Warszawska Kolej Dojazdowa

Moderator: JacekM

Awatar użytkownika
kveld
Posty: 1846
Rejestracja: 28 lut 2007, 8:59
Lokalizacja: Marki

Post autor: kveld » 26 sty 2021, 9:54

Sebastian pisze:
26 sty 2021, 1:25
Byłoby łatwo o wykolejenie.
Natomiast przy rezerwowych zwrotnicach na klucz to chyba nie byłoby problemu żeby w razie awarii/wypadku oddelegować z Grodziska osobę do przekładania jej. Nie trzeba od razu nastawni z obsadą 24h budować.
To nie jest takie proste. Ok, rozjazdy na klucz możesz mieć, ale co z sygnalizacją, co z blokadą liniową na szlaku? To nie tramwaj, tu obowiązują przepisy kolejowe. Nie zmienia to faktu, że skoro i tak jest jeden LCS dla całej WKD w Komorowie i musi być pociągnięta transmisja aż do Warszawy Śródmieścia, to brak posterunków (w postaci półtrapezu/trapezu z odpowiednią sygnalizacją) przynajmniej w rejonie Warszawy Zachodniej i Warszawy Salomei/Opaczy to błąd (Salomea i Opacz w rejonie samych przystanków są o tyle problematyczne, że tam są przejazdy kolejowe, co komplikuje sposób prowadzenia ruchu, ale nawet posterunek pomiędzy przystankami miałby sens). Oczywiście wiąże to się z kosztami (instalacji i utrzymania), więc może ktoś uznał, że nie warto (pytanie tylko, czy była zrobiona analiza, czy ktoś to ustalił arbitralnie).

Łukasz
Posty: 10487
Rejestracja: 15 gru 2005, 15:48
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Łukasz » 26 sty 2021, 9:57

Glonojad pisze:
Łukasz pisze:
25 sty 2021, 22:14
A nie można takiej zwrotnicy na sprężynach :>?
Nie jestem pewien czy na Wielkiej Kolei, którą WKD tak bardzo próbuje być, stosuje się programowe rozpruwanie.
A na Śródmieściu WKD jest nastawnia? I człowiek siedzi i 50 razy dziennie od kilkudziesięciu lat przestawia ten sam rozjazd, czy komputer już jest? Bo jak człowiek, to może by umiał i na Zachodnim (No domyślam się, że nastawniczy i dyżurny to to trochę inne kompetencje) :)
ŁK

Szymon
(Mr_Kolesław)
Posty: 7074
Rejestracja: 31 sie 2007, 19:03
Lokalizacja: Szamoty
Kontakt:

Post autor: Szymon » 26 sty 2021, 13:09

Łukasz pisze:
26 sty 2021, 9:57
Glonojad pisze:
Nie jestem pewien czy na Wielkiej Kolei, którą WKD tak bardzo próbuje być, stosuje się programowe rozpruwanie.
A na Śródmieściu WKD jest nastawnia? I człowiek siedzi i 50 razy dziennie od kilkudziesięciu lat przestawia ten sam rozjazd, czy komputer już jest? Bo jak człowiek, to może by umiał i na Zachodnim (No domyślam się, że nastawniczy i dyżurny to to trochę inne kompetencje) :)
Jest jeden dyżurny ruchu w LCS Komorów, który zdalnie obsługuje wszystkie urządzenia srk na linii WKD.

Walas
Posty: 17069
Rejestracja: 17 cze 2008, 10:27
Lokalizacja: Pruszków

Post autor: Walas » 26 sty 2021, 17:30

Szymon pisze:
26 sty 2021, 13:09
Łukasz pisze:
26 sty 2021, 9:57

A na Śródmieściu WKD jest nastawnia? I człowiek siedzi i 50 razy dziennie od kilkudziesięciu lat przestawia ten sam rozjazd, czy komputer już jest? Bo jak człowiek, to może by umiał i na Zachodnim (No domyślam się, że nastawniczy i dyżurny to to trochę inne kompetencje) :)
Jest jeden dyżurny ruchu w LCS Komorów, który zdalnie obsługuje wszystkie urządzenia srk na linii WKD.
Na Śródmieściu też czasami dyżurny siedzi.
1069, 7722
Ulubione wozy: 6207, 8888
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10(linia elektryczna),
Od dnia 06.03.2023 linia 8 uległa likwidacji
817, WKD, R1, S1

Sebastian
Posty: 907
Rejestracja: 28 mar 2015, 21:56

Post autor: Sebastian » 26 sty 2021, 18:24

kveld pisze:
26 sty 2021, 9:54

To nie jest takie proste. Ok, rozjazdy na klucz możesz mieć, ale co z sygnalizacją, co z blokadą liniową na szlaku?
Mówimy o używaniu w sytuacji awaryjnej. Nie można wtedy rozkazami pisemnymi załatwić?

Awatar użytkownika
kveld
Posty: 1846
Rejestracja: 28 lut 2007, 8:59
Lokalizacja: Marki

Post autor: kveld » 26 sty 2021, 19:06


Sebastian pisze:
kveld pisze:
26 sty 2021, 9:54

To nie jest takie proste. Ok, rozjazdy na klucz możesz mieć, ale co z sygnalizacją, co z blokadą liniową na szlaku?
Mówimy o używaniu w sytuacji awaryjnej. Nie można wtedy rozkazami pisemnymi załatwić?
Można, ale trzeba zapewnić co najmniej sensowne stanowisko do wystawiania tych rozkazów, prowadzenia dziennika ruchu i prowadzenia łączności zapowiadawczej (zapowiadanie telefoniczne). Trzeba też unieważnić blokadę pomiędzy posterunkiem tymczasowym i najbliższym stałym w obu kierunkach (czyli np. pomiędzy Komorowem i Jerozolimskimi możesz mieć jeden pociąg i jeden w przeciwnym kierunku). Do ręcznego prowadzenia ruchu plus wystawianie rozkazów i prowadzenie dokumentacji musisz mieć na tymczasowym posterunku raczej dwóch ludzi, bo jeden człowiek będzie robił obrót składu dobry kwadrans. Dodatkowo pewnie w LCS też byłby potrzebny ktoś do prowadzenia ruchu do posterunku tymczasowego. To oznacza, że na zmianie musisz mieć nadprogramowych 3 ludzi z odpowiednimi uprawnieniami, a dla firmy wielkości WKD to raczej wyzwanie.

Sebastian
Posty: 907
Rejestracja: 28 mar 2015, 21:56

Post autor: Sebastian » 27 sty 2021, 19:16

Nie będę się upierać bo aż tak się na tym nie znam, ale wg mnie lepsze to niż KKA w wydaniu WKD.

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26798
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 27 sty 2021, 19:59

No dla mnie to jest jakieś nieporozumienie. Naprawdę nie da się na zlecenie ludzi z PLK na trzy weekendy wziąć? Abstrachując od faktu, że akurat za to to powinien inwestor zapłacić (akurat też PLK)?

Przecież to są pierwsze utrudnienia jedynie. W czasie budowy tunelu tramwajowego i, powyżej niego, pieszego, zamknięcie będzie z pewnością dłuższe, i oby TYLKO jednotorowe, a nie po całości. I wtedy też wahadlo po każdym torze oddzielnie? Na linii, gdzie perony wyspowe są słownie trzy, z czego dwa będą odcięte? :p
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Awatar użytkownika
kveld
Posty: 1846
Rejestracja: 28 lut 2007, 8:59
Lokalizacja: Marki

Post autor: kveld » 28 sty 2021, 11:22

Glonojad pisze:
27 sty 2021, 19:59
No dla mnie to jest jakieś nieporozumienie. Naprawdę nie da się na zlecenie ludzi z PLK na trzy weekendy wziąć? Abstrachując od faktu, że akurat za to to powinien inwestor zapłacić (akurat też PLK)?

Przecież to są pierwsze utrudnienia jedynie. W czasie budowy tunelu tramwajowego i, powyżej niego, pieszego, zamknięcie będzie z pewnością dłuższe, i oby TYLKO jednotorowe, a nie po całości. I wtedy też wahadlo po każdym torze oddzielnie? Na linii, gdzie perony wyspowe są słownie trzy, z czego dwa będą odcięte? :p
Może i można wziąć ludzi z PLK, ale dyżurny/nastawniczy musi mieć jeszcze autoryzację na posterunek... Ja nie piszę, że a) się nie da, b) podoba mi się to, co jest; ale po prostu opisuję, jak to ze strony formalnej i technicznej wygląda.

A jeśli chcecie znać moje zdanie, to ja uważam, że odkąd na WKD są 3kV, to powinno być zbudowane na Warszawie Zachodniej nie tylko przejście pomiędzy torami WKD, ale również powiązanie z układem PLK i WKD powinno oczekiwać realizacji tego od PLK w ramach "rekompensaty za utrudnienia" związane z remontem Zachodniej. Powiem więcej - to powinno być zrobione przed rozpoczęciem właściwych prac na Warszawie Zachodniej (i uprzedzając uwagi - pamiętam o istotnych różnicach technicznych WKD, choćby w wysokości czy długości peronu, ale i tak uważam, że w sytuacjach awaryjnych takie powiązanie byłoby korzystne).

Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27355
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 28 sty 2021, 11:33

Boję się, że skończyłoby się jak z przejściem ze średnicy podmiejskiej na dalekobieżną na zachodniej głowicy WWO, co to potem niektórzy dziennikarze rozpisywali się wielokrotnie, że "kulejarze" sparaliżowali ruch w Warszawie, żeby zrobić przejście, z którego się nie korzysta rozkładowo.

Natomiast nieustająco uważam, że WKD należy eksmitować z odcinka Zachodnia - Centralna i wpuścić tam przewoźnika, który zrobi z tego odcinka większy użytek niż śmieszne 2000 pax/h.
and I ask my masks and I:
surely we are living in a dream?

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26798
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 28 sty 2021, 12:11

Bez budowy chociaż jednego toru wyciągowego na Centralu jakoś tego użytku nie widzę. Zakładając, że na parę WKD byś przełożył podmiejskie, a prowadził ruch daleki 4 torami do Centralnej, to bez sensownej możliwości zawracania (przepraszam za niekolejowy żargon) tamże niewiele przecież na tym zyskasz.

No chyba, ze zakładasz, że to średnica podmiejska miałaby od Zachodniego do Ochoty dwie pary (z peronami kierunkowymi na Ochocie) i potem część pociągów kończyłaby na peronie 5 Centralnego (dawniej WKD) - zamiast na pseudoGłównej? Widzę tu koniecznosć większej przebudowy, żeby peron 5 był pomiędzy peronami tranzytowymi, ale mogłoby mieć to sens. Przesiadka na Ochocie byłaby na pewno jednokrawędziowa, w przeciwieńśtwie do Zachodniego, gdzie nawet przed przebudową działy się cuda z pędzeniem pasażerów między peronami (wyborne z rowerem pod pachą i dzieckiem w drugiej ręce) bo KM się uparło czoło w peronach zmieniać.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Awatar użytkownika
kveld
Posty: 1846
Rejestracja: 28 lut 2007, 8:59
Lokalizacja: Marki

Post autor: kveld » 28 sty 2021, 12:19

fik pisze:
28 sty 2021, 11:33
Natomiast nieustająco uważam, że WKD należy eksmitować z odcinka Zachodnia - Centralna i wpuścić tam przewoźnika, który zrobi z tego odcinka większy użytek niż śmieszne 2000 pax/h.
To fakt - albo wyeksmitować, albo zdecydować się na jakąś zdecydowaną rozbudowę sieci tak, żeby "warszawski" odcinek był eksploatowany w stopniu zadowalającym (o ile to realne). Miałem kiedyś futurystyczną wizję rozbudowy WKD o nową odnogę Nowa Wieś Warszawska - Mszczonów, ale nawet w wyobraźni pomysł roztrzaskał się o niezliczone skrzyżowania w poziomie szyn od granicy Warszawy po Komorów.

Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27355
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 28 sty 2021, 12:45

Glonojad pisze:
28 sty 2021, 12:11
No chyba, ze zakładasz, że to średnica podmiejska miałaby od Zachodniego do Ochoty dwie pary (z peronami kierunkowymi na Ochocie) i potem część pociągów kończyłaby na peronie 5 Centralnego (dawniej WKD) - zamiast na pseudoGłównej? Widzę tu koniecznosć większej przebudowy, żeby peron 5 był pomiędzy peronami tranzytowymi, ale mogłoby mieć to sens. Przesiadka na Ochocie byłaby na pewno jednokrawędziowa, w przeciwieńśtwie do Zachodniego, gdzie nawet przed przebudową działy się cuda z pędzeniem pasażerów między peronami (wyborne z rowerem pod pachą i dzieckiem w drugiej ręce) bo KM się uparło czoło w peronach zmieniać.
Rozrysowałem to, żeby upewnić się, że dobrze Cię rozumiem - i tak, to byłoby całkiem atrakcyjne. Przy szybkich zmianach czoła w takim układzie można przepchnąć pewnie 10-12 par/h w ten środkowy peron, przy składach 2*19WE mamy zdolność przewozową pod 14000 os/h, przy obecnej na poziomie 3000 os/h.
wkd.png
wkd.png (8.9 KiB) Przejrzano 2160 razy
Natomiast co do zasady nie miałem jakiegoś konkretnego rozwiązania na myśli, ale moim zdaniem jest pewnym problemem fakt, że w środku miasta mamy parę torów, po której w ciągu godziny jeździ mniej miejsc dla pasażerów niż po równoległej parze w 10 minut.
and I ask my masks and I:
surely we are living in a dream?

Awatar użytkownika
kveld
Posty: 1846
Rejestracja: 28 lut 2007, 8:59
Lokalizacja: Marki

Post autor: kveld » 28 sty 2021, 12:48

Glonojad pisze:
28 sty 2021, 12:11
Bez budowy chociaż jednego toru wyciągowego na Centralu jakoś tego użytku nie widzę. Zakładając, że na parę WKD byś przełożył podmiejskie, a prowadził ruch daleki 4 torami do Centralnej, to bez sensownej możliwości zawracania (przepraszam za niekolejowy żargon) tamże niewiele przecież na tym zyskasz.
Ja bym raczej jednak prowadził 4 torami ruch podmiejski z zakończeniem części pociągów na dzisiejszym W-wa Śródmieście WKD. Co do rozwiązania technicznego dla Śródmieścia WKD to ja byłbym raczej za układem w stylu peron wyspowy i odjazdy naprzemienne z dwóch torów, ale nie wiem, na ile da się wepchnąć południowy tor bardziej pod Al. Jerozolimskie.

Edit: to, co wyrysował fik jest optymalne z punktu widzenia prowadzenia ruchu, ale jakoś nie widzę a) doprowadzenia rozsądnie dojścia do peronu z odpowiednim połączeniem z resztą Centralnego, b) zmieszczenia tego najbardziej południowego toru pod Rondem Czterdziestolatka (nawet po całkowitej likwidacji przejścia podziemnego - jakoś trzeba zapewnić to, żeby się estakada nie zawaliła...).

Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27355
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 28 sty 2021, 13:28

Gdyby tylko planowano obecnie jakąś inwestycję na średnicy, w ramach której można by było pokusić się o duże zmiany, a chociaż przeanalizować dostępne możliwości...! ;-) Ale tak, mam oczywiście świadomość, że teren jest piekielnie trudny.
and I ask my masks and I:
surely we are living in a dream?

ODPOWIEDZ