Tramwaje Hyundai Rotem

Moderatorzy: JacekM, Dantte

px33
Posty: 1582
Rejestracja: 07 lut 2011, 17:43

Post autor: px33 » 20 wrz 2021, 22:08

A tu dochodzi jeszcze jeden problem - system to element wyposażenia tramwaju kupowany przez producenta, czyli producent informacji nie ma absolutnie żadnego kontaktu z przetargiem i przepisami PZP. Więc jak na moje to najskuteczniejszą opcją jest wpisanie w gwarancję kar umownych (w taniej wersji za nieskuteczny serwis, w drogiej za wszystkie zgłoszone problemy), anulowanie licznika kilometrów przy odbiorach przy awarii informacji, ewentualnie wymaganie długiej (>5 lat) gwarancji na system informacji i jego komponenty. Wtedy, być może po delikatnym i nieformalnym uświadomieniu przez zamawiającego, producent raczej nie weźmie na siebie ryzyka niepewnego dostawcy. Ale i cena ofertowa zapewne pójdzie do góry.

michael112
Posty: 2812
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 20 wrz 2021, 22:35

Opcja @px33 jest dobra.
Mam jeszcze drugi pomysł: A co, gdyby w specyfikacji nie przewidywać systemu informacji, a jedynie miejsce do jego instalacji? TW kupowało by SIL we własnym zakresie, a w warunkach gwarancji z dostawcą pojazdów musiała by być wzmianka że montaż SILu nie może ograniczać zakresu gwarancji na sam pojazd.

Snake.Griffin
Posty: 97
Rejestracja: 28 paź 2018, 9:31

Post autor: Snake.Griffin » 21 wrz 2021, 7:34

A po co? Przecież sytuacja kiedy to duży podmiot gwarantuje jakość - dostawca pojazdów jest o wiele lepsza niż kiedy jest to mały dostawca który może upaść na zawołanie.

michael112
Posty: 2812
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 21 wrz 2021, 8:07

Z drugiej strony, możesz wtedy łatwiej wymienić SIP na własną rękę, tracąc tylko gwarancję na SIP a nie na cały tramwaj.

mkm101
Posty: 992
Rejestracja: 23 maja 2006, 17:05
Kontakt:

Post autor: mkm101 » 21 wrz 2021, 9:31

michael112 pisze:
21 wrz 2021, 8:07
Z drugiej strony, możesz wtedy łatwiej wymienić SIP na własną rękę, tracąc tylko gwarancję na SIP a nie na cały tramwaj.
Skończyła się gwarancja na Swingi to TW zrobiła z ich SIL-em porządek.
Skończą się przepychanki z Pesą o SIL w Jazzach - to i tam będzie można się spodziewać poprawy.

Lepiej żeby producent tramwaju odpowiadał za całokształt niż żeby za każdy element odpowiadał kto inny, a producent tramwaju odpowiadał "ten system nie działa bo jest niekompatybilny z naszym produktem"

gfedorynski
Posty: 715
Rejestracja: 09 sie 2010, 15:45

Post autor: gfedorynski » 21 wrz 2021, 9:40

mkm101 pisze:
21 wrz 2021, 9:31
Lepiej żeby producent tramwaju odpowiadał za całokształt niż żeby za każdy element odpowiadał kto inny, a producent tramwaju odpowiadał "ten system nie działa bo jest niekompatybilny z naszym produktem"
Teraz mamy "ten system nie działa chociaż jest kompatybilny z naszym produktem", nie wiem czy coś przez to zyskaliśmy.

fraktal
Posty: 5469
Rejestracja: 17 gru 2005, 12:03

Post autor: fraktal » 21 wrz 2021, 9:42

mkm101 pisze:
21 wrz 2021, 9:31
michael112 pisze:
21 wrz 2021, 8:07
Z drugiej strony, możesz wtedy łatwiej wymienić SIP na własną rękę, tracąc tylko gwarancję na SIP a nie na cały tramwaj.
Lepiej żeby producent tramwaju odpowiadał za całokształt niż żeby za każdy element odpowiadał kto inny, a producent tramwaju odpowiadał "ten system nie działa bo jest niekompatybilny z naszym produktem"
Dla Tramwajów może i lepiej, bo mogą powiedzieć "to nie my, to oni", ale biorąc pod uwagę działanie SIL-u w jazzach, to lepiej byłoby, gdyby TW miały większy wpływ na wybór systemu informacji pasażerskiej, wówczas może dałoby się takich problemów uniknąć z zyskiem dla pasażerów.

gfedorynski
Posty: 715
Rejestracja: 09 sie 2010, 15:45

Post autor: gfedorynski » 21 wrz 2021, 10:37

fraktal pisze:
21 wrz 2021, 9:42
ale biorąc pod uwagę działanie SIL-u w jazzach, to lepiej byłoby, gdyby TW miały większy wpływ na wybór systemu informacji pasażerskiej
Ależ mają. Wystarczy zrobić to zgodnie z prawem zamówień publicznych, a nie chować głowę w piasek.

mkm101
Posty: 992
Rejestracja: 23 maja 2006, 17:05
Kontakt:

Post autor: mkm101 » 21 wrz 2021, 10:42

gfedorynski pisze:
21 wrz 2021, 10:37
fraktal pisze:
21 wrz 2021, 9:42
ale biorąc pod uwagę działanie SIL-u w jazzach, to lepiej byłoby, gdyby TW miały większy wpływ na wybór systemu informacji pasażerskiej
Ależ mają. Wystarczy zrobić to zgodnie z prawem zamówień publicznych, a nie chować głowę w piasek.
O, aż ciekawość mnie zżera jak to powinno być zrobione. Podpowiesz?

gfedorynski
Posty: 715
Rejestracja: 09 sie 2010, 15:45

Post autor: gfedorynski » 21 wrz 2021, 11:17

Wymóg określonego współczynnika bezawaryjności przez cały okres serwisowy z wystarczająco srogimi karami. Oczywiście nie powiem jaki dokładnie powinen być ten współczynnik i jakie kary. Ale to są rzeczy, które da się policzyć.

michael112
Posty: 2812
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 21 wrz 2021, 11:44

No dobrze, a kiedy kończy się "gwarancja" na SIL w Jazzach? (w cudzysłowiu, bo prawdziwą gwarancją jak widzimy, nie można tego nazwać)

SławekM
(solaris8315)
Posty: 17699
Rejestracja: 15 gru 2005, 20:57
Kontakt:

Post autor: SławekM » 21 wrz 2021, 12:10

Tak czytam ten wątek i dochodzę do wniosku, że PESA wyznaje zasadę "sprzedaj i zapomnij", czyli my wam dajemy produkt który chcecie, ale gwarancji nie dajemy na to, bo nie odpowiadamy za działanie komponentów różnych dostawców, bo to nie nasze.

fraktal
Posty: 5469
Rejestracja: 17 gru 2005, 12:03

Post autor: fraktal » 21 wrz 2021, 14:53

SławekM pisze:
21 wrz 2021, 12:10
Tak czytam ten wątek i dochodzę do wniosku, że PESA wyznaje zasadę "sprzedaj i zapomnij", czyli my wam dajemy produkt który chcecie, ale gwarancji nie dajemy na to, bo nie odpowiadamy za działanie komponentów różnych dostawców, bo to nie nasze.
Z tego wątku dowiedzieliśmy się też, że nie tylko Pesa chciała zamontować produkt z Kalisza, ale i Hyundai również. Dlatego dobrze się stało, że Koreańczycy zamontowali ostatecznie swój autorski SIL, to będą musieli wziąć za jego działanie odpowiedzialność.

mkm101
Posty: 992
Rejestracja: 23 maja 2006, 17:05
Kontakt:

Post autor: mkm101 » 21 wrz 2021, 17:32

gfedorynski pisze:
21 wrz 2021, 11:17
Wymóg określonego współczynnika bezawaryjności przez cały okres serwisowy z wystarczająco srogimi karami. Oczywiście nie powiem jaki dokładnie powinen być ten współczynnik i jakie kary. Ale to są rzeczy, które da się policzyć.
Sprawdziłeś SIWZ i nie znalazłeś takich zapisów?

mkm101
Posty: 992
Rejestracja: 23 maja 2006, 17:05
Kontakt:

Post autor: mkm101 » 21 wrz 2021, 17:33

michael112 pisze:
21 wrz 2021, 11:44
No dobrze, a kiedy kończy się "gwarancja" na SIL w Jazzach? (w cudzysłowiu, bo prawdziwą gwarancją jak widzimy, nie można tego nazwać)
Gwarancja na SIL jest tożsama z gwarancją na cały produkt. Ta już się skończyła ale jeśli TW zacznie poprawiać SIL już teraz to straci argumenty w przepychance z Pesą.

ODPOWIEDZ