Mapa komunikacji miejskiej

Moderatorzy: Tyrystor, Dantte

Piottr
Posty: 1291
Rejestracja: 27 kwie 2010, 9:36
Lokalizacja: Wilanów
Kontakt:

Post autor: Piottr » 26 lis 2019, 9:07

florekf pisze:
26 lis 2019, 3:16
A jakieś konkrety?
Proszę uprzejmie:
  1. Ludzie od lat, od wielu wielu lat byli przyzwyczajeni że pod adresem ztm.waw.pl była strona z rozkładem jazdy gminnej komunikacji publicznej w mieście Warszawa. Obecnie wpisując ten adres dostają jakieś niewiadomoco zamiast automatycznego przekierowania na nową stronę z rozkładami. Zmusza się użytkownika do zastanawiania się i dodatkowego kliknięcia. Dlaczego po prostu nie można było zrobić automatycznego przekierowania, skoro koniecznie jest promowana marka wtp a wygaszana marka ztm?
  2. Nowa strona wymaga znacznie większej liczby kliknięć w celu dostania się do interesującego rozkładu jazdy, a w szczególności wymaga rozwinięcia menu.
  3. Nie ma po otwarciu początkowego adresu wtp tego, co jest najważniejsze i czego w zasadniczej większości przypadków oczekują użytkownicy - link do przystankowych rozkładów jazdy jest gdzieś zaszyty, a powinien to być pierwszy baner który po otwarciu strony skacze użytkownikowi do oczu: halo, tu rozkłady, tu jesteśmy!. Natomiast do oczu skacze ikonkami telefoniczna infolinia, warszawska karta miejska, P+R, lotnisko, obsługa niepełnosprawnych, a nawet zupełnie nikomu do niczego niepotrzebny link do starego adresu ztm, na którym klient gminnego transportu zbiorowego nie znajdzie niczego, co mu jest przydatne do podróży.
  4. Otwierając nową stronę na telefonie czeka się nieporównywalnie długo, aż wszystkie te "urocze" kwadraciki z numerami linii się narysują.
  5. Dawniej otwierając stronę linii miałem oba kierunki, a jak linia miała podjazdy wariantowe, również trasę z wariantem na jednym ekranie. Teraz wymaga dodatkowego kliknięcia.
Ogólnie, ergonomia użytkowania spadła, nowa strona jest przeładowana graficznie a uboga w treść.

Acha jeszcze jedno najistotniejsze w tym wątku. Nie udało mi się włączyć widoku tras na mapie interaktywnej. Nie wiem wręcz, na czym ta interaktywność polega, bo klikanie po mapie nic nie daje. Surowy Openstreetmap to ja sobie sam i bez strony ztm/wtp potrafię wyświetlić.
Doszliśmy w Polsce do stanu, że rozkład jazdy pociągów to jest coś,
co w istocie działania przypomina kalejdoskop, obracający się nie rzadziej niż cztery razy do roku,
w tym raz, w grudniu, z solidnym potrząśnięciem....

mcdm
Posty: 270
Rejestracja: 20 lip 2007, 10:18
Lokalizacja: W-wa Górce

Post autor: mcdm » 26 lis 2019, 9:17

Przeglądając w telefonie mapę komunikacji dziennej czas wczytywania szczegółowego widoku jest bardzo długi. Chyba latwiej wyslac ją sobie jako jpg i otwierac jak zdjęcie z galerii - tylko co z aktualizacją?

Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27388
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 26 lis 2019, 10:09

Piottr pisze:
26 lis 2019, 9:07
Nowa strona wymaga znacznie większej liczby kliknięć w celu dostania się do interesującego rozkładu jazdy, a w szczególności wymaga rozwinięcia menu.
Nie jest to prawdą. Na nowej stronie wykonujesz 3 lub 4 kliknięcia, aby dostać się do interesującego rozkładu jazdy, na starej stronie zawsze wykonywałeś 4 kliknięcia.
Piottr pisze:
26 lis 2019, 9:07
Nie ma po otwarciu początkowego adresu wtp tego, co jest najważniejsze i czego w zasadniczej większości przypadków oczekują użytkownicy - link do przystankowych rozkładów jazdy jest gdzieś zaszyty, a powinien to być pierwszy baner który po otwarciu strony skacze użytkownikowi do oczu: halo, tu rozkłady, tu jesteśmy!.
Na nowej stronie menu z linkami do rozkładów jazdy jest znacznie większy niż na starszej, o gigantycznym wręcz boxie z wyszukiwarką połączeń (która jest rzeczą znacznie bardziej przydatną zwykłemu pasażerowi, 5 mln pobrań aplikacji jakdojade nie wzięło się znikąd), umiejscowionym w kluczowym miejscu strony, nawet nie wspomnę.

Natomiast "interaktywna mapa" jest absurdalnym, dysfunkcyjnym gniotem o niskiej responsywności, zaprojektowanym w sposób łamiący chyba wszystkie dobre praktyki UX, który nie ma żadnej wartości dodanej i jest wyłącznie zbiorem linków do zasobów, które znacznie łatwiej odnaleźć w inny sposób.
and I ask my masks and I:
surely we are living in a dream?

Awatar użytkownika
florekf
Posty: 548
Rejestracja: 19 gru 2005, 22:52
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: florekf » 27 lis 2019, 0:58

fik pisze:
26 lis 2019, 10:09

Natomiast "interaktywna mapa" jest absurdalnym, dysfunkcyjnym gniotem o niskiej responsywności, zaprojektowanym w sposób łamiący chyba wszystkie dobre praktyki UX, który nie ma żadnej wartości dodanej i jest wyłącznie zbiorem linków do zasobów, które znacznie łatwiej odnaleźć w inny sposób.
Stara natomiast ma świetną resposywność, ma same wartości dodane dla kogoś kto musi wiedzieć w której planszy znajduje się przystanek/ulica/POI, którego szuka. No i najważniejsze, że nie ma linków do innych zasobów, bo to w końcu plik graficzny 🧐
Obrazek

michael112
Posty: 2821
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 27 lis 2019, 10:41

Odpowiem pytaniem: co stało na przeszkodzie aby na nowej stronie została udostępniona zarówno mapa interaktywna, jak też mapa w dotychczasowej formule (tylko pełna, a nie ta okrojona co wisi obecnie)?

Piottr
Posty: 1291
Rejestracja: 27 kwie 2010, 9:36
Lokalizacja: Wilanów
Kontakt:

Post autor: Piottr » 27 lis 2019, 12:00

florekf pisze:
27 lis 2019, 0:58
Stara natomiast ma świetną resposywność, ma same wartości dodane dla kogoś kto musi wiedzieć w której planszy znajduje się przystanek/ulica/POI, którego szuka. No i najważniejsze, że nie ma linków do innych zasobów, bo to w końcu plik graficzny 🧐
Może ja to jakiś dziwny jestem, ale mapy komunikacji miejskiej to używam po to, żeby sprawdzić, jakie obecnie numery linii transportu zbiorowego kursują w pobliżu znanej mi ulicy/POI/przystanku, do którego chcę dotrzeć lub się wydostać. Jakby nieco w druga stronę.

Mapa interaktywna - która nota bene mi się wreszcie pokazała po kliknięciu "wyświetl na cały ekran" takiej funkcjonalności nie ma. Kreski nie są podpisane numerami linii.

Edit:
o widzę, że ikonka rozkładów jazdy od wczoraj zastąpiła ikonkę telefonicznej infolinii. Dzięki czemu liczba kliknięć została zmniejszona o jeden. To krok w dobrą stronę, dzięki.

Edit 2:
Kliknięcie rozkładu linii 921 (chciałem sprawdzić "ki czort?") powoduje przeniesienie na stronę listy rozkładów i zamknięcie listy z numerami po prawej stronie zamiast wyświetlenia rozkładu. Dla odmiany dla linii 409 wyświetla się sam nagłówek tabeli. To samo się dzieje dla linii grupy 300 kiedy próbuję wyświetlić rozkład jazdy dla weekendu. Przydałby się napis "nie kursuje".
Doszliśmy w Polsce do stanu, że rozkład jazdy pociągów to jest coś,
co w istocie działania przypomina kalejdoskop, obracający się nie rzadziej niż cztery razy do roku,
w tym raz, w grudniu, z solidnym potrząśnięciem....

Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27388
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 04 gru 2019, 12:49

florekf pisze:
27 lis 2019, 0:58
fik pisze:
26 lis 2019, 10:09

Natomiast "interaktywna mapa" jest absurdalnym, dysfunkcyjnym gniotem o niskiej responsywności, zaprojektowanym w sposób łamiący chyba wszystkie dobre praktyki UX, który nie ma żadnej wartości dodanej i jest wyłącznie zbiorem linków do zasobów, które znacznie łatwiej odnaleźć w inny sposób.
Stara natomiast ma świetną resposywność, ma same wartości dodane dla kogoś kto musi wiedzieć w której planszy znajduje się przystanek/ulica/POI, którego szuka. No i najważniejsze, że nie ma linków do innych zasobów, bo to w końcu plik graficzny 🧐
Nie pisałem nic o starej mapie, nie stawiaj chochołów.

Nowa mapa jest zrobiona pod względem wygody i intuicyjności korzystania po prostu źle. Kilka przykładów decyzji projektowych, które budzą moje głębokie zdziwienie:

1. Kliknięcie na odcinek obsługiwany komunikacją wyświetla okienko z linkiem do rozkładu pierwszej linii i strzałkami do przewijania przez kolejne linie kursujące tym odcinkiem. Wymaga to bardzo wielu kliknięć, aby: poznać, jakie linie kursują danym odcinkiem bądź wyświetlić rozkład jazdy wybranej linii. Proste rozwiązanie w postaci okienka z tekstem "tym odcinkiem kursują linie: A B C D E" i możliwością dobrania się do rozkładu każdej z nich byłoby znacznie, ale to znacznie lepsze.
2. Brak wyświetlania numerów linii przy odcinkach powoduje, że informacja, jaką dostaje użytkownik bez klikania jest praktycznie zerowa. Za to znalazło się miejsce na powtarzanie nazwy zespołu przy każdym słupku przystankowym, jakże niezbędne.
3. Kliknięcie na słupek przystankowy ma tę samą wadę, co w pkt. 1 - konieczność żmudnego przeklikiwania przez kolejne okienka. Możliwość otworzenia rozkładu przystankowego wyłącznie w nowym oknie jest wybitnie zła, bardzo brakuje opcji wyświetlenia przynajmniej najbliższych odjazdów, o informacji o opóźnieniach nawet nie marzę.
4. Absurdalna jest mechanika wyszukiwania połączeń. Jako początek/koniec podróży mogę wybrać tylko słupek przystankowy (bo, jak wiadomo, ludzie mieszkają, pracują, oglądają filmy, jedzą obiady, uprawiają seks i generalnie prowadzą całe życie na przystankach zbiorkomu), po czym jestem przekierowany do osranego reklamami jakdojade.pl, gdzie muszę wybrać drugi punkt korzystając z innego interfejsu, na innym podkładzie mapowym - ale przynajmniej tym razem mam opcję użycia dowolnego punktu na mapie, nie jestem przywiązany do przystanku. Dramatycznie złe rozwiązanie.
(a najśmieszniej jest, jak uparty pasażer wróci do zakładki z mapą, kliknie inny słupek, bo mieszka i pracuje na przystanku, kliknie znajdź połączenie do w złudnej nadziei, że wypełni to do końca formularz, i za karę, że nie robi dokładnie jak, jak wymarzyl sobie projektant, dostanie drugim oknem jakdojade.pl)

Rzeczy, które nie są błędami projektowymi, bo ich po prostu nie ma, a byłyby przydatne:

5. Możliwość przejścia do schematu węzła przesiadkowego z poziomu mapy.
6. Możliwość wyświetlenia wszystkich przystanków w rejonie wskazanego punktu (wyszukanego bądź ręcznie wklikanego z mapy), również z łączną tabelą odjazdów (rozwiązuje problemy typu "szybciej będzie 731 z Sielankowej czy 736 z Batorego", do których nie trzeba wcale korzystać z wyszukiwarki).

Jak mi przyjdzie więcej do głowy, to się podzielę.
and I ask my masks and I:
surely we are living in a dream?

michael112
Posty: 2821
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 11 gru 2019, 20:13

Psucia starej mapy ciąg dalszy... :(
https://www.wtp.waw.pl/wp-content/uploa ... -dzien.pdf
Na dodatek już naniesiono na nią skrócenie linii z Marek które jeszcze nie weszło w życie. :x

ashir
Posty: 27710
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 11 gru 2019, 20:45

Na mapie jest też przystanek Korzona i Niwa.

SławekM
(solaris8315)
Posty: 17699
Rejestracja: 15 gru 2005, 20:57
Kontakt:

Post autor: SławekM » 11 gru 2019, 21:03

michael112 pisze:
11 gru 2019, 20:13
Psucia starej mapy ciąg dalszy... :(
https://www.wtp.waw.pl/wp-content/uploa ... -dzien.pdf
Na dodatek już naniesiono na nią skrócenie linii z Marek które jeszcze nie weszło w życie. :x
Tylko, że to nie jest już stara mapa, tylko ta co się wiesza na przystanki. Zresztą tam wisi ładny komunikat "z projektowanymi zmianami na terenie Targówka".

michael112
Posty: 2821
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 11 gru 2019, 21:15

No i co z tego że wisi komunikat? To nie jest profesjonalne, i tak mało ludzi to zauważy.

SławekM
(solaris8315)
Posty: 17699
Rejestracja: 15 gru 2005, 20:57
Kontakt:

Post autor: SławekM » 11 gru 2019, 21:48

michael112 pisze:
11 gru 2019, 21:15
No i co z tego że wisi komunikat? To nie jest profesjonalne, i tak mało ludzi to zauważy.
Tu się zgodzę. To tak jakby teraz na mapę wprowadzili przedłużone M2 na dalszą Wolę + zmiany tras z dopiskiem "projekt".

Awatar użytkownika
Emyl
Podrzędne Chamidło
Posty: 6925
Rejestracja: 13 wrz 2009, 16:34
Lokalizacja: E91 ▸ Sbarascherstr.
Kontakt:

Post autor: Emyl » 11 gru 2019, 22:58

Czemu na tej mapie nie ma żadnych eNŻetów? O.o

Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27388
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 12 gru 2019, 9:37

Bo masz NoWą InTeRaKtYwNą MaPę, tam jest wszystko, tylko kup sobie nową myszkę zawczasu, bo potrzebne będą milijony kliknięć.
and I ask my masks and I:
surely we are living in a dream?

Awatar użytkownika
Dantte
Posty: 3480
Rejestracja: 09 sie 2006, 15:00
Lokalizacja: 8052

Post autor: Dantte » 12 gru 2019, 13:28

Ta nowa mapa interaktywna, taka amerykańska, normalnie wypas. (w sensie, ten osmowy layer jest naprawdę ładny, nie ma co)
Tyle, że może jeszcze w ZTMWPRDLu nie wiedzą, że amerykańskie było fajne może w Samych Swoich, a i tam nie bardzo.

A nie, przepraszam, mea culpa, w Bostonie i w Nowym Jorku mają o wiele lepsze strony niż nowe WTP.
wszystkie linie metra na bialoleke!
2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 17

ODPOWIEDZ