SKM w Trójmieście

Moderator: JacekM

Awatar użytkownika
Piotrek
Posty: 6104
Rejestracja: 30 gru 2005, 10:27
Lokalizacja: Radiowo/Bemowo

Post autor: Piotrek » 08 mar 2011, 23:57

Może ktoś wie coś na temat drugiej linii SKM? Czy w tym roku jest szansa na budowę jakiegokolwiek odcinka czy nie? Bo coś mi świta, że właśnie w tym 2011 roku coś mieli robić.
Kasta pianistów
Pozdrawiam, Szafran.

Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27362
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 09 mar 2011, 0:10

ZTCP trwają prace przygotowawcze. Zajrzyj na skyscrapercity, temat był rozległy i często aktualizowany przez lokalsów.
and I ask my masks and I:
surely we are living in a dream?

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 09 mar 2011, 1:25

Już teraz trwa wycinka drzew i krzewów oraz prace saperskie.

W październiku br. ma zostać wyłoniony wykonawca prac pierwszego odcinka i mają się rozpocząć prace budowlane.

Warto też wspomnieć, że PKM< otrzymała 85% dofinansowania UE - to jest 611 mln zł.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Awatar użytkownika
Michał W.
Posty: 818
Rejestracja: 26 mar 2008, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Michał W. » 10 mar 2011, 20:07

Mimo, że żyjemy w Polsce, to jednak wierzę, że Trójmiasto się ogarnie. Są przecież pozytywne sygnały - ujednolicenie taryfy gdańsko-gdyńskiej, ujednolicenie numeracji, wspólny (wprawdzie drogi jak cholera, ale jest) bilet na zbiorkom i SKM.
Wiem, że się szybko zapomina, ale przypomnijcie sobie jak wyglądały początki wspólnego biletu w Warszawie, jakie wkładki od KM były potrzebne :D ). Ile to było lat temu? 5?
Dadzą radę. Mam tylko nadzieję, że zniżka dla krwiodawców będzie obowiązywać również w SKM
after da równik

www.fotokolej.waw.pl

alojz
Posty: 2652
Rejestracja: 25 wrz 2010, 22:34

Post autor: alojz » 23 mar 2011, 18:38

Newag wygrał przetarg na modernizację 21 EZT
http://www.skm.pkp.pl/uploads/tx_przeta ... rty_17.pdf

Do połowy przyszłego roku z Newagu wyjedzie:
- 17 EN57ASKM
- 1 EW58ASKM
- 3 EW78ASKM (EW58 z dodatkowym członem środkowym)

Awatar użytkownika
piotram
Posty: 2849
Rejestracja: 27 lut 2006, 19:42
Lokalizacja: W-wa Kercelak

Post autor: piotram » 23 mar 2011, 22:03

EN57ASKM? a co to będzie, jak naszej się zachcą asynchrony? EN57ASKW?

alojz
Posty: 2652
Rejestracja: 25 wrz 2010, 22:34

Post autor: alojz » 13 maja 2011, 22:05

Obrazek

Awatar użytkownika
Bernard
(MANiak3333)
Posty: 10808
Rejestracja: 09 sie 2006, 21:15
Lokalizacja: Legionowo/Rembertów

Post autor: Bernard » 10 paź 2013, 8:01

trojmiasto.gazeta.pl pisze:Zaczynamy naszą akcję: czy da się rano wsiąść do kolejki?

Otrzymaliśmy od Was sporo sygnałów, że poranne kolejki wypchane są po brzegi. Postanowiliśmy to sprawdzić!

Nasz reporter obecnie jest już na peronie w Rumi. Czy uda mu się wsiąść do kolejki? Jak komfortowa będzie jego podróż? O tym już za chwilę.
trojmiasto.gazeta.pl pisze:Jak wygląda sytuacja na peronie w Rumi?

- O 6:30 byłem na peronie w Rumi, kolejka podjechała od razu. Z peronu wsiadło kilkadziesiąt osób, miejsc siedzących nie było, ale ogółem w środku luźno. W Janowie wsiadło kolejnych kilkadziesiąt osób, jest ciaśniej, ale nadal po ludzku - relacjonuje nasz reporter
trojmiasto.gazeta.pl pisze:Sprawdzamy kolejną kolejkę

Przenosimy się do Chyloni i sprawdzamy kolejną SKM. Ta przyjechała aż ze Słupska. Jak informuje nasz reporter - Miała dwa składy i dwie minuty opóźnienia. W środku, jak widać na zdjęciu, pełen luz.

Następna ma planowo przyjechać o 6:59. Tam powinno być już nieco ciaśniej.
trojmiasto.gazeta.pl pisze:Kolejka z Wejherowa - tu również nie ma dramatu

- Przyjechał minutę za wcześnie. Dwa składy. W środku już nieco ciaśniej, ale wszyscy chętni zmieścili się bez kłopotów - informuje nasz reporter.
trojmiasto.gazeta.pl pisze:Nadjeżdża kolejny skład

Kolejka, która do Chyloni wjeżdża planowo o 7:10 również ma sporo wolnych miejsc. - Ponownie dwa składy i ponownie nie ma tragedii. Ciaśniej tylko przy drzwiach wejściowych. Przyjechała dwie minuty za szybko, ale odczekała i ruszyła planowo, o 7:10.
trojmiasto.gazeta.pl pisze:W kolejce pusto jak na pustyni

- Zaczynam nie wierzyć, że w tym rejonie są jakiekolwiek problemy z wejściem do kolejki. A przecież miał to być najgorszy rejon pod tym względem. W kolejce o 7:30 identyczna sytuacja jak wcześniej, gdybym miał ze sobą rower i futerał z kontrabasem, to i tak zmieściłbym się bez kłopotów.

Jak sytuacja wygląda w SKM jadącej do Wejherowa? Jest pusta jak Sahara - relacjonuje nasz reporter.
trojmiasto.gazeta.pl pisze:Kończymy naszą akcję w kolejce

Od 6:30 byliśmy na peronie SKM w Rumi i sprawdzaliśmy jak bardzo kolejki wypchane są o poranku. Okazało się, że wszystkie były w miarę puste. Przenieśliśmy się później do Chyloni i tu również miłe zaskoczenie, pasażerowie nie jechali w tłoku, a nawet jeszcze z peronu można było wypatrzyć wolne miejsca.

Wzięliśmy pod uwagę zarówno kolejki które swoją trasę zaczynały w Słupsku czy Wejherowie. Podsumowując dzisiaj problemu z wejściem do kolejki nie było. Być może sytuacja zależy od dnia. Jeżeli więc jutro będziecie podróżowali zatłoczoną kolejką, dajcie nam znać.
link
102,105,109,115,157,183,500,514,N21,N24,N63,N71,723,731,736,L-9,L10,L11,S2,S3,S9,RL,R2,R9

Jacek Z.
Posty: 1873
Rejestracja: 05 sie 2012, 22:14

Post autor: Jacek Z. » 12 paź 2013, 22:45

alojz pisze:Newag wygrał przetarg na modernizację 21 EZT
http://www.skm.pkp.pl/uploads/tx_przeta ... rty_17.pdf

Do połowy przyszłego roku z Newagu wyjedzie:
- 17 EN57ASKM
- 1 EW58ASKM
- 3 EW78ASKM (EW58 z dodatkowym członem środkowym)
To chyba nie doszło do skutku?... A już się ucieszyłem, dopóki nie zobaczyłem daty posta =;

Awatar użytkownika
Bernard
(MANiak3333)
Posty: 10808
Rejestracja: 09 sie 2006, 21:15
Lokalizacja: Legionowo/Rembertów

Post autor: Bernard » 15 paź 2013, 14:08

trojmiasto.gazeta.pl pisze:Czytelniczka o podróży SKM - "Ile można mówić o warunkach, jakimi podróżujemy?!"

Na dnz@gdansk.agora.pl otrzymaliśmy list od pani Natalii, która dzisiaj rano próbowała przejechać kolejką SKM odcinek Sopot Główny - Gdańsk Zaspa. Problemy miała już na samym starcie, a podróż upłynęła jej w nieludzkich warunkach. Poniżej pełna treść listu:

- Moje zdenerwowanie na funkcjonowanie SKM sięga zenitu. Dzisiaj około 7:20 nie mogłam w ogóle wsiąść do kolejki i biegałam od drzwi do drzwi. Nagle usłyszałam sygnał zamykania i wcisnęłam się w ostatniej chwili. Jak wsiadałam, drzwi już się zamykały. Oprócz mnie jeszcze kilka osób szukało wejścia, ale nie wiem, czy dali radę. To już jest przegięcie! Ile można mówić o warunkach jakimi podróżujemy w SKM? Nie można swobodnie oddychać, ruszyć się tym bardziej. Co jeszcze trzeba zrobić i powiedzieć, żeby w godzinach szczytu dodawano do kolejek jeden dodatkowy skład? Gdybym dziś nie zdołała wsiąść, to spóźniłabym się na zajęcia. A co jeśli miałabym w tym czasie kolokwium, albo egzamin? Może mam specjalnie codziennie wychodzić z domu pół godziny wcześniej, żeby zdążyć? Albo ryzykować, że przy wsiadaniu noga zakleszczy mi się w drzwiach? Przecież to paranoja! - napisała Czytelniczka.
link
trojmiasto.gazeta.pl pisze:Otrzymaliśmy kolejny list o podróżach SKM. "Dlaczego to my się mamy poświęcać, a nie SKM?"

Przeczytałam list pani Natalii o podróży SKM, a także komentarze pod spodem. Od jakiegoś czasu ponownie jeżdżę SKM. Obecnie moja trasa to Żabianka - Redłowo. Nie mam aż takiego problemu jak Pani Natalia, bo w Gdyni nie ma tylu wydziałów dla studentów. Tłok w SKM-ce między godziną 7 a 8 generują przede wszystkim studenci. Najpierw poluźnia się na Przymorzu, a następnie na Politechnice i tak jest od lat. Dlaczego więc nie można tego zmienić? - pyta Czytelniczka.

- Wyśmiewanie Pani Natalii przez jedną z komentujących jest nie fair, bo Wasza czytelniczka przede wszystkim pyta co by się stało GDYBY jechała na egzamin, a nie, że się na niego wybierała. Ale tu nie o egzamin mi chodzi, tylko o zwykłe, codzienne funkcjonowanie. Dlaczego, skoro SKM-ki jeżdżą co 10 min., mamy wychodzić 30 min (lub więcej) szybciej, bo istnieje realne zagrożenie, że się nie zmieścimy? Dlaczego to my się mamy poświęcać, a nie SKM? (...) SKM-ki w godz. 7-8 powinny być dłuższe. Kiedyś czytałam wypowiedź kogoś z SKM, że nie opłaca się rano podstawiać dłuższych składów, ponieważ potem w stronę Gdyni jadą one puste. Ach, to dlatego my mamy podróżować w bardzo niekomfortowych warunkach? - zastanawia się pani Zofia.
link
102,105,109,115,157,183,500,514,N21,N24,N63,N71,723,731,736,L-9,L10,L11,S2,S3,S9,RL,R2,R9

Awatar użytkownika
Bernard
(MANiak3333)
Posty: 10808
Rejestracja: 09 sie 2006, 21:15
Lokalizacja: Legionowo/Rembertów

Post autor: Bernard » 23 gru 2013, 21:56

102,105,109,115,157,183,500,514,N21,N24,N63,N71,723,731,736,L-9,L10,L11,S2,S3,S9,RL,R2,R9

Awatar użytkownika
Bernard
(MANiak3333)
Posty: 10808
Rejestracja: 09 sie 2006, 21:15
Lokalizacja: Legionowo/Rembertów

Post autor: Bernard » 10 mar 2014, 12:52

trójmiasto.gazeta.pl pisze:Od niedzieli zacznie obowiązywać nowy rozkład jazdy SKM. Po ponad dwóch latach przerwy pociągi znów zaczną jeździć do Pruszcza i do Tczewa. Będzie także więcej nocnych składów w weekendy.

Dzięki zakończonej modernizacji trójmiejskiego odcinka linii E65 od 9 marca pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej wrócą na trasę do Pruszcza Gdańskiego i Tczewa. Prowadzone od 2011 roku prace remontowe spowodowały, że na torach należących do PKP PLK zabrakło miejsca dla składów SKM. Najpierw spółka musiała zawiesić kursy do Pruszcza i ograniczyć ilość połączeń do Tczewa (grudzień 2011), a potem całkowicie je wycofać (grudzień 2012).

12 kursów w każdą stronę

Od niedzieli wracają one jednak do stałego rozkładu. W dni powszednie zaplanowano 12 kursów tam i z powrotem, przy czym cztery składy będą kończyły swój bieg w Pruszczu, a pozostałe dojadą do Tczewa. (zobacz rozkład )

Przejazd z Gdańska Głównego do Pruszcza zajmie ok. 12 minut, a do Tczewa 35 min. Wyjątkiem będzie przyspieszony kurs wieczorny. Pociąg jadący z Gdańska o 18.37 zatrzyma się tylko na trzech stacjach (Orunia, Pruszcz i Pszczółki), dzięki czemu pokona całą trasę o ok. 7 minut szybciej.

Pierwszy pociąg z Tczewa do Gdańska wyjedzie o godz. 5.28, do Pruszcza dotrze o 5.50. Kolejny kurs odbędzie się godzinę później. Potem mieszkańcy Tczewa będą musieli czekać na następną kolejkę aż do 9.30. Wcześniej, bo o 8.34 wyruszy skład na trasie z Pruszcza. Ostatni pociąg z Tczewa wyjedzie o godz. 21.46.

Nie tylko w centrum Gdańska

Gdy na początku lutego SKM zaprezentowała nowy rozkład, pojawiły się zarzuty, że nie jest on dopasowany do potrzeb pasażerów, szczególnie tych zatrudnionych w okolicach centrum Gdańska, którzy do pracy jeżdżą na godz. 8. Składy docierają do dworca głównego chwilę po godz. 6 i 7, potem jest długa przerwa i kolejny przyjeżdża przed 9.

- W Trójmieście najczęstsze godziny rozpoczęcia pracy to 7 i 8, ale nie każdy pracuje przecież w Gdańsku Głównym, musi więc mieć czas, żeby się przesiąść i pojechać dalej. Wyszliśmy więc z założenia, że lepiej dać im więcej niż mniej czas - tłumaczy Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście. - Zawsze można powiedzieć, że moglibyśmy puścić jeszcze więcej składów. Oczywiście będziemy monitorowali, czy te godziny się sprawdzają i jaka jest frekwencja.

Promocyjne ceny do Pruszcza

Niewykluczone, że z czasem podjęta zostanie decyzja o wprowadzeniu zmian lub zwiększeniu liczby pociągów. Okazją będzie kolejna korekta rozkładu, która nastąpi 26 kwietnia. Nie będzie to jednak proste, chociażby ze względu na możliwości taborowe (kilka składów przebywa w Mińsku Mazowieckim, gdzie są modernizowane). Dodatkowo wymagać będzie zgody zarządcy torów, czyli PKP PLK.

W kierunku Tczewa pierwszy pociąg wyjedzie dokładnie o 5. Drugi skład z Gdańska (tylko do Pruszcza) wyruszy dopiero o 7.30. Pasażerowie wracający z Trójmiasta do domów będą mieli do dyspozycji ostatni pociąg o 20.20.

Bilet normalny Z Gdańska do Tczewa będzie kosztował 7,70 zł, a do Pruszcza, przynajmniej teoretycznie, 3,80 zł. W praktyce od 1 marca obowiązuje nowa, promocyjna taryfa. Bilet z Gdańska Głównego, z Wrzeszcza czy Oliwy do stacji Pruszcz Gdański zamiast 3,80 zł, 4,90 zł oraz 5,70 zł będzie kosztował odpowiednio 3, 4 i 5 zł.

Więcej nocnych

Od 8 marca trasa weekendowych pociągów odjeżdżających z Gdańska Głównego o godz. 00.15 i 4 w nocy zostanie wydłużona do Wejherowa. Dojdzie także dodatkowy kurs w drugą stronę o godz. 1.36.

Pojawią się również dwa wieczorne pociągi kursujące w niedzielę. Jeden z Gdańska Głównego do Gdyni Cisowej o 22.30. Drugi z Cisowej do Gdańska o 23.02.
link
trójmiasto.gazeta.pl pisze:Zatrzymają kolejki - to przez prace na torach

PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. informuje, że w nocy z 10 na 11 oraz z 11 na 12 marca 2014 r. w związku z pracami torowymi na odcinku Gdynia Główna - Gdynia Chylonia - Gdynia Główna, ruch pociągów SKM na tym odcinku będzie wstrzymany. Uruchomiona zostanie kolejowa komunikacja autobusowa.
link
102,105,109,115,157,183,500,514,N21,N24,N63,N71,723,731,736,L-9,L10,L11,S2,S3,S9,RL,R2,R9

Awatar użytkownika
rhemek
Posty: 2459
Rejestracja: 23 cze 2007, 16:22
Lokalizacja: Anin

Post autor: rhemek » 10 mar 2014, 14:07

Pamietam ze kiedys skm-ki kursowaly nawet do Ilawy.

Awatar użytkownika
Premo
Posty: 5448
Rejestracja: 15 kwie 2006, 14:58

Post autor: Premo » 02 gru 2014, 15:01

http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Kon ... 85741.html
Renoma przegrała przetargi na kontrole w SKM oraz WKD.

Awatar użytkownika
Bernard
(MANiak3333)
Posty: 10808
Rejestracja: 09 sie 2006, 21:15
Lokalizacja: Legionowo/Rembertów

Post autor: Bernard » 18 gru 2014, 19:31

gazeta.pl pisze:Co już dzisiaj wiemy o nowych pociągach trójmiejskiej SKM

Pod koniec grudnia powinniśmy poznać oferty firm, które zgłoszą się do przetargu na dostawę dwóch nowych pociągów dla SKM. Pojazdy muszą trafić do Trójmiasta najpóźniej do końca października 2015 r. Już teraz sprawdziliśmy, ilu zabiorą pasażerów, w ile drzwi zostaną wyposażone, czy będą posiadały wysuwany stopień ułatwiający wsiadanie, a także jaką będą w stanie rozwinąć prędkość
Szybka Kolej Miejska czeka na oferty do 29 grudnia. Co ciekawe, o wyborze nie będzie decydować wyłącznie cena, chociaż jej wysokość będzie stanowić 80 proc. oceny. Na pozostałe 20 proc. wpływ będzie mieć wysokość podłogi pojazdu. Co oznacza to kryterium? - Chcemy, żeby podłoga była jak najbardziej dopasowana do wysokości peronów, które na naszej linii mają w większości 960 mm - mówi Maciej Lignowski, prezes PKP SKM Trójmiasto. - Im bardziej producent zbliży się do tej wysokości, tym więcej uzyska punktów.

Jeszcze do niedawna większość przetargów opierała się na jednym kryterium. Zmiana wynika z uchwalonej niedawno nowelizacji Ustawy prawo zamówień publicznych. W myśl obowiązujących obecnie przepisów zamawiający musi ustanowić przynajmniej jedno dodatkowe kryterium oceny lub uzasadnić, dlaczego chce skorzystać tylko z jednego. Wcześniej sytuacja była odwrotna, uargumentować trzeba było chęć skorzystania z dodatkowych kryteriów.

Przynajmniej 519 pasażerów

Jakie jeszcze życzenia zamawiającego będą musieli spełnić producenci? Po pierwsze, czteroczłonowy pojazd ma mieć długość nieprzekraczającą 90 m. Po drugie, musi dysponować powierzchnią, która pomieści co najmniej 359 osób stojących, przy założeniu pięciu osób na metr kwadratowy, oraz liczbą przynajmniej 144 stałych miejsc siedzących i nie mniej niż 16 uchylnych.

Dla porównania czterowagonowy elektryczny zespół trakcyjny EN71 o długości nieco ponad 86 m, jest w stanie przewieźć 624 osoby na miejscach stojących i 288 na siedzących.

- Teraz składy są inaczej projektowane. Kiedyś nie było ani specjalnych miejsc dla osób niepełnosprawnych, ani takich toalet - przekonuje prezes SKM - Poza tym to są wartości minimalne. Ostateczna liczba miejsc zostanie uzgodniona z wybranym producentem.

Wykonawca przedstawi bowiem trzy propozycje aranżacji wnętrza. Pojazd ma być również wyposażony w system klimatyzacji i ogrzewania.

16 drzwi to dużo?

Z perspektywy pasażera niezwykle istotna będzie liczba drzwi w każdym składzie. Zgodnie z zamówieniem każdy człon ma posiadać czworo drzwi, po dwoje na każdej stronie. W sumie będzie ich zatem szesnaścioro. To więcej niż w przypadku pociągów PKM, które będą miały dwoje drzwi na jeden człon, ale czy nie za mało? Składy obsługujące S-Bahn w Berlinie mają często sześcioro drzwi w każdym członie.

- Nie wiem, dlaczego utarło się, że im więcej drzwi, tym lepiej. Rozmawiałem z producentami, którzy mówią, że ważniejsza jest tak naprawdę szerokość wejścia. Sama liczba drzwi powinna być dostosowana do potoków podróżnych - ripostuje Lignowski.

Jest jeszcze inny powód. Polski rynek producentów pojazdów szynowych zdominowany jest przez dwie firmy: bydgoską Pesę i nowosądecki Newag, które dzielą między siebie większość zamówień. Władze SKM zakładają, że do tego przetargu może nie stanąć nikt spoza tej dwójki. Obie firmy do tej pory produkowały pojazdy, które miały maksymalnie czworo drzwi na człon. Zamówienie większej liczby mogłoby spowodować problem z dotrzymaniem terminu realizacji. Chodzi m.in. o konieczność uzyskania nowego świadectwa dopuszczenia do ruchu wydawanego przez Urząd Transportu Kolejowego lub przeprowadzenia przez producenta analizy oceny istotności zmiany, która określi, czy pojazd, mimo zmian konstrukcyjnych, może kursować na podstawie o wcześniej wydanego świadectwa.

To wszystko zabiera czas, którego w tym przypadku nie ma zbyt wiele. Spółka musi jeszcze zdążyć rozliczyć się z zakupu do końca przyszłego roku.

Będzie wysuwany stopień

Otwór drzwiowy ma mieć szerokość nie mniejszą niż 1300 mm, czyli tyle samo ile w SKM-kach kursujących dzisiaj. W nowych pociągach drzwi będą odskokowo-przesuwne (najpierw się wysuną, a dopiero potem rozsuną), dzięki czemu odsłonią całe światło przejścia, ale ich otwarcie trwa dłużej. Z kolei w pojazdach EN57 i EN71 klasyczne drzwi przesuwne nie rozsuwają się do końca.

Co ważne, składy będą wyposażone także w automatycznie wysuwany stopień przysłaniający lukę pomiędzy pojazdem, a krawędzią peronu o wysokości 960 mm (większość na linii 250). Pasażerowie wsiadający i wysiadający nie będą musieli już dawać dużego kroku, żeby nie wpaść do dziury pomiędzy pociągiem a peronem.

Darmowy internet?

Nowe pociągi mają rozpędzać się do 160 km na godz. Tabor kolejowy, którym dysponuje SKM, osiąga prędkość 110-120 km na godz. Tych kilkadziesiąt kilometrów na godzinę więcej może się przydać.

- Nie wykluczamy, że po pojawieniu się na torach pendolino PLK zechce zwiększyć prędkość na linii dalekobieżnej, z której korzystamy, jeżdżąc do Tczewa, do 130 km na godz., żeby nie blokować jej przepustowości - zauważa Lignowski.

Dodatkowo nowe pociągi mają być wyposażone w gniazda elektryczne i być objęte dostępem do szerokopasmowego internetu. SKM przymierza się do stworzenia darmowego dostępu do Wi-Fi. Według wstępnych szacunków koszt jednego pojazdu może wynieść niemal 20 mln zł.
link
102,105,109,115,157,183,500,514,N21,N24,N63,N71,723,731,736,L-9,L10,L11,S2,S3,S9,RL,R2,R9

ODPOWIEDZ