Holowanie

Moderatorzy: JacekM, Dantte

Awatar użytkownika
Proboszcz
Posty: 2271
Rejestracja: 15 gru 2005, 21:04
Lokalizacja: WWA - TGK

Post autor: Proboszcz » 23 sie 2011, 16:54

Zastanawia mnie jak to jest z holowaniem autobusów z automatyczną skrzynią biegów. Generalnie nie powinno się holować pojazdu z automatem, jednakże autobusy są codziennie holowane tylko czy to nie wywołuje jakichś usterek w skrzyni? Z tego co wyczytałem na temat osobówek jest to zależne od producenta z jaką prędkością można holować i jaki dystans można pokonać (o ile w ogóle można) i najlepiej, żeby pojazd miał uruchomiony silnik, bo przy wyłączonym nie ma smarowania skrzyni. A jak to jest w autobusach?

PS. Proszę o wypowiedzi osób, które się znają na tym, bo gdybania na nic się nie zdadzą...

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14782
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 23 sie 2011, 18:43

Bez włączonego silnika nie ma ciśnienia w układzie smarowania, więc to akurat jest proste i logiczne. Natomiast z holowaniem na zimno jest ciężka sprawa, bo wygląda na to, że bez rozłączenia wałów nie powinno być ono przeprowadzane w ogóle.

Jednak załóżmy, że wóz się zepsuje "w trasie" i nie można uruchamiać silnika. Temperatura oleju przez jakiś czas się utrzymuje, więc jest dosyć niska lepkość (oczywiście w odniesieniu do zimnego). Jeśli pojazd jest holowany wolno, to podzespoły w skrzyni nie są poddane dużemu tarciu, więc ewentualne uszkodzenia są niezbyt duże i mieszczą się w granicach wytrzymałości podzespołów - kwestia nieco większego zużycia. Tak to na moje oko wygląda, jednak ostatnio miałem z tym styczność ze trzy lata temu, więc coś mogło mi umknąć... :-k
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

Awatar użytkownika
Desert
Zbanowany
Posty: 3030
Rejestracja: 23 lis 2007, 16:09
Lokalizacja: 100-(L)ica

Post autor: Desert » 23 sie 2011, 20:01

Przecież na "Luzie" skrzynia nie chodzi? :-k :?:
Obrazek
"Jak coś wiem to wiem, a jak czegoś nie wiem to mógłbym wiedzieć czyli i tak wiem, jeżeli się mylę to przepraszam, bo mógłbym się mylić, ale ja się nie mylę."

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14782
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 23 sie 2011, 20:04

Nie przekazuje napędu dalej, a to zupełnie dwie różne sprawy są. Elementy ruchome nadal się obracają, powodując tarcie. :-$
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

Awatar użytkownika
Desert
Zbanowany
Posty: 3030
Rejestracja: 23 lis 2007, 16:09
Lokalizacja: 100-(L)ica

Post autor: Desert » 23 sie 2011, 20:06

Co do holowania to zastanawiam się po cholerę MZA zrobiło z dwóch solówek - automaty, przecież tym się nie da holować :-s
Jedynie za ozdobe robią lub jako lekkie 8-(
Obrazek
"Jak coś wiem to wiem, a jak czegoś nie wiem to mógłbym wiedzieć czyli i tak wiem, jeżeli się mylę to przepraszam, bo mógłbym się mylić, ale ja się nie mylę."

Awatar użytkownika
Szeregowy_Równoległy
Szeregowe Chamidło
Posty: 14095
Rejestracja: 13 paź 2008, 11:37

Post autor: Szeregowy_Równoległy » 23 sie 2011, 20:08

Czemu twoim zdaniem automatem nie da się holować? Mobilis jakoś jest w stanie holować swoje wozy innymi swoimi wozami, i pojazdy holujące są wyposażone w automatyczne skrzynie.
129, 177, 178, 187, 194, 197, 207, 716, 401, 517, N35, N85, R1, R3, S1.

Nazywam się Major Bień

Awatar użytkownika
pawcio
Posty: 25307
Rejestracja: 16 gru 2005, 13:53
Lokalizacja: Os. Wilga

Post autor: pawcio » 23 sie 2011, 20:10

Desert pisze:Co do holowania to zastanawiam się po cholerę MZA zrobiło z dwóch solówek - automaty, przecież tym się nie da holować :-s
Jedynie za ozdobe robią lub jako lekkie 8-(
Bo Ikarus jako wóz lżejszy od nispodłogowców nie może z mocy prawa ich holować.
Niekoniecznie zgadzam się ze wszystkim, co napiszę. (C) Marshall McLuhan
"Na diamentach nic nie wyrośnie. Za to kwiaty świetnie rosną na gnoju." - Josefa Idem

Awatar użytkownika
Szeregowy_Równoległy
Szeregowe Chamidło
Posty: 14095
Rejestracja: 13 paź 2008, 11:37

Post autor: Szeregowy_Równoległy » 23 sie 2011, 20:13

Ale w tym układzie ikarusowy pogot z ręczną skrzynią też nie może holować. Chyba, żeby go dociążyć :D
129, 177, 178, 187, 194, 197, 207, 716, 401, 517, N35, N85, R1, R3, S1.

Nazywam się Major Bień

Mario_K
Posty: 28
Rejestracja: 05 cze 2010, 16:11
Lokalizacja: Green Town

Post autor: Mario_K » 23 sie 2011, 20:18

Proboszcz pisze:Zastanawia mnie jak to jest z holowaniem autobusów z automatyczną skrzynią biegów. Generalnie nie powinno się holować pojazdu z automatem, jednakże autobusy są codziennie holowane tylko czy to nie wywołuje jakichś usterek w skrzyni? Z tego co wyczytałem na temat osobówek jest to zależne od producenta z jaką prędkością można holować i jaki dystans można pokonać (o ile w ogóle można) i najlepiej, żeby pojazd miał uruchomiony silnik, bo przy wyłączonym nie ma smarowania skrzyni. A jak to jest w autobusach?

PS. Proszę o wypowiedzi osób, które się znają na tym, bo gdybania na nic się nie zdadzą...
Informacja z instrukcji obsługi pojazdów marki Solaris (dotyczy skrzyń ZF i Voith)

• jeśli silnik pojazdu daje się uruchomić:
- pojazd może być holowany bez ograniczeń czasowych i odległościowych,
• jeśli silnika pojazdu nie można uruchomić :
- na odległość do 50 km z prędkością ograniczoną do 30 km/h,
- po rozpięciu wału jak w punkcie wyżej pojazd może być holowany bez ograniczeń
czasowych i odległościowych
Linię Obsługuje R-10 "Ostrobramska"

Awatar użytkownika
pawcio
Posty: 25307
Rejestracja: 16 gru 2005, 13:53
Lokalizacja: Os. Wilga

Post autor: pawcio » 23 sie 2011, 20:18

Też nie może.
Niekoniecznie zgadzam się ze wszystkim, co napiszę. (C) Marshall McLuhan
"Na diamentach nic nie wyrośnie. Za to kwiaty świetnie rosną na gnoju." - Josefa Idem

Awatar użytkownika
Szeregowy_Równoległy
Szeregowe Chamidło
Posty: 14095
Rejestracja: 13 paź 2008, 11:37

Post autor: Szeregowy_Równoległy » 23 sie 2011, 20:19

Właśnie, więc wracamy do punktu wyjścia: Czemu Desert wydziwia, że ikaropogoty mają być wyposażone w automatyczne skrzynie, skoro ta skrzynia nic nie zmienia?
129, 177, 178, 187, 194, 197, 207, 716, 401, 517, N35, N85, R1, R3, S1.

Nazywam się Major Bień

Awatar użytkownika
Desert
Zbanowany
Posty: 3030
Rejestracja: 23 lis 2007, 16:09
Lokalizacja: 100-(L)ica

Post autor: Desert » 23 sie 2011, 21:54

Nie porównuj szarpiącego zdezelowanego ZFa do w miarę trzymającej się skrzyni, wiesz ile już zderzaków poszło i ile kratownic sie pogieło przy manualu bo ktoś za bardzo szarpnął? A co dopiero z tym automatem który hol by urwał gdyby mógł ;-)

No i czego się dziwić, odmawiają holowania tym czymś.
Obrazek
"Jak coś wiem to wiem, a jak czegoś nie wiem to mógłbym wiedzieć czyli i tak wiem, jeżeli się mylę to przepraszam, bo mógłbym się mylić, ale ja się nie mylę."

ODPOWIEDZ