Strona 1 z 15

: 01 cze 2006, 23:55
autor: fik
Legionowo Centralne, jak to wielkomiejsko brzmi 8-)

: 01 cze 2006, 23:57
autor: bohunu
A mi sie bardzie podobała stara nazwa - Jabłonna...

: 02 cze 2006, 0:00
autor: hafilip84
Jablonna Nowa AFAIK?

a wczesniej Gucin... ;)

: 02 cze 2006, 0:06
autor: bohunu
Nie wiem, nie znam się... http://kolej.one.pl/index.php?dzial=sta ... o=historia twierdzi, ze po prostu Jabłonna ;)

: 02 cze 2006, 0:07
autor: MeWa
mnie zastanawia, czemu nazwy stacji kolejowych często nie mają nic wspólnego (albo mało wspólnego) z okolicą...

: 02 cze 2006, 0:08
autor: fik
Podaj jakiś konkretny przykład ;)

: 02 cze 2006, 0:11
autor: bohunu
Fikander pisze:Podaj jakiś konkretny przykład ;)
Fronołów
Siemiatycze


:D

: 02 cze 2006, 0:11
autor: MeWa
nie mam obecnie mapy pod ręką, ale jak będę miał - to podam ;)

: 02 cze 2006, 0:15
autor: fik
boh. pisze: Fronołów
Siemiatycze
Te przykłady znam :P Nie neguję istnienia takich przypadków, wiem, że są (moim ulubionym są Kwiatki :D) - ale aby odpowiedzieć na pytanie MeWy, musiałbym wiedzieć, o który konkretnie pyta

PS. I tak nic nie przebije Józefowa Roztoczańskiego :D

: 02 cze 2006, 0:41
autor: Karol
Fikander pisze:Podaj jakiś konkretny przykład ;)
Rejowiec. 3 km od wsi. Miasto Rejowiec Fabryczny to całkiem inna bajka-była kolej więc zbudowali cementownię a przy niej osiedle robotnicze.

Włodawa. Powojenny cyrk, kilka razy zastanawiano się nad włączeniem/odłączeniem Orchówka od Włodawy. A przedwojenna stacja Włodawa była za Bugiem w Tomaszewce i ponoć do dzisiaj nazywa się Włodawa :-k

: 02 cze 2006, 10:33
autor: MZ
Fikander pisze:Podaj jakiś konkretny przykład.
:arrow: Mogę podać choćby kilka przykładów ze swoich okolic, bo tu jest tego sporo:
- Pionki Miasto (na obrzeżach) i Pionki Zachodnie (w centrum miasta)
- Szydłowiec (5 kilometrów od centrum miasta i 4 km od jego granicy)
- Wolanów (we wsi Rogowa, prawie 4 km od Wolanowa)
- Jedlnia Kościelna (we wsi Sokoły, ponad 4 km od Wolanowa)
- Radom Południowy (poza granicami miasta, koło wsi Pelagów)

: 02 cze 2006, 10:39
autor: khangoor
kiedyś było tak z Otwockiem. gdy budowano linię nadwiślańską to jedynym Otwockiem w okolicy był Otwock Wielki koło wisły (od stacji to jest kawał drogi i jeszcze Karczew po drodze).
www.otwock.pl pisze:Czynnikiem kształtującym Otwock jako osadę, była zbudowana w 1887 r. Kolej Nadwiślańska, która biegła przez: Mławę, Ciechanów, Nasielsk, Modlin, Warszawę, Otwock, Lublin i Chełm. Przy stacji kolejowej powstała osada letniskowa zwana wtedy Otwockiem Kolejowym z czasem Otwockiem uzdrowiskowym.

: 02 cze 2006, 13:01
autor: fik
MZ pisze: - Pionki Miasto (na obrzeżach) i Pionki Zachodnie (w centrum miasta)
Tu akurat są Pionki i Pionki Zachodnie.


Raz jeszcze powtarzam, że wiem o takich przypadkach, ja tylko chciałbym wiedzieć, o których konkretnie MeWa mówi, żeby móc mu udzielić odpowiedzi (o ile ją znam) na pytanie o przyczyny ;]

: 02 cze 2006, 13:37
autor: MZ
Fikander pisze:Tu akurat są Pionki i Pionki Zachodnie.
:arrow: A to zależy, gdzie jest tak napisane, bo w różnych źródłach jest właśnie stacja Pionki Miasto. No ale nie będę się spierał, jeśli w nomenklaturze kolejowej są same Pionki.

: 02 cze 2006, 18:09
autor: Karol
MeWa pisze:mnie zastanawia, czemu nazwy stacji kolejowych często nie mają nic wspólnego (albo mało wspólnego) z okolicą...
Hmm...generalnie chodziło o to, że miejscowość chciała kolej, ale w pewnym oddaleniu do domów z prostej przyczyny. Parowozy to smród, dym i hałas :grin: przy całym sentymencie do tych maszyn. Nikt nie chciał tego pod domem, dopiero później, jak wkroczyły spalinówki i składy elektryczne zaczęto budować przystanki w centrum (np. Chełm Miasto, w 1877 roku w miejscu przystanku miała powstać stacja ale miastu nie pasowało więc przystanek powstał dopiero w 1960)