Warszawskie dworce i przystanki kolejowe
Moderator: JacekM
[img]http://www.rzeczpospolita.pl/gifs/head.gif[/img] pisze:NA TERENACH PKP Zmiany na warszawskich dworcach i przystankach kolejowych
Zamieszkać nad torami
Warszawskie stacje kolejowe, które dziś przypominają slumsy - będąc siedliskiem bezdomnych i drobnej przestępczości - mają zmienić się w galerie handlowe i punkty usługowe. Tym razem obietnica ta może się spełnić, bo PKP zatrudniły trzy firmy doradcze, które szukają najlepszych rozwiązań dla dworców.
Eksperci z firm: Vertano, Cushman & Wakefield oraz CB Richard Ellis Polska, będą pracować nad koncepcją zmian terenów kolejowych. Zostali wybrani w konkursie, a PKP właśnie zawierają z nimi umowy.
Dworce do podziału
I tak Vertano ma się zająć Dworcem Centralnym, CB Richard Ellis - dworcami Gdańskim, Zachodnim (wiadomo już, że ten ma być zbudowany na nowo, bliżej Al. Jerozolimskich), Stadionem, Powiśle i Śródmieście. Cushman & Wakefield będzie zaś analizować możliwości inwestowania przy Dworcu Wschodnim.
Jak zmienią się dworce? Firmy na razie nie chcą podawać szczegółów. - Zostaliśmy wybrani jako jedna z firm doradczych, ale dopiero po podpisaniu umowy zacznie się normalna praca - mówi Thorsten Brudigam, prezes Vertano Property Management. - Nam bardzo zależy na tej modernizacji, ale czekają na nią przede wszystkim pasażerowie - dodaje prezes. Podkreśla, że gdy tylko umowa zostanie podpisana, to jego firma zacznie analizować dokumenty i pracować nad koncepcją przebudowy.
Jerzy Dobrowolski z Cushman & Wakefield podkreśla, że opracowując program zmian, trzeba będzie ściśle współpracować z władzami stolicy. CB Richard Ellis jest także oszczędny w udzielaniu informacji. - Obecnie jesteśmy na etapie zapoznawania się z dokumentacją, ustalenia priorytetów i opracowania wstępnych koncepcji zagospodarowania komercyjnego wybranych nieruchomości - informuje Paulina Górska, dyrektor marketingu w CB Richard Ellis.
Oczekiwania miasta
Według Michała Borowskiego, naczelnego architekta miasta, władze PKP muszą najpierw określić, jak wiele działek naprawdę im potrzeba na prowadzenie kolejowej działalności. - Myślę o terenach dworcowych i przydworcowych. PKP powinny zdefiniować, jaki obszar jest niezbędny dla przebiegu torów - mówi Michał Borowski. - Dziś tereny należące do PKP są ogromne, ale nie zawsze dobrze wykorzystane, np. bocznice. Grunty kolejowe to nie tylko ogromny klin między Wolą a Ochotą. To także tereny na Targówku. Myślę, że pod tory wystarczyłoby jakieś pięć procent z nich - szacuje architekt.
Przypomina też, że w przyszłości ma powstać nowy dworzec - Warszawa Stadion, który połączy się z drugą linią metra. - Widziałbym tam także funkcje miejskie. Powinno być jakieś zadaszenie, w którym znajdą się miejsca na handel, usługi. Takie miejsca muszą być dla ludzi atrakcyjne - mówi Michał Borowski.
Zwraca też uwagę na hektary ziemi nad torami, na przykład między dworcami Głównym a Centralnym. - To przestrzeń do wykorzystania na budowę mieszkań i punktów handlowych. Torowiska powinny zniknąć z krajobrazu stolicy - podkreśla. Dodaje, że początki inwestowania nad torami w tej części Warszawy sięgają budowy salonu meblowego Ikea, który stanął na płycie nad torami.
Plany kolei
Władze PKP przyznają, że warszawskie dworce nie mają w obecnym kształcie racji bytu. - Dziś nie są nam już potrzebne tak duże powierzchnie, jakie zajmują dworce - mówi Paweł Olczyk, dyrektor Biura Nieruchomości Strategicznych PKP. - Dlatego część będzie przeznaczona na działalność komercyjną, m.in. hotele, galerie handlowe, restauracje. Jednak do tego potrzebni są inwestorzy - zastrzega dyrektor Olczyk. Dodaje, że do PKP zgłaszają się już chętni do współpracy. Na razie nie zdradza, co to za firmy. - Są to podmioty zarówno polskie, jak i zagraniczne - mówi tajemniczo.
Michał Wrzosek, rzecznik prasowy PKP, dodaje, że trzeba kilku miesięcy, zanim firmy doradcze zbadają możliwości inwestowania na terenach kolei. - I dopiero wtedy będziemy mogli rozmawiać z inwestorami - mówi Michał Wrzosek. - W pierwszej fazie chcemy się zająć dworcami Wschodnim i Zachodnim, potem Centralnym. Chcemy też modernizować przystanki kolejowe, zwłaszcza po prawej stronie Wisły. Planujemy, że powstaną przy nich parkingi - dodaje rzecznik. Podkreśla, że w inwestycje powinny zaangażować się trzy strony: PKP, samorząd i inwestorzy. - PKP w skali całego kraju na inwestycje wydają rocznie blisko dwa miliardy złotych. Wydatki na nieruchomości dworcowe, czyli na przykład bieżące prace inwestycyjne i modernizacyjne, to kwota około 250 milionów złotych. To nie jest dużo, dlatego potrzebna jest współpraca wszystkich wymienionych podmiotów - tłumaczy rzecznik PKP.
Aneta Gawrońska
// oryginał: http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/ni ... _a_35.html
Zdaniem eksperta - Przespane okazje
Tadeusz Żurowski, prezydent Polskiej Federacji Stowarzyszeń Zarządców Nieruchomości:
Można powiedzieć, że kolej przespała najważniejsze okazje, ale co może jeszcze zdziałać? Jeśli oczywiście jest w stanie zdziałać cokolwiek, w co osobiście wątpię, obserwując, jak radzi sobie ze swoimi głównymi zadaniami.
Dworzec Centralny nie skorzystał z okazji, żeby porozumieć się z Holendrami i dołączyć do projektu Złote Tarasy, jak zrobiono to w Krakowie. Teraz pretensjonalny wrak budynku szpetnie kontrastuje z tym nowoczesnym centrum, a zamienione w bazar wnętrza będą wydawały się coraz bardziej żałosne.
Dworzec Śródmieście właściwie przestał istnieć, dzięki usilnym zabiegom PKP, aby zlikwidować kolej średnicową. Nadal jest jednak szansa stworzenia razem z sąsiednią stacją metra, Dworcem Centralnym i systemem istniejących już przejść podziemnych dużego, atrakcyjnego podziemnego pasażu handlowego.
Dworzec Zachodni, od zawsze martwy, jest laboratoryjnym przykładem podłego zagospodarowania. To coś pośredniego pomiędzy spelunką a bazarem. A przecież jest świetnie położony: prawie wszystkie biurowce i centra handlowe są za nim! Lokalizacja na skrzyżowaniu dwóch ważnych tras drogowych jest tak wyjątkowa, że trzeba być ostatnim niezgułą, żeby tego nie wykorzystać. Tu jeszcze ciągle można w spółce z zawodowym deweloperem stworzyć centrum handlowe zostawiające Blue City i Redutę daleko w tyle.
Dworzec Wschodni jest gorzej położony, jednak z uwagi na przetaczające się tłumy podróżnych i gęsto zaludnione otoczenie można tam urządzić nieco lepsze centrum obsługi podróżnych (galeria handlowa, restauracje, kino, hotel, kręgle).
Dworzec Gdański zawsze miał prowincjonalny charakter. Szczególnie od czasu odbudowy po spaleniu kojarzy się raczej ze stacją z filmu "15:10 do Yumy". Jednak nonszalancja, z jaką PKP ignorują tu sąsiedztwo dwóch ruchliwych ulic i stacji metra (a więc walor lokalizacji lepszy niż w przypadku Arkadii), budzi mój podziw. A może postanowiono, że dworzec ten pełnić bardzie funkcję Lapidarium Wypędzonych. To przecież stąd w 1968 roku odchodziły transporty do Syjamu.
Znacznie lepiej poradziły sobie dwa warszawskie dworce, które z kolei utraciły przydatność dla podróżnych. Dworzec Wileński zrobił to, co przegapił Centralny, czyli zamienił się w popularne centrum handlowe, a Dworzec Południowy, gdzie już od lat nie ma żadnej kolejki, ciągle żyje jako coraz popularniejsze osiedle i rodzące się centrum biurowe.
[ ... ::: Mądry głupiemu ustępuje... i dlatego ten świat tak wygląda ::: ... ]
- Bastian
- Sułtan Maroka
- Posty: 36586
- Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
- Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...
Tia... Gdyby zbudowano Al. Tysiąclecia, przedłużenie Kijowskiej i jej połączenie ze Świętokrzyskim, to nagle by się okazało, że to Wschodni jest swietnie położony. A przy Zachodnim planów innych, niż tramwaj, nie ma...
Honi soit qui mal y pense...
Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow
- Kleszczu
- Stoi... Sofista?
- Posty: 13046
- Rejestracja: 14 gru 2005, 19:48
- Lokalizacja: Nowe Włochy
- Kontakt:
Otóz to. Tak BTW to czy z remontem tunelu będzie związane jakieś drobne remonty na stacji Śródmieście
"Ale potrafił podać dokładnie godziny wyjazdu i przyjazdu pociągu Paryż-Berlin, kombinacje połączeń między Lyonem i Warszawą.(...) Nawet naczelnik stacji by się w tym zgubił..."
Albert Camus-"Dżuma"
"Kiedyś chciałem umrzeć młodo jak Jim Morrison, ale z czasem zacząłem patrzeć na to inaczej..." - Ryszard Riedel
Albert Camus-"Dżuma"
"Kiedyś chciałem umrzeć młodo jak Jim Morrison, ale z czasem zacząłem patrzeć na to inaczej..." - Ryszard Riedel
- MeWa
- Cukiereczek
- Posty: 25176
- Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
- Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy
tak, o czym zaraz przeczytasz na MiKuR-11 Kleszczowa pisze:Otóz to. Tak BTW to czy z remontem tunelu będzie związane jakieś drobne remonty na stacji Śródmieście
[ Dodano: 2006-06-22, 15:25 ]
mega operacja wymagająca porozumienia wieeeelu spółek kolejowych a także i współpracy miastadennis pisze:A może by tak, "za jednym zamachem" przebudować "dworcowisko" przy Alejach i połączyć wreszcie te 3 dworce w jedenR-11 Kleszczowa pisze:Otóz to. Tak BTW to czy z remontem tunelu będzie związane jakieś drobne remonty na stacji Śródmieście
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
Nowe studium nie przewiduje takich zmian? Na szczęście nie jest ono jeszcze przyjęte i jest szansa, że nie będzie, w zaproponowanej formie. A to, które w końcu zostanie przyjęte (oby już nie za kadencji pisuarów), ma nadal szansę je zakładać.MeWa pisze:nierealna, zwłaszcza, że nawet Studium czy plany zagospodarowania nie przewidują takich zmian.
1) Połączenie trzech dworców nie byłoby tak proste jak napisanie propozycji...
Chyba nie chcielibyśmy prowizorki, a porządną robotę. A Porządnej roboty nie ma sensu robić przed remontem Centralnego (a przynajmniej nakreśleniu wizji jak on ma wyglądać)
2) Oj cięzko by było gdyby aż tak przecięgneli remont tunelu...oj ciężko i ciasno
Chyba nie chcielibyśmy prowizorki, a porządną robotę. A Porządnej roboty nie ma sensu robić przed remontem Centralnego (a przynajmniej nakreśleniu wizji jak on ma wyglądać)
2) Oj cięzko by było gdyby aż tak przecięgneli remont tunelu...oj ciężko i ciasno
- MeWa
- Cukiereczek
- Posty: 25176
- Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
- Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy
jak zacznie się zabudowa okolic PKiN-u, to pole manewru będzie niewielkie. Mało realne jest też dogadanie się spółek PKP i miasta czy też znalezienie na tę inwestycję inwestora zewnętrznego, który by to sfinansował, a wymagałoby to ogromnych nakładów finansowych i ogromnych utrudnień komunikacyjnych.dennis pisze:Nowe studium nie przewiduje takich zmian? Na szczęście nie jest ono jeszcze przyjęte i jest szansa, że nie będzie, w zaproponowanej formie. A to, które w końcu zostanie przyjęte (oby już nie za kadencji pisuarów), ma nadal szansę je zakładać.MeWa pisze:nierealna, zwłaszcza, że nawet Studium czy plany zagospodarowania nie przewidują takich zmian.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
A widziałeś "" przy "za jednym zamachem" To było tylko luźne poddanie pewnej propozycji. Wszystko się zgadza i mam tego pełną świadomość: robota ogromna, wymagająca wielu ustaleń, w tym nakreślenia wizji dworca centralnego. I napewno nie do zrobienia przy okazji remontu tunelu. Chciałem jedynie poruszyć publicznie ten temat i wyrazić jednocześnie ubolewanie, że nic się nie robi w tym kierunku, tylko "beztrosko" remontuje się średnicę.geograf pisze:1) Połączenie trzech dworców nie byłoby tak proste jak napisanie propozycji...
Chyba nie chcielibyśmy prowizorki, a porządną robotę. A Porządnej roboty nie ma sensu robić przed remontem Centralnego (a przynajmniej nakreśleniu wizji jak on ma wyglądać)
2) Oj cięzko by było gdyby aż tak przecięgneli remont tunelu...oj ciężko i ciasno
[ Dodano: 2006-06-22, 15:52 ]
mam nadzieję, że się jednak nie zacznieMeWa pisze:jak zacznie się zabudowa okolic PKiN-u, to pole manewru będzie niewielkie.
- Kleszczu
- Stoi... Sofista?
- Posty: 13046
- Rejestracja: 14 gru 2005, 19:48
- Lokalizacja: Nowe Włochy
- Kontakt:
Bardzo ucieszyła mnie informacja, że remontowi zostanie poddany także Dworzec Warszawa- Śródmieście
"Ale potrafił podać dokładnie godziny wyjazdu i przyjazdu pociągu Paryż-Berlin, kombinacje połączeń między Lyonem i Warszawą.(...) Nawet naczelnik stacji by się w tym zgubił..."
Albert Camus-"Dżuma"
"Kiedyś chciałem umrzeć młodo jak Jim Morrison, ale z czasem zacząłem patrzeć na to inaczej..." - Ryszard Riedel
Albert Camus-"Dżuma"
"Kiedyś chciałem umrzeć młodo jak Jim Morrison, ale z czasem zacząłem patrzeć na to inaczej..." - Ryszard Riedel
- MeWa
- Cukiereczek
- Posty: 25176
- Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
- Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy
oczywiście, można byłoby połączyć przebudowę tramwajów z przebudową średnicówki, przedłużeniem WKD do metra itd. itp. Natomiast te obecne prace w okolicach dworca Śródmieście to będzie robota głupiego - jeszcze rok temu PKP twierdziło, że im nie opłaca się robić jakichkolwiek prac na samym dworcu, bo plan zabudowy okolic PKiN-u przewiduje postawienie budynków nad stacją i tunelem, a to z kolei wymusza zmianę płyty przykrywającej tunel wraz z nową siatką słupów ją podtrzymujących albo dokonania perforacji w istniejącej płycie wraz z nowymi słupami stanowiącymi podporę dla przyszłych budynków.
Zresztą zobacz jak wygląda organizacja pracy na PKP - w zeszłym roku odwołano remont tunelu średnicowego, bo chciano rzekomo skorelować prace z przykryciem linii od Żelaznej do Towarowej. Jakoś nie zanosi się, żeby te prace miały zostać przeprowadzone, a jednak remont tunelu odbędzie się w tym roku.
Zresztą zobacz jak wygląda organizacja pracy na PKP - w zeszłym roku odwołano remont tunelu średnicowego, bo chciano rzekomo skorelować prace z przykryciem linii od Żelaznej do Towarowej. Jakoś nie zanosi się, żeby te prace miały zostać przeprowadzone, a jednak remont tunelu odbędzie się w tym roku.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]