Elektrobusy

Moderatorzy: JacekM, Dantte

michael112
Posty: 2812
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 27 kwie 2021, 11:21

Domas pisze:
27 kwie 2021, 11:03
Molo pisze:
27 kwie 2021, 10:58
A z ciekawostek 1908 ma nowy pantograf, taki jak w przegubach, dzięki czemu może jeździć tylko dodatki,bo nie ma gdzie się ładować...
W Krakowie przy okazji aktualnej dostawy elektryków wymienili głowice we wszystkich "starszych" elektrykach, żeby były kompatybilne ze sobą. Może MZA wykonuje aktualnie podobny ruch?
Być może MZA testuje tę koncepcję...
To jest dobry pomysł, tylko najlepiej by było żeby wymianę we wszystkich autobusach i ładowarkach przeprowadzić bardzo szybko. Żadnego wleczenia się z tym tygodniami, bo będzie bałagan co czym może być obsługiwane.
Najlepiej byłoby zrobić wymianę w jeden dzień czy weekend, może być przedłużony tak jak majówka albo Boże Ciało. Na ten weekend wysłać do obsługi pewnie spalinówki.
I czy MZA dogada się w tej sprawie z Konstancinem?

Przypuśćmy że zrobili by taką wymianę w weekend Bożego Ciała - to by były 4 dni. Jest 19 Solarisów, 10 Ursusów i 3 ładowarki: Spartańska, Konwiktorska i Grapa, do tego może coś w zajezdni R1 (chyba że tam ładują się z kabla i wtyczki).
Załóżmy że jedna ekipa wymienia w autobusach, druga w ładowarkach - to trzeba by obsłużyć 4-5 autobusów dziennie i jedną ładowarkę dziennie.

Molo
Posty: 627
Rejestracja: 18 gru 2005, 18:56

Post autor: Molo » 27 kwie 2021, 12:01

Domas pisze:
27 kwie 2021, 11:03
Molo pisze:
27 kwie 2021, 10:58
A z ciekawostek 1908 ma nowy pantograf, taki jak w przegubach, dzięki czemu może jeździć tylko dodatki,bo nie ma gdzie się ładować...
W Krakowie przy okazji aktualnej dostawy elektryków wymienili głowice we wszystkich "starszych" elektrykach, żeby były kompatybilne ze sobą. Może MZA wykonuje aktualnie podobny ruch?
Może, tylko po co? Gdzie miały by się ładować, Jak wszystkie ładowarki są pod tabor mega (ewentualnie 518) a poza tym trzeba przerobić ładowarkę na Spartanskiej.

michael112
Posty: 2812
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 27 kwie 2021, 12:11

Molo pisze:
27 kwie 2021, 12:01
Może, tylko po co? Gdzie miały by się ładować, Jak wszystkie ładowarki są pod tabor mega (ewentualnie 518) a poza tym trzeba przerobić ładowarkę na Spartanskiej.
Dla mnie oczywiste jest że wymiana pantografów w solówkach pociąga za sobą od razu analogiczną wymianę w ładowarkach.
A po co? Jak to po co? Po to żeby wprowadzić elastyczność w zakresie obsługi.
Jeszcze bardziej potrzebna jest unifikacja sposobu ładowania pomiędzy Ursusami a Solarisami. Autobusów jest tylko 30, a potencjalnych linii do obsługi jest już teraz kilka. Wkrótce dołączą następne. A jeśli unifikować, to od razu całą flotę, a ponieważ przegubów jest najwięcej, to unifikacja powinna być do standardu takiego jaki one mają.
Moim zdaniem sztywne narzucenie że Ursusy nadają się tylko na 178 i nigdzie indziej, a na pozostałych liniach nie może być Ursusów - utrudnia dysponowanie tych wozów i nie pozwala na objęcie obsługą elektrykami większej liczby linii. Bo jak byśmy wiedzieli że dyspozytor może na jedną brygadę dać Ursusa, a na inną Solarisa, to nie byłoby problemu żeby oprócz 178 na pełnej trasie, 222 i teraz 251 (być może 251+139) elektryki zadysponować na 106 (po montażu ładowarki), a może nawet i 102 jeśli ktoś załatwi umowę na dodatkową ładowarkę.
Ja nawet nie wiem jak jest w kontrakcie z wykonawcą określona kwestia ładowarki na Browarnej, która miala być pod przeguby jak było 105, a po zmianie na 106 teraz jest na solówki potrzebna.
518 jest też dobrym przykładem, bo jak będą mniejsze potoki i wolne solówki to można je na tą linię wysyłać (np. w DS).
Do tego jak kiedyś zabraknie solówek to można w zastępstwie wysłać przeguba, których jest lekki nadmiar (bo 105 nie jest elektryczne a miało być).

wincenty
Posty: 1309
Rejestracja: 04 lis 2014, 21:25
Lokalizacja: Miasteczko Kabaty

Post autor: wincenty » 27 kwie 2021, 12:13

Molo pisze:
27 kwie 2021, 10:58
A z ciekawostek 1908 ma nowy pantograf, taki jak w przegubach, dzięki czemu może jeździć tylko dodatki,bo nie ma gdzie się ładować...
Wrócił po ponad półrocznej przerwie, był chyba nawet w Bolechowie... teraz zniknął 1904. Ciekawe czy wszystkim wymienią :-k
Po co spieszyć, przecież do końca życia mamy na to czas.

michael112
Posty: 2812
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 27 kwie 2021, 12:17

Panie, jak oni będą się z tą sprawą tyle grzebać to szybciej się te elektryki zużyją niż wymienią im pantografy.

fraktal
Posty: 5468
Rejestracja: 17 gru 2005, 12:03

Post autor: fraktal » 27 kwie 2021, 12:18

MJ pisze:
27 kwie 2021, 9:11
bartoni722 pisze:
27 kwie 2021, 8:43
(...)

Myślę że najważniejsze mimo wszystko są kilometry, dopiero na dalszym planie to czy wóz jest ekologiczny. Zabierzesz MZA ze Śródmieścia, wyślesz na pusto do Piaseczna i zapłacisz dużo pieniążków, których ajentowi płacić nie musisz. Inna sprawa że Kleszczowa nie obrobi całej ściany zachodniej solówkami w momencie gdy hybrydy Mobilisu przeniesiesz do Śródmieścia.
Co do wykorzystania wozów ajentów jestem tego samego zdania co kolega Autobus Czerwony, że te nowoczesne i ekologiczne pojazdy wysyłają gdzieś na obrzeża. Największym absurdem to jest zdjęcie Mobilisu ze 102 w zamian za dieslową Arrivę. Niby linia zahacza o TK, ale jakoś nie ma problemu wysyłać zwykłą spalinówkę. 106 obsługuje tylko Stalowa, zamiast np. Kleszczowa na spółkę z Mobilisem, albo Michalczewskim.
Jak ZTM zdjął Michasia ze 152 na wakacje dwa lata temu, to były narzekania, że komfort się pogorszył i teraz już obsługa 152 nie jest ruszana. Ale Arriva ma w końcu Euro 6 w solówkach, to nie jest tak źle z tą emisją spalin. ;)

michael112
Posty: 2812
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 27 kwie 2021, 12:21

wincenty pisze:
27 kwie 2021, 12:13
Molo pisze:
27 kwie 2021, 10:58
A z ciekawostek 1908 ma nowy pantograf, taki jak w przegubach, dzięki czemu może jeździć tylko dodatki,bo nie ma gdzie się ładować...
Wrócił po ponad półrocznej przerwie, był chyba nawet w Bolechowie... teraz zniknął 1904. Ciekawe czy wszystkim wymienią :-k
To teraz zaczynam rozumieć, po co MZA przewidziało w "opcji" przetargu ładowarkowego urządzenie na pętli Bielańska.
Może tam im świta taka koncepcja że jak postawią tam ładowarkę, to solówki z wymienionym pantografem będą się ładować na Bielańskiej, a te nie z wymienionym - na Spartańskiej.
Jak wymienią pantografy wszystkim autobusom, to na końcu przystosują ładowarkę spartańską do tego standardu.
Można i tak, tylko to długo potrwa.
No i pytanie - co z Ursusami?

Flash8222
Posty: 7592
Rejestracja: 14 gru 2005, 23:37
Lokalizacja: Pies wam mordy lizał

Post autor: Flash8222 » 27 kwie 2021, 12:48

Zapomnij o ładowarce na Bielańskiej, konserwator nie zgadza się na montaż w tym miejscu. W zamian będzie kolejna na Konsiktorskiej dla 503

michael112
Posty: 2812
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 27 kwie 2021, 12:51

Uch...co za życie z tymi konserwatorami.
Ale plus jest taki że byłaby okazja przedłużyć 222 na Konwiktorską jak to było kilka lat temu. W sumie tam nawet jest wolne stanowisko, tyle tylko że niedawno wykorzystali je jako przystanek dla wsiadających na 503.
Ale ja bym raczej aneksował tę umowę żeby zrobić chociaż jedną ładowarkę dla 102: albo na Olszynce, albo na E.Plater.
503 już ma jedną ładowarkę na Konwiktorskiej i w przyszłości może mieć jeszcze dwie w Natolinie. Spokojnie wystarczy. ;)

bartoni722
Posty: 12138
Rejestracja: 20 mar 2009, 19:40
Lokalizacja: Z najlepszej dzielnicy Warszawy-czyli Uuk

Post autor: bartoni722 » 27 kwie 2021, 12:57

Błagam, nie uznawajmy że obecna linia 102 jest jakimkolwiek stanem docelowym i powinna być powodem do wydawania jakichkolwiek pieniędzy na infrastrukturę.
Co do tej Konwiktorskiej to czytałem jakiś czas temu w Klaksonie że stanowisko na Konwiktorskiej jest pod wydłużone 175. Dokładny cytat:
W tegorocznych planach jest też uruchomienie punktów ładowania przy Browarnej oraz dodatkowego punktu przy Konwiktorskiej (z myślą o linii 175).
I już nie stały pasażer świetnej linii 527. :(

michael112
Posty: 2812
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 27 kwie 2021, 13:07

175 jeśli ruszać, to w parze ze 128, inaczej koordynacja się rozleci. A na dwie dodatkowe linie na Konwiktorskiej raczej nie starczy miejsca.
To by już oznaczało większe roszady tras, bo albo 503, albo 178 trzeba by stamtąd wyrzucić, a obie już mają swoje ładowarki.
Notabene, Pl. Piłsudskiego też był przewidziany jako potencjalna lokalizacja ładowarek.

Łukasz
Posty: 10487
Rejestracja: 15 gru 2005, 15:48
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Łukasz » 27 kwie 2021, 13:09

Dlaczego ma się rozlecieć?
ŁK

mb112
Posty: 927
Rejestracja: 22 maja 2012, 23:47

Post autor: mb112 » 27 kwie 2021, 13:51

Autobus Czerwon pisze:
27 kwie 2021, 8:36
Np. hybrydowe, ekologiczne MANy z Mobilisu jeżdżą głównie na liniach peryferyjnych. W dni robocze zaledwie 11 z 50 tych autobusów jeździ po Centrum (a i tak niekoniecznie słusznie doliczyłem do tego grona 103), a tymczasem nadal jest dużo linii na solówki w Centrum na których kursują diesle (np. 157, 174, 106, 117). Dodatkowo z tego co wiem, hybrydy najlepiej pracują w warunkach miejskich, tj. częstego zatrzymywania się i ruszania. Tymczasem jeżdżą one po Gołąbkach, Opaczy, Dawidach, Piasecznie, Młocinach, Podolszynie i Grotach. Podobnie gazowe MANy z Kleszczowej najczęściej widzę na liniach podmiejskich, choć to moja subiektywna obserwacja i być może zasady ich dysponowania są zupełnie losowe. Gdzie tu sens, gdzie logika?

*Cytat z wywiadu portalu Transinfo z dyrektorką ZTM.
Akurat hybrydy na 149, 181, 194 moim zdaniem mają uzasadnienie, bo to są linie kursujące uliczkami w gęstej zabudowie jednorodzinnej (Groty, Młociny, Gołąbki) gdzie ludzie woleliby mieć ciszej. Nawet ma to większy sens niż w centrum, gdzie i tak jest głośno (jeszcze na 117 to ma uzasadnienie ze względu na zabudowę Saskiej Kępy, ale już 174 to nie koniecznie). W ogóle nie wiem czy nie miałoby raczej sensu zamontowanie ładowarek np. na Ursynowie Płn. i Kabatach i zgrupowanie solówkowych elektryków na tamtejszych liniach (179, 192, ze 195 można by zrobić trzecią sensowną dowozówkę tylko w obrębie Ursynowa). Tam też zabudowa (tu z kolei wielorodzinna) jest często blisko ulic, którymi kursują autobusy. A dodatkowo blisko R7 w razie konieczności podmiany czy awarii ładowarki. 222 i Spartańska ma sens, ale raczej ze względu na odcinek mokotowski z gęstą zabudową i wąskimi uliczkami (Malczewskiego) niż na Trakt Królewski, gdzie przez większość dnia i tak jest dosyć głośno.

Szymon
(Mr_Kolesław)
Posty: 7074
Rejestracja: 31 sie 2007, 19:03
Lokalizacja: Szamoty
Kontakt:

Post autor: Szymon » 27 kwie 2021, 14:24

michael112 pisze:
27 kwie 2021, 13:07
175 jeśli ruszać, to w parze ze 128, inaczej koordynacja się rozleci. A na dwie dodatkowe linie na Konwiktorskiej raczej nie starczy miejsca.
Przecież 128 miałoby ładowarkę na Szczęśliwicach, a 175 na Konwiktorskiej. I żadne BWL nie byłyby potrzebne. A koordynację można zrobić bez wspólnego krańca.

Awatar użytkownika
MJ
(Jachim)
Posty: 2195
Rejestracja: 24 lut 2012, 14:57

Post autor: MJ » 27 kwie 2021, 19:08

konri pisze:
27 kwie 2021, 9:39

Te płatne wyjazdy MZA to jest mit, nieaktualny od kilku lat. MZA za jeżdżenie na "Przejeździe Technicznym" nie zarabia nic. Jedynie w czym ma lepiej od ajentów to w tym, że jest trochę kursów skróconych/zjazdowych i ma liniie bliżej zajezdni.
Kilka lat temu gdzieś tutaj było napisane, że MZA ma określoną pulę kilometrów zawartych w umowie. Za każdy ponadplanowy kilometr ZTM już musi płacić, prawda to?
mb112 pisze:
27 kwie 2021, 13:51
Akurat hybrydy na 149, 181, 194 moim zdaniem mają uzasadnienie, bo to są linie kursujące uliczkami w gęstej zabudowie jednorodzinnej (Groty, Młociny, Gołąbki) gdzie ludzie woleliby mieć ciszej. (...)
Ja bym nie powiedział, że są takie ciche. Jak słyszę o MANie z Mobilisu to mam w głowie charakterystyczny dźwięk silnika spalinowego oraz świst silnika elektrycznego. Wydaje mi się, że one dość sporą część czasu jeżdżą na silniku spalinowym, a na elektryka używają na wolnych prędkościach, przy hamowaniu i na postoju kiedy silnik spalinowy jest rozgrzany.

ODPOWIEDZ