Paliwa alternatywne w warszawskiej komunikacji miejskiej

Moderatorzy: JacekM, Dantte

Wujek_ed

Post autor: Wujek_ed » 04 sty 2006, 18:06

MZA chce kupic 40 autobusów na gaz i zmodernizować 20. Takie są plany na rok 2006. Przetarg na dostawe autobusów ma być rozpisany jeszcze w tym miesiącu

JacekM
Śnieżynka
Posty: 10151
Rejestracja: 15 gru 2005, 14:23
Lokalizacja: OX11

Post autor: JacekM » 04 sty 2006, 18:07

a) skąd ta wiadomość?
b) co ze stacją tankowania?
bury me in my favourite yellow patent leather shoes / and with a mummified cat / and a cone-like hat.

TLG
Posty: 5895
Rejestracja: 15 gru 2005, 19:20

Post autor: TLG » 04 sty 2006, 18:09

Obrazek
Autobusy na gaz ruszą w miasto

Na przełomie stycznia i lutego zostanie ogłoszony przetarg na zakup autobusów na gaz, które są tanie w eksplotacji i ekologiczne.

Gazowców ma być sześćdziesiąt. Czterdzieści zakupionych wozów to nowe przegubowe pojazdy. Dwadzieścia to wozy kilkuletnie, już kursujące po mieście, które przejdą remont i dostaną nową, gazową instalację. Wszystkie zakupione autobusy będą jeździły na gaz ziemny, jaki spala się w domowych kuchenkach.
Dlaczego MZA zdecydowały się na taki zakup? Janusz Bosakirski, dyrektor operacyjny Miejskich Zakładów Autobusowych, twierdzi, że to się po prostu opłaca.

Zwykły autobus zużywa ok. 50 litrów oleju na 100 km, a przegubowiec – 70. Czyli przejechanie 100 km (osiem przejazdów po mieście od pętli do pętli) to wydatek 180 zł lub 252 zł – przy założeniu, że cena litra oleju to 3,60 zł.

Autobus napędzany gazem zużyje od 50 do 80 metrów sześciennych paliwa. 100 km jazdy krótkim gazowcem kosztuje ok. 63 zł, a przegubowym – 100 zł. Nie są to jednak wszystkie zalety nowych autobusów. Okazuje się, że wydzielają on trzykrotnie mniej spalin niż wozy napędzane silnikami dieslowskimi. I właśnie dlatego gazowce trafią na linie biegnące przez Trakt Królewski i centrum stolicy.

Dyrekcja MZA nie obawia się, że w związku z ukraińskim kryzysem paliwowym gaz drastycznie zdrożeje i firma straci. Urzędnicy mówią tak: olej również może drożeć. Poza tym na gaz będziemy mieć tylko 60 z 1454 wszystkich autobusów.

Choć ogłoszenie przetargu tuż tuż, to gazowce wyjadą na ulice dopiero za rok. Powód? Kilkanaście tygodni może trwać wybór producenta. Kilka miesięcy trzeba też na wyprodukowanie autobusów, bo żadna fabryka nie ma ich teraz w ofercie.

Do tej pory w Polsce tylko kilka miast kupiło podobne wozy. Ok. 20 gazowców jeździ po Przemyślu, sześć po Tarnowie, siedem po Rzeszowie, dziesięć po Lublinie. 200 gazowców ma szwedzki Geteborg, 400 Ateny, kilkadziesiąt Florencja, Rzym i inne włoskie miasta.
Pomijając bzdury, które Ślubowski tu wysmarował (w Lublinie nie ma autobusów na gaz, jest rpzetarg, 10 autobusów jeździ po Rzeszowie!) to ciekawe czy MZA rzeczywiście kupi taki tabor. Opłacalności przebudowy na CNG nie komentuje na razie, bo nie powiedziano, które wozy zakwalifikowano do przebudowy. Na razie moge powiedzieć, że chyba kogoś pokopało. Ciekawe też, gdzie ci kretyni chcą to tankować.

JacekM
Śnieżynka
Posty: 10151
Rejestracja: 15 gru 2005, 14:23
Lokalizacja: OX11

Post autor: JacekM » 04 sty 2006, 18:12

a te dwadzieścia to jakie wozy? I gdzie do licha oni chcą je tankować?
bury me in my favourite yellow patent leather shoes / and with a mummified cat / and a cone-like hat.

Awatar użytkownika
Piotrek
Posty: 6104
Rejestracja: 30 gru 2005, 10:27
Lokalizacja: Radiowo/Bemowo

Post autor: Piotrek » 04 sty 2006, 18:12

Ja tam się cieszę,że będą busy na gaz ale powinni napisać 40 nowych, a nie 60 ;)

I znów przegubowe,szczerze myślałem,że to będą krótkie wozy.

[ Dodano: 2006-01-04, 18:13 ]
JacekM (2357) pisze:a te dwadzieścia to jakie wozy? I gdzie do licha oni chcą je tankować?
Pewnie Jelcze rozbabrzą.Bo się i tak do niczego innego nie nadają ;)

No gdzieś będą tankować... :roll:
Kasta pianistów
Pozdrawiam, Szafran.

Awatar użytkownika
Proboszcz
Posty: 2271
Rejestracja: 15 gru 2005, 21:04
Lokalizacja: WWA - TGK

Post autor: Proboszcz » 04 sty 2006, 18:15

Wujek_ed pisze:MZA chce kupic 40 autobusów na gaz i zmodernizować 20. Takie są plany na rok 2006. Przetarg na dostawe autobusów ma być rozpisany jeszcze w tym miesiącu
Widzę, że się TKW oglądało...

TLG
Posty: 5895
Rejestracja: 15 gru 2005, 19:20

Post autor: TLG » 04 sty 2006, 18:16

Też coś mi mówi, że będą to gnioty. To już ostatni moment, bo zasadniczo taka modernizacja opłaca sie przy taborze nie starszym niż 7 lat.
15/12/2005-12/7/2019

Awatar użytkownika
Piotrek
Posty: 6104
Rejestracja: 30 gru 2005, 10:27
Lokalizacja: Radiowo/Bemowo

Post autor: Piotrek » 04 sty 2006, 18:16

To nam się zrobiły dwa tematy :)

Jak TKW no to jeszcze poczekam,niż do końca uwierzę ;)
Kasta pianistów
Pozdrawiam, Szafran.

Awatar użytkownika
Piotrek
Posty: 6104
Rejestracja: 30 gru 2005, 10:27
Lokalizacja: Radiowo/Bemowo

Post autor: Piotrek » 04 sty 2006, 18:19

Tylko ciekawe gdzie taki tabor by stacjonował...Hmm...Jak gnioty to głównie R6 ale nie sądzę,żeby ktoś tam zrobił stację paliw.A no i ciekawe też ile ten rok oznacza.styczeń czy grudzień 2007.
Kasta pianistów
Pozdrawiam, Szafran.

fraktal
Posty: 5469
Rejestracja: 17 gru 2005, 12:03

Post autor: fraktal » 04 sty 2006, 18:22

) co ze stacją tankowania?
PGNiG ma postawić nową stację dla MZA, jeśli firma kupi większą ilość autobusów napędzanych tym paliwem. Brakowało mi jednak informacji, czy nowe autobusy mają być przegubowe, czy krótkie. Ja wolałbym te ostatnie - w stolicy jest stanowczo za mało krótkich niskopodłogowców w barwach MZA. (w barwach - wyr. przenośne).

Awatar użytkownika
Piotrek
Posty: 6104
Rejestracja: 30 gru 2005, 10:27
Lokalizacja: Radiowo/Bemowo

Post autor: Piotrek » 04 sty 2006, 18:32

fraktal pisze:
) co ze stacją tankowania?
PGNiG ma postawić nową stację dla MZA, jeśli firma kupi większą ilość autobusów napędzanych tym paliwem. Brakowało mi jednak informacji, czy nowe autobusy mają być przegubowe, czy krótkie. Ja wolałbym te ostatnie - w stolicy jest stanowczo za mało krótkich niskopodłogowców w barwach MZA. (w barwach - wyr. przenośne).
No donoszą,że przegubowce więc...też wolałbym krótkie bo uważam również jak fraktal,że jest ich za mało.
Kasta pianistów
Pozdrawiam, Szafran.

Awatar użytkownika
Jarek
Posty: 2962
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:09

Post autor: Jarek » 04 sty 2006, 18:44

Przerobią 20 solówek na gasss??? :wink:

Temat przenoszę na "Tabor".

Awatar użytkownika
Piotrek
Posty: 6104
Rejestracja: 30 gru 2005, 10:27
Lokalizacja: Radiowo/Bemowo

Post autor: Piotrek » 04 sty 2006, 18:46

Jarek pisze:Przerobią 20 solówek na gasss??? :wink:

Temat przenoszę na "Tabor".
No tak tak :) Możesz jeszcze połączyć te 2 tematy :P
Kasta pianistów
Pozdrawiam, Szafran.

TLG
Posty: 5895
Rejestracja: 15 gru 2005, 19:20

Post autor: TLG » 04 sty 2006, 18:56

Jarek pisze:Przerobią 20 solówek na gasss??? :wink:
Tak, nic nowego. Koszt modernizacji na miejscu to jakieś 200 tys zł od sztuki. Przynajmniej tyle płacił Rzeszów za przebudowe swoich 120M na zasilanie gazem. U nas może wyjść drożej, gdyż rzeszowskie 120M wyposażono w najtańczy silnik z Mielca. Ja obstawiam gnioty gdyż są niskowejściowe. Poza tym ostatnie odbudowy Jelczy wskazują na to, że Włościańska przygotowuje sie do takich modernizacji na większą skale. Obstawiam, że dostałyby silniki Iveco Cursor ze skrzyniami Voitha.

JacekM
Śnieżynka
Posty: 10151
Rejestracja: 15 gru 2005, 14:23
Lokalizacja: OX11

Post autor: JacekM » 04 sty 2006, 18:57

TLG pisze:Poza tym ostatnie odbudowy Jelczy wskazują na to, że Włościańska przygotowuje sie do takich modernizacji na większą skale.
no właśnie ciekawe, czy te gnioty zostaną zrobione a la 4876 :-k
bury me in my favourite yellow patent leather shoes / and with a mummified cat / and a cone-like hat.

ODPOWIEDZ