[Łódź] Kolej aglomeracyjna i tunel średnicowy

Moderatorzy: JacekM, person

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14589
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

[Łódź] Kolej aglomeracyjna i tunel średnicowy

Post autor: Wolfchen » 17 mar 2010, 17:20

Obrazek
Gazeta Wyborcza Łódź pisze:Szybsze i tańsze podróżowanie po Łodzi i województwie, więcej przystanków na trasach. Oto zalety kolei aglomeracyjnej, którą będziemy jeździć już za dwa lata.

We wtorek podczas sesji sejmiku województwa radni powołali spółkę Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Za 86 mln euro ŁKA kupi 20 szynobusów i zmodernizuje tyle samo przystanków. Połowa pieniędzy na ten cel pochodzić będzie z budżetów miasta i województwa. Reszta z unijnego Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko".

- W pierwszym etapie zmodernizowane zostaną dworce, przystanki i poczekalnie - informuje Witold Stępień, wicemarszałek województwa. - W ich pobliżu powstaną też nowe parkingi. W Łodzi sieć kolei aglomeracyjnej ma się łączyć z innymi rodzajami transportu publicznego. Chodzi o to, żeby po wyjściu z pociągu można było szybko przesiąść się na przykład do autobusu i dojechać do dowolnego miejsca w mieście.

Nowe składy pojadą z Łodzi do Koluszek, Łasku, Głowna i Łęczycy, a w godzinach szczytu także do Rogowa, Zduńskiej Woli, Łowicza i Kutna. - Dla mieszkańców regionu oznacza to tańsze i nawet dwukrotnie szybsze podróżowanie - mówi Stępień.

Do 2016 roku kolej aglomeracyjna obok kolei szybkich prędkości pojedzie tunelem średnicowym pod centrum Łodzi. Na tym odcinku będzie jak metro. - Liczymy, że łodzianie przesiądą się do pociągów, co pomogłoby rozładować ruch samochodów w mieście w godzinach szczytu - mówi Stępień. - Jest na to szansa, każdy skład zabierze około 160 pasażerów.

Oprócz dworców Widzew, Niciarniana, Fabryczna i Kaliska, pociągi kolei aglomeracyjnej mają zatrzymywać się też pod al. Kościuszki. Pociągiem kolei aglomeracyjnej będzie też można dojechać do lotniska im. Władysława Reymonta. Operatorem ŁKA będzie spółka PKP Przewozy Regionalne, która wydzierżawi od niej wagony i infrastrukturę.


Źródło: Gazeta Wyborcza Łódź
http://lodz.gazeta.pl/lodz/1,35136,7668 ... ionie.html
Jestem ciekawy, jak sobie z tym poradzą - mam nadzieję, że już na starcie będzie zintegrowana taryfa + normalna częstotliwość... Bo SKM Trójmiasto nie jest dobrym przykładem (ze względu na taryfę), a SKM Warszawa również pozostawia wiele do życzenia. :-k
Gazeta Wyborcza Łódź pisze:Hiszpańska firma określi warunki budowy tunelu średnicowego pod centrum Łodzi, który połączy dworce Łódź Fabryczna i Kaliska. Wczoraj podpisano umowę w tej sprawie.

Sygnatariuszami są EC1 Łódź Miasto Kultury, upoważnione przez miasto do przeprowadzenia przetargu na studium wykonalności tunelu, i hiszpańska firma Sener, która go wygrała. Hiszpanie przez rok przygotują studium wykonalności i dokumentację związaną z pozyskaniem funduszy unijnych. Dostaną za to ponad 3,5 mln zł. - Naszym zadaniem jest określić, co i jak zrobić, żeby tunel był jak najlepszy, oraz ile to będzie kosztowało - wyjaśnia Marcin Tomaszewski, szef do spraw rozwoju w firmie Sener.

Wcześniej Sener przygotował już studium wykonalności dla pierwszego odcinka tunelu pod Łodzią, od dworca Łódź Widzew do Kaliska.

- Robiliśmy też dużo większe projekty w Hiszpanii - zaznacza Tomaszewski. - Między innymi w Bilbao czy Madrycie. W Barcelonie pracowaliśmy przy budowie trzypiętrowego dworca. Na samym dole jeździ metro, a wyżej kolej.

Łódzki tunel będzie częścią sieci kolei dużych prędkości, które połączą miasto z Warszawą, Wrocławiem i Poznaniem. Być może w przyszłości szybki pociąg pojedzie też do Berlina i Pragi.

Pod ziemią zostaną położone cztery torowiska, dwa dla kolei dużych prędkości oraz dwa dla kolei regionalnej i aglomeracyjnej. Polski TGV ma jeździć z prędkością nawet 350 km/godz. Dzięki temu do Poznania i Wrocławia dojedziemy w godzinę, zamiast w cztery, a do Warszawy w 35 minut.

System szybkich kolei ma być gotowy do 2020 roku. Koszt budowy oszacowano na 26 mld zł.

Źródło: Gazeta Wyborcza Łódź
http://lodz.gazeta.pl/lodz/1,35136,7652 ... odzia.html
Oni ciągle marzą o tej mistycznej KDP, która - obecnie - jest bez sensu...
Natomiast dobrze, że od razu będzie tunel czterotorowy, bo pozwoli to na taką samą organizację ruchu jak w Warszawie.
M2 S1 S2 7 9 22 24 25 100 102 106 111 117 118 127 158 162 166 185 385 N14 N22 N24 N64 N66 N72 Prom PLISZKA

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 9827
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 17 mar 2010, 17:46

Tylko ile ma być pociągów dużych prędkości w tym tunelu? Jeden co pół godziny? Trochę mało jak na kawał tunelu (2+ km).

Jestem za budową tunelu, ale czy na pewno 4 torowego? Co o tym myślicie?
Pełzający zamach stanu trwa.
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14589
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 17 mar 2010, 17:54

KwZ pisze:Tylko ile ma być pociągów dużych prędkości w tym tunelu?
Najlepiej wcale ;) A jeśli nawet, to jeden na około 2-3 godziny (chyba, że będą je dotowali)...
KwZ pisze:Jestem za budową tunelu, ale czy na pewno 4 torowego? Co o tym myślicie?
Pomyślmy. Zakładając, że w Łodzi rozwinie się system SKM, to aby on sprawnie funkcjonował, to istotnie potrzebne sa cztery tory - dwa dla regionalnych i miejskich i dwa dla krajowych, międzynarodowych i tych nieszczęsnych KDP...
M2 S1 S2 7 9 22 24 25 100 102 106 111 117 118 127 158 162 166 185 385 N14 N22 N24 N64 N66 N72 Prom PLISZKA

Tm
Posty: 7559
Rejestracja: 13 gru 2005, 21:27
Lokalizacja: Boskie Buenos
Kontakt:

Post autor: Tm » 17 mar 2010, 17:54

KDP ma mieć inny system zasilania, więc siłą rzeczy zajmie jedna parę torów, a na drugiej będą jeździć pozostałe pociągi. Poza tym jeśli to ma być rzeczywiście KDP to nie może się mieszać z ruchem lokalnym.

[ Dodano: |17 Mar 2010|, 2010 17:57 ]
Wolfchen pisze:Zakładając, że w Łodzi rozwinie się system SKM,
A gdzie by ta SKM jeździła? do Koluszek?
აბგდევზთიკლმნოპჟრსტუფქღყშჩცძწჭხჯჰ
абвгґдеєжзиіїйклмнопрстуфхцчшщюяь
ابتثجحخدذرزسشصضطظعغفقكلمنهويةى

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14589
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 17 mar 2010, 17:58

To w takim razie to KDP będzie jeszcze bardziej bezsensowne, niż mi się wydawało :P

PS. Nad jednym torem może być przeplot systemów zasilania - a więc różne napięcie, w zależności od potrzeb.

[ Dodano: Sro 17 Mar, 2010 18:00 ]
Tm pisze:A gdzie by ta SKM jeździła?
Wschód - zachód i północ - południe. 8-(
M2 S1 S2 7 9 22 24 25 100 102 106 111 117 118 127 158 162 166 185 385 N14 N22 N24 N64 N66 N72 Prom PLISZKA

Tm
Posty: 7559
Rejestracja: 13 gru 2005, 21:27
Lokalizacja: Boskie Buenos
Kontakt:

Post autor: Tm » 17 mar 2010, 18:11

Wolfchen pisze:PS. Nad jednym torem może być przeplot systemów zasilania - a więc różne napięcie, w zależności od potrzeb.
Niby jak?
Wolfchen pisze:Wschód - zachód i północ - południe. 8-(
Mam wrażenie, że nie znasz przebiegu linii kolejowych i gęstości zaludnienia wokół nich w aglomeracji łódzkiej.
აბგდევზთიკლმნოპჟრსტუფქღყშჩცძწჭხჯჰ
абвгґдеєжзиіїйклмнопрстуфхцчшщюяь
ابتثجحخدذرزسشصضطظعغفقكلمنهويةى

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14589
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 17 mar 2010, 18:22

Tm pisze:Niby jak?
Podwójna sieć trakcyjna na izolatorach, względzie izolowana szyna prądowa zasilana z podstacji...
Tm pisze:Mam wrażenie, że nie znasz przebiegu linii kolejowych i gęstości zaludnienia wokół nich w aglomeracji łódzkiej.
Czuję się wywołany do tablicy, więc odpowiadam: jeśli ja byłbym odpowiedzialny za SKM, to uruchomiłbym dwie linie:
1: Łódź Widzew - Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska
2: Zgierz - Pabianice (tak, tramwaj regionalny, etc, ale SKMka nie zaszkodzi).
M2 S1 S2 7 9 22 24 25 100 102 106 111 117 118 127 158 162 166 185 385 N14 N22 N24 N64 N66 N72 Prom PLISZKA

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 9827
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 17 mar 2010, 18:34

Tm pisze:KDP ma mieć inny system zasilania, więc siłą rzeczy zajmie jedna parę torów, a na drugiej będą jeździć pozostałe pociągi.
Niach, masz rację. Niby można by się bawić w lokomotywy dwusystemowe (i tak jakoś trzeba wjechać do Wawy), ale słabo to widzę.
Wolfchen pisze:Najlepiej wcale ;) A jeśli nawet, to jeden na około 2-3 godziny (chyba, że będą je dotowali)...
Widziałem opracowanie koncepcyjne tej KDP i zakładane w nim były pociągi co 1h na przemian do Poznania i Wrocławia, OIDP (co drugi do Poznania dalej do Berlina albo Szczecina). Wstawienie w połowę taktu pociągu Łódź-Wawa daje te pół godziny, o których pisałem.

W tej chwili z Łodzi Fabrycznej mamy 7 odjazdów między 6:00 a 7:00, z Kaliskiej 6. Nawet dodając 2 przejazdy z KDP, nadal daleko do (teoretycznej) przepustowości pojedynczej pary torów. Stąd moje wątpliwości nt. opłacalności drugiej pary.
Pełzający zamach stanu trwa.
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

Tm
Posty: 7559
Rejestracja: 13 gru 2005, 21:27
Lokalizacja: Boskie Buenos
Kontakt:

Post autor: Tm » 17 mar 2010, 18:42

Ale chodzi o to, żeby KDP nie była blokowana przez kible i ogólnie była jak najmniej zależna od otoczenia.
Wolfchen pisze:Podwójna sieć trakcyjna na izolatorach
I pantograf sobie wybierze, z którego kabla pobiera prąd?
აბგდევზთიკლმნოპჟრსტუფქღყშჩცძწჭხჯჰ
абвгґдеєжзиіїйклмнопрстуфхцчшщюяь
ابتثجحخدذرزسشصضطظعغفقكلمنهويةى

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14589
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 17 mar 2010, 18:48

KwZ pisze:Wstawienie w połowę taktu pociągu Łódź-Wawa daje te pół godziny, o których pisałem.
Kogo będzie stać na bilet kosztujący około 80 złotych w jedną stronę? Ponadto oznaczałoby to rzeź pośpiesznych, którymi dojeżdża masa ludzi ze Skierniewic czy Żyrardowa...
Tm pisze:I pantograf sobie wybierze, z którego kabla pobiera prąd?
Chyba wyraźnie napisałem, że na izolatorach - po to są izolowane sekcje, styczniki i nne urządzenia mechaniczne i/lub elektroniczne, aby można było sterować zasilaniem.

PS. Nie kabla a drutu. Z kabla troszkę ciężko byłoby pobrać prąd ;)
M2 S1 S2 7 9 22 24 25 100 102 106 111 117 118 127 158 162 166 185 385 N14 N22 N24 N64 N66 N72 Prom PLISZKA

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 9827
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 17 mar 2010, 22:53

Raczej 800 zł miesięcznie. Nie wiem, kogo miałoby na to stać. Od takich rzeczy powinien być biznesplan, którego nie widziałem. Pociąg Łódź - Wawa co pół godziny to pewnie szczyt biznesowych marzeń dla KDP. Aaa, i KDP oprócz pospiesznych (TLK/IR) (-o<
Dziś jest sporo ludzi dojeżdżających do Warszawy pociągami. Jadą 1h30, dzięki KDP mogliby zaoszczędzić godzinę w każdą stronę. To sporo.
We Francji są ludzie dojeżdżający TGV do Paryża codziennie - oszczędzają na czynszach.

Nie wierzę w żadne druty zmiennonapięciowe. Ani mechaniczne ich przekładanie. Istnieją od tego lokomotywy zmiennosystemowe, wymagające jedynie odpowiedniego izolatora sekcyjnego. Lokomotywy i tak powinny być 3 kV DC / 25 kV AC, żeby mogły korzystać (choćby awaryjnie) ze zwykłych torów, zaplecza, wjazdów do miast itd.
Tm pisze:Ale chodzi o to, żeby KDP nie była blokowana przez kible i ogólnie była jak najmniej zależna od otoczenia.
Wszystko pięknie i rozumiem, tylko czy stać Polskę na drugą nitkę tunelu za następne 1,5 mld zł?
Pierwszą wierzę, że warto wybudować, ale drugą? Powiedzmy, że jestem sceptyczny.
Pełzający zamach stanu trwa.
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 25079
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 17 mar 2010, 23:08

No przecież nie po to minister Grabarczyk utrudnia życie projektom warszawskim jak może, żeby na swojej Łodzi oszczędzać... byle prędzej do wyborów samorządowych, niech wraca do Łodzi. (-o< (-o<
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 9827
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 17 mar 2010, 23:16

A trochę bardziej merytorycznie, co o tym sądzisz?
Pełzający zamach stanu trwa.
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 25079
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 17 mar 2010, 23:21

Sądzę, że nie mam wystarczającej wiedzy, by wypowiadać się na temat planowanego obciążenia ruchem i konieczności budowy 2, 3 czy 4 torów. Cieszę się, że czytałeś już Studium Wykonalności które dopiero co zostało zlecone i na 100% możesz przesądzić na jedną czy drugą stronę.

Tym niemniej sądzę, że decyzja podjęta zostanie na podstawie przesłanek pozamerytorycznych, bo dość głośno mówi się, ze minister G. szykuje się do walki o prezydenturę Łodzi i stara się dla niej wyszarpnąć jak najwięcej. Wiadomo też, że Warszawy się w MI nie lubi. Takie są fakty, może nie techniczne, ale zdecydowanie merytoryczne.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 9827
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 17 mar 2010, 23:40

Glonojad pisze:Cieszę się, że czytałeś już Studium Wykonalności
To bardziej wyglądało na ulotkę. Nigdzie nie napisałem, że to studium wykonalności.
Pełzający zamach stanu trwa.
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

ODPOWIEDZ