SIP w autobusach

Moderatorzy: Tyrystor, Dantte

Awatar użytkownika
TGM
Posty: 5236
Rejestracja: 14 gru 2005, 22:52

SIP w autobusach

Post autor: TGM » 07 wrz 2022, 20:16

Czy te wszystkie monitory masowo montowane w autobusach nie mogłyby pokazywać informacji o kursach innych linii z przystanku, przy którym autobus się aktualnie znajduje? Najlepiej - przybliżony czas za ile faktycznie przyjedzie pobrany z GPSa. A jeśli "niedasie" to rozkład po prostu. A jeśli to i tak za dużo to chociaż obraz z kamerki z tyłu autobusu aby widać było, że coś stoi na przystanku za autobusem, w którym się aktualnie jest. Bo te nowe wynalazki to nawet szyb na tyle nie mają.

Mocno by to ułatwiło przesiadki w wielu przypadkach. Np. jadę 402 i nie wiem czy czekać na 148 które będzie za nim, czy lepiej iść na inny przystanek albo może w ogóle z buta do domu :P .

Autobus Czerwon
Posty: 4069
Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
Lokalizacja: Stary Mokotów
Kontakt:

Post autor: Autobus Czerwon » 07 wrz 2022, 20:48

Taka funkcjonalność nazywa się "asystentem przesiadek" i działa w wielu miastach w Europie, a nawet w kilku w Polsce. Trzeba jedynie chcieć. Mamy w Warszawie jeden z najgorszych możliwych elektronicznych SILów w pojazdach jakie tylko da się zrobić. Wyświetlacze zewnętrzne boczne z przewijaną trasą: świetny pomysł. To nic że nazwy ulic średnio cokolwiek mówią, ale przynajmniej w wielu przypadkach przewijają się przez 10-15 sekund, czyli zanim ktoś być może dotrze wzrokiem do "swojej" ulicy, to jego autobus lub tramwaj będzie dawno za przystankiem. Pomysł korali jedynie z boku też jest mocno średni. Właściwie są czytelne tylko z jednego miejsca w autobusie. Dużo lepszą pomocą byłoby wyświetlanie 3 następnych przystanków na ekranach podsufitowych które widać niemal z każdego miejsca autobusu. W końcu jak wiem na jakim przystanku wysiadam, to informacja na trzy przystanki przed nim jest wystarczająca. A jak tego nie wiem, to już nawet boczne korale z pełną trasą w niczym nie pomagają.

px33
Posty: 1581
Rejestracja: 07 lut 2011, 17:43

Post autor: px33 » 07 wrz 2022, 21:40

Choinek będę bronić, chociaż odnoszę wrażenie, że przydałoby się kilka zmian w layoucie - mapa zamiast wiecznie niedziałającego pola komunikatów, chyba warto by trochę zmniejszyć miejsce użyte na nazwy ulic i wstawić tam coś innego - np. główne/unikatowe przesiadki.
Layout na monitory sufitowe to totalny niewypał - emulator czerwonej tablicy tylko 3 razy mniej widoczny, za to za 3 razy wyższą cenę, nie ma większego sensu. Skoro i tak często monitory reklamowe są gdzieś indziej, to aż się prosi żeby wstawić tam pełnoekranowy layout z kilkoma kolejnymi przystankami. I w strefie przystanku może właśnie te przesiadki.

Co do listy ulic to mam mieszane uczucia. Faktycznie czas przewijania uniemożliwia świadome zapoznanie się z całą listą, ale być może jakaś dodatkowa informacja zewnętrzna ma sens. Chyba jednak rozsądniejsze byłoby opracowanie listy POI dopisanych do przystanków i przewijanie z boku tylko tego, a jeśli jakaś linia (już) nie ma takich punktów na trasie, to samego kierunku na pełną wysokość.

Awatar użytkownika
ZielonyJamnik
Posty: 668
Rejestracja: 31 lip 2022, 8:25

Post autor: ZielonyJamnik » 08 wrz 2022, 8:37

Nawet jakby wprowadzili to wszystko co mówicie to co z tego. W 83xx/85xx większość monitorów i tak nie działa, w 52xx od dwóch lat leci w kółko jedna wewnętrzna reklama o zatrudnieniu się w MZA (prawdopodobnie nie potrafią połączyć się z bazą reklamową) . Żeby to wszystko wprowadzić, to najpierw trzeba zadbać o to co jest.
Mkną po koleinach zielone jamniki... =D>

Autobus Czerwon
Posty: 4069
Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
Lokalizacja: Stary Mokotów
Kontakt:

Post autor: Autobus Czerwon » 08 wrz 2022, 9:17

px33 pisze:
07 wrz 2022, 21:40
Choinek będę bronić, chociaż odnoszę wrażenie, że przydałoby się kilka zmian w layoucie - mapa zamiast wiecznie niedziałającego pola komunikatów, chyba warto by trochę zmniejszyć miejsce użyte na nazwy ulic i wstawić tam coś innego - np. główne/unikatowe przesiadki.
Nie mówię że korale są całkowicie do likwidacji, choć chętnie poczytałbym argumenty za nimi.
px33 pisze:
07 wrz 2022, 21:40
Co do listy ulic to mam mieszane uczucia. Faktycznie czas przewijania uniemożliwia świadome zapoznanie się z całą listą, ale być może jakaś dodatkowa informacja zewnętrzna ma sens. Chyba jednak rozsądniejsze byłoby opracowanie listy POI dopisanych do przystanków i przewijanie z boku tylko tego, a jeśli jakaś linia (już) nie ma takich punktów na trasie, to samego kierunku na pełną wysokość.
Ja widziałbym na bocznych zewnętrznych wyświetlaczach albo sam kraniec (jak w Wiedniu czy Berlinie) lub kraniec i 3-4 najważniejsze przystanki po drodze (jak w Pradze).

Awatar użytkownika
Emyl
Podrzędne Chamidło
Posty: 6920
Rejestracja: 13 wrz 2009, 16:34
Lokalizacja: E91 ▸ Sbarascherstr.
Kontakt:

Post autor: Emyl » 08 wrz 2022, 10:14

Ulice zarówno zewnętrznie jak i wewnętrznie nie mają sensu - po to wprowadzono system nazw zespołów, żeby przystanek unikalnie identyfikował się nazwą, a nie nazwą i ulicą. Dużo bardziej użyteczną informacją są możliwe przesiadki, jeśli chodzi o korale wewnętrzne.

Wyświetlacze podsufitowe w obecnym kształcie też są totalnie bez sensu, diody były o niebo bardziej praktyczne.

Ale grzebanie przy tym co jest i tak się mija z celem, jeśli nie wprowadzi się jednolitego standardu SIP dla materiałów statycznych i dynamicznych, którego będzie się przestrzegać oraz w którego projektowaniu nie weźmie udział żaden urzędnik tudzież ILF (który chyba po prostu się na tym nie zna).

Awatar użytkownika
TranslatorPS
Posty: 623
Rejestracja: 16 sie 2012, 20:11
Lokalizacja: 東武東上線志木駅

Post autor: TranslatorPS » 08 wrz 2022, 12:57

Ulice na boku autobusu - moim przynajmniej zdaniem - sens miały jeszcze jak była to informacja statyczna, gdzie cała treść była/jest na jednej powiedzmy "matrycy", a nie w wykonaniu wyświetlaczy LEDowych, gdzie ta trasa się przewija, i żeby ją przeczytać to trzeba parę sekund stracić.

Co do korali, czy to dynamicznych, czy to nie, akurat jestem za nimi - wspierają orientację w terenie (np. pasażerom odliczającym przystanki), wykazują możliwe przesiadki, przy znajomości siatki ulic potrafią pozwolić na naszkicowanie przebiegu trasy (oczywiście pomijając wszelakie aplikacje typu jakdojade...).
Na korale patrzę zresztą pozytywnie przez pryzmat braku porządnej informacji pasażerskiej: wychodzę z założenia, że lepiej mieć i będzie mało użytkowana, być może nawet skrajnie zbędna, niż nie mieć i potem pasażer musi główkować, gdzie on jest a gdzie miałby być.
Ten od cyferek i tłumaczeń.
Ostatni manual miejski: Kraków 12240 > 538-04, 23.07.2023
Ostatni wysokopodłogowy miejski: Kraków 12240 > 538-04, 23.07.2023
Ostatni 5B/6B: EN57-2070 > ROJ 30517, 22.02.2024
Ostatni pod banderą ZTM: 6208 > 13/189, 7.01.2023

Paweł D.
Posty: 5243
Rejestracja: 21 sie 2006, 23:50
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Paweł D. » 08 wrz 2022, 16:52

Ostatnio bywam w Krakowie i tam nie mają korali w tramwajach. Dobrze, że w niektórych wozach są wyświetlacze podsufitowe z przystankiem, bo lektora kiepsko słychać przez piski na łukach.
A już ewenementem jest zastawienie rozkładów ławką pod wiatą.
O beznadziejnej stronie www już nie wspomnę.
Warszawa to inna liga informacji pasażerskiej.

Awatar użytkownika
TranslatorPS
Posty: 623
Rejestracja: 16 sie 2012, 20:11
Lokalizacja: 東武東上線志木駅

Post autor: TranslatorPS » 08 wrz 2022, 18:02

Paweł D. pisze:
08 wrz 2022, 16:52
Ostatnio bywam w Krakowie i tam nie mają korali w tramwajach. Dobrze, że w niektórych wozach są wyświetlacze podsufitowe z przystankiem, bo lektora kiepsko słychać przez piski na łukach.(...)
Mają, wywieszane w miejscach kompletnie innych niż wyświetlacze, tylko jak linia idzie na żółto to zamiast korali jest dwustronnie wykaz ulic - no chyba, że coś się zmieniło przez ostatnie pół roku, nie wiem też, czy są one w ogóle wywieszane w Krakowiakach czy Stadlerach. W autobusach dopiero nie mają żadnych (poza elektrodechami które grają w minigolfa).

Żeby były porządne korale (albo jakakolwiek inna forma prezentacji wykazu przystanków) we wszystkim, to ja nie wiem, czy poza Warszawą będzie siedem innych miast w Polsce.
Ten od cyferek i tłumaczeń.
Ostatni manual miejski: Kraków 12240 > 538-04, 23.07.2023
Ostatni wysokopodłogowy miejski: Kraków 12240 > 538-04, 23.07.2023
Ostatni 5B/6B: EN57-2070 > ROJ 30517, 22.02.2024
Ostatni pod banderą ZTM: 6208 > 13/189, 7.01.2023

Paweł D.
Posty: 5243
Rejestracja: 21 sie 2006, 23:50
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Paweł D. » 08 wrz 2022, 18:13

W tramwajach jest żółta tablica z trasą jedynie. Na szczęście ludzie pomogli. Zaobserwowałem ciekawą rzecz - ludzie nie patrzą na tabliczki, tylko w telefony. Coś w tym musi być....

px33
Posty: 1581
Rejestracja: 07 lut 2011, 17:43

Post autor: px33 » 09 wrz 2022, 11:32

Ostatnio bywam w Krakowie i tam nie mają korali w tramwajach. Dobrze, że w niektórych wozach są wyświetlacze podsufitowe z przystankiem, bo lektora kiepsko słychać przez piski na łukach.
Miewają. Tylko że z idiotycznym layoutem pokazującym tylko kilka przystanków (a w najbardziej skrajnej wersji i przypadku, bodajże 5 przystanków poprzednich i jeden następny, brawo). Za to fajne jest to, że mają listę przystanków w kasownikach.
W zasadzie jedyny znany mi gorszy layout na szerokiej tablicy jest w Rzeszowie - pokazuje to, co zupełnie dobrze zmieściłoby się na kilka razy tańszym zwykłym LCD.
A już ewenementem jest zastawienie rozkładów ławką pod wiatą.
Na przystankach poza głównymi ciągami IMO większa ławka jest większą korzyścią niż idealny dostęp do rozkładu. A na głównych przystankach warto raczej wieszać rozkłady daleko od ławki, z jak najlepszym dostępem "od ulicy".
Żeby były porządne korale (albo jakakolwiek inna forma prezentacji wykazu przystanków) we wszystkim, to ja nie wiem, czy poza Warszawą będzie siedem innych miast w Polsce.
Jeśli mówimy nie tylko o największych miastach, to myślę że to jednak dużo popularniejsze, tyle że raczej w nowych pojazdach (chociaż są miasta jak Kielce, Rzeszów czy Olsztyn, które wzięły dofinansowanie na wpakowanie stosu tablic do nowego taboru). Choinka to domyślny layout i łatwiej byłoby wymienić miasta, które zdecydowały się na coś innego - chyba zawsze gorszego.

Awatar użytkownika
TranslatorPS
Posty: 623
Rejestracja: 16 sie 2012, 20:11
Lokalizacja: 東武東上線志木駅

Post autor: TranslatorPS » 09 wrz 2022, 13:14

px33 pisze:
09 wrz 2022, 11:32
Ostatnio bywam w Krakowie i tam nie mają korali w tramwajach. Dobrze, że w niektórych wozach są wyświetlacze podsufitowe z przystankiem, bo lektora kiepsko słychać przez piski na łukach.
Miewają. Tylko że z idiotycznym layoutem pokazującym tylko kilka przystanków (a w najbardziej skrajnej wersji i przypadku, bodajże 5 przystanków poprzednich i jeden następny, brawo). Za to fajne jest to, że mają listę przystanków w kasownikach.(...)
Nie nie, Kraków ma klasyczne choinki tramwajowe, tylko jak zaznaczyłem - tylko na stałych trasach. Paweł D. widział najwyraźniej same żółte tablice (czyli na trasach zmienionych), gdzie faktycznie korali się nie robi.
O minigolfie wiele dyskusji już było, w różnych miejscach ;)
px33 pisze:
09 wrz 2022, 11:32
Żeby były porządne korale (albo jakakolwiek inna forma prezentacji wykazu przystanków) we wszystkim, to ja nie wiem, czy poza Warszawą będzie siedem innych miast w Polsce.
Jeśli mówimy nie tylko o największych miastach, to myślę że to jednak dużo popularniejsze, tyle że raczej w nowych pojazdach (chociaż są miasta jak Kielce, Rzeszów czy Olsztyn, które wzięły dofinansowanie na wpakowanie stosu tablic do nowego taboru). Choinka to domyślny layout i łatwiej byłoby wymienić miasta, które zdecydowały się na coś innego - chyba zawsze gorszego.
Stąd też słowo-klucz: "we wszystkim". Miast, które tematu się dopiero nauczyły przy okazji zakupów w ostatniej dekadzie nie uzupełniając jednocześnie reszty floty nie liczę ;)
Ten od cyferek i tłumaczeń.
Ostatni manual miejski: Kraków 12240 > 538-04, 23.07.2023
Ostatni wysokopodłogowy miejski: Kraków 12240 > 538-04, 23.07.2023
Ostatni 5B/6B: EN57-2070 > ROJ 30517, 22.02.2024
Ostatni pod banderą ZTM: 6208 > 13/189, 7.01.2023

Paweł D.
Posty: 5243
Rejestracja: 21 sie 2006, 23:50
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Paweł D. » 19 wrz 2022, 10:26

Właśnie jechałem krakowskim 502. Żadnych korali tylko kraniec i najbliższy przystanek na niedużym wyświetlaczu podsufitowym. W Warszawie jest jakby luksusowo w tej kwestii.
Choć minąłem kilka wozów co miały wyświetlacz z koralami z przodu wozu. Może i mój miał, ale żeby przeciskać się do przodu żeby poznać trasę...

Awatar użytkownika
TGM
Posty: 5236
Rejestracja: 14 gru 2005, 22:52

Post autor: TGM » 03 kwie 2023, 21:18


Awatar użytkownika
pawcio
Posty: 25288
Rejestracja: 16 gru 2005, 13:53
Lokalizacja: Os. Wilga

Post autor: pawcio » 03 cze 2023, 11:42

Szok i niedowierzanie. W arrivowym SU12 w polu z informacjami zobaczyłem dziś komunikat że 09.06. obowiązuje rozkład sobotni. Czyli da się tam coś wyświetlić.
Niekoniecznie zgadzam się ze wszystkim, co napiszę. (C) Marshall McLuhan
"Na diamentach nic nie wyrośnie. Za to kwiaty świetnie rosną na gnoju." - Josefa Idem

ODPOWIEDZ