Strona 288 z 392

Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

: 13 lut 2020, 11:15
autor: fraktal
Moje zastrzeżenia co do elektryków są tylko tego rodzaju, że przy obecnym stanie infrastruktury i techniki ich eksploatacja jest trudniejsza niż autobusu gazowego czy hybrydowego. Ale kto wie, może za jakiś czas ładowarki będą na każdej pętli, a ładowanie będzie tak szybkie, że wystarczy jeden 15 minutowy postój. Wówczas nie będzie istotnej różnicy między eksploatacją autobusu elektrycznego a gazowca. Gaz niestety może być bardziej niebezpieczny niż prąd w przypadku awarii na przykład jakiegoś rozszczelnienia zaworu... A akumulatory litowo - jonowe są również w urządzeniach elektronicznych przecież.

Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

: 13 lut 2020, 13:30
autor: Glonojad
Trolejbus uważany był za prostszy (a na pewno mniej awaryjny) niz diesel - czemu dodanie baterii miałoby tak bardzo komplikować autobus? Przedział komputerowy to i w dieslach jest obecnie...

Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

: 13 lut 2020, 13:57
autor: KwZ
Generalnie samochody na gaz uważane są za bezpieczne - poza tym, że nie mogą parkować w zamkniętych pomieszczeniach (np. parkingach podziemnych), o ile te nie są wyposażone w czujniki LPG - co imo jest nadmiarem ostrożności.

Baterie litowe też ładnie się palą, a straż typowo nie posiada tyle środków gaśniczych do metali i w praktyce może podziwiać ognisko. Podobno kilka Tesli już się tak spaliło.
W nową lepszą technikę akumulatorów nie wierzę, nie w czasie dającym się przewidzieć. Natomiast możliwe, że w perspektywie 5-10 lat samą technologię baterii litowych się ulepszy na tyle (np. dodając kolejne jony kobaltu lub żelaza), że czas życia tychże wzrośnie np. do 10 lat.

Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

: 13 lut 2020, 20:35
autor: fluger
KwZ pisze:
13 lut 2020, 13:57
Generalnie samochody na gaz uważane są za bezpieczne - poza tym, że nie mogą parkować w zamkniętych pomieszczeniach (np. parkingach podziemnych), o ile te nie są wyposażone w czujniki LPG - co imo jest nadmiarem ostrożności.

Nie mogą parkować na parkingach poniżej gruntu ponieważ gaz jest cięższy od powietrza i w razie rozszczelnienia nie ulotni się, tylko opadnie na podłogę, trudno go wywietrzyć, a to może spowodować zapłon.
Komunikacja miejska musi mieć w swojej flocie autobusy nie elektryczne, ponieważ jeszcze są linie podmiejskie, a tam trudno sobie wyobrazić ładowanie na tak długie trasy, chociaż przy długich postojach bateria w autobusie mogły by całkiem dużo się naładować, ale nie na każdej linii. A drugi kraniec zawsze jest poza Warszawą, a tam aby ustawić ładowarkę to już miejscowa gmina musi się dogadać, do tego dochodzi napowietrzna linia i w razie wichury, czy orkanu można sobie wyobrazić co będzie. Dla tego autobusy spalinowe (wszystko jedno na co) muszą być.

Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

: 14 lut 2020, 8:44
autor: kajo
fluger pisze:
13 lut 2020, 20:35
KwZ pisze:
13 lut 2020, 13:57
Generalnie samochody na gaz uważane są za bezpieczne - poza tym, że nie mogą parkować w zamkniętych pomieszczeniach (np. parkingach podziemnych), o ile te nie są wyposażone w czujniki LPG - co imo jest nadmiarem ostrożności.

Nie mogą parkować na parkingach poniżej gruntu ponieważ gaz jest cięższy od powietrza i w razie rozszczelnienia nie ulotni się, tylko opadnie na podłogę, trudno go wywietrzyć, a to może spowodować zapłon.
Komunikacja miejska musi mieć w swojej flocie autobusy nie elektryczne, ponieważ jeszcze są linie podmiejskie, a tam trudno sobie wyobrazić ładowanie na tak długie trasy, chociaż przy długich postojach bateria w autobusie mogły by całkiem dużo się naładować, ale nie na każdej linii. A drugi kraniec zawsze jest poza Warszawą, a tam aby ustawić ładowarkę to już miejscowa gmina musi się dogadać, do tego dochodzi napowietrzna linia i w razie wichury, czy orkanu można sobie wyobrazić co będzie. Dla tego autobusy spalinowe (wszystko jedno na co) muszą być.
Ja generalnie jestem sobie w stanie wyobrazić, że za 5-8 lat baterie będą miały 2x taką pojemność i będą mogły w ciągu dnia przejechać 300 - 350km na jednym ładowaniu. A może za 15-20 lat schudną znów i żadne baterie we wnętrzu nie będą potrzebne.

Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

: 14 lut 2020, 10:50
autor: Autobus Czerwon
Może tak być. Ale chyba rozmawiamy póki co o teraźniejszości.

Btw. Jakoś przez ostatnie 100 lat jakoś specjalnie się system baterii nie rozwinął.

Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

: 14 lut 2020, 11:09
autor: kajo
Autobus Czerwon pisze:
14 lut 2020, 10:50
Może tak być. Ale chyba rozmawiamy póki co o teraźniejszości.

Btw. Jakoś przez ostatnie 100 lat jakoś specjalnie się system baterii nie rozwinął.
[ironia]Wcale [/ironia]
https://elektrowoz.pl/porady/jak-sie-zm ... powiadamy/

Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

: 14 lut 2020, 12:34
autor: KwZ
Autobus Czerwon pisze:
14 lut 2020, 10:50
Btw. Jakoś przez ostatnie 100 lat jakoś specjalnie się system baterii nie rozwinął.
Weszły litowe, ale i kwasowo-ołowiowe zwiększyły pojemność ze dwa razy. Z bateriami jednorazowymi zmian było jeszcze więcej.

Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

: 14 lut 2020, 12:59
autor: Glonojad
Baterie są wciąż wąskim gardłem (w Polsce - zaraz po miksie energetycznym) ale twierdzić, że się przez 100 lat nie zmieniło to jest gruba przesada.

Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

: 14 lut 2020, 20:48
autor: Autobus Czerwon
Nie napisałem że nic się nie zmieniło, natomiast warto wspomnieć że szynobusy bateryjne o zasięgu 300 kilometrów robiono już ponad 100 lat temu.

Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

: 14 lut 2020, 22:38
autor: Vlady
Wiadomo, kto złożył oferty na 2 diesle dla KMŁ? Dzisiaj miało być otwarcie ofert...

Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

: 17 lut 2020, 10:13
autor: ConecteM
Vlady pisze:
14 lut 2020, 22:38
Wiadomo, kto złożył oferty na 2 diesle dla KMŁ? Dzisiaj miało być otwarcie ofert...
Wpłynęły 3 oferty, najtańsza - Autosan, potem Solaris i najdroższy SOR, tylko Autosan zmieścił się w budżecie

http://kmlomianki.info/smodbip/image/fi ... 1_2019.pdf

Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

: 18 lut 2020, 10:40
autor: grzegorz
Autobus Czerwon pisze:
13 lut 2020, 9:15
generalnie lit w akumulatorach jest bardzo toksyczny
Myślę, że nie sądzę.
i nie opłaca się go póki co recyklingować
A co się opłaca? Ołów?? Te rzeczy generalnie robi się dla zachowania dobrego stanu środowiska.
wyprodukowanie baterii do elektryka wytwarza większy ślad węglowy niż produkcja od początku do końca autobusu z silnikiem diesla.
Oprócz produkcji masz jeszcze eksploatację. Plus diesele dają wkład do smogu. Może Polska w końcu przestanie jechać na elektrowniach węglowych...

Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

: 18 lut 2020, 10:46
autor: grzegorz
Autobus Czerwon pisze:
14 lut 2020, 20:48
Nie napisałem że nic się nie zmieniło, natomiast warto wspomnieć że szynobusy bateryjne o zasięgu 300 kilometrów robiono już ponad 100 lat temu.
Szczęśliwi ton (pociągu) nie liczą. 😀😀😀

Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

: 18 lut 2020, 12:04
autor: kajo
Ja mam też nadzieję na rozwój akumulatorów aluminiowo-grafitowych. Które są podobno 3-4 razy bardziej pojemne i nie szkodzą środowisku.