Tunel w 2012
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, już na początku przyszłego roku ruszy budowa nowoczesnego tunelu w Ząbkach.
- Na przełomie października i listopada planujemy ogłosić przetarg na budowę tu-nelu - mówi burmistrz Robert Perkowski.
To ogromna inwestycja, z którą wiążą się nie tylko prace związane z samym obiektem komunikacyjnym, ale także przebudowa niektórych odcinków ulic: Orlej, ks. Skorupki, Wojska Polskiego, Leszyckiego, a także skrzyżowania Leszyckiego z Batorego.
- Remont tych dróg będzie zawarty także w tym jednym unijnym przetargu - tłumaczy burmistrz. - Mamy nadzieję, że po wyłonieniu wykonawcy, uda nam się szybko podpisać z nim umowę i już na początku przyszłego roku będzie on mógł wejść na plac budowy - dodaje.
Rewolucja wokół tunelu
Skrzyżowanie ul. Skorupki - Orla zostanie rozbudowane o lewoskręty, czyli dodat-kowe pasy, umożliwiające skręt w ul. Skorupki, jednocześnie nie blokując ruchu ja-dącym na wprost. W ul. 3 Maja nie będzie można wjechać bezpośrednio z tunelu - trzeba będzie przejechać kilkadziesiąt metrów i dalej dojechać drogą równoległą, która również będzie dawała dojazd do przychodni zdrowia przy ul. Orlej. Zarówno z 3 Maja, jak i Kolejowej nie będzie można bezpośrednio wjechać do tunelu. Po zbudowaniu przeprawy zmniejszy się ruch na ul. Batorego - na rzecz ul. Wojska Polskiego. - Samochody jadące zatem Wojska Polskiego będą mogły na rondzie wybrać spośród dwóch ciągów komunikacyjnych. Część kierowców pojedzie prosto ul. Wojska Polskiego, a część skręci w lewo w Leszyckiego i dalej dojedzie do Batorego, omijając szkołę - informuje burmistrz.
Bez tirów
A jak właściwie będzie wyglądał sam tunel? Jego wysokość to 4,5 metra, aby mogły swobodnie się tam przemieszczać niezbędne środki transportu takie jak: straż pożarna, śmieciarka, zamiatarka, karetki pogotowia, autobusy, wysięgnik czy inne pojazdy obsługi technicznej.
Jednocześnie burmistrz uspokaja mieszkańców, którzy niepokoją się, że przez nową inwestycję wzrośnie ruch ogromnych pojazdów.
- Ząbki nie mają zamiaru "puszczać" tirów przez centrum miasta. Na ulicy Orlej oraz w tunelu będzie zainstalowany znak zakazujący wjazdu pojazdom ciężarowym o dużej masie - tłumaczy.
Jezdnia w tunelu będzie miała po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Przewi-dziano także drugi, jakby osobny element konstrukcji, w celu oddzielenia pieszych i rowerzystów od ruchu drogowego.
Całość będzie także uwzględniała potrzeby osób niepełnosprawnych poprzez odpowiednie dostosowanie architektoniczne. - Przede wszystkim pasażerowie będą mogli wjechać na peron windą oraz dzięki podjazdom będzie można swobodnie po-ruszać się na wózku - mówi Robert Perkowski.
Im szybciej tym lepiej
Warto dodać, że im szybciej tunel zostanie wybudowany, tym mniej zapłaci za nie-go miasto. Choć projekt w 85% jest pokrywany z dotacji unijnych, to jednak opra-cowywano go w 2007 roku, uwzględniając w kosztorysach ceny z tamtego okresu. W związku z tym dotacja może być trochę niższa.
Nie ma jednak powodu do obaw - miasto z własnej kieszeni dopłaca jedynie 10%, a pozostałe 5% kosztów pokrywa PKP PLK.
- Nie mamy na co czekać, środki unijne należy wykorzystać w wyznaczonym czasie. Po 2013 roku nie będą już dostępne - wyjaśnia burmistrz.
W dodatku decyzję o budowie tunelu przyspieszają projekty dwóch innych wia-duktów (pierwszy na drodze wojewódzkiej nr 631 i drugi na wschodniej obwodnicy Warszawy S17). Z ich powstaniem najprawdopodobniej wiązałoby się zamknięcie przejazdu kolejowego, bo znajdowałby się on w zbyt bliskiej odległości od wiaduk-tów, niż przewiduje rozporządzenie Ministerstwa Transportu
Prace budowlane mają potrwać około roku, czyli prawdopodobnie już na po-czątku 2012 mieszkańcy będą mogli skorzystać z nowej przeprawy.
Karolina Smoczyńska