Informacja pasażerska

Moderatorzy: Tyrystor, Dantte

primoż
Posty: 3699
Rejestracja: 24 gru 2010, 0:57
Lokalizacja: z pól kartoflanych

Post autor: primoż » 28 kwie 2023, 0:06

Paweł D. pisze:
27 kwie 2023, 19:46
Swingi z informacją o kursie skróconym 17 też sobie średnio radzą, a temat wałkowany od lat.
Zasadniczo jest to dramat, że przez 15(?) lat od pierwszych elektrodech w zbiorkomie, w dalszym ciągu nie wyeliminowano problemów związanych z tym. Im bardziej bajerancki system, tym trudniej go opanować. Momentami mam wrażenie, że bardziej funkcjonalny i niezawodny SIL jest w SU18 81xy, 88xy lub SU12 z rocznika 2006, a nawet szczyt techniki lat '90 w postaci mozaikowych wyświetlaczy Buse, niż w pojazdach naładowanych wodotryskami, które często jeżdżą z wygaszonymi wyświetlaczami.
fik pisze:
27 kwie 2023, 20:05
Jak to jest, że wystarczy wyjechać pięć kilometrów od granicy Warszawy i ludzie już perfekcyjnie rozróżniają, które 731 jedzie do Starostwa, a które tylko na Suwalną, warianty wieliszewskich L-ek też nie budzą kontrowersji, lud radzi sobie także w kilku częściowo wymienialnych systemach biletowych równolegle, a jak się warszawskiej elicie z elit, efektowi miliardów lat ewolucji zaserwuje kurs skrócony (nawet nie wariantowy, po prostu SKRÓCONY), to pomimo rozkładów, banerów, wyświetlaczy, dech, głośników i wszystkiego tego infobarachła rzeczony efekt staje się bezradny, póki nie ma odrębnego numerka?
W granicach admiracyjnych Warszawy wbrew pozorom też. Przykładem skrócone 9 do Wiatraka, gdzie jakoś nie budzi kontrowersji wariantowość (ba, nawet do niedawna jeden kurs z Okęcia był obstawiany przez Konstala!), jak też wspomniane wcześniej przeze mnie 506, które miało kursy skrócone OSG - Mariensztat i żeby było ciekawej, wszystkie f-ki były obsługiwane przez wysokie dodatki z Kleszczowej co oznaczało ikarusa z samymi dyktami i bez zapowiedzi głosowych i jakoś pasażerowie potrafili się połapać w tym.
Paweł D. pisze:
27 kwie 2023, 20:35
A wystarczy wprowadzić zasadę, że kurs skrócony musi mieć informację na dekoracji.
Jeszcze do niedawna tak było, ale ostatnio sam widziałem, że 1 do Narutowicza, 17 do Marymontu lub Tarchomina Kościelnego czy 33 do Piasków jeździło bez dopisku o kursie skróconym. Jestem doprawdy zdumiony, że ZTM, bo to jest odpowiedzialny za pliki SIL, podchodzi z takim samym niechlujstwem do SIL jak do układu komunikacyjnego. W efekcie czego na jednych liniach kursy skrócone są podawane do informacji (9), na innych tylko na dechach (17), a na jeszcze innych tylko na wyświetlaczach (31), ale dechy białe, jak przy wariancie z trasą podstawową.
Matt Cubis pisze:
27 kwie 2023, 23:00
Jaka osoba z wadą wzroku zaryzykowałbym stwierdzenie, że duży numer linii w negatywnie (jak w Krakowie) bardziej zwraca moją uwagę niż sam napis w górnej linijce i migający "kurs skrócony" w dolnej (żebym przypadkiem go nie przeczytał). A jak kierunek jest za długi i się przewija, a napis w dolnej linijce akurat mrugnie w momencie podjazdu na przystanek i na wyświetlaczu jest sam numer linii to w ogóle cudownie 👌.
To miganie to bym wyłączył, natomiast negatyw wbrew pozorom nie jest zły, bo już swoją nietypowością sugeruje, tak to ujmę, nietypowość kursu :wink: A poza tym:
primoż pisze:
27 kwie 2023, 15:46
reserved pisze:
26 kwie 2023, 21:42
Jeśli by zostały tylko same nazwy krańców to w przypadku 159 napis EC SIEKIERKI się niewiele różni od MAŁE SIEKIERKI. Bardzo łatwo to pomylić. Zwłaszcza ludziom starszym czy niedowidzącym. Dodatkowy napis jednak nieraz przykuwa uwagę żeby chociaż sprawdzić gdzie ten autobus jedzie.
Dokładnie tak. Jeszcze dobrze byłoby, gdyby numer linii w przypadku kursów skróconych/wariantowych i zjazdów do zajezdni był w negatywie, tak jak napis kurs skrócony/wariantowy.
Tylko obawiam się, że zamiast poprawić SIL to przy niechlujstwie panującym w ZTM już wyszedłby totalny burdel na miarę pseudo reformy po otwarciu M2 na Bemowe i Bródnie :|
Nie zawsze poważne opinie :wink:

fraktal
Posty: 5469
Rejestracja: 17 gru 2005, 12:03

Post autor: fraktal » 28 kwie 2023, 10:34

Tymczasem jechałem jakiś czas temu temu zjazdową 11 do zajezdni Żoliborz i na trasie podstawowej pokazywała kierunek: Nowe Bemowo, po dojechaniu tam był nawet komunikat o przystanku końcowym, ale nie poddałem się i nie wysiadłem i dzięki temu byłem sam w Swingu przez kilka przystanków, :razz: No i się zastanawiam się, czy to jakiś nowy trend, żeby nie pokazywać "zjazdu do zajezdni" w przypadku linii, których trasa podstawowa zawiera się w całości w kursie zjazdowym - takich jak 11 właśnie, 22, 26, 33, czy to po prostu jakiś błąd w programowaniu SILu. Dodam, że po ruszeniu z przystanku Nowe Bemowo, pojawił się "Zjazd do zajezdni", ale przystanki zaczęły odliczanie ponownie od pl. Narutowicza i motorniczy musiał sam przystanek skorygować. Plus tego taki, że po trasie podstawowej pasażerowie nie zastanawiali się, gdzie taki tramwaj jedzie, minus - że na odcinku zjazdowym jest kompletnie pusty.

Awatar użytkownika
Bywalec
Posty: 4851
Rejestracja: 29 mar 2010, 20:17

Post autor: Bywalec » 28 kwie 2023, 10:58

To tylko znaczy, że trasa była błędnie ustawiona a nie żaden nowy trend.
ObrazekObrazek

Paweł D.
Posty: 5246
Rejestracja: 21 sie 2006, 23:50
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Paweł D. » 28 kwie 2023, 12:07

Tak na marginesie, to na elektronicznych rozkładach dalej opis kursu jest na oddzielnym ekranie. Żeby za prosto nie było. I higienicznie.

fraktal
Posty: 5469
Rejestracja: 17 gru 2005, 12:03

Post autor: fraktal » 28 kwie 2023, 13:30

Bywalec pisze:
28 kwie 2023, 10:58
To tylko znaczy, że trasa była błędnie ustawiona a nie żaden nowy trend.
Myślałem, że przy takiej technice właściwa trasa ustawia się właściwie sama i nie trzeba przy tym grzebać - zwłaszcza gdy jest już kurs zjazdowy - czyli praktycznie po całym dniu pracy. ;)

Awatar użytkownika
Bywalec
Posty: 4851
Rejestracja: 29 mar 2010, 20:17

Post autor: Bywalec » 28 kwie 2023, 13:33

Bo ustawia się to samoczynnie. Ale jeżeli wcześniej przykładowo był objazd lub jeśli to był wóz z rezerwy i motorniczy źle ustawił półkurs, to, że to samo przeskakuje nie znaczy, że samo poprawi błąd motorniczego.
ObrazekObrazek

Awatar użytkownika
Emyl
Podrzędne Chamidło
Posty: 6920
Rejestracja: 13 wrz 2009, 16:34
Lokalizacja: E91 ▸ Sbarascherstr.
Kontakt:

Post autor: Emyl » 28 kwie 2023, 13:41

Ja się tak zastanawiam, czy jakby policzyć koszty tych wszystich magicznych wyświetlaczy z koralikami i dużych podsufitowych, to nie wyszłoby, że tańsze jest po prostu drukowanie tablic. Tylko nie mówcie nic o elastyczności informacji, bo jak dobrze wiemy te wyświetlacze w naszych warunkach mogą co najwyżej kraniec wyświetlać przy awaryjnej zmianie - a do tego w zupełności wystarczyłby stary, podsufitowy LED.

Jelcz4755
Posty: 126
Rejestracja: 02 paź 2012, 17:11

Post autor: Jelcz4755 » 28 kwie 2023, 15:15

fraktal pisze:
28 kwie 2023, 10:34
Tymczasem jechałem jakiś czas temu temu zjazdową 11 do zajezdni Żoliborz i na trasie podstawowej pokazywała kierunek: Nowe Bemowo, po dojechaniu tam był nawet komunikat o przystanku końcowym, ale nie poddałem się i nie wysiadłem i dzięki temu byłem sam w Swingu przez kilka przystanków, :razz: No i się zastanawiam się, czy to jakiś nowy trend, żeby nie pokazywać "zjazdu do zajezdni" w przypadku linii, których trasa podstawowa zawiera się w całości w kursie zjazdowym - takich jak 11 właśnie, 22, 26, 33, czy to po prostu jakiś błąd w programowaniu SILu. Dodam, że po ruszeniu z przystanku Nowe Bemowo, pojawił się "Zjazd do zajezdni", ale przystanki zaczęły odliczanie ponownie od pl. Narutowicza i motorniczy musiał sam przystanek skorygować. Plus tego taki, że po trasie podstawowej pasażerowie nie zastanawiali się, gdzie taki tramwaj jedzie, minus - że na odcinku zjazdowym jest kompletnie pusty.
Ostatnio zastanawiałem się nad informacją o kursach zjazdowych, które de facto zaczynają się dopiero za pętlą (Nowe Bemowo, Piaski, Pl. Narutowicza). Nie wiem, czy lepszym pomysłem nie byłby napis 11 NOWE BEMOWO a pod nim -> zaj. Żoliborz i anaologicznie do innych. A w rozkładach z - kurs dalej do zajezdni Żoliborz po trasie... Niestety, sporo miejsca to zajmuje, ale przynajmniej wiadomo, że jedzie po pełnej trasie podstawowej. W Niemczech i Austrii, to na wyświetlaczach autobusowych są w stanie napisać nr i kraniec linii podstawowej oraz kolejny nr i kraniec linii, na którą dany autobus się przebiera. pierwszy lepszy przykład.

Z drugiej strony, są to dywagacje o szczegółach. I tak najważniejsza jest konsekwencja.

Autobus Czerwon
Posty: 4069
Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
Lokalizacja: Stary Mokotów
Kontakt:

Post autor: Autobus Czerwon » 28 kwie 2023, 15:36

Emyl pisze:
28 kwie 2023, 13:41
Ja się tak zastanawiam, czy jakby policzyć koszty tych wszystich magicznych wyświetlaczy z koralikami i dużych podsufitowych, to nie wyszłoby, że tańsze jest po prostu drukowanie tablic. Tylko nie mówcie nic o elastyczności informacji, bo jak dobrze wiemy te wyświetlacze w naszych warunkach mogą co najwyżej kraniec wyświetlać przy awaryjnej zmianie - a do tego w zupełności wystarczyłby stary, podsufitowy LED.
Tak właśnie powinno być. Wewnątrz boczna dykta z całą trasą, jak dawniej, a na monitorach podsufitowych wywalić w końcu miejsce na reklamy (których i tak nikt nie wykupuje) i całą przestrzeń przeznaczyć na SIL. Wychodząc z tego założenia, można też wywalić z zewnętrznych bocznych wyświetlaczy przewijane po kolei wszystkie ulice, które są chyba najbardziej bezużyteczną informacją w pojeździe.

Krzysztof_J
Posty: 446
Rejestracja: 19 wrz 2018, 15:34
Kontakt:

Post autor: Krzysztof_J » 28 kwie 2023, 15:57

Jelcz4755 pisze:
28 kwie 2023, 15:15
Ostatnio zastanawiałem się nad informacją o kursach zjazdowych, które de facto zaczynają się dopiero za pętlą (Nowe Bemowo, Piaski, Pl. Narutowicza). Nie wiem, czy lepszym pomysłem nie byłby napis 11 NOWE BEMOWO a pod nim -> zaj. Żoliborz i anaologicznie do innych. A w rozkładach z - kurs dalej do zajezdni Żoliborz po trasie... Niestety, sporo miejsca to zajmuje, ale przynajmniej wiadomo, że jedzie po pełnej trasie podstawowej.
Już od pewnego czasu w Swingach na kursach zjazdowych wyświetla się ostatni przystanek na trasie podstawowej, a pod spodem zajezdnia Wola/Praga itd. W przypadku linii, które kurs zjazdowy mają dłuższy od całej trasy też tak jest (na pewno widziałem na 26 zjeżdżającym na R-4). Inna sprawa, że być może nie zawsze tak to się wyświetla.

Awatar użytkownika
Bywalec
Posty: 4851
Rejestracja: 29 mar 2010, 20:17

Post autor: Bywalec » 28 kwie 2023, 16:00

Swingi i Hyundaie tak wyświetlają.
ObrazekObrazek

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10639
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 28 kwie 2023, 21:29

Kiedyś postulowałem zaznaczać warianty literką po numerze linii. Do tego numer w negatywie. Czyli np. "17 Winnica" oraz "➊➐🅜 M Marymont", albo "➊➑➒🅦 Rondo UE". Przy okazji: każdy jest w stanie zdekodować UE = Unia Europejska, ale jak nie wie, gdzie to rondo, to niewiele mu to pomoże.
Oczywiście ta sama literka w rozkładzie co na wyświetlaczu.
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

Awatar użytkownika
AdamKlocusky
Posty: 565
Rejestracja: 25 mar 2021, 13:43
Lokalizacja: Targówek
Kontakt:

Post autor: AdamKlocusky » 28 kwie 2023, 23:55

KwZ pisze:Kiedyś postulowałem zaznaczać warianty literką po numerze linii. Do tego numer w negatywie. Czyli np. "17 Winnica" oraz "➊➐🅜 M Marymont", albo "➊➑➒🅦 Rondo UE". Przy okazji: każdy jest w stanie zdekodować UE = Unia Europejska, ale jak nie wie, gdzie to rondo, to niewiele mu to pomoże.
Oczywiście ta sama literka w rozkładzie co na wyświetlaczu.
Nie bawmy się w drugą Łódź. Wystarczy poprawić wyświetlanie się kursów skróconych w SIPie/SILu (jak zwał tak zwał) i dodać obowiązkowy napis dla kursów wydłużonych i skróconych na dachach i będzie dobrze.

Robienie miliarda linii i druk rozkładów powyższych linii to wyrzucanie pieniędzy w błoto.
Obrazek
___________________________________________________________________________________
1 13 20 22 124 137 138 154 206 307 340 406 444 460 462 512 517 805 N12

primoż
Posty: 3699
Rejestracja: 24 gru 2010, 0:57
Lokalizacja: z pól kartoflanych

Post autor: primoż » 29 kwie 2023, 0:11

KwZ pisze:
28 kwie 2023, 21:29
Kiedyś postulowałem zaznaczać warianty literką po numerze linii. Do tego numer w negatywie. Czyli np. "17 Winnica" oraz "➊➐🅜 M Marymont", albo "➊➑➒🅦 Rondo UE". Przy okazji: każdy jest w stanie zdekodować UE = Unia Europejska, ale jak nie wie, gdzie to rondo, to niewiele mu to pomoże.
Oczywiście ta sama literka w rozkładzie co na wyświetlaczu.
Też to jakiś czas temu proponowałem, tyle że wariant zmodyfikowany łódzki, czyli:

17 WINNICA
17A TARCHOMIN KOŚCIELNY
17B METRO MARYMONT

Można też pomyśleć nad dopiskiem KURS SKRÓCONY. Zasadniczo mniej - więcej to, co i Ty postulujesz. Z drugiej strony trzeba uważać, żeby nie stosować liter stosowanych w oznaczeniach linii lokalnych, nocnych lub zwykłych, jak L, N oraz Z. Chociaż @Emyl zaraz mnie drugi raz uświadomi, że to nie najlepszy pomysł :term:
AdamKlocusky pisze:
28 kwie 2023, 23:55
Robienie miliarda linii i druk rozkładów powyższych linii to wyrzucanie pieniędzy w błoto.
W Łodzi, przynajmniej dwa lata temu, rozkłady dla 11A i 11B na wspólnym odcinku były na jednym papierze, za to na wyświetlaczach było 11A lub 11B, a na przystankach były dwie naklejki. Coś na zasadzie: dwie linie w jednej.

Widziałem niedawno takie coś: na wyświetlaczu przednim pewnego SU było 107 TRASA ZMIENIONA z piktogramem, bez wyświetlenia nazwy krańca. To kolejny nowy standard, czy znowu coś nie pykło?
Nie zawsze poważne opinie :wink:

Łukasz
Posty: 10490
Rejestracja: 15 gru 2005, 15:48
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Łukasz » 29 kwie 2023, 0:41

Moim zdaniem negatyw na kursy skrócone jest ok. Jak ktoś będzie chciał zignorować, to zignoruje. Więcej oznaczeń to mętlik.
ŁK

ODPOWIEDZ