Przepraszam, że post pod postem, ale poruszam zgoła inną kwestię niż w poprzednim poście i warto by to wyodrębnić.
Pozwolę sobie zrobić podsumowanie, ile autobusów zostało nam jeszcze bez klimatyzacji, a ile bez elektronicznego SIP (tablice boczne).
Póki co, w spisie uwzględniam tylko tabor MZA. Z oczywistych względów pomijam tabor historyczny, a także ten przeznaczony do obsługi linii MPP.
Opieram się głównie na spisie ze strony Omni-Busa.
Jeśli pojawią się błędy, z góry przepraszam i dziękuję za poprawienie.
A zatem:
Bez klimy:
Autobusy 10m i 12m - wszystkie mają klimatyzację.
Autobusy 18m:
MAN NG 313 (seria 33xx i 39xx) - według spisu Omni-Busa 62 szt., wg postu wyżej - 60 szt. (dane nieścisłe) - wycofanie prawdopodobnie w tym roku, za SU18E
Solaris U18 (seria 81xx)
99 szt - wycofanie prawdopodobnie po dostawie przegubowców CNG i LNG, w 2021-22 r.
Razem:
161 szt. (lub
159).
Bez elektronicznych tablic bocznych:
Autobusy 18m:
MAN NG 313 (seria 33xx i 39xx) 60/62 szt. - jak wyżej
Solaris U18 (seria 81xx)
99 szt - jak wyżej
Solaris U18 (seria 82xx) 40 szt. - wycofanie w tym roku, za SU18E
Solaris U18 (8401-8440) 40 szt. - wycofanie w tym roku, za SU18E
Solaris U18 (8300-8341) 42 szt.
Solaris U18 (seria 88xx) 99 szt. (bo 8880 dostał elektroniczny SIP! - patrz
zdjęcie na WGKM)
MAN NG 313 (3382, 3383, 3384) 3 szt. - tzw. "gdańszczaki"
Autobusy 12m:
Solaris U12 (1100-1119; 1400-1409; 1500-1519) 50 szt. - tzw. "szarpaki"
Solaris U12 (1800-1869) 70 szt.
Autobusy 10m - wszystkie mają elektroniczne tablice boczne.
Razem:
385 (
383) szt. 18metrowców i 120 szt. 12metrowców.
Uwzględniając planowane na lata 2020-22 dostawy, tzn. 10 brakujących MANów 18m na LNG, 130 SU18 elektrycznych i 90 18metrowców LNG, 60 18metrowców CNG (wariant optymistyczny, tzn. opcja), jak również 40 12metrowców CNG (zakładam wymianę taboru w stosunku 1:1), pozostanie nam jeszcze
95 (lub
93) 18-metrowców i
80 12metrowców bez tablic elektronicznych.
To naprawdę niewiele! Spokojnie wystarczy nam jeszcze jeden duży przetarg na nowe autobusy, albo po prostu montaż SIP-u w tych autobusach, które zostaną (na co może wskazywać zamontowanie tablic w #8880), a wszystkie autobusy będą miały elektroniczny SIP. Wydaje się to być spokojnie do osiągnięcia w jakieś 4-5 lat.
Oczywiście inną kwestią jest działanie SIP-u tam, gdzie już jest (zwłaszcza w krótkich Solbusach), nad czym zdecydowanie należy popracować.