Holowanie
Zastanawia mnie jak to jest z holowaniem autobusów z automatyczną skrzynią biegów. Generalnie nie powinno się holować pojazdu z automatem, jednakże autobusy są codziennie holowane tylko czy to nie wywołuje jakichś usterek w skrzyni? Z tego co wyczytałem na temat osobówek jest to zależne od producenta z jaką prędkością można holować i jaki dystans można pokonać (o ile w ogóle można) i najlepiej, żeby pojazd miał uruchomiony silnik, bo przy wyłączonym nie ma smarowania skrzyni. A jak to jest w autobusach?
PS. Proszę o wypowiedzi osób, które się znają na tym, bo gdybania na nic się nie zdadzą...
PS. Proszę o wypowiedzi osób, które się znają na tym, bo gdybania na nic się nie zdadzą...
Bez włączonego silnika nie ma ciśnienia w układzie smarowania, więc to akurat jest proste i logiczne. Natomiast z holowaniem na zimno jest ciężka sprawa, bo wygląda na to, że bez rozłączenia wałów nie powinno być ono przeprowadzane w ogóle.
Jednak załóżmy, że wóz się zepsuje "w trasie" i nie można uruchamiać silnika. Temperatura oleju przez jakiś czas się utrzymuje, więc jest dosyć niska lepkość (oczywiście w odniesieniu do zimnego). Jeśli pojazd jest holowany wolno, to podzespoły w skrzyni nie są poddane dużemu tarciu, więc ewentualne uszkodzenia są niezbyt duże i mieszczą się w granicach wytrzymałości podzespołów - kwestia nieco większego zużycia. Tak to na moje oko wygląda, jednak ostatnio miałem z tym styczność ze trzy lata temu, więc coś mogło mi umknąć...
Jednak załóżmy, że wóz się zepsuje "w trasie" i nie można uruchamiać silnika. Temperatura oleju przez jakiś czas się utrzymuje, więc jest dosyć niska lepkość (oczywiście w odniesieniu do zimnego). Jeśli pojazd jest holowany wolno, to podzespoły w skrzyni nie są poddane dużemu tarciu, więc ewentualne uszkodzenia są niezbyt duże i mieszczą się w granicach wytrzymałości podzespołów - kwestia nieco większego zużycia. Tak to na moje oko wygląda, jednak ostatnio miałem z tym styczność ze trzy lata temu, więc coś mogło mi umknąć...
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43
Co do holowania to zastanawiam się po cholerę MZA zrobiło z dwóch solówek - automaty, przecież tym się nie da holować
Jedynie za ozdobe robią lub jako lekkie
Jedynie za ozdobe robią lub jako lekkie
- Szeregowy_Równoległy
- Szeregowe Chamidło
- Posty: 14095
- Rejestracja: 13 paź 2008, 11:37
Czemu twoim zdaniem automatem nie da się holować? Mobilis jakoś jest w stanie holować swoje wozy innymi swoimi wozami, i pojazdy holujące są wyposażone w automatyczne skrzynie.
Bo Ikarus jako wóz lżejszy od nispodłogowców nie może z mocy prawa ich holować.Desert pisze:Co do holowania to zastanawiam się po cholerę MZA zrobiło z dwóch solówek - automaty, przecież tym się nie da holować
Jedynie za ozdobe robią lub jako lekkie
Niekoniecznie zgadzam się ze wszystkim, co napiszę. (C) Marshall McLuhan
"Na diamentach nic nie wyrośnie. Za to kwiaty świetnie rosną na gnoju." - Josefa Idem
"Na diamentach nic nie wyrośnie. Za to kwiaty świetnie rosną na gnoju." - Josefa Idem
- Szeregowy_Równoległy
- Szeregowe Chamidło
- Posty: 14095
- Rejestracja: 13 paź 2008, 11:37
Ale w tym układzie ikarusowy pogot z ręczną skrzynią też nie może holować. Chyba, żeby go dociążyć
Informacja z instrukcji obsługi pojazdów marki Solaris (dotyczy skrzyń ZF i Voith)Proboszcz pisze:Zastanawia mnie jak to jest z holowaniem autobusów z automatyczną skrzynią biegów. Generalnie nie powinno się holować pojazdu z automatem, jednakże autobusy są codziennie holowane tylko czy to nie wywołuje jakichś usterek w skrzyni? Z tego co wyczytałem na temat osobówek jest to zależne od producenta z jaką prędkością można holować i jaki dystans można pokonać (o ile w ogóle można) i najlepiej, żeby pojazd miał uruchomiony silnik, bo przy wyłączonym nie ma smarowania skrzyni. A jak to jest w autobusach?
PS. Proszę o wypowiedzi osób, które się znają na tym, bo gdybania na nic się nie zdadzą...
• jeśli silnik pojazdu daje się uruchomić:
- pojazd może być holowany bez ograniczeń czasowych i odległościowych,
• jeśli silnika pojazdu nie można uruchomić :
- na odległość do 50 km z prędkością ograniczoną do 30 km/h,
- po rozpięciu wału jak w punkcie wyżej pojazd może być holowany bez ograniczeń
czasowych i odległościowych
Linię Obsługuje R-10 "Ostrobramska"
- Szeregowy_Równoległy
- Szeregowe Chamidło
- Posty: 14095
- Rejestracja: 13 paź 2008, 11:37
Właśnie, więc wracamy do punktu wyjścia: Czemu Desert wydziwia, że ikaropogoty mają być wyposażone w automatyczne skrzynie, skoro ta skrzynia nic nie zmienia?
Nie porównuj szarpiącego zdezelowanego ZFa do w miarę trzymającej się skrzyni, wiesz ile już zderzaków poszło i ile kratownic sie pogieło przy manualu bo ktoś za bardzo szarpnął? A co dopiero z tym automatem który hol by urwał gdyby mógł
No i czego się dziwić, odmawiają holowania tym czymś.
No i czego się dziwić, odmawiają holowania tym czymś.