Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

Moderatorzy: JacekM, Dantte

Flash8222
Posty: 7592
Rejestracja: 14 gru 2005, 23:37
Lokalizacja: Pies wam mordy lizał

Post autor: Flash8222 » 18 paź 2022, 8:01

Wodór w tej chwili jest droższy niż gaz.

fraktal
Posty: 5469
Rejestracja: 17 gru 2005, 12:03

Post autor: fraktal » 18 paź 2022, 10:07

Ale gaz będzie z czasem traktowany jako paliwo spalinowe, więc nieekologiczne. A autobusy na wodór będą miały szansę na dofinansowanie. Ceny będą się zmieniać.

Flash8222
Posty: 7592
Rejestracja: 14 gru 2005, 23:37
Lokalizacja: Pies wam mordy lizał

Post autor: Flash8222 » 18 paź 2022, 10:11

fraktal pisze:
18 paź 2022, 10:07
Ale gaz będzie z czasem traktowany jako paliwo spalinowe, więc nieekologiczne.
Chyba tylko w Polsce 🤣
fraktal pisze:
18 paź 2022, 10:07
A autobusy na wodór będą miały szansę na dofinansowanie. Ceny będą się zmieniać.
Z czego dofinansowania? Jak na razie dzięki PiSowi grozi nam utrata dofinansowań na lata 2014-2020....

BrdzJkb
Posty: 191
Rejestracja: 26 kwie 2022, 18:34

Post autor: BrdzJkb » 18 paź 2022, 10:12

fraktal pisze:
17 paź 2022, 20:58
Są kłopoty z infrastrukturą do tankowania do tego stopnia, że część wozów CNG jest tankowana poza zajezdnią.
Czy to są kłopoty z infrastrukturą czy kłopoty z ceną CNG która na ogólnodostępnej stacji jest niższa.

JanS
Posty: 65
Rejestracja: 15 paź 2022, 22:46

Post autor: JanS » 18 paź 2022, 10:21

MZA na wodór wymyśliło taki slajd, który sugeruje koszt zakupu pojazdu x20 i koszt paliwa x4 względem Diesla.
Zakładam ze dla wzmocnienia przekazu wliczono "stacje wodorową" która kosztuje kilka autobusów.
wodór2.jpg
Konin w przetargu szacuje wodorowy autobus maxI 696tys euro czyli 3,35mln zł.
Co do zasady wodór ma być "prawie darmo" bo będzie wytwarzany z nadmiaru energii z OZE więc na dzisiejsze ceny wodoru nie ma co patrzeć.

Spalanie to około 9kg na 100km. Kilogram wodoru na dzis to 86zł (cena z Konina)
To oznacza 774zł /100km Ile pali Diesel kazdy wie.

Oczywiście bardziej patrzyłbym na ceny "na stacjach" krajów cywilizowanych np Berlin 12,85euro = 61zl za kg.

fraktal
Posty: 5469
Rejestracja: 17 gru 2005, 12:03

Post autor: fraktal » 18 paź 2022, 10:33

Radziłbym przeczytać ten artykuł:
https://regiony.rp.pl/transport/art1768 ... -pieniedzy

JanS
Posty: 65
Rejestracja: 15 paź 2022, 22:46

Post autor: JanS » 18 paź 2022, 10:39

Mnie zastanawia dlaczego MZA nie spróbowało. Autobusu z Pantografem ładującym się z sieci tramwajowej podczas jazdy i z wysuwanym na elastycznym przegubie wózkiem na szyny by miec "minusa" :)

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 36586
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Post autor: Bastian » 18 paź 2022, 11:23

Bo zakopałby się w tłuczniu...
Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

JanS
Posty: 65
Rejestracja: 15 paź 2022, 22:46

Post autor: JanS » 18 paź 2022, 11:29

Bastian pisze:
18 paź 2022, 11:23
Bo zakopałby się w tłuczniu...
Od Pl Bankowego do Metro Wileńska? Chyba oczywiste ze mówimy o TramBus pasie. :)
Za chwile taki w ramach tramwaju do Wilanowa.

Takie 160 miałoby 5 minut ładowania w trakcie jazdy.

px33
Posty: 1581
Rejestracja: 07 lut 2011, 17:43

Post autor: px33 » 18 paź 2022, 13:45

fraktal pisze:
18 paź 2022, 10:07
Ale gaz będzie z czasem traktowany jako paliwo spalinowe, więc nieekologiczne. A autobusy na wodór będą miały szansę na dofinansowanie. Ceny będą się zmieniać.
Żeby ceny wodoru się zmieniły potrzebna byłaby nowa wielokrotnie wydajniejsza metoda, zamortyzowane magazyny wodoru uzupełniane nadwyżkami z OZE (i dostateczna ilość samych nadwyżek) albo państwowe subwencje. Punkt drugi to minimum kilkanaście lat, punkt pierwszy też sporo o ile w ogóle, punkt trzeci nie ma sensu.
Autobusy bateryjne mogą bez większych przeszkód jeździć po mieście a nawet na trasach podmiejskich z ładowaniem na jednym krańcu i w kontekście tego wodór do miasta przez najbliższą dekadę czy dwie właściwie na 100% będzie bez sensu.
Takie 160 miałoby 5 minut ładowania w trakcie jazdy.
To raczej nie byłaby gra warta świeczki, zwłaszcza że trzeba by jakoś pogodzić apetyt autobusów z możliwością rozruchu tramwajów bez wywalenia podstacji. Jeśli myśleć o używaniu sieci to raczej w postaci sieci trolejbusowej rozwieszonej na krytycznych odcinkach, ale nie wiem czy w Warszawie nie jest już za późno na taki pomysł.

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10639
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 18 paź 2022, 17:13

Paliwo przyszłości - w jakiej skali czasowej? I za jakie pieniądze?

Ja jestem pesymistą. Myślę, że jeszcze długo diesel pozostanie najtańszą technologią, a więc najchętniej wykorzystywaną, o ile tylko odgórne przepisy pozwolą.
Co do CNG/LNG - emitują CO2, mniej niż diesel, ale jednak. Wg pierwszego linku diesel 267 g/kWh, gaz 202 g/kWh, czyli -24 %.
Prąd w Polsce to 730 g/kWh... [link] Dla porównania Dania 150, a Francja 58 g/kWh.
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

px33
Posty: 1581
Rejestracja: 07 lut 2011, 17:43

Post autor: px33 » 18 paź 2022, 19:19

Jeśli koszty energii utrzymają się w jakichś w miarę sensownych widełkach (wojna nie będzie trwała wiecznie, z drugiej strony w Polsce modernizacja energetyki cały czas się nie udaje) to autobus elektryczny będzie tańszy o 100-150 zł na 100 km. Zakładając, że żywotność autobusu to ok. 800 000 km i optymistycznie zakładając, że bateria wytrzyma cały ten okres, to oszczędność w cyklu życia będzie na poziomie 0,8-1,2 mln czyli z grubsza będzie w stanie pokryć różnicę w zakupie - więc przy wysokim dofinansowaniu to byłby czysty zysk, a bez niego wyjście na zero z pewnym ryzykiem.

A to porównanie emisyjności chyba ma w tym przypadku taką wadę, że sprawność w układzie elektrycznym jest sporo większa. Za to trzeba doliczyć emisje na produkcję baterii. Jeśli dobrze kojarzę to w przypadku auta elektrycznego to "zwraca się" w polskich warunkach po ok. 150k km czyli w sumie dość późno w cyklu życia auta.

Leitner98
Posty: 87
Rejestracja: 04 wrz 2022, 22:29

Post autor: Leitner98 » 18 paź 2022, 20:34

W całej dyskusji o ekologii napędów autobusowych często zapomina się, że autobus (dobrze wykorzystany) sam w sobie jest ekologiczny i może wpłynąć na obniżenie emisji spalin i innych zanieczyszczeń, jeśli część osób porzuci samochody. Szkoda, że dofinansowania zewnętrzne i ogólny trend jakoś tego nie zauważa.

KR88
Posty: 166
Rejestracja: 28 mar 2020, 10:21

Post autor: KR88 » 19 paź 2022, 6:18

Zaraz któryś radny wpadnie na pomysł całkowitego zamknięcia centrum po którym będą jeździły tylko autobusy i tramwaje🫣

JanS
Posty: 65
Rejestracja: 15 paź 2022, 22:46

Post autor: JanS » 19 paź 2022, 6:27

I to jest świetny plan. Centrum dla ludzi nie samochodów.
(-o<

ODPOWIEDZ