Elektrobusy

Moderatorzy: JacekM, Dantte

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26798
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 14 sty 2022, 20:23

Zasadniczo uważam, że wariant z trolejbusami wspomaganymi bateryjnie byłby dużo ciekawszy. Po pierwsze mniejsza pojemność baterii, po drugie możliwość ładowania większej liczby pojazdów i nawet wielu linii - podstacyjki zasilające ładowarki na pętli równie dobrze mogłyby zasilać odcinki sieci rozwieszone nad peronami (nawet i bez zwrotnic trolejbusowych, które bywają kłopotliwe w eksploatacji). Gdynia w codziennej eksploatacji używa podnoszenia i opuszczania szelek na dużej części linii (tak np. jest zelektryfikowana linia do Ergo Areny) i nie jest to żaden problem.

Owszem, na Krakowskim czy Ujazdowskich na drut nikt się nie zgodzi, ale nie ma problemu, żęby wisiał sobie na Stawkach, Powązkowskiej, Anielewicza czy Trasie Łazienkowskiej. A nawet odcinkowo na Sobieskiego (znowuż - tak, żeby się z siecią tramwajową nie przecinać dla prostoty układu).

Problemem formalnym byłaby tylko kwestia zasilania sieci trolejbusowych z podstacji TW, bo TW musiałyby mieć koncesję na sprzedaż energii.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Łukasz
Posty: 10489
Rejestracja: 15 gru 2005, 15:48
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Łukasz » 14 sty 2022, 23:28

Albo trolejbusy być we władaniu TW.
ŁK

Autobus Czerwon
Posty: 4069
Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
Lokalizacja: Stary Mokotów
Kontakt:

Post autor: Autobus Czerwon » 15 sty 2022, 9:14

Praga ma o tyle łatwiej, że wszystkie trakcje (autobusy, trolejbusy, tramwaje, metro, kolej linowo-terenowa) obsługuje jedno przedsiębiorstwo.

kajo
Posty: 2787
Rejestracja: 03 lut 2007, 16:17
Lokalizacja: Warszawa-Rakowiec

Post autor: kajo » 15 sty 2022, 9:20

Autobus Czerwon pisze:
15 sty 2022, 9:14
Praga ma o tyle łatwiej, że wszystkie trakcje (autobusy, trolejbusy, tramwaje, metro, kolej linowo-terenowa) obsługuje jedno przedsiębiorstwo.
Myślę, że dałoby się te przedsiębiorstwa połączyć. W wielu polskich miastach obsługuje to jedna spółka.

Właśnie, jak wygląda ewentualne krzyżowanie z siecią tramwajową? Można to gdzieś zobaczyć?
Polecam: http://www.zm.org.pl
Nazywam się Kajo i jestem Roweroholikiem.

Autobus Czerwon
Posty: 4069
Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
Lokalizacja: Stary Mokotów
Kontakt:

Post autor: Autobus Czerwon » 15 sty 2022, 9:32

kajo pisze:
15 sty 2022, 9:20
Autobus Czerwon pisze:
15 sty 2022, 9:14
Praga ma o tyle łatwiej, że wszystkie trakcje (autobusy, trolejbusy, tramwaje, metro, kolej linowo-terenowa) obsługuje jedno przedsiębiorstwo.
Myślę, że dałoby się te przedsiębiorstwa połączyć. W wielu polskich miastach obsługuje to jedna spółka.
Pewnie by można. Ale ile osób w zarządach straciłoby pracę :P Bo raczej o nic innego tak naprawdę nie chodzi. W Berlinie też wszystko jest pod BVG.
kajo pisze:
15 sty 2022, 9:20
Właśnie, jak wygląda ewentualne krzyżowanie z siecią tramwajową? Można to gdzieś zobaczyć?
Na takim skrzyżowaniu, zazwyczaj tramwaje mają izolowany odcinek sieci trakcyjnej, a trolejbusy nie. Tak to wygląda np. w Pilźnie.

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26798
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 15 sty 2022, 17:14

Zastanawiam się, jak pantograf tramwajowy przez takie przecięcie przejeżdża. O ile rozumiem, kółko odbieraka trolejbusowego jest w takim miejscu wyżej (głębiej), niż powierzchnia styku przewodu tram.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Autobus Czerwon
Posty: 4069
Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
Lokalizacja: Stary Mokotów
Kontakt:

Post autor: Autobus Czerwon » 15 sty 2022, 21:44

Glonojad pisze:
15 sty 2022, 17:14
Zastanawiam się, jak pantograf tramwajowy przez takie przecięcie przejeżdża. O ile rozumiem, kółko odbieraka trolejbusowego jest w takim miejscu wyżej (głębiej), niż powierzchnia styku przewodu tram.
Jak widać na załączonym filmiku, pantograf tramwajowy radzi sobie z takimi skrzyżowaniami bez większych problemów.

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26798
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 16 sty 2022, 9:37

Ja widzę, że sobie radzi. NIe wystarzcza mi to, gdy nie wiem jak :p
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

kajo
Posty: 2787
Rejestracja: 03 lut 2007, 16:17
Lokalizacja: Warszawa-Rakowiec

Post autor: kajo » 16 sty 2022, 17:57

Nie wiem jak szeroki jest ślizg (dobrze pamiętam nazwę? ), Ale jak dla mnie nawet jak sobie lekko wpadnie to jest pod kątem to i tak zaraz wróci na sieć tramwajową.
Polecam: http://www.zm.org.pl
Nazywam się Kajo i jestem Roweroholikiem.

Awatar użytkownika
Nordyk110
Posty: 1614
Rejestracja: 06 sty 2006, 21:32

Post autor: Nordyk110 » 21 sty 2022, 19:13

https://www.transport-publiczny.pl/mobi ... 72093.html
No i następni są, mają rozmach....
Może to lepiej zorganizują.
Przegubowce ,to sól tej ziemi .

beni
Posty: 2739
Rejestracja: 16 kwie 2006, 14:53

Post autor: beni » 21 sty 2022, 19:48

No i w tym wypadku to będzie prawdziwe EKO, a nie pojazd EKO zasilany prądem z elektrowni węglowej.
Czas ewakuacji, lub nowy etap zwał jak zwał czy lepiej czas pokaże...
2004.09 - 2009.03 - MZA
2010.01 - 2012.05 - bus driver
2013.04 - 2023.12 - TW
2024.05 - xxxx - Carris Lizbona

Até a próxima.

Awatar użytkownika
konri
Posty: 2052
Rejestracja: 21 paź 2011, 18:41
Lokalizacja: Legionowo

Post autor: konri » 23 sty 2022, 11:52

I silnik będzie centralny, a nie w piastach jak u nas. Może wytrzyma więcej niż 70-80tys. km.

Flash8222
Posty: 7592
Rejestracja: 14 gru 2005, 23:37
Lokalizacja: Pies wam mordy lizał

Post autor: Flash8222 » 23 sty 2022, 12:04

Najważniejsze to by nie montowali zamienników przez które padają silniki, tak jak to robi MZA :D

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26798
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 23 sty 2022, 12:43

beni pisze:
21 sty 2022, 19:48
No i w tym wypadku to będzie prawdziwe EKO, a nie pojazd EKO zasilany prądem z elektrowni węglowej.
Elektrownia węglowa jest bardziej eko niż silnik spalinowy i tak.

To, co w elektrobusie nie jest eko, to a) piecyk ogrzewania i b) baterie, problemy obce tramwajom i trolejbusom. No, ale rząd z jakiegoś powodu woli wspierać hiszpańskeigo Solarisa i chińskich producentów baterii, niż krajowych producentów tramwajów (bo jednak za wyjątkiem jednego kontraktu Hyundaia, cała reszta kupionego przez ostatnią dekadę taboru tram. w Polsce to produkcja krajowa i to, nie licząc Krakowa, firm z polskim kapitałem). Ja chyba nie rozumiem, na czym ten tzw. patriotyzm gospodarczy polega.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

fraktal
Posty: 5469
Rejestracja: 17 gru 2005, 12:03

Post autor: fraktal » 23 sty 2022, 13:51

Już trwają prace nad ponownym wykorzystaniem zużytych baterii, więc nie demonizowałbym ich tak bardzo. ;) A że żaden inny polski producent nie moze rywalizować z Solarisem to kwestia braku pieniędzy zapewne na innowacyjne projekty autobusów w innych firmach.

ODPOWIEDZ