśrubowane że teraz zwykły diesel to nie to co 10 lat temu.
"Utylizacja baterii to koszt 1 euro za kilogram. Odzyskanie z ogniw litu jest jednak aż pięć razy droższe niż jego wydobycie - 1 tona odzyskanego litu wymaga przetworzenia aż 28 ton baterii."
Swingi NG:
Wola - 11 z 13
Praga - 19 z 30
Mokotów - 21 z 63
Żoliborz - 25 z 74

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10005
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 05 maja 2021, 12:27

Utylizacja baterii to 1 €/kg, a ile jest kg w autobusie? 500? To grosze przy wartości autobusu.

Oczywiście polski miks energetyczny woła o pomstę do Boga UE i powinniśmy ruszyć z budową elektrowni atomowej jak i OZE szybko i mocno. Ale to niezależnie od elektryfikacji transportu.
Pełzający zamach stanu trwa.
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

ODPOWIEDZ