Elektrobusy

Moderatorzy: JacekM, Dantte

Flash8222
Posty: 7592
Rejestracja: 14 gru 2005, 23:37
Lokalizacja: Pies wam mordy lizał

Post autor: Flash8222 » 07 wrz 2021, 23:48

Do uruchomienia ładowarek w Wilanowie.

Awatar użytkownika
Solaris
Posty: 534
Rejestracja: 04 sie 2007, 11:08
Lokalizacja: R-10 - Solaris Urbino 18 Electric IVG

Post autor: Solaris » 08 wrz 2021, 16:23

mkm101 pisze:
05 wrz 2021, 19:25
Solaris pisze:
05 wrz 2021, 13:51
michael112 Może jakimś rozwiązaniem, byłoby ustawienie wiat lepiej zadaszonych lub osłoniętych i obliczonych na większą ilość osób, tam gdzie są lub będą krańce z ładowaniem i przystanek dla wsiadających będzie inny niż ten z ładowaniem.
Musisz jeszcze zadbać by te wiaty nie stały się przytuliskiem
To jest faktycznie duży problem. I prawdopodobnie bardzo ciężki do zwalczenia. Gdyby może straż miejska reagowała szybko, wywożąc pijaków na Kolską, a bezdomnych do przytulisk. Może miesiąc lub dwa takiej akcji i przyniosło by to skutek. Choć to raczej marzenie ściętej głowy.

Autobus Czerwon
Posty: 4069
Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
Lokalizacja: Stary Mokotów
Kontakt:

Post autor: Autobus Czerwon » 08 wrz 2021, 16:35

Na dobrą sprawę dobrze byłoby gdyby była porządna murowana poczekalnia zintegrowana z toaletą i punktem socjalnym dla kierowców plus ochrona obiektu która dbałaby o porządek, tak to działa np. na węźle Hranečnik w Ostrawie. W przypadku Wilanowa dobrym do zaadaptowania budynkiem wydaje się dawny dworzec kolejki wąskotorowej, szkoda tylko że położony jest po drugiej stronie Przyczółkowej. Inna sprawa, że w przypadku tej pętli to w sumie taka poczekalnia byłaby bezużyteczna, gdyż w sumie to nie odjeżdżają stamtąd rzadko kursujące linie (oprócz pary 164+264), a poza tym wydaje mi się że w dłuższej perspektywie ta pętla stanie się bezużyteczna lub przynajmniej sporo straci na znaczeniu. Wraz z oddaniem trasy tramwajowej do miasteczka (co nastąpi pewnie w 2100 roku) naturalnym miejscem na węzeł dla linii autobusowych jadących od południa stanie się południowy koniec linii tramwajowej, a liczba linii jadących od północy ulegnie znacznej redukcji.

Awatar użytkownika
Solaris
Posty: 534
Rejestracja: 04 sie 2007, 11:08
Lokalizacja: R-10 - Solaris Urbino 18 Electric IVG

Post autor: Solaris » 08 wrz 2021, 16:43

michael112 pisze:
06 wrz 2021, 16:22
Solaris pisze:
05 wrz 2021, 13:51
Niestety, nie wiadomo od czego to zależy, ale jednego dnia ładujesz się i można mieć otwarte drzwi, a do tego skakać w wozie, a ładowanie odbywa się bezproblemowo. Następnego dnia ustawisz się w tym samym miejscu i najmniejszy ruch (nawet kierowcy w kabinie) powoduje rozłączenie ładowania. Zależnie od tego, czy ładowanie odbywa się bezproblemowo, czy też z problemami, pozostawiam otwarte drzwi lub zamknięte. W większości przypadków, spotyka się to ze zrozumieniem pasażerów. Teraz trzeba znaleźć jakiś konsensus.
Tego nie wiedziałem. Rzeczywiście, jest to argument który można wziąć pod uwagę. Ale wygląda na to że te ładowarki wciąż są niedopracowane.
Jest to bardzo ważki argument, który trzeba mieć na uwadze.
Glonojad pisze:
07 wrz 2021, 14:36
Ciekawa sprawa- może kwestia wilgotności, może kwestia ciśnienia w oponach albo konstrukcji ptg...
Żeby nie pisać technikalii dwa razy :)
Prawdopodobnie, problemem jest powierzchnia styku między głowicą autobusu, a "daszkiem" (tak umownie to nazwijmy, ponieważ nie znam technicznej nazwy, a może port ładujący :-k ). Obstawiam stalowe styki, którymi odbywa się komunikacja, pomiędzy ładowarką, a autobusem. Chyba, że na stykach miedzianych też tak jest i stąd może bierze się to rozłączanie. Ja się akurat na tym nie znam aż tak dobrze. To już pytanie do fachowców. A także, czy nie dało by się poprowadzić na tyle grubego kabla miedzianego do wtyczki (też przystosowanej do szybkiego ładowania), wtedy problem rozłączania by znikł. Ale rodzi to inny problem, czyli kwestia bezpieczeństwa w trakcie ładowania. Tych problemów można mnożyć, więc je pominę milczeniem :D

Jurand
Posty: 1058
Rejestracja: 06 lis 2018, 13:42

Post autor: Jurand » 08 wrz 2021, 18:13

Solaris pisze:
08 wrz 2021, 16:43
michael112 pisze:
06 wrz 2021, 16:22

Tego nie wiedziałem. Rzeczywiście, jest to argument który można wziąć pod uwagę. Ale wygląda na to że te ładowarki wciąż są niedopracowane.
Jest to bardzo ważki argument, który trzeba mieć na uwadze.
Glonojad pisze:
07 wrz 2021, 14:36
Ciekawa sprawa- może kwestia wilgotności, może kwestia ciśnienia w oponach albo konstrukcji ptg...
Żeby nie pisać technikalii dwa razy :)
Prawdopodobnie, problemem jest powierzchnia styku między głowicą autobusu, a "daszkiem" (tak umownie to nazwijmy, ponieważ nie znam technicznej nazwy, a może port ładujący :-k ). Obstawiam stalowe styki, którymi odbywa się komunikacja, pomiędzy ładowarką, a autobusem. Chyba, że na stykach miedzianych też tak jest i stąd może bierze się to rozłączanie. Ja się akurat na tym nie znam aż tak dobrze. To już pytanie do fachowców. A także, czy nie dało by się poprowadzić na tyle grubego kabla miedzianego do wtyczki (też przystosowanej do szybkiego ładowania), wtedy problem rozłączania by znikł. Ale rodzi to inny problem, czyli kwestia bezpieczeństwa w trakcie ładowania. Tych problemów można mnożyć, więc je pominę milczeniem :D
Czyli w telegraficznym skrócie, to może się okazać że te ładowarki pod Przegubowe Elektriczki są tak spieprzone, że tylko Ursusy moga sie na nich ładować :D :D :D

chudy5d
Posty: 305
Rejestracja: 10 sty 2011, 20:31
Lokalizacja: Poznań

Post autor: chudy5d » 08 wrz 2021, 18:39

Nie da się dać wtyczki do ładowania z taką mocą, jak to się da robić z pantografu, bo gniazdo w pojeździe... jakby to ująć - termicznie nie da rady przy takich prądach.

Awatar użytkownika
Solaris
Posty: 534
Rejestracja: 04 sie 2007, 11:08
Lokalizacja: R-10 - Solaris Urbino 18 Electric IVG

Post autor: Solaris » 11 wrz 2021, 18:20

chudy5d pisze:
08 wrz 2021, 18:39
Nie da się dać wtyczki do ładowania z taką mocą, jak to się da robić z pantografu, bo gniazdo w pojeździe... jakby to ująć - termicznie nie da rady przy takich prądach.
No tak. Nie wiedziałem, że przy takim prądzie ładowania, wydziela się takie ciepło. To teraz pojawia się następujące pytanie:
:arrow: Czy da się w jak najmniej inwazyjny, pracochłonny i jak najmniej kosztowny sposób, zmodyfikować głowicę i "daszek", żeby sprowadzić do minimum sytuacje, w których następuje rozłączenie ładowania, pod wpływem najmniejszego bodźca, na przykład poruszenie się kierowcy na fotelu :?:
Może w głowicy lub w daszku, lub w obu naraz, styki umieścić na sprężynach :?: Nie mając planów, ciężko jest zaproponować coś sensownego, ale to już zadanie dla fachowców.
:arrow: I jeszcze jeden problem lub rzecz do zmiany. Chodzi o spadek napięcia ładowania w jego trakcie. Im wyższy procent naładowania (zaczyna się w okolicy 70-75%), tym większy spadek. Podobno ma to związek z rosnącą temperaturą w akumulatorach podczas ładowania w okresie upałów. Nie wiem ile w tym prawdy. Ale jeżeli jest choć trochę, to może dało by się tak ustawić oprogramowanie, by zmniejszało się to napięcie dopiero po osiągnięciu pewnej granicznej temperatury (oczywiście z pewnym zapasem bezpieczeństwa). Dzięki temu, będzie można w krótszym czasie osiągnąć minimalny, oczekiwany poziom naładowania (czyli 90%).
Naprostuj w razie czego te moje wypociny, jeżeli nie ma w nich zbyt wiele sensu :)

Pozdrawiam Cię.

Awatar użytkownika
Vlady
Posty: 125
Rejestracja: 17 gru 2017, 22:56

Post autor: Vlady » 11 wrz 2021, 19:36

Solaris pisze:
11 wrz 2021, 18:20
(..)
:arrow: I jeszcze jeden problem lub rzecz do zmiany. Chodzi o spadek napięcia ładowania w jego trakcie. Im wyższy procent naładowania (zaczyna się w okolicy 70-75%), tym większy spadek. Podobno ma to związek z rosnącą temperaturą w akumulatorach podczas ładowania w okresie upałów. Nie wiem ile w tym prawdy. Ale jeżeli jest choć trochę, to może dało by się tak ustawić oprogramowanie, by zmniejszało się to napięcie dopiero po osiągnięciu pewnej granicznej temperatury (oczywiście z pewnym zapasem bezpieczeństwa). Dzięki temu, będzie można w krótszym czasie osiągnąć minimalny, oczekiwany poziom naładowania (czyli 90%).
(...)
Chyba chodziło Ci o moc ładowania (kW), bo napięcie wzrasta wraz z poziomem naładowania. Wraz ze wzrostem napięcia spada natężenie prądu, a co za tym idzie moc ładowania spada. Niestety, nie można zmieniać dowolnie krzywej ładowania (mocy w danym stopniu naładowania) za pomocą oprogramowania. A coraz wyższa temperatura podczas ładowania to jeden z czynników spowalniających ładowanie.

chudy5d
Posty: 305
Rejestracja: 10 sty 2011, 20:31
Lokalizacja: Poznań

Post autor: chudy5d » 11 wrz 2021, 19:55

Nie jestem specjalistą od infrastruktury do ładowania, ale w Bolechowie jak jest daszek, to można skakać po aucie i nic się nie dzieje, więc ktoś coś musiał spieprzyć. ;)
Tak jak napisał @Vlady, napięcie ładowania to nie jest rzecz, którą można sobie regulować jak się chce.

Wyszłoby na to, że jakbym Ci nie odpisał, to na jedno by wyszło. :P bo niewiele naprostowałem.

Flash8222
Posty: 7592
Rejestracja: 14 gru 2005, 23:37
Lokalizacja: Pies wam mordy lizał

Post autor: Flash8222 » 13 wrz 2021, 12:32

Dzisiaj na 222 jeździ tylko jeden elektryk, 1914 na 5/222. Kolejna awaria ładowarki? Dlaczego w innych miastach nie ma takich problemów z ładowarkami jakie są w Warszawie?

SławekM
(solaris8315)
Posty: 17699
Rejestracja: 15 gru 2005, 20:57
Kontakt:

Post autor: SławekM » 13 wrz 2021, 13:09

Flash8222 pisze:
13 wrz 2021, 12:32
Dzisiaj na 222 jeździ tylko jeden elektryk, 1914 na 5/222. Kolejna awaria ładowarki? Dlaczego w innych miastach nie ma takich problemów z ładowarkami jakie są w Warszawie?
Strzelam, że w innych miastach jest jakiś czas reakcji serwisu na awarię i ew. czas naprawy. A jak nie, to kara $.

wincenty
Posty: 1310
Rejestracja: 04 lis 2014, 21:25
Lokalizacja: Miasteczko Kabaty

Post autor: wincenty » 13 wrz 2021, 16:55

SławekM pisze:
13 wrz 2021, 13:09
Flash8222 pisze:
13 wrz 2021, 12:32
Dzisiaj na 222 jeździ tylko jeden elektryk, 1914 na 5/222. Kolejna awaria ładowarki? Dlaczego w innych miastach nie ma takich problemów z ładowarkami jakie są w Warszawie?
Strzelam, że w innych miastach jest jakiś czas reakcji serwisu na awarię i ew. czas naprawy. A jak nie, to kara $.
Za to z 1913 korzystać już mogą nie tylko goście Uwagi Koronawirus w TVN, lecz wszyscy :) dziś na 251/2.
Po co spieszyć, przecież do końca życia mamy na to czas.

SławekM
(solaris8315)
Posty: 17699
Rejestracja: 15 gru 2005, 20:57
Kontakt:

Post autor: SławekM » 13 wrz 2021, 17:00

wincenty pisze:
13 wrz 2021, 16:55
SławekM pisze:
13 wrz 2021, 13:09


Strzelam, że w innych miastach jest jakiś czas reakcji serwisu na awarię i ew. czas naprawy. A jak nie, to kara $.
Za to z 1913 korzystać już mogą nie tylko goście Uwagi Koronawirus w TVN, lecz wszyscy :) dziś na 251/2.
Ostatni odcinek Uwagi Koronawirus był 30.08.2021, tak więc i tak długo trzeba było czekać...

Awatar użytkownika
karmat
Posty: 311
Rejestracja: 01 gru 2020, 20:25
Lokalizacja: Nowodwory
Kontakt:

Post autor: karmat » 13 wrz 2021, 17:07

SławekM pisze:
13 wrz 2021, 17:00
wincenty pisze:
13 wrz 2021, 16:55

Za to z 1913 korzystać już mogą nie tylko goście Uwagi Koronawirus w TVN, lecz wszyscy :) dziś na 251/2.
Ostatni odcinek Uwagi Konorawirus był 30.08.2021, tak więc i tak długo trzeba było czekać...
Pewnie go odkażali :lol:

Jurand
Posty: 1058
Rejestracja: 06 lis 2018, 13:42

Post autor: Jurand » 13 wrz 2021, 17:38

karmat pisze:
13 wrz 2021, 17:07
SławekM pisze:
13 wrz 2021, 17:00


Ostatni odcinek Uwagi Konorawirus był 30.08.2021, tak więc i tak długo trzeba było czekać...
Pewnie go odkażali :lol:
Przepraszam , wiem że to nie ten temat, ale skorzystam z okazji jak wspomnieliście o powrotach wozów do ruchu.
Co z wozami przerobionymi na karetki Covidowe?
Czy te wozy wróciły już do ruchu liniowego?

ODPOWIEDZ