Strona 67 z 87

Elektrobusy

: 04 maja 2021, 11:04
autor: KwZ
Po ilu latach / km trzeba będzie wymienić baterię? W ogóle wiadomo?
Żeby się nie okazało, że po 8 latach koszt wyniesie tyle, co ówczesna wartość autobusu i nie będzie się chciało inwestować.

Elektrobusy

: 04 maja 2021, 11:28
autor: Glonojad
8 lat wygląda na obecny rynkowy standard ... obietnic.

Elektrobusy

: 04 maja 2021, 11:34
autor: Vlady
Przeguby z MZA mają baterie nazwane przez Solarisa High Power. Są to baterie LFP(LiFePO4). Są one żywotniejsze niż typowe dla pojazdów elektrycznych baterie NMC (takie jak np. w większości aut Tesli). Teoretycznie powinny wystarczyć na pełen cykl życia w MZA. Tutaj można więcej poczytać o tym typie baterii:https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_i ... te_battery :)

Elektrobusy

: 04 maja 2021, 12:12
autor: px33
Jeśli po 8 latach to niemal na pewno koszt będzie wyższy, albo w razie postępu w technologii baterii, będzie pewnie trzeba zrobić sporą modernizację pojazdu żeby zadziałał z baterią nowego typu.

Elektrobusy

: 04 maja 2021, 13:02
autor: fraktal
px33 pisze:
04 maja 2021, 12:12
Jeśli po 8 latach to niemal na pewno koszt będzie wyższy, albo w razie postępu w technologii baterii, będzie pewnie trzeba zrobić sporą modernizację pojazdu żeby zadziałał z baterią nowego typu.
Może przewoźnik będzie mógł liczyć na dofinansowanie wymiany baterii z jakiegoś funduszu. To nie jest wcale wykluczone.

Elektrobusy

: 04 maja 2021, 14:57
autor: beni
A utylizacja baterii jest taka tania nie? A i ekologiczna jak cały ten projekt? Gdyby postawili panele słoneczne lub innego rodzaju ekologiczne maszyny do produkcji prądu to nawet bym w tą pseudo ekologie jakoś uwierzył, i przełknąć można by było koszt utylizacji. A tak fakt elektryk nie smrodzi ale już produkcja prądu to dramat w PL. Dwa nowe normy spalin są tak już wyśrubowane że teraz zwykły diesel to nie to co 10 lat temu.
"Utylizacja baterii to koszt 1 euro za kilogram. Odzyskanie z ogniw litu jest jednak aż pięć razy droższe niż jego wydobycie - 1 tona odzyskanego litu wymaga przetworzenia aż 28 ton baterii."

Elektrobusy

: 05 maja 2021, 12:27
autor: KwZ
Utylizacja baterii to 1 €/kg, a ile jest kg w autobusie? 500? To grosze przy wartości autobusu.

Oczywiście polski miks energetyczny woła o pomstę do Boga UE i powinniśmy ruszyć z budową elektrowni atomowej jak i OZE szybko i mocno. Ale to niezależnie od elektryfikacji transportu.

Elektrobusy

: 19 maja 2021, 8:48
autor: fraktal
Molo pisze:
27 kwie 2021, 10:58
A z ciekawostek 1908 ma nowy pantograf, taki jak w przegubach, dzięki czemu może jeździć tylko dodatki,bo nie ma gdzie się ładować...
A nie 1907? Bo ten okupuje od kilku dni dodatki na linii 178. :) 1908 stoi na zajezdni. nNe chcę znowu sobie żartować z MZA, ale akurat gdy zaczęli wymieniać pantografy, zwiększył się plan na elektryki solówkowe z powodu Konstancina i znów nie mają taboru, żeby obsłużyć wszystkie brygady na przykład na 222. Osoba odpowiedzialna za logistykę powinna dostać medal. ;)

Elektrobusy

: 19 maja 2021, 8:55
autor: ashir
Jak nie mają taboru? 6 brygad na 139+251, 9 brygad na 178, 6 brygad na 222. Łącznie 21 brygad na 30 wozów. To dużo?

Elektrobusy

: 19 maja 2021, 9:03
autor: Glonojad
No ale to rozpisz jeszcze z uwzględnieniem typu pantografów i ładowarek...

Elektrobusy

: 19 maja 2021, 9:18
autor: michael112
Powinny być pantografy ujednolicone, ale w okresie przejściowym wrzucenie tych autobusów na 139+251 to niefortunny pomysł.

Elektrobusy

: 19 maja 2021, 9:41
autor: wincenty
ashir pisze:
19 maja 2021, 8:55
Jak nie mają taboru? 6 brygad na 139+251, 9 brygad na 178, 6 brygad na 222. Łącznie 21 brygad na 30 wozów. To dużo?
Na 27 aktualnie : 1904 gdzieś przepadł, 1908 ma zmieniony pantograf i podobno nie może być ładowany przez ładowarki, 1913 pracuje nadal dla TVNu.

Elektrobusy

: 19 maja 2021, 9:59
autor: px33
Abstrahując od tego czy TVN potrzebuje autobusu na cały dzień (i jeśli tak to czy uczciwie za to płaci), aż się prosi żeby dać tego 1908 na TVN i odzyskać tego drugiego do pracy liniowej

Elektrobusy

: 19 maja 2021, 10:04
autor: michael112
A poza tym czy TVN naprawdę musi mieć warszawski autobus? One miały pracować dla mieszkańców.

Elektrobusy

: 19 maja 2021, 10:13
autor: ashir
Glonojad pisze:
19 maja 2021, 9:03
No ale to rozpisz jeszcze z uwzględnieniem typu pantografów i ładowarek...
Na całodziennym 178 (6 brygad) tylko Ursusy, na szczytowym 178 (3 brygady) może być dowolny elektryk (nie ładują się na mieście), na 139+251 (6 brygad) i 222 (6 brygad) zarówno SU12 III i IV generacji.