Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

Moderatorzy: JacekM, Dantte

wincenty
Posty: 1311
Rejestracja: 04 lis 2014, 21:25
Lokalizacja: Miasteczko Kabaty

Post autor: wincenty » 03 lis 2022, 20:42

Dla mnie największym novum jest zapowiedź powrotu do zakupu autobusów z silnikiem diesla - bardzo rozsądne, biorąc pod uwagę, ze i tak mają one wyśrubowane normy Euro 6, są znacznie tańsze w zakupie od gazowców, nie mówiąc już o elektrykach i nie potrzebują budowy dodatkowej kosztownej infrastruktury.
Po co spieszyć, przecież do końca życia mamy na to czas.

fraktal
Posty: 5469
Rejestracja: 17 gru 2005, 12:03

Post autor: fraktal » 03 lis 2022, 20:57

wincenty pisze:
03 lis 2022, 20:42
ZielonyJamnik pisze:
03 lis 2022, 15:09
Dla mnie największym novum jest zapowiedź powrotu do zakupu autobusów z silnikiem diesla - bardzo rozsądne, biorąc pod uwagę, ze i tak mają one wyśrubowane normy Euro 6, są znacznie tańsze w zakupie od gazowców, nie mówiąc już o elektrykach i nie potrzebują budowy dodatkowej kosztownej infrastruktury.
Ta zapowiedź raczej nie ma szansy się spełnić, biorąc pod uwagę zachwyty prezydenta Trzaskowskiego nad wodorowym Nesobusem. Myślę, że prezes Kuźmiński przedstawił w tej rozmowie raczej swoje poglądy, bo to co ostatecznie zostanie zakupione, zdecyduje raczej miasto.

Awatar użytkownika
ZielonyJamnik
Posty: 670
Rejestracja: 31 lip 2022, 8:25

Post autor: ZielonyJamnik » 03 lis 2022, 21:11

Raczej nie, wizja Kuźmińskiego to realizm. Trzasko już mówił, wiele rzeczy jak V linia metra, w końcu jest politykiem.
Mkną po koleinach zielone jamniki... =D>

fraktal
Posty: 5469
Rejestracja: 17 gru 2005, 12:03

Post autor: fraktal » 03 lis 2022, 21:21

ZielonyJamnik pisze:
03 lis 2022, 21:11
Raczej nie, wizja Kuźmińskiego to realizm. Trzasko już mówił, wiele rzeczy jak V linia metra, w końcu jest politykiem.
Na razie jest nieformalny zakaz kupowania nowych pojazdów na ON na warszawskie ulice. Oczywiście, czy się on utrzyma przekonamy się juz niedługo przy okazji przetargów na usługi przewozowe. Ropa też będzie coraz droższa w najbliższym czasie.

michael112
Posty: 2812
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 03 lis 2022, 22:35

Po autobusach gazowych MZA najpewniej kupi kolejne elektrobusy. – Być może w przyszłym roku ogłosimy przetarg na 50 takich pojazdów.
To mnie niepokoi, bo z elektrobusami są kłopoty. W ogóle zauważyłem że jak danego dnia są planowane jakieś większe objazdy na liniach z KP (np. jakaś manifestacja) to na te linie lecą diesle. Nie wiem jak było w tym roku, ale rok temu chyba na WŚ też cały weekend jeździły na takim 180 chociażby.

Ciekawe czy autobusy wodorowe mają jakieś szanse wejść szerzej do komunikacji? Nie mają takich ograniczeń jak elektryki co do ładowania i pewnie będą się mogły tankować na zajezdni na cały dzień.
fraktal pisze:
03 lis 2022, 21:21
Na razie jest nieformalny zakaz kupowania nowych pojazdów na ON na warszawskie ulice. Oczywiście, czy się on utrzyma przekonamy się juz niedługo przy okazji przetargów na usługi przewozowe.
A to dotyczy także przetargów ajentów?
Notabene, mam wrażenie że Merce i knypki Solarisy z Mobilisu (najstarsze obecnie autobusy ajentów) są wciąż bardzo zadbane i spokojnie można rozważyć przedłużenie im umowy* w razie kłopotów finansowych.

* w praktyce nowy przetarg na te same autobusy i na analogicznych wymaganiach co do certyfikacji

Awatar użytkownika
Emyl
Podrzędne Chamidło
Posty: 6920
Rejestracja: 13 wrz 2009, 16:34
Lokalizacja: E91 ▸ Sbarascherstr.
Kontakt:

Post autor: Emyl » 04 lis 2022, 9:21

Pytanie czy Mobilis będzie zainteresowany przedłużeniem umowy po stawkach z innej epoki...

michael112
Posty: 2812
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 04 lis 2022, 10:02

No przecież w nowym przetargu mogą ustawić inne...

Autobus Czerwon
Posty: 4069
Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
Lokalizacja: Stary Mokotów
Kontakt:

Post autor: Autobus Czerwon » 04 lis 2022, 10:42

Akurat Mobilis i tak nie ma złej stawki, wypuszcza Conecta za 9,45 zł/wzkm, a taka Arriva za przegubowe gazowce dostaje jedynie 8,15 zł/wzkm. Dla porównania, MZA jeździ za 10,82.

Flash8222
Posty: 7592
Rejestracja: 14 gru 2005, 23:37
Lokalizacja: Pies wam mordy lizał

Post autor: Flash8222 » 04 lis 2022, 12:12

Pytanie czy będzie nowy przetarg.

JanS
Posty: 65
Rejestracja: 15 paź 2022, 22:46

Post autor: JanS » 04 lis 2022, 16:22

Emyl pisze:
04 lis 2022, 9:21
Pytanie czy Mobilis będzie zainteresowany przedłużeniem umowy po stawkach z innej epoki...
Ale stawki są waloryzowane cena paliwa przecież.

Autobus Czerwon
Posty: 4069
Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
Lokalizacja: Stary Mokotów
Kontakt:

Post autor: Autobus Czerwon » 04 lis 2022, 16:30

Nie tylko ceną paliwa, ale także wartością inflacji oraz wzrostem wynagrodzeń (konkretnie chyba średniego, ale w sumie idk, nie pamiętam dokładnie).

px33
Posty: 1583
Rejestracja: 07 lut 2011, 17:43

Post autor: px33 » 04 lis 2022, 18:52

Nadmiernie ustawiony przetarg (a nie da się w sensowny sposób wyczarować kilkudziesięciu autobusów spełniających wyśrubowane wymagania), zwłaszcza bez dobrych uzgodnień z firmą, która miałaby go wygrać (CBA zaprasza na herbatkę) i bez opcji awaryjnej to przepis na kłopoty. Bo w sumie dlaczego nie mieliby rzucić stawki 12 albo 15 zł?

Akurat Mobilis i tak nie ma złej stawki, wypuszcza Conecta za 9,45 zł/wzkm, a taka Arriva za przegubowe gazowce dostaje jedynie 8,15 zł/wzkm. Dla porównania, MZA jeździ za 10,82.
A to uwzględnia waloryzacje? Bo odnoszę wrażenie że w dzisiejszym klimacie, a już szczególnie przy gazowcach, waloryzacja jest istotnym parametrem.


A z innej beczki, trochę zastanawia mnie jak Solaris wyjdzie na kontrakcie na U18E. Który był ogromny, Solaris dał atrakcyjną cenę i jeszcze musi się mierzyć z wymianą silników. Ciekawe czy w ogóle cokolwiek na tym zarobią.

alojz
Posty: 2652
Rejestracja: 25 wrz 2010, 22:34

Post autor: alojz » 04 lis 2022, 19:08

px33 pisze:
04 lis 2022, 18:52
Akurat Mobilis i tak nie ma złej stawki, wypuszcza Conecta za 9,45 zł/wzkm, a taka Arriva za przegubowe gazowce dostaje jedynie 8,15 zł/wzkm. Dla porównania, MZA jeździ za 10,82.
A to uwzględnia waloryzacje? Bo odnoszę wrażenie że w dzisiejszym klimacie, a już szczególnie przy gazowcach, waloryzacja jest istotnym parametrem.
Uwzględnia. W marcu Arriva jeździła za 7,45 zł/km, Mobilis za 8,58 zł/km (to są stawki netto).

Awatar użytkownika
ZielonyJamnik
Posty: 670
Rejestracja: 31 lip 2022, 8:25

Post autor: ZielonyJamnik » 04 lis 2022, 19:18

px33 pisze:
04 lis 2022, 18:52


A z innej beczki, trochę zastanawia mnie jak Solaris wyjdzie na kontrakcie na U18E. Który był ogromny, Solaris dał atrakcyjną cenę i jeszcze musi się mierzyć z wymianą silników. Ciekawe czy w ogóle cokolwiek na tym zarobią.
Wszystko zależy jaką umowę ma Solaris z ZF, jeśli dobrze została ona zabezpieczona to tak naprawdę ZF pokryje koszty wymiany. No i bardzo duże znaczenie ma kto popełnił błąd. Solaris przy dobraniu tak małych silników czy ZF zapewniając, że wystarczą.
Mkną po koleinach zielone jamniki... =D>

piorunus
Posty: 248
Rejestracja: 24 mar 2015, 10:53

Post autor: piorunus » 07 lis 2022, 11:28

alojz pisze:
04 lis 2022, 19:08
Uwzględnia. W marcu Arriva jeździła za 7,45 zł/km, Mobilis za 8,58 zł/km (to są stawki netto).
I to zdradza co się zmieniło w ich umowie z ZTM.
ZielonyJamnik pisze:
04 lis 2022, 19:18
Wszystko zależy jaką umowę ma Solaris z ZF, jeśli dobrze została ona zabezpieczona to tak naprawdę ZF pokryje koszty wymiany. No i bardzo duże znaczenie ma kto popełnił błąd. Solaris przy dobraniu tak małych silników czy ZF zapewniając, że wystarczą.
Ogólnie rzecz ujmując problem z AVE130 to błąd ZF. Mechanizm przeniesienia wysokiego momentu obrotowego z silników trakcyjnych na koła po prostu tego nie wytrzymuje.

ODPOWIEDZ