Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

Moderatorzy: JacekM, Dantte

Awatar użytkownika
konri
Posty: 2052
Rejestracja: 21 paź 2011, 18:41
Lokalizacja: Legionowo

Post autor: konri » 08 cze 2021, 19:15

KwZ pisze:
08 cze 2021, 18:21
Silnik spalinowy z instalacją na gaz nadal potrzebuje benzyny. Czy podobnie jest w przypadku autobusów na gaz, że nadal potrzebują tradycyjnego paliwa na początek?
Oczywiście, że nie potrzebują. Autobusy CNG/LNG nie mają silnika benzynowego z instalacją LPG, tylko silnik fabrycznie zaprojektowany do pracy na gazie.

chudy5d
Posty: 305
Rejestracja: 10 sty 2011, 20:31
Lokalizacja: Poznań

Post autor: chudy5d » 08 cze 2021, 19:57

Auta wyjechały tylko z właściwymi dla siebie numerami rejestracyjnymi, żadnych oznaczeń MZA. I jeden z wozów już raczej nie dojedzie, bo po 18:00 stał w fabryce.

kajo
Posty: 2787
Rejestracja: 03 lut 2007, 16:17
Lokalizacja: Warszawa-Rakowiec

Post autor: kajo » 08 cze 2021, 23:07

konri pisze:
08 cze 2021, 19:15
KwZ pisze:
08 cze 2021, 18:21
Silnik spalinowy z instalacją na gaz nadal potrzebuje benzyny. Czy podobnie jest w przypadku autobusów na gaz, że nadal potrzebują tradycyjnego paliwa na początek?
Oczywiście, że nie potrzebują. Autobusy CNG/LNG nie mają silnika benzynowego z instalacją LPG, tylko silnik fabrycznie zaprojektowany do pracy na gazie.
Myślenie z LPG ;) LPG potrzebuje na początek rozgrzać parownik. Lpg w zbiorniku jest w formie ciekłej i go gazowej trzeba je rozgrzać. Teoretycznie są też instalacje z parownikiem elektrycznym i wtedy można ruszać na gazie.
Ale zwykle gaz podgrzewany jest płynem chłodniczym.
Polecam: http://www.zm.org.pl
Nazywam się Kajo i jestem Roweroholikiem.

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26798
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 09 cze 2021, 8:00

zxcvbnm pisze:
08 cze 2021, 13:50
Hybrydy nie generują specjalnych korzyści,
Dlaczego? Hybrydowe osobówki mają przecież mniejsze zużycie paliwa, dlaczego autobusowe nie?
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Flash8222
Posty: 7592
Rejestracja: 14 gru 2005, 23:37
Lokalizacja: Pies wam mordy lizał

Post autor: Flash8222 » 09 cze 2021, 8:15

W Warszawskich warunkach hybrydy mają spalanie porównywalne do zwykłych wozów.

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26798
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 09 cze 2021, 8:53

Zbyt mało w korkach stoją? Przecież sama rekuperacja powinna dawać oszczędności, to są hybrydy równoległe czy szeregowe?
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

kajo
Posty: 2787
Rejestracja: 03 lut 2007, 16:17
Lokalizacja: Warszawa-Rakowiec

Post autor: kajo » 09 cze 2021, 8:58

Glonojad pisze:
09 cze 2021, 8:53
Zbyt mało w korkach stoją? Przecież sama rekuperacja powinna dawać oszczędności, to są hybrydy równoległe czy szeregowe?
To chyba nie tak, że wcale nie generują korzyści, ale korzyść w postaci zmniejszenia smogu i co2 o 10%, gdy gazowce dają 50%, a elektryki 90% jest nikła.
Polecam: http://www.zm.org.pl
Nazywam się Kajo i jestem Roweroholikiem.

Konied Makevski
Posty: 158
Rejestracja: 24 mar 2013, 15:06

Post autor: Konied Makevski » 09 cze 2021, 9:05

Glonojad pisze:Zbyt mało w korkach stoją? Przecież sama rekuperacja powinna dawać oszczędności, to są hybrydy równoległe czy szeregowe?
W Mobilisie są to hybrydy szeregowe, w Arrivie i MZA nie orientuję się. Oszczędności owszem są, ale rzędu kilku-kilkunastu (zależnie od linii, stylu jazdy kierowcy itd) % względem zwykłego diesla.

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10639
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 09 cze 2021, 9:10

O ile pamiętam testowanie hybryd na 521, wyszło, że oszczędności nie uzasadniają większego kosztu autobusu. I że najlepiej wychodzą przy używaniu na długich prostych odcinkach o stałej prędkości, jak 521 do Falenicy.

Skoro silniki na CNG/LNG są zaprojektowane od zera tudzież w wersji przystosowanej tylko na gaz, to fajnie. O parowniku do LPG nie słyszałem, a to logiczna część. Mogę sobie łatwo wyobrazić, żeby był grzany płynem chłodniczym oraz prądem.
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

Flash8222
Posty: 7592
Rejestracja: 14 gru 2005, 23:37
Lokalizacja: Pies wam mordy lizał

Post autor: Flash8222 » 09 cze 2021, 9:12

Z czego Solbusy LNG piec mają na ropę jak elektryki.

Awatar użytkownika
zxcvbnm
Posty: 2200
Rejestracja: 27 paź 2013, 12:12
Lokalizacja: Garażowany w Wawrze

Post autor: zxcvbnm » 09 cze 2021, 9:18

LNG to postać płynna jak LPG dlatego prawdopodobnie ropa będzie potrzebna.
Ja mam inne pytanie, czy LNG przynosi jakieś korzyści względem CNG, że MZA w nie idzie i dlaczego nie ma solówek LNG oprócz prototypu Solbusa?
Reprezentacja: 213, 115, 142, 154, 521, 523, 509, S1, KM7, M1, M2

Szymon
(Mr_Kolesław)
Posty: 7074
Rejestracja: 31 sie 2007, 19:03
Lokalizacja: Szamoty
Kontakt:

Post autor: Szymon » 09 cze 2021, 9:40

Konied Makevski pisze:
09 cze 2021, 9:05
Glonojad pisze:Zbyt mało w korkach stoją? Przecież sama rekuperacja powinna dawać oszczędności, to są hybrydy równoległe czy szeregowe?
W Mobilisie są to hybrydy szeregowe, w Arrivie i MZA nie orientuję się. Oszczędności owszem są, ale rzędu kilku-kilkunastu (zależnie od linii, stylu jazdy kierowcy itd) % względem zwykłego diesla.
Wszystkie warszawskie Solarisy hybrydy są równoległe. Silnik spalinowy pracuje przez cały czas, a elektryczny "doładowuje" w trakcie ruszania bądź większego obciążenia (podjazd pod wzniesienie itp.). Więcej na ten temat polecam Wikipedię: KLIK
zxcvbnm pisze:
09 cze 2021, 9:18
LNG to postać płynna jak LPG dlatego prawdopodobnie ropa będzie potrzebna.
Nie. Chyba, że do ogrzewania w zimie bo gazowce mają normalne Webasto. Z normą Euro 0 :term:

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26798
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 09 cze 2021, 10:03

Ciekawe, że hybryda szeregowa jest mniej oszczędna niż równolegla (jak twierdzi wiki) - byłem przekonany, że jest właśnie odwrotnie. Pewnie to też kwestia dopasowania wielkości silnika i pojemności kondensatorów/baterii.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

chudy5d
Posty: 305
Rejestracja: 10 sty 2011, 20:31
Lokalizacja: Poznań

Post autor: chudy5d » 09 cze 2021, 10:44

Doświadczenie pokazuje, przynajmniej w przypadku Urbino hybrid, że szeregowa jest bardziej oszczędna. :)

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26798
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 09 cze 2021, 10:47

No tak sugeruje logika inżynierska...
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

ODPOWIEDZ