Elektrobusy

Moderatorzy: JacekM, Dantte

Walas
Posty: 17069
Rejestracja: 17 cze 2008, 10:27
Lokalizacja: Pruszków

Post autor: Walas » 03 sty 2022, 17:24

Elektryki nie jeździły przez kilka dni bo serwis wyłączył prawie wszystkie ładowarki ot co i w tym cały ambaras.
1069, 7722
Ulubione wozy: 6207, 8888
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10(linia elektryczna),
Od dnia 06.03.2023 linia 8 uległa likwidacji
817, WKD, R1, S1

michael112
Posty: 2812
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 03 sty 2022, 17:29

Częściowo w sprawie elektryków: Wiadomo już, kiedy zostanie oddana do użytku nowa pętla i ładowarki na Młynowie?

ashir
Posty: 27688
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 03 sty 2022, 17:40

michael112 pisze:
03 sty 2022, 17:21
Gdyby ZTM to gdzieś wyraźnie napisał, to OK - bym nie zgłaszał na forum że coś jest niewłaściwie obsadzone.
Tak czy siak, priorytet powinien być na linie z Traktu Królewskiego, czyli jak wozów brakuje to można diesla puścić na 127 czy 519, ale nie na 180 czy 503.
Strasznie się zafiksowałeś na punkcie Traktu Królewskiego. Zresztą 519 jeździ Traktem Królewskim, nawet 127 symbolicznie też. Bo oczywiście trakt nie kończy się na palmie, a ciągnie się do Wilanowa. Natomiast nie rozumiem dlaczego na 127 czy 519 mają nie jeździć elektryki, skoro poruszają się po ścisłym Śródmieściu.

fraktal
Posty: 5468
Rejestracja: 17 gru 2005, 12:03

Post autor: fraktal » 03 sty 2022, 17:57

pawcio pisze:
03 sty 2022, 17:17
ashir pisze:
03 sty 2022, 16:47
Zgodnie z tym co publikowałem według stanu na 18.12:

R-1
solówki :arrow: 18c na 30 wozów
przeguby :arrow: 23c+4d(A)/6d(B) na 30 wozów

R-3
przeguby :arrow: 39c+7d na 50 wozów

R-4
przeguby :arrow: 38c+6d na 50 wozów

Ależ na każdym zakładzie są brygady na tyle krótkie na które można wysłać elektryka i dyspozytorzy z tego korzystają. Więc nie istnieje ryzyko, że nie ma na co wysłać elektryka. ;)
No to przy planie na poziomie >90% stanu nie spodziewałbym się codziennie kompletu obsady.
I chyba nikt się tego nie spodziewa. Wśród brygad, które wymienił ashir, część jest tylko na elektryka, a na części może się pojawić elektryk albo autobus spalinowy. Osobną kwestią jest, czy ktoś to zauważył i czy jest ona wynikiem zalecenia ZTM-u czy inwencji MZA. Nie mam pojęcia. ;)

Walas
Posty: 17069
Rejestracja: 17 cze 2008, 10:27
Lokalizacja: Pruszków

Post autor: Walas » 03 sty 2022, 18:02

fraktal pisze:
03 sty 2022, 17:57
pawcio pisze:
03 sty 2022, 17:17

No to przy planie na poziomie >90% stanu nie spodziewałbym się codziennie kompletu obsady.
I chyba nikt się tego nie spodziewa. Wśród brygad, które wymienił ashir, część jest tylko na elektryka, a na części może się pojawić elektryk albo autobus spalinowy. Osobną kwestią jest, czy ktoś to zauważył i czy jest ona wynikiem zalecenia ZTM-u czy inwencji MZA. Nie mam pojęcia. ;)
Dokładnie tak. Przykładem jest takie 168/4 gdzie może być albo spalinowy albo elektryk.
1069, 7722
Ulubione wozy: 6207, 8888
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10(linia elektryczna),
Od dnia 06.03.2023 linia 8 uległa likwidacji
817, WKD, R1, S1

Awatar użytkownika
MisiekK
Posty: 7649
Rejestracja: 15 gru 2005, 18:17
Lokalizacja: Nowe Dwory Tarchomińskie

Post autor: MisiekK » 03 sty 2022, 22:22

Solaris pisze:
03 sty 2022, 17:04
Problemy z ładowaniem elektryków na mieście, rozpoczęły się już 30.12.2021. Co prawda były to przypadki incydentalne, ale miały miejsce. W dniu 31.12.2021 były już sprowadzane autobusy z miasta, ponieważ nie działały ładowarki na mieście.


Ładowarki na mieście działały i działają. To pojazdy nie przyjmowały energii z ładowarek.
Jožin z bažin kouše, saje, rdousí.... -
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów" - Stanisław Lem
Powyższy post jest tylko i wyłącznie moim prywatnym zdaniem z którym inni dyskutanci nie muszą się zgadzać.

michael112
Posty: 2812
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 04 sty 2022, 6:31

Dzisiaj (stan na 6:30, źródło: ztm.wawakom.pl) na 222 same Solbusy. Ups! :twisted:

Awatar użytkownika
konri
Posty: 2052
Rejestracja: 21 paź 2011, 18:41
Lokalizacja: Legionowo

Post autor: konri » 04 sty 2022, 16:29

Solaris pisze:
03 sty 2022, 17:04
Problemy z ładowaniem elektryków na mieście, rozpoczęły się już 30.12.2021. Co prawda były to przypadki incydentalne, ale miały miejsce. W dniu 31.12.2021 były już sprowadzane autobusy z miasta, ponieważ nie działały ładowarki na mieście. Możliwości są takie:
:arrow: najprostsza i miejmy nadzieję, że to w niej problem, ogólna awaria elektroniki upchanej w ładowarkach.
:arrow: mniej przyjemna, szok w zarządzie, po otrzymaniu oferty cenowej na energię w roku 2022.
:arrow: skutkiem powyższego może być brak umowy (lub zgody na renegocjowanie umowy) z E-ON na obsługę energetyczną od 01.01.2022 po nowych stawkach.
Inne przyczyny pozostawiam Waszej wyobraźni i inwencji twórczej.
Nie szukaj teorii spiskowych.
Problemy z ładowaniem były spowodowane nagłym ociepleniem i intensywnym deszczem. Elektronika w wozach dostała wilgoci i wykrywała błąd ładowania.
Ponadto na Stalowej ponad 10 wozów stoi na awarie silnika, więc nie ma co na razie oczekiwać, że wszystkie brygady będą obsadzane elektrykami.

Awatar użytkownika
Solaris
Posty: 534
Rejestracja: 04 sie 2007, 11:08
Lokalizacja: R-10 - Solaris Urbino 18 Electric IVG

Post autor: Solaris » 04 sty 2022, 18:14

MisiekK pisze:
03 sty 2022, 22:22
Solaris pisze:
03 sty 2022, 17:04
Problemy z ładowaniem elektryków na mieście, rozpoczęły się już 30.12.2021. Co prawda były to przypadki incydentalne, ale miały miejsce. W dniu 31.12.2021 były już sprowadzane autobusy z miasta, ponieważ nie działały ładowarki na mieście.


Ładowarki na mieście działały i działają. To pojazdy nie przyjmowały energii z ładowarek.
I tu się jednak chyba mylisz. Problem był z ładowarkami i nie jest to wiedza z kolejnej ręki, tylko z własnego doświadczenia.
Ładowarka na Ostrobramskiej nie działała (dziś wymieniony został daszek, więc jest duża szansa, iż od jutra będzie już działać). Komputer autobusu dostawał zwrotny komunikat Błąd ładowarki zewnętrznej. To samo było z ładowarką nr.2 na Szczęśliwicach (ten sam komunikat). Za to ładowarka nr.1 działała jak złoto. Żeby było śmieszniej, wspomniany komunikat pokazywały też wozy ze Stalowej. Ładowaliśmy się rotacyjnie na jedynce. Do dnia 01.01.2022 ładowarka na Ostrobramskiej, jak i dwójka na Szczęśliwicach były wyłączone (nie wiem jak było z innymi ładowarkami). Z wieści od innych kierowców, jedynka sporadycznie miała dobry humor i pozwalała na doładowanie akumulatorów.
Jeszcze jedna rzecz może świadczyć przeciw Twojej teorii (choć mogę nie mieć racji). Gdyby to był problem z elektroniką w autobusach, to byłby problem z ładowaniem ich przez kabel na zajezdniach. Chyba, że ładowanie przez pantograf i przez kabel odbywa się dwoma różnymi obwodami i różne moduły je obsługują. Ale tu musiał by się wypowiedzieć ktoś kompetentny z Bolechowa.

Awatar użytkownika
Solaris
Posty: 534
Rejestracja: 04 sie 2007, 11:08
Lokalizacja: R-10 - Solaris Urbino 18 Electric IVG

Post autor: Solaris » 04 sty 2022, 18:22

konri pisze:
04 sty 2022, 16:29
Solaris pisze:
03 sty 2022, 17:04
Problemy z ładowaniem elektryków na mieście, rozpoczęły się już 30.12.2021. Co prawda były to przypadki incydentalne, ale miały miejsce. W dniu 31.12.2021 były już sprowadzane autobusy z miasta, ponieważ nie działały ładowarki na mieście. Możliwości są takie:
:arrow: najprostsza i miejmy nadzieję, że to w niej problem, ogólna awaria elektroniki upchanej w ładowarkach.
:arrow: mniej przyjemna, szok w zarządzie, po otrzymaniu oferty cenowej na energię w roku 2022.
:arrow: skutkiem powyższego może być brak umowy (lub zgody na renegocjowanie umowy) z E-ON na obsługę energetyczną od 01.01.2022 po nowych stawkach.
Inne przyczyny pozostawiam Waszej wyobraźni i inwencji twórczej.
Nie szukaj teorii spiskowych.
Problemy z ładowaniem były spowodowane nagłym ociepleniem i intensywnym deszczem. Elektronika w wozach dostała wilgoci i wykrywała błąd ładowania.
Ponadto na Stalowej ponad 10 wozów stoi na awarie silnika, więc nie ma co na razie oczekiwać, że wszystkie brygady będą obsadzane elektrykami.
:arrow: Powód drugi i trzeci, to była ironia z domieszką sarkastycznego humoru, a Ty wziąłeś to na poważnie.
:arrow: Na poruszony przez Ciebie problem ładowania, odniosłem się w odpowiedzi do MisiekK. Więc nie będę się powtarzał.
:arrow: O awariach silników wiem (u mnie też już był wymieniany jeden, drugi o dziwo ciągnie dobrze i niech tak zostanie). A to są raczej normalne "choroby wieku dziecięcego", które trapią praktycznie wszystkie pojazdy mechaniczne. W jednym ujawniają się wcześniej (vide u mnie, wymiana była już dość dawno), w innych później. Należy brać pod uwagę, że autobus jest eksploatowany dość mocno. Wątpię, by którakolwiek osobówka poddana takim obciążeniom, wytrzymała dłużej jak dwa lata. A awarie sypały by się jedna za drugą.

Awatar użytkownika
AdamKlocusky
Posty: 565
Rejestracja: 25 mar 2021, 13:43
Lokalizacja: Targówek
Kontakt:

Post autor: AdamKlocusky » 04 sty 2022, 20:41

michael112 pisze:Częściowo w sprawie elektryków: Wiadomo już, kiedy zostanie oddana do użytku nowa pętla i ładowarki na Młynowie?
Póki co, przynajmniej w okresie od listopada do grudnia, nic tam się nie działo. Pozostaje praktycznie do wyłania beton oraz asfalt, montaż infrastruktury przystankowej i inne szczególiki (typu słupki itd.).

Wysłane z mojego SM-A405FN przy użyciu Tapatalka


Obrazek
___________________________________________________________________________________
1 13 20 22 124 137 138 154 206 307 340 406 444 460 462 512 517 805 N12

Awatar użytkownika
MisiekK
Posty: 7649
Rejestracja: 15 gru 2005, 18:17
Lokalizacja: Nowe Dwory Tarchomińskie

Post autor: MisiekK » 04 sty 2022, 23:02

konri pisze:
04 sty 2022, 16:29
Problemy z ładowaniem były spowodowane nagłym ociepleniem i intensywnym deszczem. Elektronika w wozach dostała wilgoci i wykrywała błąd ładowania.
To żart, czy ty tak na poważnie? W tej szerokości geograficznej warunki pogodowe gdzie jest +7 st C i pada deszcz są w zupełności normalne.
Solaris pisze:
04 sty 2022, 18:14
Gdyby to był problem z elektroniką w autobusach, to byłby problem z ładowaniem ich przez kabel na zajezdniach. Chyba, że ładowanie przez pantograf i przez kabel odbywa się dwoma różnymi obwodami i różne moduły je obsługują.
Myślę, że dobrze kombinujesz. Fizyczny moduł ładowania jest ten sam, ale każde wejście obsługiwane jest inaczej programowo i tu szukałbym przyczyny. Mając doświadczenia w pokątnym aktualizowaniu firmware na urządzeniach przez producenta na tramwajach bez poinformowania eksploatatora czuję, że to tak mogło być - za duża skala na raz i błąd powtarzalny.
Poza tym nie kupię snutej tu teorii, że na całym mieście nagle zdechły wszystkie zewnętrzne ładowarki (które są zasilane z różnych RPZ po rozdzielczej 15kV).
Jožin z bažin kouše, saje, rdousí.... -
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów" - Stanisław Lem
Powyższy post jest tylko i wyłącznie moim prywatnym zdaniem z którym inni dyskutanci nie muszą się zgadzać.

Łukasz
Posty: 10487
Rejestracja: 15 gru 2005, 15:48
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Łukasz » 04 sty 2022, 23:06

Może mają czujniki kalendarzowe nastawione na miesiące - i powinno być zimniej, wiec czujnik deszczu się zahibernował. Albo rośliny w środku zaczęły pączkować.
ŁK

fraktal
Posty: 5468
Rejestracja: 17 gru 2005, 12:03

Post autor: fraktal » 04 sty 2022, 23:44

MisiekK pisze:
04 sty 2022, 23:02
Myślę, że dobrze kombinujesz. Fizyczny moduł ładowania jest ten sam, ale każde wejście obsługiwane jest inaczej programowo i tu szukałbym przyczyny. Mając doświadczenia w pokątnym aktualizowaniu firmware na urządzeniach przez producenta na tramwajach bez poinformowania eksploatatora czuję, że to tak mogło być - za duża skala na raz i błąd powtarzalny.
Poza tym nie kupię snutej tu teorii, że na całym mieście nagle zdechły wszystkie zewnętrzne ładowarki (które są zasilane z różnych RPZ po rozdzielczej 15kV).
Zdarzały się już wcześniej pojedyncze przypadki, kiedy na pętli wóz nie chciał się ładować nagle, mimo że sama ładowarka była raczej sprawna - ładował się wóz poprzedni i następny. Teraz być może ten problem się zwielokrotnił. W każdym razie, to w sumie sprawa dla serwisu, tak czy inaczej.

Awatar użytkownika
konri
Posty: 2052
Rejestracja: 21 paź 2011, 18:41
Lokalizacja: Legionowo

Post autor: konri » 05 sty 2022, 3:40

Solaris pisze:
04 sty 2022, 18:14
MisiekK pisze:
03 sty 2022, 22:22


Ładowarki na mieście działały i działają. To pojazdy nie przyjmowały energii z ładowarek.
I tu się jednak chyba mylisz. Problem był z ładowarkami i nie jest to wiedza z kolejnej ręki, tylko z własnego doświadczenia.
Ładowarka na Ostrobramskiej nie działała (dziś wymieniony został daszek, więc jest duża szansa, iż od jutra będzie już działać). Komputer autobusu dostawał zwrotny komunikat Błąd ładowarki zewnętrznej. To samo było z ładowarką nr.2 na Szczęśliwicach (ten sam komunikat). Za to ładowarka nr.1 działała jak złoto. Żeby było śmieszniej, wspomniany komunikat pokazywały też wozy ze Stalowej. Ładowaliśmy się rotacyjnie na jedynce. Do dnia 01.01.2022 ładowarka na Ostrobramskiej, jak i dwójka na Szczęśliwicach były wyłączone (nie wiem jak było z innymi ładowarkami). Z wieści od innych kierowców, jedynka sporadycznie miała dobry humor i pozwalała na doładowanie akumulatorów.
Jeszcze jedna rzecz może świadczyć przeciw Twojej teorii (choć mogę nie mieć racji). Gdyby to był problem z elektroniką w autobusach, to byłby problem z ładowaniem ich przez kabel na zajezdniach. Chyba, że ładowanie przez pantograf i przez kabel odbywa się dwoma różnymi obwodami i różne moduły je obsługują. Ale tu musiał by się wypowiedzieć ktoś kompetentny z Bolechowa.
Faktycznie pojawiał się błąd ładowarki zewnętrznej, ale ładowarki same w sobie działały. Inaczej żaden wóz nie byłby w stanie się naładować, jednak jakieś 15% wozów ładowało się bez większych problemów. Poza tym ładowanie przez ładowarkę na pętli "z kabla" działało.
Choroby wieku dziecięcego w postaci awarii silników to trochę poważne choroby. Bardziej wada konstrukcyjna i usterka masowa. Nie przypominam sobie nawet osobówek w których wymienia się silnik przy przebiegu 80tys. km.

ODPOWIEDZ