Zużycie energii w różnej trakcji

Moderatorzy: JacekM, Dantte

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10639
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Zużycie energii w różnej trakcji

Post autor: KwZ » 06 sty 2023, 14:39

Pamiętam, że modzi woleli zakładanie nowego wątku, to sobie najwyżej przeniosą do właściwszego, co jest łatwiejsze niż wydzielanie dyskusji.

Chciałem zrobić porównanie zużycia energii (powiedzmy w kWh/pax-km) w różnej trakcji: autobusy dieslowskie, elektryczne vs. tramwaje. Znalazłem artykuł na money.pl z następującymi liczbami:
Autobusy diesel: 47 L/100 km. Przy wartości opałowej (brutto?) diesla 10,7 kWh/L dostajemy 503 kWh/100 km.
Autobusy elektryczne: 140 kWh/100 km (średnio w MZA Warszawa). Su18 Electric ma wpisane 145 pas, co dałoby ok. 0,97 kWh/100 pas-km.
Trolejbus: 219 kWh/100 km [MPK Lublin].
Tramwaj: 400 kWh/100 km. 140N ma wpisane 240 pas. (przy 5 os./m2, Tramwar) daje 1,67 kWh/100 pas-km.

Pytanie 1) Dlaczego trolejbusy miałyby mieć o połowę większe zużycie paliwa od autobusów elektrycznych? Dlatego że Lublin jest pagórkowaty w porównaniu do Warszawy?

2) Czy rzeczywiście tramwaje zużywają 1,7 razy więcej energii od autobusów elektrycznych?

3) Czy autobusy elektryczne mają 3,6x mniejsze zużycie energii od diesli? Jeśli przyjąć 90% sprawność baterii i 90% sprawność silników elektrycznych, to by implikowało tylko 22,5% sprawności diesli.
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

Awatar użytkownika
ZielonyJamnik
Posty: 670
Rejestracja: 31 lip 2022, 8:25

Post autor: ZielonyJamnik » 06 sty 2023, 17:57

Chwila, ale te 47l to rozumiem dla solo? Bo przegub to dolicz bez klimy tak z +10l/100km dla linii typu 401.

Nie potrafię zweryfikować w rzeczywistości danych podanych z elektryka, ale jeśli wziąłeś je ze strony producenta to dopisz do tego 20%-25% wartości.
Mkną po koleinach zielone jamniki... =D>

Awatar użytkownika
Kelly
Posty: 1510
Rejestracja: 14 lis 2011, 18:29

Post autor: Kelly » 06 sty 2023, 18:26

KwZ pisze:
06 sty 2023, 14:39

Tramwaj: 400 kWh/100 km. 140N ma wpisane 240 pas. (przy 5 os./m2, Tramwar) daje 1,67 kWh/100 pas-km.
Tak pro forma. 105 w składzie ściąga około 100 kWh/100km, 120Na 500kWh a 128N 600kWh.

Awatar użytkownika
TranslatorPS
Posty: 623
Rejestracja: 16 sie 2012, 20:11
Lokalizacja: 東武東上線志木駅

Post autor: TranslatorPS » 06 sty 2023, 18:49

ZielonyJamnik pisze:
06 sty 2023, 17:57
Chwila, ale te 47l to rozumiem dla solo? Bo przegub to dolicz bez klimy tak z +10l/100km dla linii typu 401.
Zależy to pewnie grubo od linii i miasta - Warszawa charakteryzuje się jednak zauważalnie większą ilością osprzętu na pokładzie pobierającego prąd z alternatora. W Radomiu Michalczewski zależnie od linii może mieć w Autosanach M12LF spalanie od 32 do 38 l/100 km.
Ten od cyferek i tłumaczeń.
Ostatni manual miejski: Kraków 12240 > 538-04, 23.07.2023
Ostatni wysokopodłogowy miejski: Kraków 12240 > 538-04, 23.07.2023
Ostatni 5B/6B: EN57-2070 > ROJ 30517, 22.02.2024
Ostatni pod banderą ZTM: 6208 > 13/189, 7.01.2023

Awatar użytkownika
pawcio
Posty: 25288
Rejestracja: 16 gru 2005, 13:53
Lokalizacja: Os. Wilga

Post autor: pawcio » 06 sty 2023, 21:02

Słyszałem teorię, że w Warszawie tramwaje mniej niż 50% energii zużywają na jazdę. Reszta to fajerwerki.
I jeszcze pytanie, jak w przypadku tramwajów i trolejbusów rozliczana jest rekuperacja do sieci.
Niekoniecznie zgadzam się ze wszystkim, co napiszę. (C) Marshall McLuhan
"Na diamentach nic nie wyrośnie. Za to kwiaty świetnie rosną na gnoju." - Josefa Idem

Awatar użytkownika
ZielonyJamnik
Posty: 670
Rejestracja: 31 lip 2022, 8:25

Post autor: ZielonyJamnik » 07 sty 2023, 9:22

TranslatorPS pisze:
06 sty 2023, 18:49
Zależy to pewnie grubo od linii i miasta - Warszawa charakteryzuje się jednak zauważalnie większą ilością osprzętu na pokładzie pobierającego prąd z alternatora. W Radomiu Michalczewski zależnie od linii może mieć w Autosanach M12LF spalanie od 32 do 38 l/100 km.
No tak, ale ja podałem realne wartości dla Warszawy w kontekście przeguba. Zdziwiły mnie te dane, dlatego pytam na jaki typ je założył. Solo realnie w Wawie ok. 42l
Mkną po koleinach zielone jamniki... =D>

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26798
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 07 sty 2023, 9:34

pawcio pisze:
06 sty 2023, 21:02
Słyszałem teorię, że w Warszawie tramwaje mniej niż 50% energii zużywają na jazdę. Reszta to fajerwerki.
I jeszcze pytanie, jak w przypadku tramwajów i trolejbusów rozliczana jest rekuperacja do sieci.
Moc trakcyjna Swinga to 420 kW, moc trakcyjna składu stozłomek to 320 kW. Nie ma żadnej obiektywnej przyczyny, by na cele trakcyjne zużywać tej energii 2x więcej zwłaszcza, że rozruch jest energoelektroniczny a nie oporowy...
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Autobus Czerwon
Posty: 4069
Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
Lokalizacja: Stary Mokotów
Kontakt:

Post autor: Autobus Czerwon » 07 sty 2023, 11:19

Kelly pisze:
06 sty 2023, 18:26
KwZ pisze:
06 sty 2023, 14:39

Tramwaj: 400 kWh/100 km. 140N ma wpisane 240 pas. (przy 5 os./m2, Tramwar) daje 1,67 kWh/100 pas-km.
Tak pro forma. 105 w składzie ściąga około 100 kWh/100km, 120Na 500kWh a 128N 600kWh.
I to są te ekologiczne nowoczesne tramwaje? :P

Swoją drogą, ciekawe ile zużywa 116Na, skoro ma już niemal współczesny napęd a jeszcze nie ma fajerwerków.

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26798
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 07 sty 2023, 16:00

No cóż, klimatyzacja w swingu to agregaty po 50kW które, w przeciwieństwie do rozruchu, pracują cały czas. Do tego grzejniki pod fotelami, ekrany, wyświetlacze, kasowniki, biletomaty...
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Flash8222
Posty: 7592
Rejestracja: 14 gru 2005, 23:37
Lokalizacja: Pies wam mordy lizał

Post autor: Flash8222 » 07 sty 2023, 19:20

KwZ pisze:
06 sty 2023, 14:39
Autobusy diesel: 47 L/100 km. Przy wartości opałowej (brutto?) diesla 10,7 kWh/L dostajemy 503 kWh/100 km.
Wczoraj BTSem na 105 miałem spalanie 62/100 :twisted:

Pablo-waw
Posty: 240
Rejestracja: 25 sie 2013, 13:28

Post autor: Pablo-waw » 08 sty 2023, 2:02

Powiem tak, w lecie moje Renault Zoe bierze 12.5 kWh na 100, średnia prędkość około 70 km/h
To jakieś 1.1-1.2 litra diesla. Wiec spokojnie to może być zaniżona wartość?

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10639
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 09 sty 2023, 10:57

Dlaczego zaniżona? Jeśli sprawność silnika diesla to 25%, to te 12,5 kWh byłoby odpowiednikiem 5 L diesla, osobówce powinno wystarczyć.
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

Pablo-waw
Posty: 240
Rejestracja: 25 sie 2013, 13:28

Post autor: Pablo-waw » 09 sty 2023, 12:52

KwZ pisze:
09 sty 2023, 10:57
Dlaczego zaniżona? Jeśli sprawność silnika diesla to 25%, to te 12,5 kWh byłoby odpowiednikiem 5 L diesla, osobówce powinno wystarczyć.
Albo liczymy bezpośrednio, albo robimy takie jaja.

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 36586
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Post autor: Bastian » 10 sty 2023, 7:25

Glonojad pisze:
07 sty 2023, 16:00
No cóż, klimatyzacja w swingu to agregaty po 50kW które, w przeciwieństwie do rozruchu, pracują cały czas. Do tego grzejniki pod fotelami, ekrany, wyświetlacze, kasowniki, biletomaty...
No ale autobusy też przecież to mają.
Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

kajo
Posty: 2787
Rejestracja: 03 lut 2007, 16:17
Lokalizacja: Warszawa-Rakowiec

Post autor: kajo » 10 sty 2023, 12:25

Glonojad pisze:
07 sty 2023, 16:00
No cóż, klimatyzacja w swingu to agregaty po 50kW które, w przeciwieństwie do rozruchu, pracują cały czas. Do tego grzejniki pod fotelami, ekrany, wyświetlacze, kasowniki, biletomaty...
Ale ta klima to chyba nie cały czas z pełną mocą i nie cały rok.
Polecam: http://www.zm.org.pl
Nazywam się Kajo i jestem Roweroholikiem.

ODPOWIEDZ