Nazwy stacji metra

Moderator: JacekM

kajo
Posty: 2787
Rejestracja: 03 lut 2007, 16:17
Lokalizacja: Warszawa-Rakowiec

Post autor: kajo » 16 sty 2021, 0:11

Dworca pks tam nie kojarzę, ale fakt, jeszcze koło 2006 pksy odjeżdzały z 2 peronów, tyle ich było. Nie wiem jak teraz ale był pks Grójec i Piaseczno, piaseczyński express i busiarze z Góry Kalwarii. W szczycie pksy jeździły co 10 min z Piaseczna chyba. Pamiętam nawet jednego busiarza z konduktorem i jazdą na stojąco, takie miał obłożenie.
Polecam: http://www.zm.org.pl
Nazywam się Kajo i jestem Roweroholikiem.

Boerner
Posty: 241
Rejestracja: 10 maja 2012, 19:37
Lokalizacja: Górny Mokotów

Post autor: Boerner » 16 sty 2021, 13:11

Gdy czytam o powszechnej znajomości takich nazw jak Witolin czy pomysłach na przemianowanie Wilanowskiej na Ksawerów to przypominam sobie wiele pytań, gdzie jest Wierzbno, na którym mieszkam (bo wcale, mimo istnienia stacji metra, nie jest to nazwa szeroko rozpowszechniona), a jakieś Ksawerowy, Wyględowy etc. to nazwy rzadko używane przez mieszkańców. Kiedyś, jak były to jeszcze wsie lub zespoły osiedli rozdzielone polami (czyli miały wyraźną granicę) to z pewnością wyglądało to inaczej. Zresztą, do pewnego stopnia jest tak do dzisiaj. Osiedla o wyróżnionych w terenie granicach, oddzielone od innych, są łatwe do zidentyfikowania. Przykłady: Boernerowo, Dolny/Górny Mokotów, os. Niedźwiadek, Stara Miłosna. Skrajny przypadek to Marina Mokotów

Autobus Czerwon
Posty: 4069
Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
Lokalizacja: Stary Mokotów
Kontakt:

Post autor: Autobus Czerwon » 16 sty 2021, 13:34

Boerner pisze:
16 sty 2021, 13:11
Gdy czytam o powszechnej znajomości takich nazw jak Witolin czy pomysłach na przemianowanie Wilanowskiej na Ksawerów to przypominam sobie wiele pytań, gdzie jest Wierzbno, na którym mieszkam (bo wcale, mimo istnienia stacji metra, nie jest to nazwa szeroko rozpowszechniona), a jakieś Ksawerowy, Wyględowy etc. to nazwy rzadko używane przez mieszkańców. Kiedyś, jak były to jeszcze wsie lub zespoły osiedli rozdzielone polami (czyli miały wyraźną granicę) to z pewnością wyglądało to inaczej. Zresztą, do pewnego stopnia jest tak do dzisiaj. Osiedla o wyróżnionych w terenie granicach, oddzielone od innych, są łatwe do zidentyfikowania. Przykłady: Boernerowo, Dolny/Górny Mokotów, os. Niedźwiadek, Stara Miłosna. Skrajny przypadek to Marina Mokotów
Bałagan nazewniczy jest spowodowany w pewnym stopniu reformą administracyjną po II Wojnie Światowej (kiedy np. dzielnica Mokotów rozciągała się aż do południowej granicy miasta), odbudową miasta (np. przed wojną nazwa Muranów nie była w ogóle rozpowszechniona, a po wojnie nazwano tak całą dawną dzielnicę północną) a potem zastosowaniem systemu MSI który niekiedy mocno nietrafnie ponazywał poszczególne obszary. W pewnym stopniu ciekawy system nazw dzielnic jako jednostek administracyjnych ma czeska Praga, gdzie dzielnice są po prostu ponumerowane (np. Praga X), przez co nazwy dzielnic nie przenikają się z nazwami osiedli.

Awatar użytkownika
MZ
Słońce Radomia
Posty: 8617
Rejestracja: 15 gru 2005, 14:25
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Post autor: MZ » 16 sty 2021, 22:43

:arrow: Bałagan wziął się stąd, że nigdy nie przyjęto jednolitych zasad nazewnictwa dla stacji metra. Gdyby na przykład zdecydowano, że punktem wyjścia są nazwy obszarów MSI (to fakt, że nie są one idealne, ale mimo wszystko widać je w przestrzeni publicznej), to w większości przypadków udałoby się zachować jakiś porządek. Jeśli to dla którejś stacji nie byłoby skuteczne, to wtedy wskazywana byłaby najbliższa mniejsza jednostka nazewnicza (osiedle) lub część obszaru MSI (północ, południe itp.). Z obiektów w grę powinny wchodzić wyłącznie dworce kolejowe. Nie byłoby wtedy żadnych ulic, arsenałów itp.

Poniżej symulacja nazewnictwa według tych kryteriów. Proszę nie traktować tego jako propozycji, tylko wyłącznie jako próbę dostosowania do kryteriów opisanych powyżej (jeżeli ktoś stworzyłby inne kryteria, na przykład wyłącznie od ulic i placów, to wtedy zestawienie wyglądałoby inaczej).

KABATY (Kabaty)
NATOLIN (Natolin)
URSYNÓW-CENTRUM (Imielin)
STOKŁOSY (Stokłosy) *
URSYNÓW PŁN. (Ursynów)
SŁUŻEW (Służew)
KSAWERÓW (Wilanowska)
WIERZBNO (Wierzbno)
STARY MOKOTÓW (Racławicka)
MOKOTÓW PŁN. (Pole Mokotowskie) *
ŚRÓDMIEŚCIE PŁD. (Politechnika)
DWORZEC ŚRÓDMIEŚCIE (Centrum) *
ŚRÓDMIEŚCIE PŁN. (Świętokrzyska)
MURANÓW (Ratusz-Arsenał)
DWORZEC GDAŃSKI (Dworzec Gdański) *
STARY ŻOLIBORZ (Plac Wilsona)
MARYMONT-POTOK (Marymont)
SŁODOWIEC (Słodowiec) *
STARE BIELANY (Stare Bielany)
WAWRZYSZEW (Wawrzyszew)
HUTA (Młociny)

BRÓDNO (Bródno)
BRÓDNO-PODGRODZIE (Kondratowicza)
ZACISZE (Zacisze)
TARGÓWEK PŁN. (Trocka) *
TARGÓWEK PŁD. (Targówek Mieszkaniowy) *
NOWA PRAGA (Szwedzka)
DWORZEC WILEŃSKI (Dworzec Wileński) *
STARA PRAGA (Stadion Narodowy)
POWIŚLE (Centrum Nauki Kopernik)
ŚRÓDMIEŚCIE WSCH. (Nowy Świat-Uniwersytet) *
ŚRÓDMIEŚCIE PŁN. (Świętokrzyska)
MIRÓW (Rondo ONZ)
CZYSTE WSCH. (Rondo Daszyńskiego) *
CZYSTE PŁN. (Płocka) *
MŁYNÓW (Młynów)
KOŁO (Księcia Janusza)
ULRYCHÓW (Ulrychów)
GÓRCE (Bemowo)
JELONKI PŁN. (Lazurowa)
CHRZANÓW (Chrzanów)
KAROLIN (Karolin) *

* Stacje, w przypadku których nie dało się zastosować nazwy powiązanej z obszarem MSI.

Blotny
(plunio7)
Posty: 672
Rejestracja: 26 cze 2010, 20:27
Lokalizacja: Odolany

Post autor: Blotny » 17 sty 2021, 10:04

Trudno w takim razie nie preferować bałaganu, skoro zastosowanie jakiegoś porządku skutkuje czterema (lub pięcioma, jeśli przesiadkową policzyć podwójnie) stacjami "Śródmieście".

mkm101
Posty: 992
Rejestracja: 23 maja 2006, 17:05
Kontakt:

Post autor: mkm101 » 17 sty 2021, 10:15

MZ pisze:
16 sty 2021, 22:43
:arrow: Bałagan wziął się stąd, że nigdy nie przyjęto jednolitych zasad nazewnictwa dla stacji metra. Gdyby na przykład zdecydowano, że punktem wyjścia są nazwy obszarów MSI (to fakt, że nie są one idealne, ale mimo wszystko widać je w przestrzeni publicznej), to w większości przypadków udałoby się zachować jakiś porządek.

KSAWERÓW (Wilanowska)
MOKOTÓW PŁN. (Pole Mokotowskie) *
ŚRÓDMIEŚCIE PŁD. (Politechnika)
DWORZEC ŚRÓDMIEŚCIE (Centrum) *
ŚRÓDMIEŚCIE PŁN. (Świętokrzyska)
STARY ŻOLIBORZ (Plac Wilsona)

STARA PRAGA (Stadion Narodowy)
POWIŚLE (Centrum Nauki Kopernik)
ŚRÓDMIEŚCIE PŁN. (Świętokrzyska)
MIRÓW (Rondo ONZ)
CZYSTE WSCH. (Rondo Daszyńskiego) *
Czyli zamiast punktów które są dobrym wyznacznikiem lokalizacyjnym, proponujesz obszary które są zdecydowanie słabszym wyznacznikiem lokalizacyjnym?

Nie wspomnę tu o "Metro Dworzec Śródmieście" - zawsze gdy jadę M1 i słyszę "convenent change to suburban trains" to śmiech ogarnia
(dokładniej mówiąc najlepszym określeniem tego jest angielskie ridiculous co w wolnym tłumaczeniu na polski oznacza "tak absurdalne że aż śmieszne"

Yelonker
Posty: 801
Rejestracja: 12 lis 2017, 2:53
Lokalizacja: Hala Wola

Post autor: Yelonker » 17 sty 2021, 12:05

Tam jest convenient change to suburban and long-distance trains. Władze Warszawy twierdzą, iż z metra Centrum jest wygodna przesiadka na Dworzec Centralny :lol:

Awatar użytkownika
Wiliam
Posty: 4761
Rejestracja: 01 kwie 2012, 21:30
Lokalizacja: Saska Kępa

Post autor: Wiliam » 17 sty 2021, 12:13

Jednolite zasady to nie oznacza że wszystkie nazwy powinny mieć takie samo pochodzenie. Zdecydowanie miejsca charakterystyczne czy place powinny mieć pierwszeństwo w nadawaniu nazw. Np. pl.Wilsona uważam za nazwę idealną. Ronda ONZ czy Daszyńskiego w zasadzie też. O Stadionie można dyskutować, ale raczej za naszego życia nie powstanie stacja przy Rondzie Waszyngtona co już by wprowadzało w błąd.
Szkoda mi że miasto ucieka od wskrzeszania nazw małych obszarów w obiegu oficjalnym, a nie tylko ustnym. Wspomnianie Górce czy Jelonki to idealny przykład. Poza Witolinem nie widzę od dawna takiej zmiany.
Obrazek

Yelonker
Posty: 801
Rejestracja: 12 lis 2017, 2:53
Lokalizacja: Hala Wola

Post autor: Yelonker » 17 sty 2021, 13:52

Nazw osiedli na Bemowie nie trzeba nawet za bardzo wskrzeszać, bo one żyją z uwagi na jelonkowski separatyzm oraz fakt, iż każde osiedle ma zabudowę z innego okresu. Tym bardziej przykre jest, że władze miejskie albo nie widzą potrzeby ich podtrzymywania, albo ich przedstawiciele znają miasto tak słabo, że nie potrafią nawet przyporządkować stacji do nazw obszarów MSI w mieście, mimo iż nikt tych nazw przed nimi nie ukrywa, są obecne na każdej tabliczce, każdej mapie dzielnicy i wielu mapach miasta.

Poza Witolinem jest jeszcze natomiast Lewinów, natomiast jako że ZP przy skrzyżowaniu Łodygowej ze Strużańską i Rzemieślników nazywał się wcześniej Lewinowska, to nie było to żadne szczególnie odkrywcze spostrzeżenie. Natomiast są nazwy goręcej bronione od Witolina, które nie doczekały się uznania - choćby Michałów w miejscu Kawęczyńskiej-Bazyliki, co w kwestii informatywności by nic nie zmieniło, bo i tak głównym celem podróży nie jest bazylika, tylko WSM.

mkm101
Posty: 992
Rejestracja: 23 maja 2006, 17:05
Kontakt:

Post autor: mkm101 » 17 sty 2021, 15:27

Yelonker pisze:
17 sty 2021, 12:05
Tam jest convenient change to suburban and long-distance trains. Władze Warszawy twierdzą, iż z metra Centrum jest wygodna przesiadka na Dworzec Centralny :lol:
Nie, o porażce pt "wygodna przesiadka na Centralny" już nie chciało mi się pisać.
Odnosiłem się do pomysłu nazwy stacji metra "Dworzec Śródmieście"

Autobus Czerwon
Posty: 4069
Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
Lokalizacja: Stary Mokotów
Kontakt:

Post autor: Autobus Czerwon » 17 sty 2021, 15:47

mkm101 pisze:
17 sty 2021, 15:27
Yelonker pisze:
17 sty 2021, 12:05
Tam jest convenient change to suburban and long-distance trains. Władze Warszawy twierdzą, iż z metra Centrum jest wygodna przesiadka na Dworzec Centralny :lol:
Nie, o porażce pt "wygodna przesiadka na Centralny" już nie chciało mi się pisać.
Odnosiłem się do pomysłu nazwy stacji metra "Dworzec Śródmieście"
Ja dla odmiany uwazam ze nazwa stacji metra "Dw.Śródmieście" dużo precyzyjniej opisywałaby jej lokalizację. Może chociaż nie mielibyśmy wśród wielu osób fetyszu dojazdu do św. ZP Centrum :D

Inną sprawą o której teraz pomyślałem jest ogromna niekonsekwencja w nazewnictwie przystanków przy stacjach metra. Niektóre mają przedrostek metro, inne nie, a inne w ogóle nazwę od czapy (Żeromskiego). Kiedyś chyba nawet stosowano na rozkładach i tablicach wzorem zachodnim stylizowaną literkę M jako substytut słowa metro, ale od dobrych kilku lat już się tak nie robi.

mkm101
Posty: 992
Rejestracja: 23 maja 2006, 17:05
Kontakt:

Post autor: mkm101 » 17 sty 2021, 15:58

Autobus Czerwon pisze:
17 sty 2021, 15:47
Ja dla odmiany uwazam ze nazwa stacji metra "Dw.Śródmieście" dużo precyzyjniej opisywałaby jej lokalizację. Może chociaż nie mielibyśmy wśród wielu osób fetyszu dojazdu do św. ZP Centrum :D
Jeżeli chcesz nazwać jakiś przystanek mianem "Dworzec Śródmieście" to powinieneś mieć pewność ze z tego przystanku masz naprawdę dogodny dostęp do Dworca. Ani stacja M1 Centrum ani przystanki autobusowe/tramwajowe przy Rondzie Dmowskiego _dogodnego_ dostępu nie zapewniają.
A nazwa Centum? Biorąc pod uwagę że jest centralny punkt miasta...
Autobus Czerwon pisze:
17 sty 2021, 15:47
Inną sprawą o której teraz pomyślałem jest ogromna niekonsekwencja w nazewnictwie przystanków przy stacjach metra. Niektóre mają przedrostek metro, inne nie, a inne w ogóle nazwę od czapy (Żeromskiego). Kiedyś chyba nawet stosowano na rozkładach i tablicach wzorem zachodnim stylizowaną literkę M jako substytut słowa metro, ale od dobrych kilku lat już się tak nie robi.

A co do niekonsekwekcji nazewniczej - jest pozostałość po traktowaniu metra jak bożka komunikacji miejskiej, gdzie cała komunikacja miała być dodatkiem do metra.
Tak naprawdę wszystkie przystanki w danym węźle powinny nazywać się tak samo - czyli wszystkie przystanki naziemne powinny być bez przedrostka "Metro"

Yelonker
Posty: 801
Rejestracja: 12 lis 2017, 2:53
Lokalizacja: Hala Wola

Post autor: Yelonker » 17 sty 2021, 18:59

Co do ostatniego stwierdzenia, nie zgodzę się. Uwzględnienie metra w nazwach przystanków komunikacji miejskiej to nie jest traktowanie metra jak bożka, tylko jasne przedstawienie możliwości przesiadek, a wyrazem niekonsekwencji jest jej całkowite pominięcie, np. w ZP Żeromskiego. Zresztą zamiana "Centrum" na "Metro Centrum" może też by dobrze zrobiła w kwestii traktowania tego miejsca jako Mekki komunikacji miejskiej, skąd ma być dojazd bez przesiadki z każdego osiedla w mieście.

ashir
Posty: 27688
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 17 sty 2021, 19:07

Kiedyś był chyba planowany ZP Metro Słodowiec dla 156, ale nic z tego nie wyszło.

kajo
Posty: 2787
Rejestracja: 03 lut 2007, 16:17
Lokalizacja: Warszawa-Rakowiec

Post autor: kajo » 17 sty 2021, 19:17

Nie wiem czy nie przesadzacie z niedogodnością przesiadki z metra na śródmieście. Tam jest ze 150m do przejścia. Po podróżach w Europie nie wydaje się to dużo. Pamiętam niekończący się korytarz na Roma Termini z podmiejskiego pociągu. Albo Barcelonę z placem Katalońskim. W Paryżu raz pamiętam przesiadkę sugerowaną jako przejście 500m po dworzu. No mogłoby to być pod ziemią, ale to akurat ma się zmienić z tego co wiem.
Polecam: http://www.zm.org.pl
Nazywam się Kajo i jestem Roweroholikiem.

ODPOWIEDZ