Koleje Dużych Prędkości (tzw. Ygrek)

Moderatorzy: JacekM, person

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 35849
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Koleje Dużych Prędkości (tzw. Ygrek)

Post autor: Bastian » 20 gru 2005, 1:32

Superszybkie pociągi wjadą do centrum Poznania

Jacek Łuczak 19-12-2005 , ostatnia aktualizacja 19-12-2005 18:05

Superszybka kolej będzie wjeżdżać na dworce w centrach miast. Najłatwiej przemknie się przez Poznań, bo śladem autostrady.

Przystanki superszybkiej kolei, która może powstać w Polsce najwcześniej za 10 lat, powinny być położone w centrach miast - uważają kolejarze. To pozwoli jej konkurować z samolotami, a nawet stworzyć nad nimi przewagę. W przypadku kolei i jej przystanków w centrum odpadnie brak uciążliwego dojazdu na lotnisko i długich odpraw. Którędy jednak poprowadzić linię, by dotrzeć do centrum? - Nad tym muszą się zastanowić m.in. władze Warszawy i Łodzi - mówi Zbigniew Szafrański, wiceprezes Polskich Linii Kolejowych. Zdecydowanie najmniej do zrobienia będą miały Poznań i Wrocław, gdzie można wprowadzić szybką kolej na dworce główne po istniejących już liniach kolejowych. W Poznaniu tradycyjny wjazd kolejowy z Warszawy od strony Swarzędza zostanie najprawdopodobniej zastąpiony wjazdem od południa wzdłuż autostrady A2. - W Poznaniu najmniej ingerujemy w obecną infrastrukturę miasta - przekonuje Szafrański.

Jeden z wariantów proponowanych przez PLK przewiduje rozwidlenie linii z Warszawy na Wrocław i Poznań w okolicach Sieradza. Szafrański przekonuje jednak, by odcinek wspólny był jak najdłuższy i sięgał okolic Kalisza. Przypomnijmy, że ten pomysł wzbudził sprzeciw władz Ostrowa Wlkp., który uważał się za ważniejszy węzeł kolejowy. Prezydenci obu miast zgodzili się jednak, by przystanek zlokalizować między Ostrowem a Kaliszem. Czy jednak jest sens budowania tam przystanku - zaledwie 100 km do Łodzi? Czy pociąg nie będzie się zbyt często zatrzymywał i nie straci waloru superszybkości? Pracownicy PLK mówią, że nie, i podają niemiecki przykład oddalonych od siebie o zaledwie 40 km miast Kassel i Getynga, gdzie zatrzymuje się tamtejsza ICE. Ale ten ostrowsko-kaliski przystanek powstanie tylko wtedy, gdy władze obu miast włączą się do inwestycji. - Powiedzmy jednak sobie szczerze: nie wszystkie pociągi będą się tam zatrzymywać - zaznacza wiceprezes PLK.

Według kolejarzy najważniejsze jest teraz przekonanie polityków, że budowa szybkiej linii jest konieczna. Kolejnym problemem jest znalezienie pieniędzy - ok. 9 mld euro. Nawet bowiem pieniądze z polskiego budżetu i dofinansowanie z Unii Europejskiej nie wystarczą na wybudowanie sieci. Trzeba znaleźć inwestorów prywatnych, tak jak to było w latach międzywojennych, podczas budowy magistrali węglowej. Linia polskiego "igreka" powstałaby wówczas bardzo szybko, bo inwestorom prywatnym zależałoby na jak najszybszym zwrocie wkładu. - Inwestorzy się znajdą, jeśli tylko udowodnimy, że superszybka kolej będzie opłacalna - zapewnia Szafrański. Udowodnić to można w studium wykonalności. Wniosek o dofinansowanie takiego studium ze środków unijnych przyjęło już Ministerstwo Infrastruktury.


[ Komentarz dodany przez: MeWa: Nie 26 Kwi, 2009 01:01 ]
Zmiana nazwy tematu zgodnie z komunikatem nr 43/09. MeWa
Załączniki
Kolej-Poznań.jpg
Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 7042
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 20 gru 2005, 10:16

Nareszcie w tych planach pojawia sie przejazd przez Lodz, a nie bezprzystankowa jazda w okolicach Belchatowa (jeszcze na poczatku roku w artykulach i opracowaniach dot. szybkiej kolei pomijano to miasto)!

Wiele jeszcze pracy przed planistami i naszym panstwem. Niech nie tylko Plan Budowy Autostrad w tym kraju istnieje, ale i jakikolwiek plan na rozwoj kolei...

Brzydal
Posty: 143
Rejestracja: 15 gru 2005, 22:18

Post autor: Brzydal » 21 gru 2005, 10:55

geograf pisze:Niech nie tylko Plan Budowy Autostrad w tym kraju istnieje, ale i jakikolwiek plan na rozwoj kolei...
A co za różnica czy istnieje czy nie ? :)
Mamy te autostrady ? No własnie - skoro z planem nie ma, to i bez planu nie będzie :P

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 7042
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 21 gru 2005, 14:22

Brzydal pisze:
A co za różnica czy istnieje czy nie ? :)
Mamy te autostrady ? No własnie - skoro z planem nie ma, to i bez planu nie będzie :P
Chodzi rowniez o zmiane pewnej mentalnosci Polakow, a juz na pewno mediow. Jesli sie mowi o inwestycjach transportowych- to o autostradach. Jesli sa prowadzone jakies debaty itp.- to rozmawia sie o autostradach. O kolei nie wspomina sie wcale,albo robi to dopiero jakis ekolog z publicznosci. Natomiast jesli juz sie mowi o kolei, to albo w kontekscie swiatecznych strajkow kolejarzy albo nowego rozkladu (nie)jazdy:/

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 7042
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 18 lip 2006, 23:43

Obrazek

Zapomnijcie o ekspresowych pociągach

Piotr Anuszczyk17-07-2006, ostatnia aktualizacja 17-07-2006 11:05
Polski nie stać na szybką kolej - informuje Ministerstwo Transportu. To oznacza, że do 2013 na pewno nie powstanie linia wysokich prędkości (do 300 km/h) Poznań/Wrocław - Łódź - Warszawa.
Linia kolejowa wysokich prędkości miała być skokiem cywilizacyjnym dla polskiej gospodarki i transportu. O powstanie linii kolejowej walczyły wspólnie prezydenci Łodzi, Poznania i Wrocławia. Liczono, że połączenie stanie się ważnym elementem Europejskiej Sieci Transportowej. W latach 2007-2013 miał powstać pierwszy odcinek Wrocław - Kalisz.

- Do 2013 roku nie przewiduje się budowy w Polsce linii szybkich kolei - informuje Teresa Jakutowicz, p.o. dyrektor Biura Informacji i Promocji, rzecznik prasowy Ministerstwa Transportu. - Budowa jednej linii szybkiej kolei w Polsce pochłonęłaby środki przeznaczone na wszystkie inne zaplanowane inwestycje kolejowe do 2013 roku.

Ministerstwo Transportu zapewnia jednak, że nie zamierza ostatecznie rezygnować z projektu - W latach 2007-2013 przeprowadzimy prace przygotowawcze do budowy linii szybkich kolei i na ten cel zostanie przeznaczona kwota ok. 100 mln euro - wyjaśnia Jakutowicz.

Dziś województwo łódzkie odwiedza minister transportu Jerzy Polaczek. Zobaczy plac budowy na modernizowanej trasie Łódź - Warszawa. Pociągi do stolicy mają za kilka jeździć z prędkością 160 km/h. W ten sposób pobiją przedwojenny rekord prędkości, należący do składów zwanych Luxtorpedami.

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 08 lis 2006, 0:03

a jednak stać?

Obrazek
"Ygrek" nie trafi do szuflady

2006-11-04

Projekt szybkiej kolei, z Warszawy do Poznania i Wrocławia nie wyląduje w szufladzie urzędników. Na rozpoczęcie prac przygotowawczych rząd przeznaczył 80 milionów euro do roku 2013. Taką deklarację złożył w Poznaniu minister transportu Jerzy Polaczek.

Obrazek

O pociągach, które w przyszłości pojadą z Warszawy przez Kalisz do Wrocławia z prędkością około 250 kilometrów na godzinę, piszemy od roku. Dzięki akcji „Głosu" w projektach uwzględniono Poznań, bo poprzedni rząd Marka Belki chciał tylko pociągu do Wrocławia. O to, czy budowa „Igreka" ruszy przed 2013 rokiem, zapytaliśmy goszczącego w piątek w Poznaniu, ministra transportu Jerzego Polaczka?

– Tę inwestycję rozpoczynamy od zera, ale kolej dużych prędkości jest dla nas ważna. W latach 2007-2013 przeznaczymy na prace przygotowawcze 80 milionów euro. Gdybyśmy chcieli już ruszyć z budową, to ta inwestycja pochłonęłaby większość unijnych dotacji – mówi Jerzy Polaczek. Na faktyczne rozpoczęcie budowy poczekamy więc co najmniej 8 lat. Przybliżony koszt to 1,5 miliarda euro.

Minister zadeklarował też budowę drogi ekspresowej numer 5, na odcinku od Poznania przez Gniezno, Bydgoszcz do węzła z autostradą A-1. Gorsze wieści są dla drogi numer 11. Tutaj możemy liczyć jedynie na remonty, modernizację i budowę obwodnic (na przykład Ujście, Ostrów) istniejącej drogi. Minister zapowiedział, że od 1 stycznia 2007 roku żadna inwestycja, która nie ma pozwolenia na budowę, nie będzie realizowana z pieniędzy Krajowego Funduszu Drogowego. cyt

Awatar użytkownika
Kleszczu
Stoi... Sofista?
Posty: 13045
Rejestracja: 14 gru 2005, 19:48
Lokalizacja: Nowe Włochy
Kontakt:

Post autor: Kleszczu » 08 lis 2006, 9:58

Bardzo fajnie. Ale w przypadku tej inwestycji powinniśmy jednak wstrzymać się od optymistycznych okrzyków jak narazie.

Natomiast szkoda, że z planu rozwoju woj. wielkopolskiego wypada trasa S11 :sad:
"Ale potrafił podać dokładnie godziny wyjazdu i przyjazdu pociągu Paryż-Berlin, kombinacje połączeń między Lyonem i Warszawą.(...) Nawet naczelnik stacji by się w tym zgubił..."
Albert Camus-"Dżuma"

"Kiedyś chciałem umrzeć młodo jak Jim Morrison, ale z czasem zacząłem patrzeć na to inaczej..." - Ryszard Riedel

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26002
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 08 lis 2006, 17:29

Nie wydaje mi się, żeby Ygrek na 250 był aż taki superpotrzebny, chociaż na pewno ma to więcej sensu niż planowano jeszcze niedawno TGV.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 7042
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 20 cze 2007, 19:29

Obrazek
Zagrożone inwestycje: S-8, lotnisko i kolej

Pod znakiem zapytania stoi już nie tylko budowa drogi ekspresowej S-8, ale również szybka kolej i rozwój lotniska.

Jedyną osobą, która wie, jak rząd planuje finansować modernizację lotnisk, jest obecnie wicepremier Przemysław Gosiewski. We wtorek poinformował on, że budżetowe pieniądze trafią do 11 lotnisk. 7 mln zł zarezerwowano już dla Kielc, które na razie dopiero wykupują grunty pod przyszłe lotnisko. Do podziału jest jednak o wiele więcej pieniędzy (według różnych źródeł 100 lub 120 mln zł). Najwięcej dostaną te lotniska, które znajdują się w pobliżu miast organizujących Euro 2012. Czy oznacza to, że Łódź nie dostanie 37 mln zł, które obiecał Łodzi premier Jarosław Kaczyński? - Jesteśmy w kontakcie z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego. Zapewniono nas, że będą pieniądze na łódzkie lotnisko - mówi Kajus Augustyniak, rzecznik prezydenta Jerzego Kropiwnickiego.

O doprecyzowanie wypowiedzi wicepremiera Gosiewskiego poprosiliśmy wczoraj ministerstwa: transportu i rozwoju regionalnego. Urzędnikom nie udało się jednak ustalić, które lotniska dostaną rządowe wsparcie.

Szybka kolej ominie Łódź?

Wczoraj Krzysztof Kwiatkowski, wiceprzewodniczący sejmiku województwa łódzkiego, ostrzegł, że Ministerstwo Transportu próbuje zmienić przebieg szybkiej kolei, która ma połączyć Wrocław - Poznań przez Łódź z Warszawą. - Doszły do nas informacje, że jest analizowany inny przebieg. Musimy szybko działać, by później nie było podobnych problemów jak z drogą S-8 - mówi Kwiatkowski.

Według niego Ministerstwo Transportu zamiast przez Łódź chce poprowadzić tory dwoma oddzielnymi trasami. Poznań ze stolicą miałby zostać połączony przez Kutno, a tory z Wrocławia do Warszawy omijałyby Łódź od strony południowej. - Jadwiga Szymańska z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego podczas wizyty w Łodzi powiedziała, że nie można wykluczyć takiego rozwiązania, bo najważniejsze jest zdążyć z infrastrukturą przed 2012 r. - opowiada Kwiatkowski.

Politycy Platformy Obywatelskiej są oburzeni próbą odcięcia Łodzi od połączeń z innymi dużymi aglomeracjami, jak Warszawa, Poznań i Wrocław. Wysłali pismo do premiera i ministra transportu, w którym sprzeciwiają się próbie odsunięcia szybkiej kolei od Łodzi.

Andrzej Biernat, poseł PO, uważa, że próba odcięcia Łodzi i całego regionu od połączeń komunikacyjnych jest zastraszeniem niewygodnych samorządowców. - Teoria spiskowa jest bardzo prawdopodobna. Większość przedstawicieli miast w naszym regionie jest niezależnych lub popieranych przez platformę - mówi poseł. - Łódź na każdym kroku jest marginalizowana.

Stolica boi się Łodzi

Istnieje jeszcze inna teoria. - Warszawa obawia się, że jeśli powstanie u nas ring komunikacyjny, to województwo łódzkie będzie konkurentem dla stolicy przy zdobywaniu inwestorów. Lobby stołeczne próbuje spowolnić nasz rozwój - tłumaczy Andrzej Owczarek, senator PO.

Politycy PO mają nadzieję, że rząd w końcu opamięta się i dotrzyma danych obietnic.

Dziś debata o S-8!

Zapraszamy na debatę w sprawie przebiegu trasy S-8. Swój udział potwierdzili m.in. Zbigniew Kotlarek, dyr. GDDKiA, władze miasta Łodzi, lokalni samorządowcy, parlamentarzyści i wykładowcy Uniwersytetu Łódzkiego. Organizatorami debaty są koło naukowe logistyki Uni - Logistics z UŁ oraz redakcja łódzkiej "Gazety Wyborczej".

Spotkanie zaczynamy dzisiaj o godz. 13 w auli A3 wydziału zarządzania UŁ przy ul. Matejki 22/26.
Przedostatni akapit tak śmieszny, że szkoda go komentować (kompleksy wobec Warszawy są wiecznie żywe ;-) ), natomiast ten dotyczący kolei "Y" napawa mocnym pesymizmem.
Jeszcze dwa-trzy lata temu rezerwowano pieniądze na wykup gruntó pod S8 w wariancie północnym. Jak potoczyły się koleje tej trasy wiemy. Teraz, chcąc "zaoszczędzić", planuje się budowę prowizorki. Smutne, że jeszcze niektórzy mogą myśleć, iż w imię przyspieszenia i oszczędności należy budować coś tak ułomnego ](*,)

Awatar użytkownika
Kleszczu
Stoi... Sofista?
Posty: 13045
Rejestracja: 14 gru 2005, 19:48
Lokalizacja: Nowe Włochy
Kontakt:

Post autor: Kleszczu » 20 cze 2007, 20:10

- Warszawa obawia się, że jeśli powstanie u nas ring komunikacyjny, to województwo łódzkie będzie konkurentem dla stolicy przy zdobywaniu inwestorów. Lobby stołeczne próbuje spowolnić nasz rozwój - tłumaczy Andrzej Owczarek, senator PO.
Uwielbiam takie światłe myśli :hahaha: :hahaha: :hahaha:

Pan Kotlarek notabene podobno się w ogóle nie pojawił na tym spotkaniu w sprawie S8. Co do "Y". Łódź z Warszawą będzie miała szybkie połączenie kolejowe. Po co więc jeszcze "Y". Chyba, że naprawdę jedyne o czym marzy Łódź to nowoczesne i bezpośrednie połączenia z Wrocławiem - vide "Y" i S8 :]
"Ale potrafił podać dokładnie godziny wyjazdu i przyjazdu pociągu Paryż-Berlin, kombinacje połączeń między Lyonem i Warszawą.(...) Nawet naczelnik stacji by się w tym zgubił..."
Albert Camus-"Dżuma"

"Kiedyś chciałem umrzeć młodo jak Jim Morrison, ale z czasem zacząłem patrzeć na to inaczej..." - Ryszard Riedel

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 7042
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 20 cze 2007, 20:18

R-11 Kleszczowa pisze: Co do "Y". Łódź z Warszawą będzie miała szybkie połączenie kolejowe. Po co więc jeszcze "Y".
A ty myślisz, że mieszkańcom Łodzi tylko połączenie z Wawą jest potrzebne? #-o
Szybkie połączenie Warszawy i Łodzi z Poznaniem i Wrocławiem, dodatkowo poprowadzenie linii przez milionową aglomerację zamiast przez pola pod Bełchatowem to mało? 8-[
Łódź stała się (z tego lub innego powodu, ale na pewno nie demonizowanego "wpływu Warszawy", jak niektórzy uważają) czarną dziurą na kolejowej mapie Polski. Ta kolej jest szansą na wyjście z niej dla tego miasta i tyle...

Awatar użytkownika
Kleszczu
Stoi... Sofista?
Posty: 13045
Rejestracja: 14 gru 2005, 19:48
Lokalizacja: Nowe Włochy
Kontakt:

Post autor: Kleszczu » 20 cze 2007, 22:02

geograf pisze:
R-11 Kleszczowa pisze: Co do "Y". Łódź z Warszawą będzie miała szybkie połączenie kolejowe. Po co więc jeszcze "Y".
A ty myślisz, że mieszkańcom Łodzi tylko połączenie z Wawą jest potrzebne? #-o
Czytując wypowiedzi mieszkańców Twego miasta odnoszę wrażenie, że Wy głównie potrzebujecie połączenia z Wrocławiem, a nie właśnie ze Stolicą :roll:
"Ale potrafił podać dokładnie godziny wyjazdu i przyjazdu pociągu Paryż-Berlin, kombinacje połączeń między Lyonem i Warszawą.(...) Nawet naczelnik stacji by się w tym zgubił..."
Albert Camus-"Dżuma"

"Kiedyś chciałem umrzeć młodo jak Jim Morrison, ale z czasem zacząłem patrzeć na to inaczej..." - Ryszard Riedel

mariow
Posty: 2655
Rejestracja: 13 lut 2007, 16:10
Lokalizacja: Warszawa Ursus

Post autor: mariow » 20 cze 2007, 22:31

R-11 Kleszczowa pisze:Czytując wypowiedzi mieszkańców Twego miasta odnoszę wrażenie, że Wy głównie potrzebujecie połączenia z Wrocławiem, a nie właśnie ze Stolicą
_________________
Prawda jest taka że jezeli budować szybką kolej to niech nią bedą połaczone najwieksza polskie miasta zarówno Warszawam, Wrocław, Poznan jak i Łodz. I to powinno byc połaczone z szybkimi kolejami w innych krajach

I tutaj pochodzenie z Łodzi (rowniez moje) nie ma nic do rzeczy :)
PURA VIDA!

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 35849
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Post autor: Bastian » 20 cze 2007, 22:39

Słusznie!
Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 7042
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 20 cze 2007, 22:40

mariow pisze:Prawda jest taka że jezeli budować szybką kolej to niech nią bedą połaczone najwieksza polskie miasta zarówno Warszawam, Wrocław, Poznan jak i Łodz. I to powinno byc połaczone z szybkimi kolejami w innych krajach
Dodatkowo (kiedyś) widziałem interesującą propozycję połączenia "Ygreka" z CMKą, co dałoby jeszcze ciekawszą relację Kraków - Szczecin przez Łódź i Poznań. Przy budowie torów przez Bełchatów i modernizacji obecnej linii do Poznania czegoś takiego nie da się otrzymać.

(...)

Oczywiście, nie można zapominać o zwykłym egoizmie łodzian. Ot, mieszkańcy Łodzi chcieliby mieć bardzo dobrą komunikację z innymi częściami kraju. To takie dziwne? ;-)
Jeśli już, to rolą rządu centralnego jest równoważenie interesów lokalnych. A nawiązując do meritum - budowa torów w polu nie byłaby zbyt rozsądna i tyle (a Kartagina musi zostać zniszczona!) :D

[ Komentarz dodany przez: MeWa: 2007-06-21, 02:50 ]
Usunięcie części wypowiedzi odnoszącej się do treści nie na temat. MeWa

ODPOWIEDZ