Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

Moderatorzy: JacekM, Dantte

JanS
Posty: 65
Rejestracja: 15 paź 2022, 22:46

Post autor: JanS » 04 gru 2022, 22:50

Koniec Autosana

Huta Stalowa Wola kupiła przedsiębiorstwo Autosan, które od tej pory ma działać jako oddział HSW – poinformowała 1 grudnia HSW. Jak przekazała HSW, 1 grudnia br. miała miejsce finalizacja procesu nabycia przez Hutę Stalowa Wola S.A. całości przedsiębiorstwa od Autosan sp. z o.o. z Sanoka. Przedsiębiorstwo Autosan stało się częścią Huty Stalowa Wola S.A. i od czwartku działa jako Huta Stalowa Wola S.A. Oddział Autosan w Sanoku. To nowy rozdział w historii sanockiej firmy, która naszym zdaniem będzie stopniowo odchodzić od autobusowej produkcji na rzecz głównego profilu działalności nowego właściciela, czyli oferty wojskowej. WOJSKOWY KIERUNEK Autosan ma teoretycznie nadal oferować autobusy, natomiast od 1 grudnia jego głównym profilem produkcyjnym będzie produkcja wojskowa, czyli przyczepy i specjalistyczne kontenery dla wojska, a docelowo wóz pancerny Waran. Pamiętajmy, że HSW jest producentem uzbrojenia, w tym granatników, samobieżnych armatohaubic Krab i wyrzutni rakiet Langusta, pojazdów minowania oraz wozów towarzyszących. Sama nowa nazwa sanockiej fabryki "Huta Stalowa Wola S.A. Oddział Autosan" najlepiej pokazuje miejsce zakładu z Sanoka w produkcyjnym układzie. Dlatego naszym zdaniem Autosan przejdzie na wojskową produkcję, bo teraz to się po prostu bardziej opłaca, w przeciwieństwie do montażu autobusów, natomiast w przyszłości zachowa możliwość produkcji cywilnej i co jakiś czas będzie będzie nam o tym przypominał. Częściej niż rzadziej - taką mamy nadzieję....

Tekst pochodzi z portalu Transinfo przeczytaj więcej: https://transinfo.pl/infobus/autosan-tr ... lementami/

Awatar użytkownika
kveld
Posty: 1846
Rejestracja: 28 lut 2007, 8:59
Lokalizacja: Marki

Post autor: kveld » 05 gru 2022, 11:00

Brutalna prawda jest taka, że żeby Autosan miał produkować dalej autobusy cywilne, to Sancity i Lider (Lider nawet bardziej) potrzebowałyby następców, bo już nawet Turcy i Chińczycy zaczynają toto przeganiać stylistycznie i technologicznie - a opracowanie nowych modeli kosztuje i to słono. Ja rozumiem sentyment do marki i tradycji, ale chyba lepiej, żeby fabryka się przestawiła na produkcję wojskową, niż ma paść całkiem po raz kolejny.

1000
Posty: 620
Rejestracja: 23 wrz 2006, 22:09

Post autor: 1000 » 05 gru 2022, 11:12

JanS pisze:
04 gru 2022, 22:50
...WOJSKOWY KIERUNEK Autosan ma teoretycznie nadal oferować autobusy, natomiast od 1 grudnia jego głównym profilem produkcyjnym będzie produkcja wojskowa...
To tylko kolejne potwierdzenie, że przygotowania do wojny, w którą ma być wplątana Polska, idą pełną parą.

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10639
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 05 gru 2022, 11:18

Polska kupuje 1000 czołgów z Korei (oprócz 250 Abramsów), z czego 80% ma być zbudowane u nas, w Hucie Stalowa Wola. Nie dziwi mnie, że HSW kupuje zakład, żeby drugorzędną produkcję tam przenieść.

Nie wiem, czy przygotowania do wojny, ale gorączka zakupowa. Polska zwiększyła budżet wojskowy do 3% PKB, a może i bardziej, a to powiększenie idzie w zakupy sprzętu.
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

Awatar użytkownika
Emyl
Podrzędne Chamidło
Posty: 6920
Rejestracja: 13 wrz 2009, 16:34
Lokalizacja: E91 ▸ Sbarascherstr.
Kontakt:

Post autor: Emyl » 05 gru 2022, 11:22

Teorie spiskowe proszę omawiać na priv.

wincenty
Posty: 1309
Rejestracja: 04 lis 2014, 21:25
Lokalizacja: Miasteczko Kabaty

Post autor: wincenty » 05 gru 2022, 13:49

1000 pisze:
05 gru 2022, 11:12
JanS pisze:
04 gru 2022, 22:50
...WOJSKOWY KIERUNEK Autosan ma teoretycznie nadal oferować autobusy, natomiast od 1 grudnia jego głównym profilem produkcyjnym będzie produkcja wojskowa...
To tylko kolejne potwierdzenie, że przygotowania do wojny, w którą ma być wplątana Polska, idą pełną parą.
A poza tym w domu wszyscy zdrowi #-o
Po co spieszyć, przecież do końca życia mamy na to czas.

Awatar użytkownika
ZielonyJamnik
Posty: 668
Rejestracja: 31 lip 2022, 8:25

Post autor: ZielonyJamnik » 31 gru 2022, 16:15

Jeśli ktoś liczył na to, że w ostatni dzień w roku Autosan wyśle kolejną partię, to może być zawiedziony.

Ostatnio jednak prezes MPK Kielce powiedział rzecz dla transinfo.pl a propo zakupu nowych autobusów.
Dzięki temu będziemy mieć autobusy już z rocznika 2023, co jest rozsądniejsze, patrząc na średni wiek taboru, niż kupno autobusów np. w grudniu mijającego roku
Nie mówię, że MZA specjalnie hamuje Autosan, ale pod pewnymi względami, w kwestii odmładzania taboru, jest to bardzo korzystne dla firmy. Gdyby wszystko szło jak w kontrakcie, to może ostatnie 2-3 wozy się załapałyby na rocznik 2023, a tak to przynajmniej połowa
Mkną po koleinach zielone jamniki... =D>

chudy5d
Posty: 305
Rejestracja: 10 sty 2011, 20:31
Lokalizacja: Poznań

Post autor: chudy5d » 31 gru 2022, 16:29

Jak są już wybite numery VIN, a producent tylko czeka na części do aut, które w zasadzie mogą samodzielnie jeździć, to nie liczyłbym na takie coś. Chyba że w umowie jest ewidentnie zapisane, że rok dostawy musi się pokrywać z rokiem produkcji w papierach.

Awatar użytkownika
ZielonyJamnik
Posty: 668
Rejestracja: 31 lip 2022, 8:25

Post autor: ZielonyJamnik » 05 sty 2023, 16:56

Ciekawiło mnie ostatnio ile mają najechane 34xx i dziś udało mi się to zweryfikować. Otóż mają już prawie 1milion kilometrów. Pierwsza seria 83xx to samo. Dołóżmy do tego szarpaki i 18xx, które większość milion ma za sobą. To wychodzi na to, że w ciągu 2lat mza powinno wymienić ok. 270 wozów. Patrząc na aktualne plany zakupowe marnie to wygląda...
Mkną po koleinach zielone jamniki... =D>

michael112
Posty: 2812
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 05 sty 2023, 17:23

Może czas się przeprosić z dieslem?

KR88
Posty: 165
Rejestracja: 28 mar 2020, 10:21

Post autor: KR88 » 05 sty 2023, 21:26

ZielonyJamnik pisze:
05 sty 2023, 16:56
Ciekawiło mnie ostatnio ile mają najechane 34xx i dziś udało mi się to zweryfikować. Otóż mają już prawie 1milion kilometrów. Pierwsza seria 83xx to samo. Dołóżmy do tego szarpaki i 18xx, które większość milion ma za sobą. To wychodzi na to, że w ciągu 2lat mza powinno wymienić ok. 270 wozów. Patrząc na aktualne plany zakupowe marnie to wygląda...
Część ma 1.1kk, a niektóre ponad 800k. Rozrzut jest dosyć spory. Tak samo dzisiejsze które prowadziłem 8858 ma ponad 1kk

Awatar użytkownika
konri
Posty: 2052
Rejestracja: 21 paź 2011, 18:41
Lokalizacja: Legionowo

Post autor: konri » 06 sty 2023, 9:03

ZielonyJamnik pisze:
05 sty 2023, 16:56
Ciekawiło mnie ostatnio ile mają najechane 34xx i dziś udało mi się to zweryfikować. Otóż mają już prawie 1milion kilometrów. Pierwsza seria 83xx to samo. Dołóżmy do tego szarpaki i 18xx, które większość milion ma za sobą. To wychodzi na to, że w ciągu 2lat mza powinno wymienić ok. 270 wozów. Patrząc na aktualne plany zakupowe marnie to wygląda...
Kilka sztuk 34xx niedawno przebiło milion, szarpaki, 18xx, 88xx już znaczna większość ma ponad milion. W tym roku pierwsze SU12 15xx też zaczną kręcić drugi milion. Ale co to zmienia? Przebieg nie ma jakiegoś wielkiego znaczenia, jeśli wozy są utrzymywane na bieżąco.

Awatar użytkownika
zxcvbnm
Posty: 2200
Rejestracja: 27 paź 2013, 12:12
Lokalizacja: Garażowany w Wawrze

Post autor: zxcvbnm » 06 sty 2023, 10:41

Nie zmienia to faktu że przydałoby się zakupy zarówno 18 m jak i 12 m. Co 2 lata były partie autobusów wymieniane, na ten rok nie ma nic przewidzianego, żadnego przetargu w 2022. Tak, wiem, że sporo Autosanów jeszcze w produkcji, ale w kwestii 12 m to nie ma nic na razie przewidzianego
Reprezentacja: 213, 115, 142, 154, 521, 523, 509, S1, KM7, M1, M2

fraktal
Posty: 5468
Rejestracja: 17 gru 2005, 12:03

Post autor: fraktal » 06 sty 2023, 10:54

O dieslach możecie zapomnieć. Miasto wciąż stoi na stanowisku,,że nowe autobusy mają być nisko i zeroemisyjne. Poza tym dieslowskie MANy niech jeżdżą jak najdłużej.

Awatar użytkownika
zxcvbnm
Posty: 2200
Rejestracja: 27 paź 2013, 12:12
Lokalizacja: Garażowany w Wawrze

Post autor: zxcvbnm » 06 sty 2023, 11:10

No, ale to co w takim razie?
Mamy 3 opcje:
-zakupy CNG, ale obecnie drogie w eksploatacji
-zakupy elektryków, ale żeby to poszło na masową skalę to potrzeba zamontować ładowarki w połowie Warszawy. Wszak szarpaki i 18xx są ulokowane na R4 i R3, zaraz byłoby larum po co elektryki na zadupiach. No i elektryki drogie w zakupie
-przeczekać 2/3 lata na poprawę sytuacji - no i chyba ten wariant został wybrany.
W sumie wybór napędu ma wymiar PRowy tak naprawdę, w skali Warszawy jest ponad 1000 autobusów względem wszelakich pojazdów zarejestrowanych w Warszawie to promil, one mają znikomy wpływ na atmosferę, co innego wszystkie auta osobowe.

Dla mnie kluczowy jest problem "czym palimy w piecu", bo PM2,5 odpowiada za 70% zanieczyszczeń w Warszawie, a autobusy... Mogą być to diesle, więcej można kupić i wymienić starocia. Tak wiem, UE każe mieć 50% ekologicznego transportu...

BTW, ciekawe czy ajenci na 9m też będą mieli wymóg gazu/prądu. Wyobrażacie sobie SU9 electric na 161? :D
Reprezentacja: 213, 115, 142, 154, 521, 523, 509, S1, KM7, M1, M2

ODPOWIEDZ