SKM w Trójmieście

Moderator: JacekM

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 16 cze 2006, 20:56

Obecnie trwają uzgodnienia do Strategii dla transportu kolejowego. Rzeczywiście, dokument przewiduje podział państwa na kilka kompanii przewozowych, z zachowaniem IC. PLK nadal miałoby być w rękach państwa. Jak ktoś jest zainteresowany - mogę posłużyć się skanem artykułu z Kuriera PKP (ale jak wrócę dopiero - pod koniec przyszłego tyg.)
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 16 cze 2006, 23:20

W środę po 11-godzinnych rozmowach związki podpisały porozumienie z władzami PKP - do Zarządu SKM przywrócono Piotra Małolepszego. Decyzje w Zarządzie mają być podejmowane jednogłośnie, ale tylko do 30 września br. Do tego terminu mają być też znane dalsze losy spółki SKM. Komitet strajkowy ma ocenić porozumienie w poniedziałek.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Awatar użytkownika
Emisja
Posty: 141
Rejestracja: 01 maja 2006, 2:08
Lokalizacja: Z lotu samolotu
Kontakt:

Post autor: Emisja » 22 lip 2006, 1:41

Obrazek

SKM dostała szynobusy, których start blokuje urząd

Szynobusy miały dawać oszczędności Pomorzu, stoją we Frankfurcie nad Odrą. Na wjazd do kraju szynobusów nie zgadza się nadzór kolejowy.
Dziewięć używanych autobusów szynowych pozwoliłoby Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM) przejąć ruch na nierentownych trasach obsługiwanych przez PKP Przewozy Regionalne, obniżyć ceny i otworzyć nowe linie. Samorząd województwa objął 12, 4 proc. akcji spółki za 4 mln zł, przeznaczonych na zakup i modernizację szynobusów. W czerwcu podpisano umowę z Deutsche Bahn (DB) umożliwiającą ich przekazanie. Pojazdy utknęły jednak we Frankfurcie nad Odrą.
- Nie rozumiem, dlaczego. Chcielibyśmy, żeby szynobusy ruszyły w trasę w grudniu, kiedy zacznie obowiązywać nowy rozkład jazdy - mówi Jakub Cichosz z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
Tak jednak może się nie stać. Na wjazd szynobusów do kraju musi zgodzić się Urząd Transportu Kolejowego (UTK) , który zalecił, by przeszły kosztowne badania dopuszczenia do ruchu. Po co, skoro świadectwo dopuszczenia do ruchu dostał identyczny typ pojazdu kupiony w ubiegłym roku przez województwo zachodniopomorskie?
- Ze względów bezpieczeństwa przyglądamy się każdej maszynie z osobna. Mamy poważne wątpliwości, więc decyzji nie będzie szybko. Nie pozwolimy, by Polska stała się złomowiskiem Europy - mówi przedstawiciel UTK, który zastrzega sobie anonimowość.
- Szynobusy pochodzą z 1961 r., ale były modernizowane. Ich stan techniczny nie odbiega od tego, jaki ma tabor dziś jeżdżący po Pomorzu. Można z nich korzystać przez kolejne 10 lat - mówi Mikołaj Segeń, były prezes SKM.
Zdaniem dr. Marcina Wołka z Katedry Rynku Transportowego Uniwersytetu Gdańskiego, koszt kilometra przejechanego autobusem szynowym jest o 30- 50 proc. niższy w stosunku do pociągu złożonego z lokomotywy spalinowej i wagonów pasażerskich. Jeden nowy szynobus produkcji polskiej kosztuje kilka milionów złotych.
- Póki rynek regionalnych przewozów kolejowych jest w przejściowej fazie i przewoźników oraz samorządów nie stać na duże zakupy nowego taboru, trzeba wspierać inicjatywy, które powodują obniżanie kosztów bez pogorszenia standardu usług - mówi Marcin Wołek.
Beata Chomątowska



Dzięki za przeniesienie w odpowiednie miejsce

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 36626
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Post autor: Bastian » 22 lip 2006, 22:03

W pierwszej chwili brzmi bzdurnie, ale z drugiej strony... :-k :

viewtopic.php?p=70638#70638

To takie same?
Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26820
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 22 lip 2006, 22:05

Chyba tak, być może z dokładnością do podserii :-k
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Tm
Posty: 7559
Rejestracja: 13 gru 2005, 21:27
Lokalizacja: Boskie Buenos

Post autor: Tm » 22 lip 2006, 22:06

chyba chodzi o vt627 (i/lub 628)- jak w KM, zresztą coś kręcą UTK, ale to akurat nie nowość
აბგდევზთიკლმნოპჟრსტუფქღყშჩცძწჭხჯჰ
абвгґдеєжзиіїйклмнопрстуфхцчшщюяь
ابتثجحخدذرزسشصضطظعغفقكلمنهويةى

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26820
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 22 lip 2006, 22:13

Fakt, na PMK ktoś (Krzysztof Olszak? ) nawet pisał że 627.0 i 628.0, tylko dlaczego artykuł mówi o Szczecinie?
W sumie mazowieckie bardziej do szynobusów podobne, szczecińskie to w zasadzie SZTy, chociaż chciałbym znać naciski na oś obu serii...
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Awatar użytkownika
Emisja
Posty: 141
Rejestracja: 01 maja 2006, 2:08
Lokalizacja: Z lotu samolotu
Kontakt:

Post autor: Emisja » 24 lip 2006, 4:05

Ze strony SKM w Gdyni:
Obrazekformat .wmv

Krótka prezentacja "Kolej", (link powyżej) którą można sklasyfikować jako film nawiązujący do nurtu kina alternatywnego.
" Kolej " to forma widowiska multimedialnego składającego się z muzyki elektronicznej oraz wizualizacji, czyli tworzonych " na żywo " filmów wideo. Przygotowując tą kompozycję zespół dokonał nagrań pociągów, maszyn i innych obiektów oraz miejsc związanych z koleją, aby w formie koncertu ilustrowanego obrazami odtworzyć specyficzne przestrzenie dźwiękowe i wizualne. Stworzyć autorską interpretację zjawiska, jakim niewątpliwie jest kolej.

Usłyszeć i zobaczyć można zaplecze kolei - ludzi wprawiających w ruch maszyny, skalę taboru, warsztaty, parowozownie, nastawnie, trakcje, sygnalizacje, przejazdy i wiadukty. Narracja prowadzi widza przez przestrzenie dworców, peronów, poczekalni oraz wnętrza pociągów. Widzowie tego multimedialnego spektaklu odbywają swego rodzaju spacer po przestrzeniach związanych z koleją.
Wszystkie dźwięki i obrazy, które zostały użyte do wykonania kompozycji zostały zarejestrowane specjalnie do tego celu przez zespół Z^2+H.

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 13 lis 2007, 20:58

Obrazek
SKM z Trójmiasta pojawi się w Krakowie?

Z nieoficjalnych informacji uzyskanych przez „Rynek Kolejowy” wynika, że PKP SKM w Trójmieście prowadzi rozmowy w sprawie utworzenia swojego oddziału w Krakowie. Według wczesnych planów, miałby on tam stworzyć i obsługiwać system kolei miejskiej.
Trójmiejska SKM poszukuje sposobów uruchomienia szybkiej kolei aglomeracyjnej w Krakowie. W małopolskim Urzędzie Marszałkowskim odbyło się nieoficjalne spotkanie poświęcone tej sprawie. Obecnie prezes SKM, Andrzej Osipów przygotowuje ofertę dla stolicy Małopolski. Informacji tych nie potwierdza jednak rzecznik spółki, Paweł Wróblewski.


- Widać zainteresowanie dla tworzenia kolei aglomeracyjnych. W odróżnieniu od Warszawy, sięga się po doświadczenie firmy. Okazuje się, że już nie tabor, nie pieniądze, ale doświadczenie i umiejętność stosowania pewnych rozwiązań są najcenniejsze. Kraków, widząc, co zrobiła Warszawa, poszedł po rozum do głowy, po wypróbowanego przewoźnika aglomeracyjnego, jakim jest trójmiejska SKM – mówi Jarosław Kiepura, dyrektor biura prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.

- Tutaj oczywiście będzie przetarg, ale zanim on nastąpi, to trzeba wiedzieć, czy istnieje choć jedna dobra oferta. To jest ta poważna oferta i trzeba trzymać kciuki, bo to jest ogromny kapitał. Ta kolej, która funkcjonowała na marginesie, dziś ma szansę podzielić się kapitałem wiedzy i doświadczenia z wieloma polskimi metropoliami, dla których transport szynowy może być jedynym ratunkiem przed kongestią – kończy dyrektor Kiepura.

Według nieoficjalnych źródeł, docelowo w Krakowie ma pojawić się 30 ezt należących do trójmiejskiej SKM. Jest to jednak perspektywa kilkuletnia, na początek będzie ich zapewne o wiele mniej.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Awatar użytkownika
Piotrek
Posty: 6104
Rejestracja: 30 gru 2005, 10:27
Lokalizacja: Radiowo/Bemowo

Post autor: Piotrek » 13 lis 2007, 21:10

Chyba jednak wolę rozbudzający się model warszawski... Doświadczenie na pewno mają, ale nie wiem czy akurat SKM Trójmiejska jest dobrym wzorcem dla innych tego typu przedsięwzięć. Sam Kraków jakoś nie może się za to wziąć? :p
Kasta pianistów
Pozdrawiam, Szafran.

Awatar użytkownika
bohunu
Posty: 5753
Rejestracja: 14 gru 2005, 23:26
Lokalizacja: dolina absurdu

Post autor: bohunu » 13 lis 2007, 21:14

Piotrek pisze:Sam Kraków jakoś nie może się za to wziąć? :p
Wszyscy wiemy jak skończyła Aglo, ale to akurat było robione na drodze PR <-> UM
1 10 20 22 24 26 103 109 151 157 171 180 190 507 520 645 691 695 KM2 KM7 KM8 KM26 KM31 IC3 IC4 IC7 IC8 IC10
To, że pracuje tam gdzie pracuję nie oznacza, że zawsze zgadzam się z decyzjami swojej firmy, a wszystko co tu wyprodukuje jest moim własnym zdaniem.
a poza tym zgadzam się z maksymą pawcia!

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 09 kwie 2009, 12:37

Obrazek
SKM zrobi pociąg w stylu "metro"
Michał Tusk
2009-04-03, ostatnia aktualizacja 2009-04-03 22:21

Szybka Kolej Miejska ogłosiła kolejny przetarg na modernizację jednego ze swoich pociągów. Pierwszy raz duży nacisk położono na większe przystosowanie kolejki do ruchu miejskiego

Do przebudowy przeznaczono jeden z pociągów typu EN71, czyli czterowagonową kolejkę, która zwykle kursuje jako pojedynczy skład. Dotychczas zakres prac w takich modernizacjach ograniczał się głównie do wymiany siedzeń i odmalowania pociągu, jedynie w czterech najbardziej przebudowanych kolejkach zmieniono napęd na mocniejszy i częściowo zlikwidowano ścianki działowe w wagonach. Tym razem zmiany pójdą znacznie dalej.

W pociągu część przedziałów zostanie przebudowana na styl "metro" - siedzenia będą usytuowane pod oknami przodem do środka wagonu, a w suficie pojawią się poręcze dla pasażerów stojących. Oprócz tego zniknie jedna z dwóch toalet (zamiast niej będzie po prostu miejsce dla pasażerów), powiększona zostanie także szerokość przejść: dzięki temu, że siedzenia najbliżej przedsionków będą pojedyncze, węższe też będą ścianki, na których te siedzenia się opierają. Dodatkową zaletą takiego rozwiązania będzie wprowadzenie jednej dużej, otwartej przestrzeni w każdym wagonie.

Jednak największe zmiany czekają napęd - zamiast obecnie używanych silników synchronicznych, zastosowane zostaną silniki asynchroniczne. W skrócie oznacza to, że pociągi będą miały znacznie lepsze przyspieszenie - na razie szacuje się, że będzie podobne np. do pociągów metra warszawskiego. Wzmocni się także siła hamowania, podczas którego pociąg będzie mógł zwracać energię do sieci trakcyjnej.

Będzie to najbardziej zaawansowana technicznie przebudowa pociągu tego typu w historii polskiej kolei. Zmodernizowany skład ma być swoistym prototypem przed rozpoczęciem programu kompleksowej modernizacji 22 pociągów. Razem z kolejnymi 20 całkowicie nowymi składami, które za kredyt chce kupić SKM, pozwolą na skrócenie czasu przejazdu - dzięki lepszemu przyspieszeniu i szybszej "wymianie pasażerów" na przystankach. - Chcemy, by w tym pociągu znalazły się różne rozwiązania i pomysły, które dotychczas pojawiały się w mediach i wśród naszych pasażerów - mówi Leopold Naskręt z SKM. - Zobaczymy, jak będą się sprawdzać, i potem wykorzystamy je w modernizacji 22 kolejnych składów.

Dlaczego w projekcie została jedna toaleta, która i tak jest zamykana?

- Obecnie toalety są zamknięte, bo ich używanie na terenie miejskim stanowiłoby zagrożenie epidemiologiczne - wyjaśnia Naskręt. - W zmodernizowanych pociągach montowane są toalety próżniowe, takie jak w samolotach, z którymi tego problemu nie ma. Nie wykluczamy, że będą one na odcinku miejskim otwarte dla podróżnych.

Źródło: Gazeta Wyborcza Trójmiasto
http://miasta.gazeta.pl/trojmiasto/1,49 ... etro_.html
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

przewoz
Posty: 6157
Rejestracja: 15 mar 2006, 16:58

Post autor: przewoz » 09 kwie 2009, 12:53

GazWyb pisze:Jednak największe zmiany czekają napęd - zamiast obecnie używanych silników synchronicznych, zastosowane zostaną silniki asynchroniczne.
To oczywiście byk, bo niby jak redaktor Tusk ma się znać na silnikach ;) Co by napisali za 5-10 lat, jak ktoś na próbę wsadzi silniki synchroniczne AC do tych kibli ;)

Ta modernizacja idzie nieco dalej niż Kolei Mazowieckich, powinna dać dużo lepsze efekty niż przerobienie EN57.

Awatar użytkownika
Bernard
(MANiak3333)
Posty: 10808
Rejestracja: 09 sie 2006, 21:15
Lokalizacja: Legionowo/Rembertów

Post autor: Bernard » 08 mar 2011, 14:28

Obrazek

Trójmiasto: do SKM-ki przez bramkę

To już przesądzone - przed Euro 2012 na peronach Szybkiej Kolei Miejskiej pojawią się bramki biletowe. Będzie mniej gapowiczów, ma być też bezpieczniej


Choć pozornie chodzi tylko o kontrolę biletów, w praktyce bramki są symbolem zmian, które SKM ma przejść w najbliższych latach. Cel - przekształcenie w kolej miejską z prawdziwego zdarzenia, bardziej przypominającą metro niż typową dla Polski podmiejską kolejkę. Pierwsze kroki już poczyniono - SKM szykuje się do zakupu na kredyt ok. 20 nowych pociągów, przystosowanych do ruchu miejskiego, poza tym dzięki unijnym funduszom 22 obecnie jeżdżące składy zostaną kompleksowo zmodernizowane.

Najważniejsza będzie jednak zmiana systemu sprzedaży i kontroli biletów. - Obecny system to dziwna hybryda rozwiązań znanych z pociągów dalekobieżnych z tymi z kolei miejskiej - mówi nam jeden z pracowników Urzędu Marszałkowskiego odpowiedzialny za transport kolejowy. - Chodzi m.in. o sprzedaż biletów w pociągu. Właściwie tylko przez nią w SKM-kach jeżdżą konduktorzy. W praktyce możliwość zakupu biletu w kolejce prowadzi do zwiększenia liczby gapowiczów, szczególnie w nocy, gdy ogonek oczekujących na bilet sięga kilkudziesięciu metrów. Takie rozwiązanie nie ma żadnych zalet - np. obecność konduktora nie wpływa w ogóle na bezpieczeństwo w pociągu.

Dlatego udziałowcy SKM-ki - przede wszystkim właśnie Urząd Marszałkowski i miasto Gdańsk - naciskają, by te rozwiązania wywrócić do góry nogami. Plan jest prosty - na peronach mają pojawić się bramki oraz posterunki, w których zawsze będzie przebywał co najmniej jeden konduktor SKM. Na części posterunków dyżurować będą także funkcjonariusze służby ochrony kolei. W pociągach jeździć mają tylko maszyniści. - Jednym słowem identycznie jak w warszawskim metrze, gdzie ten system bardzo dobrze się sprawdza - mówi nasz informator z Urzędu Marszałkowskiego.

Doświadczenia z warszawskiego metra i innych zachodnich miast pokazują, że wprowadzenie bramek wpływa wyraźnie na poprawę bezpieczeństwa pasażerów. Wiele osób popełniających przestępstwa po prostu nie korzysta z pociągów gdyż - aby się do nich dostać - musi kupić bilet i przejść przez bramkę, może je także zarejestrować kamera.

Niepełnosprawni i osoby z dużymi bagażami nie powinni mieć powodów do obaw - wg naszych informacji zastosowany ma zostać taki model bramki, który umożliwi im bezproblemowe wejście na peron. Przy każdym przystanku ma być kilka automatów biletowych, a torowisko SKM ma zostać ogrodzone. Na razie Szybka Kolej Miejska zleciła pracownikom Politechniki Gdańskiej analizę możliwości wprowadzenia bramek na peronach oraz wprowadziła zapis w przetargach na remonty peronów, by automaty przenosić do tunelów (tak by można było w nich kupić bilet przed przejściem przez bramkę). Na internetowej stronie spółki pojawiła się także ankieta dla pasażerów dotycząca "bramkowego pomysłu" - w poniedziałek, przy ponad 1300 oddanych głosach, ich zwolennicy mieli zdecydowaną przewagę - 63 proc.

- Bramki sprawdzają się w większości światowych metropolii, więc u nas nie powinno być inaczej - mówi Lucyna Bujnicka, rzecznik SKM.

Pozytywną ocenę pomysłowi wystawiła także PG. - Z zamówionej przez nas analizy wynika, że technicznie możliwe jest zamontowanie bramek na każdym z peronów SKM. Nie zmniejszą one przepustowości wejść na przystanek - dodaje Leopold Naskręt, szef marketingu w SKM.

Zgodnie z planem, bramki pojawiałyby się stopniowo na kolejnych remontowanych peronach. W 2012 r. mają już być na wszystkich 27 SKM-kowych przystankach od Gdańska do Wejherowa. Mają też być montowane na peronach planowanej II linii SKM przez lotnisko.

Ponieważ obecne bilety SKM - i okresowe, i jednorazowe - nie nadają się do używania w automatycznych czytnikach, trzeba będzie wprowadzić nowe. I to we współpracy ze Związkiem Komunikacyjnym, bo docelowo tylko bilety Związku będą ważne w trójmiejskiej komunikacji, także SKM. Na szczęście pomyślano o tym przy wprowadzaniu w Gdańsku, Gdyni i Wejherowie kart miejskich - ich plastikowe nośniki mogą współpracować z czujnikami zbliżeniowymi w bramkach. Jednak najpilniejszą sprawą jest ograniczenie kursowania pociągów SKM do aglomeracji trójmiejskiej (trudno sobie wyobrazić, by bramki montować na wszystkich peronach aż do Słupska, regionalne kursy wykluczają także całkowitą przebudowę pociągów, np. likwidację wszystkich toalet). Ma się to stać w grudniu, kiedy w życie wejdzie nowy rozkład jazdy. Urząd Marszałkowski zamierza ogłosić przetarg na przewozy kolejowe na Pomorzu i linia z Gdyni do Słupska ma zostać w nim wydzielona z obecnych zadań SKM-ki. - Nie wyobrażam sobie funkcjonowania Szybkiej Kolei Miejskiej bez bramek - mówi Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego. - Chcemy, by SKM przejęła także inne rozwiązania, obecne na liniach kolei miejskiej i metra w krajach zachodnich.

Dr Marcin Wołek, Katedra Rynku Transportowego Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego: - Bramki przede wszystkim cywilizują kontrolę biletów. Jeśli przystanki SKM zostaną obsadzone ludźmi z dostępem do monitoringu, tak jak to np. jest w warszawskim metrze, wtedy w praktyce kontrolerzy skupią się nie na sprawdzaniu całych pociągów, ale na wyłapywaniu osób omijających system - czyli przeskakujących przez ogrodzenia czy wchodzących we dwoje na jednym bilecie. Bramki umożliwią też dokładną analizę liczby osób korzystających z pociągów SKM.
http://trojmiasto.gazeta.pl/trojmiasto/ ... ramke.html
102,105,109,115,157,183,500,514,N21,N24,N63,N71,723,731,736,L-9,L10,L11,S2,S3,S9,RL,R2,R9

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14782
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 08 mar 2011, 14:39

Ponieważ obecne bilety SKM - i okresowe, i jednorazowe - nie nadają się do używania w automatycznych czytnikach, trzeba będzie wprowadzić nowe. I to we współpracy ze Związkiem Komunikacyjnym, bo docelowo tylko bilety Związku będą ważne w trójmiejskiej komunikacji, także SKM. Na szczęście pomyślano o tym przy wprowadzaniu w Gdańsku, Gdyni i Wejherowie kart miejskich - ich plastikowe nośniki mogą współpracować z czujnikami zbliżeniowymi w bramkach.
Pozostaje kwestia jednorazowych.

:arrow: Przede wszystkim, to SKM Trójmiasto powinno posiadać taryfe zintegrowaną ze środkami komunikacji miejskiej, bo póki co, to bardziej przypomina ono WKD, niż kolej miejską z prawdziwego zdarzenia.
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

ODPOWIEDZ