Nazewnictwo stacji kolejowych

Moderator: JacekM

Awatar użytkownika
TranslatorPS
Posty: 623
Rejestracja: 16 sie 2012, 20:11
Lokalizacja: 東武東上線志木駅

Post autor: TranslatorPS » 30 gru 2022, 21:33

MZ pisze:
28 gru 2022, 22:11
TranslatorPS pisze:
28 gru 2022, 11:42
Nazwę Groszowice powinien nosić akurat obecny p.o. Antoniówka, a błąd ten jest powielany w nazwie przystanku na trasie radomskiej linii 26 (błąd błędem, ale przynajmniej jest zgodność z nazwą na kolei).
Nie nazwałbym tego błędem, tylko dostosowaniem się do nazewnictwa nadanego przez powiat radomski, zarządzający tymi przystankami ;).
OT: Z punktu widzenia MZDiK jak najbardziej, ale jakby tak iść po nitce do kłębka, to wg mojej (oraz Gdynianina) argumentacji wychodzi na to, że w sumie tu wszystko jest teoretycznie do zmiany. EOT.
MZ pisze:
30 gru 2022, 21:22
* Były głosy, że po co zmieniać Radom na Radom Główny, jeśli wiadomo, że nazwa bez żadnego dopisku na pewno dotyczy głównej stacji w mieście. Ech, gdyby to było takie oczywiste... "Złym" przykładem były Pionki (poprzednia nazwa: Pionki Miasto), znajdujące się niemal przy wylocie z miasta, podczas gdy Pionki Zachodnie sąsiadują z Urzędem Miasta (i to właśnie wyłącznie na tej stacji stają pociągi pośpieszne).
Warto zresztą dodać, że przecież poza obecnie sześcioma lokalizacjami pasażerskimi oraz planowanym Wschodnim, istneje też stth Radom Krychnowice, więc już w samym interesie prowadzenia ruchu zmiana Radomia na Radom Główny miała sens.

Poniekąd wciąż w tych samych klimatach, z pozoru śmiesznie wyglądają niektóre z najnowszych lokalizacji na pierwszych kilometrach LK97: Rzozów Centrum, Rzozów, Radziszów Centrum, Radziszów. Zważywszy na otwarcie dopiero trzy tygodnie temu, porównać Rzozowa Centrum z Rzozowem nie miałem okazji, ale faktycznie na p.o. Radziszów Centrum wsiada zauważalnie więcej pasażerów, niż na st. Radziszów.
Ten od cyferek i tłumaczeń.
Ostatni manual miejski: Kraków 12240 > 538-04, 23.07.2023
Ostatni wysokopodłogowy miejski: Kraków 12240 > 538-04, 23.07.2023
Ostatni 5B/6B: EN57-2070 > ROJ 30517, 22.02.2024
Ostatni pod banderą ZTM: 6208 > 13/189, 7.01.2023

Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27355
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 30 gru 2022, 21:40

Gdynianin pisze:
30 gru 2022, 15:43
Większość wymienionych nazw jest do korekty
Poruszasz szereg ciekawych kwestii:

1. Gołąbki czy Ochotę wrzucałem jako przykłady iście prowokacyjne, ich obecne nazwy raczej nie powinny budzić kontrowersji w nikim, kto nie podąża ślepo za abstrakcyjnymi kreskami na mapie;

2. W pełni zgadzam się z potrzebą uporządkowania nazewnictwa stacji lotniskowych. Proponuję: Kraków Lotnisko Balice, Warszawa Lotnisko Chopina, a pozostałe zlikwidować ;-)))

3. Ja generalnie nie zmieniałbym nazw istotnie ugruntowanych społecznie, bo nie widzę w tym zazwyczaj zauważalnych korzyści poza arbitralnym poczuciem porządku:
a) Witanów jak najbardziej funkcjonuje jako nazwa północnej części Bieniewic;
b) w przypadku Fronołowa bardziej przydałoby się zmienić nazwę miejscowości pewnie;
c) Czachówki Górny i Południowy jak najbardziej obsługują miejscowość Czachówek, do której granic jest z peronów kilkadziesiąt metrów;
d) przymiotniki dookreślające w nazwie czasami pojawiały się jako rozróżnienie nazw nie tylko identycznych, ale też podobnych (Lubin był Górniczy po to, aby nie mylił się z Lublinem chociażby), acz ich urwanie faktycznie nie powinno przynieść istotnej szkody w przytoczonych przez Ciebie przypadkach. Kostrzyny są do zmiany bezwzględnie, bo ludzie się faktycznie mylą i przychodzą na ten temat arcydzieła epistolograficzne, acz zjawisko zapewne osłabło po przeniesieniu Woodstocku ;)

4. Jestem stanowczym zwolennikiem nadawania w dużych aglomeracjach nazw od poprzecznych ciągów ulicznych dla przystanków ograniczonego znaczenia, znacznie bardziej podoba mi się Żwirki i Wigury niż Jadwisin (który znacznie bardziej pasowałby i tak do dzisiejszego Rakowca!). Z jednej strony - miejsce przecięcia ulicy z linią kolejową jest zazwyczaj jedno, więc lokalizacja jest precyzyjna, z drugiej zaś - mniejsze części miasta zazwyczaj mówią ludziom nic lub niewiele. Z tego samego powodu nie podoba mi się Warszawa Wola - nie mam pojęcia, czym ten konkretny przystanek zasłużył sobie na wyróżnienie spośród wszystkich w tej dzielnicy, ale z pewnością utracono jednoznaczność, którą dawała poprzednia nazwa.

5. Bezwzględnie błędem było z kolei przywrócenie nazwy Warszawa Główna dla stacji, która z głównością nie ma nic wspólnego.

Na marginesie, w formie ciekawostki, dodam że po 1939 wciąż nie zmieniono nazw stacji Kodeń i Włodawa na linii Brześć - Chełm, które pozostały po stronie sowieckiej/białoruskiej.
MZ pisze:
30 gru 2022, 21:22
W odpowiedzi społecznicy wyciągnęli zacytowane tu przez Gdynianina wytyczne i nagle stał się cud - żądania PKP PLK ustały i sami pokryli koszty.
To ciekawe, bo wytyczne mówią, że wszystkie koszty zmiany nazwy pokrywa wnioskodawca.
MZ pisze:
30 gru 2022, 21:22
Pionki (poprzednia nazwa: Pionki Miasto)
Z miłą chęcią zobaczę jakiś dokument potwierdzający tezę o istnieniu kiedykolwiek w historii formalnej nazwy "Pionki Miasto". Przejrzawszy kilkanaście rozkładów jazdy z okresu 1935 - 1990, takiego potwierdzenia nie znalazłem.
and I ask my masks and I:
surely we are living in a dream?

Gdynianin
Posty: 630
Rejestracja: 13 sie 2011, 21:32

Post autor: Gdynianin » 31 gru 2022, 17:28

fik pisze:
30 gru 2022, 21:40
Jestem stanowczym zwolennikiem nadawania w dużych aglomeracjach nazw od poprzecznych ciągów ulicznych dla przystanków ograniczonego znaczenia, znacznie bardziej podoba mi się Żwirki i Wigury niż Jadwisin (który znacznie bardziej pasowałby i tak do dzisiejszego Rakowca!). Z jednej strony - miejsce przecięcia ulicy z linią kolejową jest zazwyczaj jedno, więc lokalizacja jest precyzyjna, z drugiej zaś - mniejsze części miasta zazwyczaj mówią ludziom nic lub niewiele.
Warszawa Aleje Jerozolimskie to nazwa nieczytelna. Może i jest to jedyny punkt gdzie ulica przecina się pod kąt prostym z koleją, ale... przy Alejach Jerozolimskich mamy co najmniej 5 (a licząc też okolice - to jeszcze więcej) przystanków/stacji. Żwirki zresztą precyzyjne nie są bo do niższych numerów bliżej z lotniska

Awatar użytkownika
MZ
Słońce Radomia
Posty: 8617
Rejestracja: 15 gru 2005, 14:25
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Post autor: MZ » 31 gru 2022, 22:17

fik pisze:
30 gru 2022, 21:40
To ciekawe, bo wytyczne mówią, że wszystkie koszty zmiany nazwy pokrywa wnioskodawca.
:arrow: Otóż to. Wnioskodawcą zmiany nazwy były w tym przypadku PKP Polskie Linie Kolejowe :D. Po tym - gdy ze strony społeczników i miasta padł kontrargument, czyli cytat z wytycznych: "Jeżeli w miejscowości znajduje się (...) kilka stacji lub przystanków osobowych – w nazwie każdego z obiektów, pierwszy człon powinien być tożsamy z nazwą miejscowości, w brzmieniu ustalonym w wykazie urzędowych nazw miejscowości, a drugi człon powinien jednoznacznie wskazywać na usytuowanie obiektu, np. dzielnicę miasta" - spółka PKP PLK sama poczuła się do obowiązku przygotowania wniosku o zmianę nazwy stacji i wystąpiła o jego akceptację przez Radę Miejską. Zorientowali się bowiem, że dodanie drugiego członu zgodnie z własnymi wytycznymi jest niejako ich obowiązkiem, więc nie da się zrzucić konieczności sfinansowania zmian na miasto. Tak mogliby zrobić tylko wtedy, gdyby miasto chciało na przykład zmienić Radom Północny na Radom-Brzustówka na zasadzie swojego "widzimisię".
fik pisze:
30 gru 2022, 21:40
Z miłą chęcią zobaczę jakiś dokument potwierdzający tezę o istnieniu kiedykolwiek w historii formalnej nazwy "Pionki Miasto". Przejrzawszy kilkanaście rozkładów jazdy z okresu 1935 - 1990, takiego potwierdzenia nie znalazłem.
Dokumentu nie mam, ale pamiętam, że taką nazwę na pewno na początku tego wieku widziałem na peronach. A potwierdzeniem tego może być chociażby znalezione na Wikipedii zdjęcie, na którym wyraźnie widać, że nazwa na tablicy była niegdyś dłuższa, ale drugi człon został usunięty:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Pionki_%2 ... ionki2.JPG ;)

Awatar użytkownika
Bon Jovi
Posty: 753
Rejestracja: 25 maja 2010, 18:05
Lokalizacja: Warszawa - Srodmiescie

Post autor: Bon Jovi » 01 sty 2023, 15:42

MZ pisze:
31 gru 2022, 22:17
fik pisze:
30 gru 2022, 21:40
Z miłą chęcią zobaczę jakiś dokument potwierdzający tezę o istnieniu kiedykolwiek w historii formalnej nazwy "Pionki Miasto". Przejrzawszy kilkanaście rozkładów jazdy z okresu 1935 - 1990, takiego potwierdzenia nie znalazłem.
Dokumentu nie mam, ale pamiętam, że taką nazwę na pewno na początku tego wieku widziałem na peronach. A potwierdzeniem tego może być chociażby znalezione na Wikipedii zdjęcie, na którym wyraźnie widać, że nazwa na tablicy była niegdyś dłuższa, ale drugi człon został usunięty:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Pionki_%2 ... ionki2.JPG ;)
Bardziej wygląda na przeniesioną tablicę Pionki Zachodnie i zamalowaną "Zachodnie" na biało.
Gdynianin pisze:
31 gru 2022, 17:28
Warszawa Aleje Jerozolimskie to nazwa nieczytelna. Może i jest to jedyny punkt gdzie ulica przecina się pod kąt prostym z koleją, ale... przy Alejach Jerozolimskich mamy co najmniej 5 (a licząc też okolice - to jeszcze więcej) przystanków/stacji. Żwirki zresztą precyzyjne nie są bo do niższych numerów bliżej z lotniska
Nazwa stacji Warszawa Aleje Jerozolimskie wynikała z funkcjonowania od 1975 roku nazwy stacji kolejki WKD o tej samej nazwie. Nazwa była od wielu lat znana i dziwnym zabiegiem byłoby nadanie innej nazwy stacji dla pociągów regionalnych, otwartej w 2008 roku.
"Livin' On A Prayer"
----------
Aby się dowiedzieć kim jestem, trzeba mnie najpierw poznać.
----------
Linie blisko mojego domu.
M2, 106, 162, N14, N16, N64.

Gdynianin
Posty: 630
Rejestracja: 13 sie 2011, 21:32

Post autor: Gdynianin » 01 sty 2023, 17:35

Tak, ale przy okazji otwarcia należało zrobić mini rewolucję. Jeszcze raz napiszę: na Woli się to udało.

Awatar użytkownika
Bon Jovi
Posty: 753
Rejestracja: 25 maja 2010, 18:05
Lokalizacja: Warszawa - Srodmiescie

Post autor: Bon Jovi » 01 sty 2023, 18:55

Gdynianin pisze:
01 sty 2023, 17:35
Tak, ale przy okazji otwarcia należało zrobić mini rewolucję. Jeszcze raz napiszę: na Woli się to udało.
Jaką mini rewolucję? Na Woli wymusiły nowe stacje metra zmiany. Ze stacją Koło, przystanek tramwajowy PKP Koło w stronę Nowego Bemowa myli pasażerów którzy chcą się dostać pierwszy raz na bazarek. Nic wielkiego, często tam linie kursują.
"Livin' On A Prayer"
----------
Aby się dowiedzieć kim jestem, trzeba mnie najpierw poznać.
----------
Linie blisko mojego domu.
M2, 106, 162, N14, N16, N64.

Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27355
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 01 sty 2023, 19:16

MZ pisze:
31 gru 2022, 22:17
fik pisze:
30 gru 2022, 21:40
To ciekawe, bo wytyczne mówią, że wszystkie koszty zmiany nazwy pokrywa wnioskodawca.
:arrow: Otóż to. Wnioskodawcą zmiany nazwy były w tym przypadku PKP Polskie Linie Kolejowe :D. Po tym - gdy ze strony społeczników i miasta padł kontrargument, czyli cytat z wytycznych: "Jeżeli w miejscowości znajduje się (...) kilka stacji lub przystanków osobowych – w nazwie każdego z obiektów, pierwszy człon powinien być tożsamy z nazwą miejscowości, w brzmieniu ustalonym w wykazie urzędowych nazw miejscowości, a drugi człon powinien jednoznacznie wskazywać na usytuowanie obiektu, np. dzielnicę miasta" - spółka PKP PLK sama poczuła się do obowiązku przygotowania wniosku o zmianę nazwy stacji i wystąpiła o jego akceptację przez Radę Miejską. Zorientowali się bowiem, że dodanie drugiego członu zgodnie z własnymi wytycznymi jest niejako ich obowiązkiem, więc nie da się zrzucić konieczności sfinansowania zmian na miasto. Tak mogliby zrobić tylko wtedy, gdyby miasto chciało na przykład zmienić Radom Północny na Radom-Brzustówka na zasadzie swojego "widzimisię".
Niezły fikołek, pokazujący jak absurdalnym dokumentem są rzeczone wytyczne. Zaraz doczekamy się Michałowa-Reginowa Głównego, Zielonki Centralnej, i tak dalej - w Pruszkowie, Komańczy, Piechowicach, Nowej Rudzie, Bystrzycy Kłodzkiej, wyliczać można dziesiątki :term:
fik pisze:
30 gru 2022, 21:40
Z miłą chęcią zobaczę jakiś dokument potwierdzający tezę o istnieniu kiedykolwiek w historii formalnej nazwy "Pionki Miasto". Przejrzawszy kilkanaście rozkładów jazdy z okresu 1935 - 1990, takiego potwierdzenia nie znalazłem.
Dokumentu nie mam, ale pamiętam, że taką nazwę na pewno na początku tego wieku widziałem na peronach. A potwierdzeniem tego może być chociażby znalezione na Wikipedii zdjęcie, na którym wyraźnie widać, że nazwa na tablicy była niegdyś dłuższa, ale drugi człon został usunięty:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Pionki_%2 ... ionki2.JPG ;)
Pozwolę sobie jednak traktować to w kategorii plotki i mitu zatem, ale gdybyś coś znalazł to będę zobowiązany :)
Gdynianin pisze:
31 gru 2022, 17:28
Warszawa Aleje Jerozolimskie to nazwa nieczytelna.
A Szczęśliwice w tym miejscu byłyby czytelne?!!
and I ask my masks and I:
surely we are living in a dream?

Awatar użytkownika
TranslatorPS
Posty: 623
Rejestracja: 16 sie 2012, 20:11
Lokalizacja: 東武東上線志木駅

Post autor: TranslatorPS » 01 sty 2023, 20:03

Bon Jovi pisze:
01 sty 2023, 15:42
MZ pisze:
31 gru 2022, 22:17
Dokumentu nie mam, ale pamiętam, że taką nazwę na pewno na początku tego wieku widziałem na peronach. A potwierdzeniem tego może być chociażby znalezione na Wikipedii zdjęcie, na którym wyraźnie widać, że nazwa na tablicy była niegdyś dłuższa, ale drugi człon został usunięty:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Pionki_%2 ... ionki2.JPG ;)
Bardziej wygląda na przeniesioną tablicę Pionki Zachodnie i zamalowaną "Zachodnie" na biało.
O tyle się ku temu skłaniam, że wg Atlasu Kolejowego nazwa st. Pionki obowiązuje non-stop od 1932 r., kiedy to połączono w jedną miejscowość Zagożdżon i Pionki (Wikipedia zaś twierdzi, że zmiana nazwy na kolei miała miejsce w 1938, datę 1932 podaje zaś Semaforek). (Cytując wciąż Atlas Kolejowy, Pionki Zachodnie, poza krótkim okresem w 1950 r. jako Pionki Wytwórnia, od otwarcia w tymże roku nosiły tą nazwę.)
Ten od cyferek i tłumaczeń.
Ostatni manual miejski: Kraków 12240 > 538-04, 23.07.2023
Ostatni wysokopodłogowy miejski: Kraków 12240 > 538-04, 23.07.2023
Ostatni 5B/6B: EN57-2070 > ROJ 30517, 22.02.2024
Ostatni pod banderą ZTM: 6208 > 13/189, 7.01.2023

Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27355
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 01 sty 2023, 20:23

Pierwszym rozkładem, w którym wydrukowano nazwę Pionki, jest rozkład lato 1933 (maj-październik), więc jednak 1938 wydaje się mało prawdopodobne.
and I ask my masks and I:
surely we are living in a dream?

Gdynianin
Posty: 630
Rejestracja: 13 sie 2011, 21:32

Post autor: Gdynianin » 01 sty 2023, 20:36

fik pisze:
01 sty 2023, 19:16
Gdynianin pisze:
31 gru 2022, 17:28
Warszawa Aleje Jerozolimskie to nazwa nieczytelna.
A Szczęśliwice w tym miejscu byłyby czytelne?!!
Tak. Potwierdza to:
1. Historia - Ciąg ulic Włodarzewska-Wiktoryn (dawna Solipsowska) to centrum wsi Szczęśliwice. Tak, do Szczęśliwic należały też zabudowania po zachodniej stronie - nazwa "Budki Szczęśliwickie" to potwierdza, tak samo jak wszystkie mapy, także powojenne: (link)

2. MSI - Tam mamy obszar "Szczęśliwice".
Choć główny obszar osiedla w ramach MSI nie do końca odpowiada historycznemu zasięgowi bo nazwa sugeruje przesunięcie obszaru na północ (tylko na teren Ochoty), tak w opisie obszaru "Raków" w publikacjach samego ratusza znajdujemy wprost informację o tym że zawiera część Szczęśliwic - i ten "błąd" ("nieprecyzyjność" przez podział Szczęśliwic na dwie dzielnice) jeszcze bardziej przybliża tezę o czytelności nazwy na LK8.

źródło 1:
Obszar ten niezupełnie odpowiada historycznemu zasięgowi wsi Szczęśliwice, a znaczna jego część – na wschód od obecnego Parku Szczęśliwickiego i północ od zachodniej części ulicy Opaczewskiej należała do innych wsi, głównie Rakowca, w mniejszym stopniu Czystego. Jednocześnie związane w przeszłości ze Szczęśliwicami Budki Szczęśliwickie i obszar pomiędzy linią kolejową a ulicą Bakalarską (okolice dawnego fragmentu ulicy Włodarzewskiej) leżą na terenie Włoch. Ten ostatni rejon w systemie MSI również miał nosić nazwę Szczęśliwice, ale w celu uniknięcia dublowania nazw przyjęto nazwę Raków, choć w dokładniejszym podziale Włoch na obszary funkcjonuje nazwa Raków-Szczęśliwice
link https://pl.wikipedia.org/wiki/Szcz%C4%99%C5%9Bliwice

źródło 2: ZDM i informacja o podziale administracyjnym miasta:
3. Obszar „Raków”:
obejmujący: Raków, Szczęśliwice

— Raków – przebiega : na wschód od linii kolejowej WKD w przedłużeniu ul. Zagadki – ul, Bakalarską, na zachód od Al. Krakowskiej, w kierunku południowym przez ul. Podborską do ul. Łopuszańskiej – ul. Łopuszańska – ul. Flisa w kierunku południowym do ul. Krakowiaków — ul. Krakowiaków w kierunku zachodnim ul. Działkowa w kierunku północnym przez ul: Łopuszańską – linia WKD w kierunku północnym równolegle do ul. Równoległej do przedłużenia ul. Zagadki.
— Szczęśliwice – przebieg : Ul. Włodarzewska w kierunku wschodnim od ul . Budki Szczęśliwickie przez Al. Jerozolimskie – linia kolejowa Warszawa – Radom w kierunku południowo-wschodnim do Al Krakowskiej – Al. Krakowska w kierunku południowym – ul. Bakalarską – przedłużenie ul Bakalarskiej w kierunku zachodnim do linii kolejowej WKD do przedłużenia ulicy Zagadki – ul. Pryzmaty – ul Popularna – w kierunku północno zachodnim przez Al. Jerozolimskie do ul. Włodarzewskiej.
link

3. Obok mamy inne obiekty z nazwą Szczęśliwice - poza ulicą "Budki Szczęśliwickie" mamy też m.in. Fort Szczęśliwice (5 minut pieszo od PKP Warszawa Aleje Jerozolimskie).

I tak - w najlepszym stanie obecna pętla autobusowa powinna nazywać się "Park Szczęśliwicki", a nazwy Szczęśliwice powinno się używać dla terenu gdzie Szczęśliwice zawsze były i są. Jeśli samo miasto przyznaje, że Szczęśliwice znajduje się po obu stronach torów LK8, to uważam że nazwa ta bardziej pasuje do istniejącej stacji. "Aleje Jerozolimskie" odnosić mogłyby się równie dobrze do kilku innych przystanków. Poza tym jest niepotrzebnie wydłużona.
Teraz szansa na zmianę jest mała, ale kolejno: Warszawa Szczęśliwice, Warszawa Raków, Warszawa Rakowiec wydaje się nazwami pożądanymi. Żwirki - do dyskusji.

Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27355
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 01 sty 2023, 21:10

Gdynianin pisze:
01 sty 2023, 20:36
I tak - w najlepszym stanie obecna pętla autobusowa powinna nazywać się "Park Szczęśliwicki", a nazwy Szczęśliwice powinno się używać dla terenu gdzie Szczęśliwice zawsze były i są. Jeśli samo miasto przyznaje, że Szczęśliwice znajduje się po obu stronach torów LK8, to uważam że nazwa ta bardziej pasuje do istniejącej stacji. "Aleje Jerozolimskie" odnosić mogłyby się równie dobrze do kilku innych przystanków. Poza tym jest niepotrzebnie wydłużona.
Używanie argumentu, że 100 lat temu w tym miejscu była wieś, jest trochę chybione. Rozmawiamy o dzisiejszych nazwach, a tak się składa, że dzisiaj ludzie używają nazwy Szczęśliwice w dużej mierze na określenie osiedli na NW od parku, także ze względu na nazwę pętli autobusowej i walka z tym jest walką z wiatrakami. Toponomastyka jest dynamiczna, nazwy się przesuwają m.in. w miarę zmian w zagospodarowaniu przestrzennym, a nazwy stacji kolejowych i innych obiektów, nazwijmy to, użytkowych powinny odwzorowywać rzeczywistość, a nie być narzędziem przywracania historycznej sprawiedliwości zapomnianym siołom. Wiele osiedli czy rejonów współczesnej Warszawy przejęło nazwy od historycznych miejscowości, które znajdowały się nieco lub zupełnie gdzie indziej; próżno szukać historycznego Imielina koło al. KEN, Służewca w dzisiejszym Mordorze, Kabat na górze skarpy, Grot w rejonie Spychowskiej, etc., etc. Nie wyobrażam sobie odwracania tych zmian na siłę.
and I ask my masks and I:
surely we are living in a dream?

Awatar użytkownika
Bon Jovi
Posty: 753
Rejestracja: 25 maja 2010, 18:05
Lokalizacja: Warszawa - Srodmiescie

Post autor: Bon Jovi » 01 sty 2023, 23:42

Gdynianin pisze:
01 sty 2023, 20:36
Teraz szansa na zmianę jest mała, ale kolejno: Warszawa Szczęśliwice, Warszawa Raków, Warszawa Rakowiec wydaje się nazwami pożądanymi. Żwirki - do dyskusji.
Zarządcą infrastruktury kolejowej w Polsce są PKP Polskie Linie Kolejowe, wcześniej ministerstwa lub inne spółki PKP. Przystanek Warszawa Szczęśliwice istniał już wcześniej w innym miejscu na linii WKD, jak zmieniano przebieg linii która była w zupełnie innym miejscu, to aby nie było pomyłek że linia ma tą samą trasę postanowiono dać nazwę Warszawa Aleje Jerozolimskie. Warszawa Raków także już istniała na linii WKD, dlatego by nie było dwóch takich samych nazw stacji w innych rejonach, została wybrana Warszawa Rakowiec. A to że już była Warszawa Rakowiec zajęta, to następna w pobliżu Żwirki i Wigury, nadano Warszawa Żwirki i Wigury. Jak to już mój przedmówca napisał, nikt teraz nie będzie zmieniał nazw na takie, jakie 100 lat temu miały nazwy tam położonych wsi. Mi nawet nie przeszkadza że Warszawa Śródmieście WKD jest w innym miejscu niż Warszawa Śródmieście, różni je dodanie "WKD". Jednocześnie nazwa sugeruje że stacja jest obok Śródmieścia.
"Livin' On A Prayer"
----------
Aby się dowiedzieć kim jestem, trzeba mnie najpierw poznać.
----------
Linie blisko mojego domu.
M2, 106, 162, N14, N16, N64.

primoż
Posty: 3699
Rejestracja: 24 gru 2010, 0:57
Lokalizacja: z pól kartoflanych

Post autor: primoż » 02 sty 2023, 21:57

fik pisze:
30 gru 2022, 21:40
5. Bezwzględnie błędem było z kolei przywrócenie nazwy Warszawa Główna dla stacji, która z głównością nie ma nic wspólnego.
To ja opiszę sytuację nawiązującą do problemu z tą nazwą. Jakiś czas temu jechałem 24 Towarową :arrow: Gocławek. Na przystanku Muzeum Powstania Warszawskiego wsiadała para turystów i zapytali się mnie, na którym przystanku mają wysiąść, żeby dostać się na dworzec główny. Odpowiedziałem, że na placu Zawiszy, ale coś mnie tknęło i za chwilę dopytałem się, czy chodzi im o dworzec główny czy centralny. Pan nie wiedział i poprosił żonę, jaki mają wypisany dworzec na biletach powrotnych. Okazało się, że chodziło państwo pod pojęciem dworzec główny nie kryła się Warszawa Główna tylko W-wa Centralna. Na koniec pan dodał, że ta Warszawa to taka duża, że musi mieć dwa dworce główne :D
Nie zawsze poważne opinie :wink:

Paweł D.
Posty: 5245
Rejestracja: 21 sie 2006, 23:50
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Paweł D. » 02 sty 2023, 22:23

Chyba czas najwyższy zmienić Warszawę Główną na Warszawa Towarowa ;) Tylko czy nie pogryzie się wtedy z Warszawa Główna Towarowa....

ODPOWIEDZ