Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

Moderatorzy: JacekM, Dantte

Awatar użytkownika
kveld
Posty: 1851
Rejestracja: 28 lut 2007, 8:59
Lokalizacja: Marki

Post autor: kveld » 09 cze 2021, 11:44

Czy ja wiem? Moja logika inżynierska podpowiada jednak coś innego (w baaardzo dużym uproszczeniu):
- w hybrydzie szeregowej układ masz taki, że cała energia wyprodukowana z paliwa przez silnik spalinowy musi przejść przez prądnicę (straty1) i silnik elektryczny (straty2) napędzający pojazd (dodatkowo do napędzania pojazdu wykorzystywana jest energia z rekuperacji i nadwyżek wyprodukowanych przez silnik spalinowy),
- w hybrydzie równoległej energia wyprodukowana z paliwa przez silnik spalinowy jest wykorzystywana do napędzania autobusu przez przekładnię "mechaniczną" (straty), a silnik spalinowy jest, podobnie jak w hybrydzie szeregowej, wspomagany energią z silnika elektrycznego (energia z rekuperacji i ew. nadwyżek).
Idąc dalej wszystko teraz zależy od tego, co jest większe: "straty" (dla hybrydy równoległej) czy "straty1"+"straty2" (dla hybrydy szeregowej) - logika inżynierska podpowiada, że większe będą "straty1"+"straty2", ale uproszczenie tej analizy jest bardzo duże (być może ZA duże).

Szymon
(Mr_Kolesław)
Posty: 7079
Rejestracja: 31 sie 2007, 19:03
Lokalizacja: Szamoty
Kontakt:

Post autor: Szymon » 09 cze 2021, 13:21

Odsyłam do bardzo ciekawego artykułu na temat oceny korzyści zastosowania napędów hybrydowych dla autobusów z różnym typem napędu. Przy teście SORT wyszło tam, że zużycie paliwa najniższe jest dla hybrydy szeregowej w ciężkich warunkach miejskich.

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26816
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 09 cze 2021, 13:43

kveld pisze:
09 cze 2021, 11:44
Czy ja wiem? Moja logika inżynierska podpowiada jednak coś innego (w baaardzo dużym uproszczeniu):
- w hybrydzie szeregowej układ masz taki, że cała energia wyprodukowana z paliwa przez silnik spalinowy musi przejść przez prądnicę (straty1) i silnik elektryczny (straty2) napędzający pojazd (dodatkowo do napędzania pojazdu wykorzystywana jest energia z rekuperacji i nadwyżek wyprodukowanych przez silnik spalinowy),
- w hybrydzie równoległej energia wyprodukowana z paliwa przez silnik spalinowy jest wykorzystywana do napędzania autobusu przez przekładnię "mechaniczną" (straty), a silnik spalinowy jest, podobnie jak w hybrydzie szeregowej, wspomagany energią z silnika elektrycznego (energia z rekuperacji i ew. nadwyżek).
Idąc dalej wszystko teraz zależy od tego, co jest większe: "straty" (dla hybrydy równoległej) czy "straty1"+"straty2" (dla hybrydy szeregowej) - logika inżynierska podpowiada, że większe będą "straty1"+"straty2", ale uproszczenie tej analizy jest bardzo duże (być może ZA duże).
Pomijasz jednak kwestię sprawności silników, które dla silników elektrycznych są generalnie wyższe tym bardziej, że praktycznie nie występuje kwestia optymalnej prędkości obrotowej, a spalinowe przecież to cala nauka z przekładniami (skrzyniami biegów) - w elektrycznym dozujesz napięcie i tyle. Więc w hybrydzie szeregowej możesz silnik spalinowy eksploatować w zakresie jak najbardziej zbliżonym do optymalnego generując prąd, a trakcję zapewniać elektrykiem w pełnym zakresie prędkości. Przy współczesnych systemach start-stop (gdzie opłaca się silnik wyłączać nawet na krótkich postojach) nawet specjalnie dużego bufora na baterii/kondensatorze nie musisz mieć, choć oczywiście ze względu na rekuperację się to przydaje.

No ale to też teoria z mojej strony, praktykuję podbranżę drogownictwa, a nie pojazdologii jednak.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

kajo
Posty: 2792
Rejestracja: 03 lut 2007, 16:17
Lokalizacja: Warszawa-Rakowiec

Post autor: kajo » 09 cze 2021, 13:58

zxcvbnm pisze:
09 cze 2021, 9:18
LNG to postać płynna jak LPG dlatego prawdopodobnie ropa będzie potrzebna.
Ja mam inne pytanie, czy LNG przynosi jakieś korzyści względem CNG, że MZA w nie idzie i dlaczego nie ma solówek LNG oprócz prototypu Solbusa?
Nie, propan odparowuje przy -42°C, butan przy 0°C i dlatego by robił to szybko i efektywnie parownik musi mieć minimum 30 °C. LNG odparowuje przy −162°C, spokojnie -30 nawet wystarczy by sprawnie działało.
Polecam: http://www.zm.org.pl
Nazywam się Kajo i jestem Roweroholikiem.

Awatar użytkownika
kveld
Posty: 1851
Rejestracja: 28 lut 2007, 8:59
Lokalizacja: Marki

Post autor: kveld » 09 cze 2021, 14:00

Szymon pisze:
09 cze 2021, 13:21
Odsyłam do bardzo ciekawego artykułu na temat oceny korzyści zastosowania napędów hybrydowych dla autobusów z różnym typem napędu. Przy teście SORT wyszło tam, że zużycie paliwa najniższe jest dla hybrydy szeregowej w ciężkich warunkach miejskich.
Mało wiarygodny ten artykuł mi się wydaje - z ilustracji i opisu wynika, że badany cykl (dla testu SORT2, ale podejrzewam, że dla pozostałych było podobnie) trwał do 200 sekund. W efekcie, gdy założono, że hybryda szeregowa ma akumulator 2,6 kWh i początkowy stan naładowania wynosił 50%, to prawie do połowy testu "jechała" ona tylko na energii z akumulatora, nie uruchamiając silnika spalinowego. Gdyby cykl testu wydłużyć z 200 sekund np do 1800 sekund (półgodzinny półkurs), to wyniki mogłyby wyjść już totalnie inne (widać też , że hybryda równoległa trochę inaczej gospodaruje energią z akumulatora).

Awatar użytkownika
kveld
Posty: 1851
Rejestracja: 28 lut 2007, 8:59
Lokalizacja: Marki

Post autor: kveld » 09 cze 2021, 14:08

Glonojad pisze:
09 cze 2021, 13:43
Pomijasz jednak kwestię sprawności silników, które dla silników elektrycznych są generalnie wyższe tym bardziej, że praktycznie nie występuje kwestia optymalnej prędkości obrotowej, a spalinowe przecież to cala nauka z przekładniami (skrzyniami biegów) - w elektrycznym dozujesz napięcie i tyle. Więc w hybrydzie szeregowej możesz silnik spalinowy eksploatować w zakresie jak najbardziej zbliżonym do optymalnego generując prąd, a trakcję zapewniać elektrykiem w pełnym zakresie prędkości. Przy współczesnych systemach start-stop (gdzie opłaca się silnik wyłączać nawet na krótkich postojach) nawet specjalnie dużego bufora na baterii/kondensatorze nie musisz mieć, choć oczywiście ze względu na rekuperację się to przydaje.

No ale to też teoria z mojej strony, praktykuję podbranżę drogownictwa, a nie pojazdologii jednak.
Słuszne są Twoje uwagi - mnie z kolei trochę gubią kolejarskie nawyki i porównanie lokomotyw z przekładnią elektryczną i (hydro)mechaniczną (tyle, że lokomotywa z przekładnią elektryczną to jednak nie to samo, co hybryda szeregowa).

Poza tym, to ja też praktykuję w ramach kolei nie pojazdologię, tylko sterowanie ruchem, więc moja wiedza w tym zakresie jest również dość ograniczona.

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26816
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 09 cze 2021, 15:20

Przekładnia elektryczna jest mniej wydajna od hydromechanicznej w loku?
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Awatar użytkownika
kveld
Posty: 1851
Rejestracja: 28 lut 2007, 8:59
Lokalizacja: Marki

Post autor: kveld » 09 cze 2021, 15:48

Glonojad pisze:
09 cze 2021, 15:20
Przekładnia elektryczna jest mniej wydajna od hydromechanicznej w loku?
Tak właśnie słyszałem, jak kilkanaście lat temu Voith usiłował rozpropagować na rynku swoje lokomotywy z przekładnią hydrokinetyczną. Z drugiej strony - sądząc po tym, że nie bardzo cokolwiek z tego wyszło, to chyba nie do końca była prawda...

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26816
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 10 cze 2021, 7:24

Każda pliszka swój ogonek chwali... z jednej strony VOITH silników swoich nie ma, a przekładnie i owszem, więc to jego interes. Z drugiej strony jednak nie po to Siemens czy Bombalstom budowali sobie lokomotywy modułowe co prawda, ale z silnikami trakcyjnymi tak czy owak, żeby się w powerpacki bawić, skoro silnik spalinowy staje się po prostu modułem który (niemalże) zamiast kibla dla maszynisty wstawiasz. Choć trochę mnie to zawsze dziwiło, że elektrowóz niby taki zapchany w maszynowni, ale silnik spalinowy wstawić się daje...
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Awatar użytkownika
zxcvbnm
Posty: 2225
Rejestracja: 27 paź 2013, 12:12
Lokalizacja: Garażowany w Wawrze

Post autor: zxcvbnm » 11 cze 2021, 8:32

Chyba jakieś testy SIP bo 4321 jest widoczny na 1/110.
Reprezentacja: 213, 115, 142, 154, 521, 523, 509, S1, KM7, M1, M2

Awatar użytkownika
zxcvbnm
Posty: 2225
Rejestracja: 27 paź 2013, 12:12
Lokalizacja: Garażowany w Wawrze

Post autor: zxcvbnm » 15 cze 2021, 21:27

Wypatrujcie jutro: 4/116, 017/523, 022/523
Reprezentacja: 213, 115, 142, 154, 521, 523, 509, S1, KM7, M1, M2

Flash8222
Posty: 7592
Rejestracja: 14 gru 2005, 23:37
Lokalizacja: Pies wam mordy lizał

Post autor: Flash8222 » 15 cze 2021, 22:14

To dosyć ciekawe co piszesz gdyż 7700 wciąż nie jest odebrany przez ZTM, a to teoretycznie blokuje wyjazd pozostałych wozów.

Jurand
Posty: 1075
Rejestracja: 06 lis 2018, 13:42

Post autor: Jurand » 16 cze 2021, 7:21

Flash8222 pisze:
15 cze 2021, 22:14
To dosyć ciekawe co piszesz gdyż 7700 wciąż nie jest odebrany przez ZTM, a to teoretycznie blokuje wyjazd pozostałych wozów.
No i jak Panie znawco/specjalisto?
Wystartowały

Awatar użytkownika
zxcvbnm
Posty: 2225
Rejestracja: 27 paź 2013, 12:12
Lokalizacja: Garażowany w Wawrze

Post autor: zxcvbnm » 16 cze 2021, 8:04

Ciekawe, że same przegubowce wystartowały mimo iż solówek jest więcej. One mają wystartować do końca tygodnia. Jeszcze za wcześnie bym mógł wymienić pewne brygady.
Reprezentacja: 213, 115, 142, 154, 521, 523, 509, S1, KM7, M1, M2

Flash8222
Posty: 7592
Rejestracja: 14 gru 2005, 23:37
Lokalizacja: Pies wam mordy lizał

Post autor: Flash8222 » 16 cze 2021, 9:18

Jurand pisze:
16 cze 2021, 7:21
Flash8222 pisze:
15 cze 2021, 22:14
To dosyć ciekawe co piszesz gdyż 7700 wciąż nie jest odebrany przez ZTM, a to teoretycznie blokuje wyjazd pozostałych wozów.
No i jak Panie znawco/specjalisto?
Wystartowały
Jak wiesz Panie znawco/specjalisto to u ajentów dopóki wóz certyfikacyjny nie zostanie odebrany to pozostałe czekają w kolejce.

ODPOWIEDZ