Modernizacje linii kolejowych w Polsce

Moderator: JacekM

Awatar użytkownika
Bernard
(MANiak3333)
Posty: 10808
Rejestracja: 09 sie 2006, 21:15
Lokalizacja: Legionowo/Rembertów

Post autor: Bernard » 20 paź 2007, 18:21

Gazeta Miejscowa pisze:W prawie 50-tysięcznym mieście, jakim jest Legionowo, działają w tej chwili aż trzy stacje kolejowe: Legionowo, Legionowo Przystanek i Legionowo Piaski. Jeśli PKP przychyli się do wniosku mieszkańców osiedla Nowy Bukowiec, to być może już niedługo w Legionowie pojawi się jeszcze – Legionowo Bukowiec.

Osiedle Nowy Bukowiec jest w Legionowie jednym z atrakcyjniejszych miejsc do zamieszkania. Cisza, spokój i bezpieczeństwo to niewątpliwie największe zalety bukowieckiego osiedla. Są jednak też i wady, a mianowicie… wszędzie stamtąd daleko. W związku z tym mieszkańcy Nowego Bukowca wystąpili do zarządu PKP z wnioskiem o utworzenie niedaleko ich osiedla przystanku kolejowego. – Droga z domu do stacji zajmuje mi około dwudziestu minut. A jesienią i zimą jeszcze dłużej. Dlatego uważamy, że taka stacja kolejowa by nam się przydała – mówi Barbara Sobierska, mieszkanka osiedla.

Pojawia sie jednak pytanie, czy nie lepszym rozwiązaniem dla mieszkańców osiedla byłoby korzystanie z „czerwoniaków”. Po zmianach komunikacyjnych jakie nastąpiły w Legionowie po 1 września, autobus 801 ma pętlę na placu przy ulicy Handlowej, a więc zaledwie kilkaset metrów od osiedla. – Ja teraz jeżdżę autobusem, bo wycofali ostatnio bardzo dużo pociągów i muszę przyznać, że droga do Warszawy to prawdziwy koszmar – mówi Barbara Sobierska. – Z powodu korków jadę ponad pół godziny dłużej niż pociągiem – dodaje. Mieszkańcy Nowego Bukowca o mediację w sprawie pomysłu wybudowania dodatkowej stacji kolejowej poprosili prezydenta Legionowa Romana Smogorzewskiego. – Wysłaliśmy już jedno pismo do PKP, spotkało się jednak z odmową. W tej chwili przygotowujemy następne i będziemy czekać na efekty. Nadzieję mam, ale co z tego wyjdzie, trudno powiedzieć – mówi prezydent.

Ten kolejowy kij ma jednak, jak to zawsze bywa, dwa końce. Pierwszy, to niewątpliwy komfort dla mieszkańców Nowego Bukowca. Drugi, to pytanie czy budowa czwartej stacji kolejowej, z której tak naprawdę będzie korzystało zaledwie kilkadziesiąt osób, będzie korzystne także dla wszystkich mieszkańców Legionowa? Dla tych, którzy codziennie jadą pociągiem do pracy, jego dodatkowy postój, to przecież kolejne stracone minuty. Czy będą z tego zadowoleni…?
102,105,109,115,157,183,500,514,N21,N24,N63,N71,723,731,736,L-9,L10,L11,S2,S3,S9,RL,R2,R9

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 28 lis 2007, 1:43

Załączniki
Kraków.JPG
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26798
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 28 lis 2007, 6:54

Mydło i powidło w tym artykule - tunele, teżewe z newagu... ;)
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Awatar użytkownika
piechocinski
Posty: 57
Rejestracja: 17 gru 2006, 22:18
Lokalizacja: www.Piechocinski.blog.onet.pl
Kontakt:

Post autor: piechocinski » 27 lut 2008, 20:11

Plany rozwoju infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP Polskie Linie
Kolejowe S.A.

W nadchodzących latach realizowany będzie program inwestycyjny, dotyczący
infrastruktury kolejowej, mający, przede wszystkim, na celu zapewnienie
dostępności Polski z obszaru pozostałych Państw Członkowskich Unii
Europejskiej, poprawę spójności terytorialnej kraju, a także podniesienie
parametrów techniczno – eksploatacyjnych sieci kolejowej i dostosowanie jej
do europejskich standardów. Założenia te zostaną osiągnięte poprzez
wykorzystanie środków pochodzących z Unii Europejskiej: Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz Funduszu Spójności. Kontynuowany będzie
program modernizacji polskiej sieci kolejowej przewidziany na lata
2004–2006, na kierunkach Północ – Południe oraz Wschód – Zachód. Obecnie,
wysiłek inwestycyjny, związany z wykorzystaniem Funduszu Spójności,
skupiony jest na następujących projektach:
 modernizacja linii kolejowej E20: odcinki Mińsk Mazowiecki – Siedlce,
Rzepin – granica Państwa, Siedlce – Terespol I faza, pomoc techniczna dla
przygotowania projektu modernizacji linii kolejowej E20 i CE20 – pozostałe
prace;
 modernizacja węzła kolejowego w Poznaniu;
 modernizacja linii kolejowej E30: odcinki Węgliniec – Legnica, Węgliniec
– Zgorzelec i Węgliniec – Bielawa Dolna, pomoc techniczna dla przygotowania
projektu modernizacji linii kolejowej E30/CE30 Opole – Katowice – Kraków;
 poprawa stanu infrastruktury kolejowej w Polsce – eliminacja tzw. wąskich
gardeł, realizowana na różnych liniach o największym natężeniu ruchu na
całej sieci kolejowej;
 modernizacja linii kolejowej E65: pomoc techniczna dla przygotowania
projektu modernizacji linii kolejowej E65 Warszawa – Gdynia, modernizacja
odcinka Warszawa – Gdynia etap I, modernizacja odcinka Warszawa – Gdynia
etap II, pomoc techniczna dla przygotowania modernizacji linii kolejowej
E65 Grodzisk Mazowiecki – Katowice – Zebrzydowice/Zwardoń – granica Państwa
etap I;
 modernizacja linii kolejowej E59: odcinek Wrocław – Poznań etap I,
modernizacja linii kolejowej CE59 Międzylesie – Wrocław – Kostrzyn –
Szczecin, przygotowanie dokumentacji przedprojektowej etap I;
 modernizacja linii kolejowej E75: pomoc techniczna dla przygotowania
projektu modernizacji linii kolejowej E75 Warszawa – Białystok – Sokółka –
Trakiszki Rail Baltica.
Ogółem, realizowanych jest obecnie 17 projektów w sektorze transportu
kolejowego, współfinansowanych z Funduszu Spójności. Całkowity koszt
kwalifikowany projektów wynosi 1,4 mld EUR, a dofinansowanie z Funduszu
Spójności 1,1 mld EUR.
W celu poprawy spójności terytorialnej kraju, a także podniesienia
parametrów techniczno – eksploatacyjnych sieci kolejowej, realizowane są
także projekty o istotnym charakterze regionalnym w ramach Sektorowego
Programu Operacyjnego – Transport:
 modernizacja linii kolejowej Warszawa – Łódź etap I: odcinek Skierniewice
– Łódź Widzew;
 modernizacja linii kolejowej nr 8, etap I: odcinek Warszawa Zachodnia –
Warszawa Okęcie i budowa łącznicy Warszawa Służewiec – lotnisko Okęcie,
faza II: roboty budowlane na odcinku Warszawa Zachodnia – Warszawa Okęcie;
 modernizacja linii kolejowej nr 8, etap I: odcinek Warszawa Zachodnia –
Warszawa Okęcie i budowa łącznicy Warszawa Służewiec – lotnisko Okęcie,
faza I: przygotowanie dokumentacji;
 modernizacja linii kolejowej nr 8, etap II: odcinek Warszawa Okęcie –
Radom – Kielce, faza I: przygotowanie dokumentacji.
Ogółem, koszty kwalifikowane infrastrukturalnych projektów kolejowych
realizowanych w ramach SPOT wynoszą ponad 1 mld PLN, a dofinansowanie z
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 784,8 mln PLN.

Jednocześnie rozpoczęto wdrażanie Programu Operacyjnego Infrastruktura i
środowisko na lata 2007-2013. Program Operacyjny Infrastruktura i
środowisko pozostaje obecnie wiodącym dokumentem w odniesieniu do krajowych
planów modernizacji infrastruktury kolejowej. Głównym celem inwestowania w
infrastrukturę kolejową jest podnoszenie parametrów użytkowych linii
(maksymalna prędkość pociągów, przepustowość linii i węzłów kolejowych)
oraz redukcja czynników negatywnych (strat energii, zanieczyszczenia
środowiska, emisji hałasu, kolizji z drogami lub innymi sieciami).
W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i środowisko na lata
2007-2013 około 25% ogółu środków finansowych przeznaczono na transport
kolejowy, co stanowi kwotę 4,8 mld EUR (alokacja z Funduszu Spójności).
Razem z wkładem krajowym, środki finansowe przeznaczone na transport
kolejowy w Programie Operacyjnym Infrastruktura i środowisko wynoszą 5,6
mld EUR.
W ramach Programu, projekty kolejowe podzielono na dwie zasadnicze grupy –
podstawowe i rezerwowe. W obecnym kształcie Programu, 12 projektów stanowią
podstawowe oraz 7 rezerwowe. Niemal wszystkie projekty z listy podstawowej
mają związek z organizacją turnieju finałowego EURO 2012, którego
goszczenie zostało przyznane Polsce oraz Ukrainie. Inwestycjami tymi są:
 modernizacja linii E65: odcinki Warszawa – Gdynia, Katowice - Czechowice
Dziedzice – Zebrzydowice oraz Czechowice Dziedzice - Bielsko Biała –
Zwardoń;
 modernizacja linii E20 na odcinku Warszawa – Poznań (szlaki kolejowe);
pozostałe projekty przeznaczone do realizacji obejmują wdrożenie ETCS na
odcinku granica Państwa - Rzepin;
 modernizacja linii E59: zapewnienie sprawnego połączenia Wrocławia z
Poznaniem;
 modernizacja linii E75 Rail Baltica Warszawa – Białystok;
 modernizacja linii E30: połączenie Wrocławia z Krakowem oraz usprawnienie
dojazdu do Polski z Niemiec i Ukrainy; w ramach modernizacji linii E30
przewidywane jest również pilotażowe wdrożenie ERTMS w Polsce na odcinku
Legnica - Węgliniec - Bielawa Dolna oraz wdrożenie ETCS na odcinku Legnica
- Wrocław – Opole;
 modernizacja linii Psary – Kraków: odcinki przewidziane do modernizacji:
Psary – Kozłów oraz Kraków Batowice – Kraków Główny;
 modernizacja linii nr 8 na odcinku Warszawa – Kielce: w ramach projektu
przewidziane jest zakończenie budowy łącznicy do lotniska Okęcie oraz
modernizacja odcinka Warszawa Okęcie - Radom – Kielce;
 modernizacja linii Warszawa – Łódź;
 budowa i modernizacja kolejowych połączeń z portami lotniczymi w Krakowie
– Balicach oraz Katowicach – Pyrzowicach.

Ponadto, ze środków przewidzianych w Programie Operacyjnym Infrastruktura i
środowisko będą finansowane prace przygotowawcze do budowy linii dużych
prędkości. Wsparciem objęte będą również inwestycje mające na celu
wdrożenie systemu ERTMS w Polsce na wybranych odcinkach linii kolejowych,
zgodnie z Narodowym Planem Wdrażania ERTMS. Przewidywany termin realizacji
projektu określono na lata 2007 – 2009.
Program Operacyjny Infrastruktura i środowisko dopuszcza również możliwość
współfinansowania rewitalizacji wybranych dworców kolejowych o
strategicznym dla gospodarki charakterze. W tym kontekście, rozpatrywana
jest możliwość przebudowy następujących obiektów: Warszawa Centralna,
Wrocław Główny oraz Kraków Główny.
W związku z przyznaniem Polsce prawa do organizacji EURO 2012, nie
przewiduje się poza Programem Operacyjnym Infrastruktura i środowisko
2007-2013, innych mechanizmów finansowania zadań związanych z modernizacją
infrastruktury kolejowej. W tym zakresie, środki budżetowe zostaną w
niektórych przypadkach uzupełnione środkami finansowymi pochodzącymi z
Funduszu Kolejowego. W 2008 roku, z uwagi na wysokość środków, przewiduje
się dofinansować z Funduszu Kolejowego jedynie zadania inwestycyjne, w tym
kwotą ok. 230 mln zł modernizacje linii kolejowej E 65. Wstępne szacunki
Banku Gospodarstwa Krajowego określają kwotę jaką będzie dysponował Fundusz
Kolejowy w 2008 roku na 430 mln zł. Pozostałe środki z Funduszu będą
przeznaczone na inwestycje na lokalnych liniach kolejowych, dla których
nie ma żadnych innych źródeł finansowania.


Plany rozwojowe infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK S.A.
zawarte są przede wszystkim na liście projektów indywidualnych dla POIiŚ.
Plany te, dotyczą głównie rozwoju w zakresie krajowej sieci TEN-R, a
szczególnie obejmują modernizację linii E 65/C-E 65, E 30, E 59, jak
również linii nie będących w sieci TEN-R, takich jak linia nr 8 Warszawa –
Radom - Kielce.
Na realizację zadań ze zweryfikowanej listy projektów kluczowych POIiŚ na
lata 2007-2013 (stan na 31.01.2008r), przewiduje się 6 849,09 mln euro.
W lipcu ubiegłego roku PKP PLK S.A. przygotowała opracowanie pn. Program
modernizacji sieci PKP PLK S.A. na lata 2007-2013, w którym to dokumencie
m. in. oszacowano nakłady finansowe niezbędne do realizacji projektów
priorytetowych wyszczególnionych na liście indykatywnej. Zgodnie z
posiadaną wiedzą na temat cen rynkowych obowiązujących w tym czasie wartość
projektów z listy podstawowej została określona na 11 mld euro.
Przedstawione wówczas wielkości kosztów inwestycji kolejowych w ramach
POIiŚ kształtowały się na poziomie około 12 mld euro.
Z uwagi na to, że PKP PLK S.A. jest w stanie pozyskać w latach 2009 – 2015
na realizację projektów kluczowych środki własne w wysokości około 1,25 mld
euro, kwestią otwartą pozostaje finansowanie niedoboru w wysokości około 6
mld euro.
W ramach POIiŚ, PKP PLK S.A. planuje również wdrożenie systemu ERTMS w
części dotyczącej ETCS. Natomiast ERTMS w części GSM-R zostanie wykonane
przez Telekomunikację Kolejową sp. z o. o. Powyższe prace będą zgodne z
przyjętym Narodowym Planem Wdrożenia ERTMS w Polsce.
W związku z tym, że na liście projektów dla POIiŚ w poz.113 przewidziano
80 mln euro, na przygotowanie budowy linii dużych prędkości, PKP PLK S.A.
przystąpiła do intensywnej realizacji tegoż zadania. Spółka planuje
powołanie Oddziału Linii Dużych Prędkości i umieszczenie w planie 2014-2020
budowy linii Wrocław/Poznań -Łódź -Warszawa.


Materiały PKP PLK na posiedzenie Sejmowej Komisji Infrastruktury
Janusz Piechociński WWW.piechocinski.pl janusz@piechocinski.pl
lubię naszą okolicę

Awatar użytkownika
Koszałek
Posty: 120
Rejestracja: 06 sty 2008, 23:46
Lokalizacja: Po drugiej stronie lustra

Post autor: Koszałek » 29 lut 2008, 9:34

:-" Aż się miło robi czytając takie rzeczy. =D>
- Kochasz mnie?
- Kocham.
- Wyjdziesz za mnie?
- Nie.
- Złaź!

pjok-79
Posty: 183
Rejestracja: 13 lut 2007, 14:29

Post autor: pjok-79 » 03 mar 2008, 11:45

szczególnie miło się czyta ostatni akapit, o powołaniu oddziału PKP szybkich prędkości. Kolejna komórka gdzie przez parę lat zatrudnieni będą znajomi i rodzina "królika" a po kilku latach w związku z brakiem efektów oddział zostanie rozwiązany, oczywiście zostaną wypłacone sowite odprawy itp.
No i 80 mln. euro pójdzie ... czyli zdrowie nasze w gardła wasze

Awatar użytkownika
piechocinski
Posty: 57
Rejestracja: 17 gru 2006, 22:18
Lokalizacja: www.Piechocinski.blog.onet.pl
Kontakt:

Post autor: piechocinski » 03 mar 2008, 18:33

no nie przesadzaj to kasa na wykonanie studium wykonalności projekty i prace przygotowawcze srodki unijne nie mogą iść na etaty dla zespołu pozdrawiam jp
lubię naszą okolicę

pjok-79
Posty: 183
Rejestracja: 13 lut 2007, 14:29

Post autor: pjok-79 » 04 mar 2008, 7:36

przepraszam, ale to się tak przyjemnie czyta, że w zderzeniu z codzienną pracą naszych kolei po prostu nic innego nie przychodzi człowiekowi do głowy.
A z drugiej strony czy ta linia miałaby prowadzić z Wrocławia przez Poznań i Łódź do Warszawy czy miałyby to być bezpośrednie połączenia między tymi miastami?
Bo wydaje mi się, że nawet przy dużej prędkości podróż z Poznania przez Łódź do Warszawy byłaby dłuższa niż obecnie z Poznania do Warszawy

Awatar użytkownika
JotPeCet
Posty: 2527
Rejestracja: 19 kwie 2006, 14:07
Lokalizacja: WPT Ochota

Post autor: JotPeCet » 04 mar 2008, 19:32

Ech, czyli jedyna nieremontowana linia wokół Warszawy to linia 7. Szkoda, bo z uwagi na częste przystanki, przydałby się na niej tabor z dobrym przyspieszeniem - a w związku z rozsypującą się infrastrukturą* - nie ma na to co liczyć.

*) W Radości pociąg musi zwalniać do 30km/h, bo przy 50km/h prawdopodobnie zahaczyłby o peron. A i tak jazda jest niewskazana dla osób z chorobą morską :|
Polityka złym doradcą w pracy!

Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27362
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 02 mar 2009, 17:04

Nie wiedziałem do końca, gdzie to wrzucić, ale został ogłoszony przetarg na remont odcinka Szklarska Poręba Górna - granica państwa, więc jest spora szansa na regularny ruch do Tkaczy.
and I ask my masks and I:
surely we are living in a dream?

Awatar użytkownika
span
Posty: 500
Rejestracja: 15 gru 2005, 0:47
Lokalizacja: OcHoTa rEwIr

Post autor: span » 02 mar 2009, 17:58

Fikander pisze:Nie wiedziałem do końca, gdzie to wrzucić, ale został ogłoszony przetarg na remont odcinka Szklarska Poręba Górna - granica państwa, więc jest spora szansa na regularny ruch do Tkaczy.
To ja może uzupełnię :razz:

Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu, jednostka organizacyjna
Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego i będąca zarządcą
wojewódzkiej infrastruktury drogowej i kolejowej przetarg na wykonawcę
prac w ramach projektu:

Rewitalizacja linii kolejowej Nr 311 Jelenia Góra-Szklarska Poręba
Górna- Granica Państwa na odcinku Szklarska Poręba Górna - Granica
Państwa w km 29,844 - 43,138.

Ramowy zakres robót obejmuje wykonanie:
- demontaż toru na podkładach drewnianych i szynach typu 15;
- demontaż toru na podkładach stalowych i szynach typu 8;
- demontaż rozjazdu zwyczajnego S49-1:12- 500 na podrozjazdnicach
drewnianych;
- demontaż rozjazdów zwyczajnych t8 - 1:9 - 190 na podrozjazdnicach
stalowych;
- usunięcie górnej zanieczyszczonej warstwy podsypki tłuczniowej
grubości do 10 cm;
- wykonanie warstwy tłucznia grubości 15 cm w istniejącej podsypce;
- budowa toru kolejowego na podkładach drewnianych i szynach typu S49;
- układanie rozjazdów zwyczajnych S49 - 1:9 - 190 na podrozjazdnicach
drewnianych;
- uzupełnienie podsypki tłuczniowej;
- podbicie toru z regulacją w planie i profilu;
- podbicie rozjazdów zwyczajnych S49 1:9 - 190 z regulacją w planie i
profilu;
- układanie prowadnicy na łukach o R mniejszym od 300 m;
- spawanie styków szyn S49 przy obiektach inżynieryjnych - termitowo;
- ścięcie ławy torowiska o szerokości do 1m i na głębokość do 15 cm;
- wycinka krzaków średniej gęstości;
- renowacja rowów bocznych;
- rozebranie nawierzchni drogowej z mieszanek mineralno - bitumicznych
w 7 przejazdach;
- budowa nawierzchni 7 przejazdów z płyt żelbetowych CBP;
- rozebranie ścian peronowych betonowych o wysokości 30 cm;
- rozebranie ścian peronowych z bali drewnianych o wysokości 30 cm;
- budowa peronów - ustawienie ścianki peronowej o wys. 38 cm;
- ustawienie wskaźników i znaków drogowych przy przejazdach
kolejowych;
- Malowanie farbą emulsyjną hektometrów;
- malowanie farbą olejną cyfr na hektometrach dwustronnie o wys. 10
cm;
- konserwacja ścian czołowych 17 przepustów i 3 mostów sklepionych w
tym;
a)oczyszczenie z zanieczyszczeń i roślinności, uzupełnienie
spoinowania murów kamiennych;
b)przemurowanie kamiennych ścian czołowych 15 przepustów;
- opracowanie projektu oraz wymiana konstrukcji stalowych 3 przepustów
otwartych;
- naprawa ściany oporowej kamiennej na ST. Szklarska Poręba Huta przez
uzupełnienie ubytków i spoinowanie;

Termin wykonania: 30.11.2009

źródło: http://dsdik.wroc.pl
KS Unibax Toruń - mój klub
503 - moja linia
208 - linia z przymusu

kajo
Posty: 2787
Rejestracja: 03 lut 2007, 16:17
Lokalizacja: Warszawa-Rakowiec

Post autor: kajo » 02 mar 2009, 18:08

span pisze:- budowa toru kolejowego na podkładach drewnianych i szynach typu S49;
- układanie rozjazdów zwyczajnych S49 - 1:9 - 190 na podrozjazdnicach
drewnianych;
WTF?
Polecam: http://www.zm.org.pl
Nazywam się Kajo i jestem Roweroholikiem.

Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27362
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 02 mar 2009, 18:09

Co WTF?
and I ask my masks and I:
surely we are living in a dream?

kajo
Posty: 2787
Rejestracja: 03 lut 2007, 16:17
Lokalizacja: Warszawa-Rakowiec

Post autor: kajo » 02 mar 2009, 18:14

Chodzi mi o podkłady drewniane, aż taki mamy kryzys?
Polecam: http://www.zm.org.pl
Nazywam się Kajo i jestem Roweroholikiem.

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14778
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 02 mar 2009, 18:16

Fikander pisze:Nie wiedziałem do końca, gdzie to wrzucić, ale został ogłoszony przetarg na remont odcinka Szklarska Poręba Górna - granica państwa, więc jest spora szansa na regularny ruch do Tkaczy.
Wreszcie :) Tylko, że przy obecnym czasie przejazdu na trasie J.G. - Szkl. Poręba, to raczej będzie połączenie turystyczne, niż najszybsze z możliwych... :-k
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

ODPOWIEDZ