Tramwaje dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

Moderatorzy: JacekM, Dantte

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 36586
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Tramwaje dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

Post autor: Bastian » 14 gru 2005, 0:30

Obrazek
15 niskopodłogowych tramwajów dostarczy bydgoska PESA



Krzysztof Śmietana 09-12-2005 , ostatnia aktualizacja 09-12-2005 22:23

Wiadomo już, kto wyprodukuje 15 niskopodłogowych tramwajów dla Warszawy. Przetarg wygrała bydgoska PESA. Wagony zaczną jeździć w 2007 roku.

Stolica próbowała kupić niskopodłogowe tramwaje od pięciu lat. Wreszcie się udało. Wczoraj komisja przetargowa wybrała ofertę PESY. O wygranej zdecydowała cena. Za 15 niskopodłogowców stolica zapłaci 88,7 mln zł. - Warszawa dokonała bardzo dobrego wyboru. To nowoczesna konstrukcja. Tramwaj będzie miał niską podłogę na całej długości. Mniej sprawni bez problemu dostaną się do środka - zapowiada Jacek Korycki z PESY. Dodaje też, że jego firma dostarczy wagony, które na pewno nie będą się psuć.

Sceptycy przypominają jednak, że bydgoska fabryka nie produkowała do tej pory tramwajów na dużą skalę. Zajmowała się jedynie ich przebudową. Dlatego niewykluczone jest, że na początku może dochodzić do awarii. Tak to było w przypadku pociągu dla Warszawskiej Kolei Dojazdowej, który PESA wyprodukowała w zeszłym roku.

Podobne tramwaje fabryka musi jednak najpierw dostarczyć do Elbląga, gdzie również wygrała przetarg. Sześć pojazdów ma wyprodukować do końca przyszłego roku. Warszawskie tramwaje będą się różnić od tych elbląskich głównie wielkością. Będą dłuższe o prawie 12 m. Całkowita długość warszawskiego pojazdu to 32 m. Poszczególne części tramwaju mają łączyć aż cztery przeguby. W sumie ma on zabierać ponad dwustu pasażerów, w tym 63 na miejscach siedzących.

Pierwsze tramwaje z Bydgoszczy zaczną jeździć po stolicy jesienią w drugiej połowie 2007 roku, a ostatnie na początku 2008 roku. Mają kursować głównie po przewidzianej do modernizacji trasie z Ochoty Alejami Jerozolimskimi, al. Waszyngtona, Grochowską na Gocławek.

W przyszłym roku w Warszawie zobaczymy za to nowe tramwaje, które dostarczy fabryka Cegielskiego z Poznania. Niestety, będą mniej dostępne dla osób starszych i niepełnosprawnych. Do środka będą musieli się wspinać po schodach. W poznańskiej fabryce stolica zamówiła w sumie 30 wagonów.

Awatar użytkownika
Paweł_K
Taki ligowy Bełchatów
Posty: 5285
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:12
Lokalizacja: W-wa Gocławek (HQ)
Kontakt:

Post autor: Paweł_K » 14 gru 2005, 1:26

A czy już gdzieś te tramwaje jeżdżą w innych miastach ? Jakieś fotki ?
And if the band you're in starts playing different tunes
I'll see you on the dark side of the moon

Richard Wright 1943-2008 - Shine on, you crazy diamond...

Awatar użytkownika
Petroniusz
Posty: 658
Rejestracja: 14 gru 2005, 7:44
Lokalizacja: Gocław

Post autor: Petroniusz » 14 gru 2005, 7:54

No właśnie w tym problem, że robimy za poligon doświadczalny. Podobnie 40 szt. wysokopodłogowych z Cegielskiego będzie chyba nawet pierwszymi tramwajami wyprodukowanymi przez ten zakład. PESA remontuje głównie wagony, ale ich konstrukcji i to jeszcze niskopodłogowej jeszcze nie widziano. No i zrobiła skład WKD, który do bezawaryjnych nie należy.
Coś mi się wydaje, że stare wysłużone "trzynastki" jeszcze wiele kilometrów przejeżdżą po Warszawie.

Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27358
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 14 gru 2005, 13:13

pk45 pisze:A czy już gdzieś te tramwaje jeżdżą w innych miastach ?
Nie. Przed dostawą dla Warszawy jeszcze chyba sześć sztuk idzie do Elbląga AFAIK. W sumie, jeśli będą podobnie awaryjne, jak EN95 czy EN81, to może być niezaciekawie - ale z drugiej strony, SA106/103 to naprawdę dobry produkt... może powinniśmy zamówić tramwaje spalinowe? ;) :mrgreen:
and I ask my masks and I:
surely we are living in a dream?

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26798
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 14 gru 2005, 19:46

Podobno 805NM jeździ całkiem przyzwoicie. Trzeba być dobrej myśli, 116ki tez początkowo byly awaryjne (o 112 nie wspominając ;) ), a tutaj jeszcze okres prototypowania robi kto inny.
Za to gdyby udało się utrzymać taką ceną w następnych zamówieniach, a TW ma ich na 2007-13 w planach sporo...
@Fikander: A ich przegubową spalinówką jechałeś może? Na zdjęciu prezentuje sie jako całkiem przyzwoity SZT...

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 14 gru 2005, 21:56

pk45 pisze:A czy już gdzieś te tramwaje jeżdżą w innych miastach ? Jakieś fotki ?
w przetargu na co prawda krótsze niskopodłogowce uprzedził nas Elbląg, ale nigdzie nie jeżdżą jeszcze takie tramwaje.
Petroniusz pisze:Podobnie 40 szt. wysokopodłogowych z Cegielskiego
Zdaje się, że 30 wagonów...
Petroniusz pisze:No właśnie w tym problem, że robimy za poligon doświadczalny.
ale tylko te firmy się zgłosiły, Siemens zaproponował najgorsze warunki - tutaj wypowiedzieć może się inż. Glon. Więc Warszawa nie miała wyboru.
Petroniusz pisze:No i zrobiła skład WKD, który do bezawaryjnych nie należy.
Wsyzstkie nowe produkty przechodzą błędy wieku dziecięcego, a przecież WKD charakteryzuje się innymi paramterami niż pozostałe linie kolejowe, a ten produkt był pierwszym od dłuższego czasu z myślą o WKD

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26798
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 14 gru 2005, 22:21

Siemens to w ogóle wystartował ze zbyt krótkim tramwajem...

Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27358
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 14 gru 2005, 22:44

inż. Glonojad pisze:@Fikander: A ich przegubową spalinówką jechałeś może? Na zdjęciu prezentuje sie jako całkiem przyzwoity SZT...
SA131 znaczy się? Jeszcze nie :)
and I ask my masks and I:
surely we are living in a dream?

Flash8222
Posty: 7592
Rejestracja: 14 gru 2005, 23:37
Lokalizacja: Pies wam mordy lizał

Post autor: Flash8222 » 15 gru 2005, 12:47

inż. Glonojad pisze:Siemens to w ogóle wystartował ze zbyt krótkim tramwajem...

Ja słyszałem że Siemens zaproponował ULF B o długości 35m więc najdłuższy wariant.

TLG
Posty: 5895
Rejestracja: 15 gru 2005, 19:20

Post autor: TLG » 19 gru 2005, 19:38

ULF B. I bez wątpienia-najdroższa konstrukcja, ale i najlepsza na Świecie. Rozwiązania zastosowane w tym tramwaju poprawiają jego pojemność i powierzchnie. Ciesze sie, że coś się ruszyło w zakupach taboru dla TW, jednak mogliśmy mieć bardzo dobry wagon. Siemens popełnił-w pewnym sensie- błąd. Zakup przez TW tego wagonu bardzo pomógłby promocji tej konstrukcji. Jak do tej pory ULFy jeżdżą wyłącznie w Wienner Linien. A po "combionogate" Siemens, któremu ledwie udało sie jakoś wyjść np. z kłopotliwego zamówienia dla Budapesztu potrzebuje nowych sukcesów i nowych zamówień.
15/12/2005-12/7/2019

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26798
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 21 gru 2005, 15:15

AFAIK, Siemens zaoferował ULFa A. Tak mi w każdym razie w firmie powiedziano.
Zresztą wszystko jedno, ULF B z kolei jest za długi i także nie spełniłby SIWZu.

Poza tym, uważam że nie ma sensu iść w tramwaj a ultraniskiej podłodze w momencie, gdy na zdecydowanej większośći tras - o ile nie na wszystkich - w Warszawie możliwe jest wykonanie przystanków o wysokości 28 cm, odpowiedniej dla tramwajów o wysokości podłogi w wejściu 30 - 35 cm, które są dużo tańsze.

A co do prototypowości - przy odbiorze, producent będzie musiał wykazać się co najmniej 6 miesięcznym działaniem z pasażerami, co najmniej 30 tysiącami przebiegu i tak dalej.
Są też zapisane dopuszczalne wskaźniki gotowości technicznej, które tramwaj będzie musiał spełnić najpóźniej w 10 miesiącu eksploatacji.

TLG
Posty: 5895
Rejestracja: 15 gru 2005, 19:20

Post autor: TLG » 21 gru 2005, 17:21

Tzn. z polskim tramwajem wiąże sie jeszcze jeden, ważny plus-każda z ewentualnych usterek, przy których konieczny jest transport do producenta nie trzeba go wieźć do zakłądów w Wiedniu (wątpliwe, ze Siemens do wyprodukowania 15 wagonów uruchomiłby montownie na terenie Polski).
15/12/2005-12/7/2019

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 22 gru 2005, 22:13

na razie to Cegielski protestuje :)
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Flash8222
Posty: 7592
Rejestracja: 14 gru 2005, 23:37
Lokalizacja: Pies wam mordy lizał

Post autor: Flash8222 » 23 gru 2005, 11:29

Cegielski protestuje a TW odrzuca protest zobaczymy czy to skończy się w sądzie :-?

Awatar użytkownika
Maciek
Posty: 3674
Rejestracja: 15 gru 2005, 23:55
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Maciek » 25 gru 2005, 20:46

całkiem niezłe :wink:
tylko maszynista ma jakąś ponura minę
M1 6 33 112 171 181 184 523 E-2 701

ODPOWIEDZ