Tabor SKM w Warszawie

Moderator: JacekM

Autobus Czerwon
Posty: 4069
Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
Lokalizacja: Stary Mokotów
Kontakt:

Post autor: Autobus Czerwon » 08 kwie 2020, 9:49

No może i jest, ale i tak drzwi są na wysokości wysokiego peronu. U nas idealnym kompromisem byłby 19WE, ale stowarzyszenia osób niepełnosprawnych, a zaraz po nich ratusz, oburzyli się że ktoś chce zamawiać wysokopodłogowe pociągi, dlatego SKM ogłaszając przetarg w 2010 roku, ostatecznie dostała elfa.

Awatar użytkownika
zxcvbnm
Posty: 2200
Rejestracja: 27 paź 2013, 12:12
Lokalizacja: Garażowany w Wawrze

Post autor: zxcvbnm » 08 kwie 2020, 18:54

Wysokość peronu to sporna rzecz.
980 mm pgs jest najlepsze z punktu widzenia pasażera, bo płaska podłoga, bo duża liczba drzwi.
Problemem jest jednak punkt widzenia PLK które każdy peron chce modernizować do 760-810 mm pgs. Masa starych regionalnych peronów ma coś około 500 mm, a tylko na WWK i w Trójmieście jest 980. 760-810 to aktualnie kompromis pomiędzy tymi dwoma. Oczywiście wolałbym, żeby PLK po prostu wszędzie robiło wysokie perony, ale to jest po prostu nie wykonalne bo a). pieniądze, i na tym można by było skończyć, ale b). aktualna infrastruktura - gdzieś mogłoby być za wysoko i nie dałoby się zrobić rampy dla wózków itp.
Reprezentacja: 213, 115, 142, 154, 521, 523, 509, S1, KM7, M1, M2

Autobus Czerwon
Posty: 4069
Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
Lokalizacja: Stary Mokotów
Kontakt:

Post autor: Autobus Czerwon » 08 kwie 2020, 20:47

No właśnie tutaj jest konflikt interesów - bo z globalnego punktu widzenia, o wiele łatwiej jest zrobić wysoki peron, niż niski pociąg. Natomiast skrajną głupotą jest obniżanie peronów 980 mm pgs do 760-810 pgs jak to ma miejsce w WWK.

Awatar użytkownika
zxcvbnm
Posty: 2200
Rejestracja: 27 paź 2013, 12:12
Lokalizacja: Garażowany w Wawrze

Post autor: zxcvbnm » 08 kwie 2020, 23:24

Ja to wiem, Ty to wiesz... ale PLK dalej błądzi we mgle.
Reprezentacja: 213, 115, 142, 154, 521, 523, 509, S1, KM7, M1, M2

Awatar użytkownika
Dantte
Posty: 3480
Rejestracja: 09 sie 2006, 15:00
Lokalizacja: 8052

Post autor: Dantte » 09 kwie 2020, 10:52

O, nie wiedziałem że na SKM jest też chory fetysz niskopodłogowości.

No ale skoro perony są na różnych wysokościach, to to w ogóle jest paranoja :D
wszystkie linie metra na bialoleke!
2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 17

Autobus Czerwon
Posty: 4069
Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
Lokalizacja: Stary Mokotów
Kontakt:

Post autor: Autobus Czerwon » 09 kwie 2020, 11:00

To jest turbo paranoja, biorąc pod uwagę że różnica wysokości pomiędzy peronami na średnicy (i wielu innych), a pociągiem jest niższa i wygodniejsza w przypadku 19WE, niż np. w elfach i impulsach xd

fraktal
Posty: 5469
Rejestracja: 17 gru 2005, 12:03

Post autor: fraktal » 09 kwie 2020, 20:34

Dantte pisze:
09 kwie 2020, 10:52
O, nie wiedziałem że na SKM jest też chory fetysz niskopodłogowości.

No ale skoro perony są na różnych wysokościach, to to w ogóle jest paranoja :D
Pytanie, czy faktycznie ktoś to wszystko konsultuje z organizacjami osób niepełnosprawnych, czy tylko tak mówi. W tym roku miałem szczery zamiar przejechać się warszawską SKMką po raz pierwszy w życiu. Niestety na stronie ZTM w dziale "Komunikacja bez barier" nie ma żadnej informacji o SKMce, w rozkładzie kursy nie są w ogóle oznaczone - że są dostosowane, na stronie SKM odnalazłem info, że muszę uprzedzić spółkę dwa dni wcześniej o zamiarze podróży, bo tak wynika z przepisów kolejowych. A jak coś chodziło mi o jednorazowy przejazd na trasie Ursus - Niedźwiadek - Śródmieście lub Stadion (w zależności gdzie byłoby łatwiej wyjść). No i jeszcze epidemia. Także pewnie sobie jednak odpuszczę. Tak jak decydenci ewidentnie odpuścili sobie dobre przystosowanie SKMki do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Od siebie dodam, że jeżeli wyjście na peron będzie wyżej niż podłoga pociągu, a tak pewnie będzie, to niestety dla mnie będzie źle.

Awatar użytkownika
Dantte
Posty: 3480
Rejestracja: 09 sie 2006, 15:00
Lokalizacja: 8052

Post autor: Dantte » 09 kwie 2020, 23:06

fraktal pisze:
09 kwie 2020, 20:34
Dantte pisze:
09 kwie 2020, 10:52
O, nie wiedziałem że na SKM jest też chory fetysz niskopodłogowości.

No ale skoro perony są na różnych wysokościach, to to w ogóle jest paranoja :D
Pytanie, czy faktycznie ktoś to wszystko konsultuje z organizacjami osób niepełnosprawnych, czy tylko tak mówi. W tym roku miałem szczery zamiar przejechać się warszawską SKMką po raz pierwszy w życiu. Niestety na stronie ZTM w dziale "Komunikacja bez barier" nie ma żadnej informacji o SKMce, w rozkładzie kursy nie są w ogóle oznaczone - że są dostosowane, na stronie SKM odnalazłem info, że muszę uprzedzić spółkę dwa dni wcześniej o zamiarze podróży, bo tak wynika z przepisów kolejowych. A jak coś chodziło mi o jednorazowy przejazd na trasie Ursus - Niedźwiadek - Śródmieście lub Stadion (w zależności gdzie byłoby łatwiej wyjść). No i jeszcze epidemia. Także pewnie sobie jednak odpuszczę. Tak jak decydenci ewidentnie odpuścili sobie dobre przystosowanie SKMki do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Od siebie dodam, że jeżeli wyjście na peron będzie wyżej niż podłoga pociągu, a tak pewnie będzie, to niestety dla mnie będzie źle.
No i o tym właśnie mówię. Co z tego, że swingi są w 100% niskopodłogowe, jak są przystanki typu na Obozowej, gdzie wspięcie się do tramwaju jest słabe dla pełnosprawnej osoby...
wszystkie linie metra na bialoleke!
2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 17

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26798
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 10 kwie 2020, 7:30

Peronów jest w Warszawie ok. 450, niedostosowanych nie ma więcej, niż 5%. I czy na Obozowej łatwiej jest wsiąść do stopiątki, czy do Swinga? Argumentum ad rectum.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Awatar użytkownika
kveld
Posty: 1846
Rejestracja: 28 lut 2007, 8:59
Lokalizacja: Marki

Post autor: kveld » 10 kwie 2020, 8:19

Dantte pisze:
09 kwie 2020, 10:52
O, nie wiedziałem że na SKM jest też chory fetysz niskopodłogowości.

No ale skoro perony są na różnych wysokościach, to to w ogóle jest paranoja :D
Hmm, z fetyszem nie ma to wiele wspólnego. Przypomnę, że większość projektów kolejowych, zarówno infrastrukturalnych, jak i taborowych finansujemy w pewnym stopniu ze środków UE. Stanowisko Komisji Europejskiej jest w tym przypadku jasne: pełne zastosowanie Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności. I oto co tam mamy:

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 1299/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. dotyczące technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu „Infrastruktura” systemu kolei w Unii Europejskiej:
"4.2.9.2. Wysokość peronu
1) Nominalna wysokość peronu wynosi 550 mm lub 760 mm powyżej powierzchni tocznej dla promieni równych lub większych niż 300 m.
2) W przypadku mniejszych promieni nominalna wysokość peronu może być dostosowana w zależności od odległości peronu od osi toru, aby zminimalizować odległość między pociągiem a peronem.
3) Dla peronów, gdzie planowo zatrzymują się pociągi, które nie wchodzą w zakres TSI „Tabor — lokomotywy i tabor pasażerski”, zastosowanie mogą mieć różne przepisy w odniesieniu do nominalnej wysokości peronu.
4) Zamiast ppkt 1 i 2 w przypadku szerokości toru 1 520 mm nominalna wysokość peronu wynosi 200 mm lub 550 mm powyżej powierzchni tocznej.
5) Zamiast ppkt 1 i 2 w przypadku szerokości toru 1 600 mm nominalna wysokość peronu wynosi 915 mm powyżej powierzchni tocznej."

Dla taboru zastosowanie ma z kolei:
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 1300/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności odnoszących się do dostępności systemu kolei Unii dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się:
"4.2.2.11. Położenie stopnia przy wsiadaniu do pociągu i wysiadaniu z niego"
Za dużo tam tabel i rysunków, żeby to przeklejać, więc jeśli ktoś jest zainteresowany to to sobie może poczytać: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 0-20190616

Awatar użytkownika
Dantte
Posty: 3480
Rejestracja: 09 sie 2006, 15:00
Lokalizacja: 8052

Post autor: Dantte » 10 kwie 2020, 10:46

Glonojad pisze:
10 kwie 2020, 7:30
Peronów jest w Warszawie ok. 450, niedostosowanych nie ma więcej, niż 5%. I czy na Obozowej łatwiej jest wsiąść do stopiątki, czy do Swinga? Argumentum ad rectum.
Nie no, mamy też ponad dwieście niskopodłogowych tramwajów ze szparą między peronem a drzwiami, bez żadnej racjonalnej przyczyny. To też ad rectum, nie?

Bez inwestowania w infrastrukturę, fetyszyzacja niskopodłogowości taboru jest po prostu debilizmem, to chciałem powiedzieć. Ale tak, uraziłem św. tramwaje w wątku o SKM, BPNMSP.

A na Obozową będę się powoływał z racji tego, jak bardzo miasto daje ww. rectum w sprawie jej przebudowy od tylu lat. Ogólnie wymiana taboru i inne inwestycje TW są zdecydowanie na plus (jeśli już się odbędą), nikt nie powinien mieć co do tego wątpliwości.
Kveld pisze:
I masz rację, i UE ma rację, wejścia powinny być na poziomie peronu. Ale czy trzeba bezstopniowych przejść między członami? O to mi chodzi.
wszystkie linie metra na bialoleke!
2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 17

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26798
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 10 kwie 2020, 11:19

Ty już sam nie wiesz, co hejtujesz i w którym wątku po prostu. Co ma zakup swingów do Obozowej? Nic, na Obozowej do wszystkich tramwajów wsiada się źle (choć zaryzykuję stwierdzenie, że jednak mniej źle do swinga). Natomiast na reszcie sieci do pesy wsiada się obiektywnie wszystkim lepiej, więc czekanie z zakupem niskpodłogowców do czasu modernizacji Obozowej nie miało sensu. Co do fetyszu niskiej podłogi - nie ma konstrukcji zapewniającej wszystko wszystkim, zawsze jest kwestia ustalenia pola kompromisu. Natomiast na pewno konstrukcja a'la uboot nie ma żadnego sensu o czym się przekonałem, gdy obserwowałem zachowania pasażerow w stoszesnastce, w tym emerytów usiłujących wsiąść do tramwaju najgorszymi, pierwszymi drzwiami. Jedni fetyszyzyją niskopodłogowosć, inni natomiast fetyszyzują liczbę foteli, jakby tramwajem mieli jechać z Helu do Zakopanego co najmniej.

Szpara jest głupia, ale szparę ma też stopiątka, a osobiście wsiadałem z wózkiem dziecięcym do swinga - mimo szpary - i widziałem samodzielnie wsiadających wózkarzy i inne osoby z niepełnosprawnościami. Co ma ta kwestia do taboru SKM? Jeszcze mniej.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

fraktal
Posty: 5469
Rejestracja: 17 gru 2005, 12:03

Post autor: fraktal » 10 kwie 2020, 15:57

Dantte pisze:
10 kwie 2020, 10:46
Glonojad pisze:
10 kwie 2020, 7:30
Peronów jest w Warszawie ok. 450, niedostosowanych nie ma więcej, niż 5%. I czy na Obozowej łatwiej jest wsiąść do stopiątki, czy do Swinga? Argumentum ad rectum.
Nie no, mamy też ponad dwieście niskopodłogowych tramwajów ze szparą między peronem a drzwiami, bez żadnej racjonalnej przyczyny. To też ad rectum, nie?

Bez inwestowania w infrastrukturę, fetyszyzacja niskopodłogowości taboru jest po prostu debilizmem, to chciałem powiedzieć. Ale tak, uraziłem św. tramwaje w wątku o SKM, BPNMSP.

A na Obozową będę się powoływał z racji tego, jak bardzo miasto daje ww. rectum w sprawie jej przebudowy od tylu lat. Ogólnie wymiana taboru i inne inwestycje TW są zdecydowanie na plus (jeśli już się odbędą), nikt nie powinien mieć co do tego wątpliwości.
Kveld pisze:
I masz rację, i UE ma rację, wejścia powinny być na poziomie peronu. Ale czy trzeba bezstopniowych przejść między członami? O to mi chodzi.
Swing to o tyle nie do końca dobry przykład, bo ma dobre poręcze przy drzwiach. Zatem nawet na takiej Obozowej można (ledwo, ledwo co prawda) pokonać różnicę wysokości odpowiednio łapiąc się za właśnie za te poręcze. A teraz wyobraźcie sobie, że macie wyjść z pociągu, gdzie peron jest wyżej, w związku z tym poręczy żadnych z przodu nie ma... W związku z tym wyjść nie można - chyba że jakoś tyłem. Ale tak generalnie się nie da bez pomocy. Z wyjściem na niższy peron nie mam aż tak wielkich problemów, ale tu także różnica wysokości nie może być zbyt duża - a jeśli chodzi o perony kolejowe nie wiadomo, na co się trafi.

Awatar użytkownika
Dantte
Posty: 3480
Rejestracja: 09 sie 2006, 15:00
Lokalizacja: 8052

Post autor: Dantte » 11 kwie 2020, 10:23

Glonojad pisze:
10 kwie 2020, 11:19
Ty już sam nie wiesz, co hejtujesz i w którym wątku po prostu.
Coś w tym jest :D Wiesz, gdzie teraz mieszkam i wiesz, że do dobrego człowiek się szybko przyzwyczaja.

Serio nie widzisz związku między wyrzucaniem hajsu na 100% niskopodłogowość SKMek albo tramwajów (są lepsze konstrukcje niż uboot pod tym względem, to wiesz), za czym idą niekorzystne dla pasażerów rozplanowania wnętrz (tak, mamy najmniej siedzeń w całej Polsce i największą sieć tramwajową, sorry), i idącą całą za tym propagandę ratusza,
i między żenującym brakiem inwestycji w infrastrukturę (tak, miasto daje ciała na Obozowej, a przede wszystkim na każdej jednej stacji kolejowej - brak walki z PLK to choćby jeden z przykładów, że miasto nic nie robi)?

Swingi kupiliśmy już dobrych parę lat temu, i nie mówię nigdzie, że powinno się je kupić po zmodernizowaniu całej infrastruktury przystankowej. Tyle że ta szpara na przystankach w Swingach ma bardzo dużo do czynienia z taborem SKM. Jest po prostu jasnym przejawem braku koordynacji inwestycji taborowych i infrastrukturalnych (można by sobie wyobrazić krawędzie peronów przystankowych bliżej pudła albo po prostu brak tego przeklętego swingowego pudła) i podejmowania decyzji ad hoc (bo czemu nagle nowe Pesy mają proste pudło? zero unifikacji - skoro kupiliśmy już 200 takich a nie innych tramwajów, to może róbmy pod nie infrastrukturę? itd). No nie powiesz mi, że ktoś w tym mieście trzyma się jakichś strategii.
wszystkie linie metra na bialoleke!
2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 17

Awatar użytkownika
Emyl
Podrzędne Chamidło
Posty: 6920
Rejestracja: 13 wrz 2009, 16:34
Lokalizacja: E91 ▸ Sbarascherstr.
Kontakt:

Post autor: Emyl » 17 kwie 2020, 11:42

O, właśnie widziałem 14WE z roboty. Wygląda lepiej, niż kiedyś :term:

ODPOWIEDZ