[img]http://miasta.gazeta.pl/i/30/warszawa/00.gif[/img] pisze:
Koleje wygrały spór o Dworzec Centralny
Małgorzata Zubik 04-03-2006 , ostatnia aktualizacja 03-03-2006 22:32
Koleje wreszcie mogą swobodnie decydować o Centralnym. Spółka związana z Markiem Mikuśkiewiczem, która przez lata blokowała część głównej hali, przegrała spór sądowy z PKP we wszystkich instancjach.
Decyzja sądu przyszła kilka dni temu. - Mamy rozwiązane ręce - mówi Danuta Małecka, dyrektor warszawskiego oddziału PKP dworce kolejowe. - Możemy wreszcie swobodnie dysponować powierzchnią dworca.
Sprawa przeszła wszystkie szczeble sądowe. Kasacji niekorzystnego wyroku domagała się powiązana z Markiem Mikuśkiewiczem spółka MW Hotele. Sąd Najwyższy jej jednak nie przyjął. Koleje mają w rękach pomyślną dla siebie decyzję. I powód do świętowania.
Miał być sklep i hotel
Spór dotyczył antresoli nad kasami głównymi. W 1996 r. spółka MW Hotele powiązana z MarcPolem Marka Mikuśkiewicza podpisała korzystną umowę dzierżawy ok. 1,4 tys. m kw. powierzchni w hali głównej. Miała tam wybudować restaurację, sklep, hotel i przeprowadzić remont części hali (m.in. naprawić dach). W zamian koleje zaoferowały korzystny czynsz i dzierżawę na 30 lat.
W PKP nie określono jednak terminów zakończenia prac. Remontu nigdy nie wykonano, a sprawa trafiła do sądu. Ten zdecydował, że sporna powierzchnia nie może być przez nikogo używana. Latami stała więc pusta.
Co ważniejsze, spór z Mikuśkiewiczem blokował przyszłość dworca. Gdy zaczęło się coraz częściej mówić o modernizacji Dworca Centralnego, do PKP zgłaszali się inwestorzy gotowi zbudować nowy gmach. W zamian chcieli pozyskać kolejowe grunty, aby postawić w bliskim sąsiedztwie dworca budynki, na których będą mogli zarabiać. Mówiło się m.in. o bliskim porozumieniu z ING Real Estate (w pobliżu dworca buduje Złote Tarasy). O cenne grunty dopytywały też inne spółki, m.in. Tishmann Speyer Properties zaangażowany w inwestycję przy Dworcu Głównym w Krakowie. Potężni inwestorzy zniechęcali się, gdy na jaw wychodziła umowa z Markiem Mikuśkiewiczem.
Koleje bez zobowiązań
- Teraz mamy zdecydowanie lepszą sytuację - nie kryje Paweł Olczyk, pełnomocnik zarządu PKP ds. zagospodarowania nieruchomości. - Nikt nie wszedłby w inwestycję z takimi zobowiązaniami. Byłyby problemy choćby z uzyskaniem pozwolenia na budowę, a nas nie stać na wyłożenie setek milionów euro.
Od pewnego czasu dyskusja o losie Centralnego ożyła. PKP zaczęły wreszcie rozmawiać z samorządem. Temat dworca rozpracuje specjalna grupa złożona z przedstawicieli miasta, kolei oraz Polskich Linii Kolejowych. Największy problem to nowy układ komunikacyjny, bez którego nie da się ruszyć prac związanych z Centralnym.
Jak będą wyglądać nowe gmachy Centralnego, Wschodniego i Zachodniego - rozstrzygnie konkurs. Paweł Olczyk chce do niego zaprosić prywatne firmy. Na liście ma już ok. 40 inwestorów, którzy dostaną zaproszenia.
Na razie jednak w PKP szykują przetarg na dzierżawę (ale krótkoterminową) uwolnionej powierzchni. Najemcy płacą od 25 do nawet 500 zł za metr kw. Jest o co walczyć, bo przez Dworzec Centralny przewija się rocznie ok. 20 mln pasażerów - potencjalnych klientów.
Utarczki kolei z Markiem Mikuśkiewiczem nie kończą się na antresoli. Spór dotyczy też powierzchni w galerii wschodniej prowadzącej na perony. Umowa na dzierżawę ok. 1,4 tys. m kw. skończyła się dwa lata temu. MarcPol nie chce jednak opuścić pawilonów (ale płaci). PKP czeka kolejna batalia sądowa.
Warszawskie dworce i przystanki kolejowe
Moderator: JacekM
bury me in my favourite yellow patent leather shoes / and with a mummified cat / and a cone-like hat.
Bez przesady z tym moczem. Dopiero na Śródmieściu gromadzi się najwięcej "zapachów"
www.kolej.one.pl
Zachęcam do aktualizowania danych!!!
Pasażer:KM, 401, 520, 115, 173, 315 (kolejność zamierzona!)
Zachęcam do aktualizowania danych!!!
Pasażer:KM, 401, 520, 115, 173, 315 (kolejność zamierzona!)
Na Śródmieściu nigdy nie byłem i pewnie nigdy nie będe Bo skoro twierdzisz, że tam śmierdzi gorzej niż na Centralu to ja dziękuje bardzo Wg mnie na Centralnym śmierdzi ale gorzej jest np. na przystanku Dw.Centralny w Al.Jerozolimskich w kier. Ursusa, albo w podziemiach. Dobrze, że nie muszę tamtędy często chodzić...Karol pisze:Bez przesady z tym moczem. Dopiero na Śródmieściu gromadzi się najwięcej "zapachów"
- Kleszczu
- Stoi... Sofista?
- Posty: 13046
- Rejestracja: 14 gru 2005, 19:48
- Lokalizacja: Nowe Włochy
- Kontakt:
Proboszcz pisze:Wg mnie na Centralnym śmierdzi ale gorzej jest np. na przystanku Dw.Centralny w Al.Jerozolimskich w kier. Ursusa, albo w podziemiach. ...
Tak. Przebywanie na tym przystanku faktycznie nie jest zbyt przyjemne. Co do Dworca Śródmieście, to korzystam z niego często i w porównaniu z w/w przystankiem to jak dla mnie jest tam wręcz luksusowo.
"Ale potrafił podać dokładnie godziny wyjazdu i przyjazdu pociągu Paryż-Berlin, kombinacje połączeń między Lyonem i Warszawą.(...) Nawet naczelnik stacji by się w tym zgubił..."
Albert Camus-"Dżuma"
"Kiedyś chciałem umrzeć młodo jak Jim Morrison, ale z czasem zacząłem patrzeć na to inaczej..." - Ryszard Riedel
Albert Camus-"Dżuma"
"Kiedyś chciałem umrzeć młodo jak Jim Morrison, ale z czasem zacząłem patrzeć na to inaczej..." - Ryszard Riedel
Zachodni ma dla mnie sówj klimat... - poplontanych peronów, długich wycieczek do kas, "peronu do Działdowa"... itp...
1 10 20 22 24 26 103 109 151 157 171 180 190 507 520 645 691 695 KM2 KM7 KM8 KM26 KM31 IC3 IC4 IC7 IC8 IC10
To, że pracuje tam gdzie pracuję nie oznacza, że zawsze zgadzam się z decyzjami swojej firmy, a wszystko co tu wyprodukuje jest moim własnym zdaniem.
a poza tym zgadzam się z maksymą pawcia!
To, że pracuje tam gdzie pracuję nie oznacza, że zawsze zgadzam się z decyzjami swojej firmy, a wszystko co tu wyprodukuje jest moim własnym zdaniem.
a poza tym zgadzam się z maksymą pawcia!
Aż dziwne, że to przejście nie zostało jeszcze zagospodarowane w sposób podobny do Dworca Centralnego. Tunel jest szeroki, a tymczasem jest tam tylko kilka jakichś prowizorycznych bud z książkami i piwem. Przecież kolej mogłaby nieźle zarobić na dzierżawie powierzchni.MeWa pisze:Natomiast ciekawy jest Zachodni z tym długim mrocznym przejściem...
- hafilip84
- Jego Gryząca Albumowość
- Posty: 7641
- Rejestracja: 14 gru 2005, 21:03
- Lokalizacja: Legionowo
tyle, ze to by sie pewnie nie oplacalo najemcom... przy zachodnim nie ma takich tlumow jak przy centralnym...MZ pisze:Aż dziwne, że to przejście nie zostało jeszcze zagospodarowane w sposób podobny do Dworca Centralnego. Tunel jest szeroki, a tymczasem jest tam tylko kilka jakichś prowizorycznych bud z książkami i piwem. Przecież kolej mogłaby nieźle zarobić na dzierżawie powierzchni.MeWa pisze:Natomiast ciekawy jest Zachodni z tym długim mrocznym przejściem...
Właśnie dlatego piszę o boksach handlowych, żeby nie było tam bazaru. Chyba lepsze takie pawilony jak na Centralnym niż łóżka polowe jak na Wschodnim. Poza tym szerokość tego tunelu jest taka, że jego zwężenie nie powinno spowodować utrudnień w sprawnym przemieszczaniu się ludzi.MeWa pisze:no ale przejście podziemne ma służyć przede wszystkim sprawnemu przejściu, a nie ma być bazarem
- MeWa
- Cukiereczek
- Posty: 25176
- Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
- Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy
dawno nie korzystałem poza tym tylko z jednego przejścia zwykle korzystam tamFikander pisze:No... jak bazar dosłownie
[ Dodano: 2006-03-05, 14:09 ]
z tymi wszystkimi zapachami odchodzącymi z kuchni i żebrącymi o każdy grosz?MZ pisze:Właśnie dlatego piszę o boksach handlowych, żeby nie było tam bazaru. Chyba lepsze takie pawilony jak na Centralnym niż łóżka polowe jak na Wschodnim. Poza tym szerokość tego tunelu jest taka, że jego zwężenie nie powinno spowodować utrudnień w sprawnym przemieszczaniu się ludzi.MeWa pisze:no ale przejście podziemne ma służyć przede wszystkim sprawnemu przejściu, a nie ma być bazarem