[Trójmiasto] - infrastruktura transportowa

Moderator: JacekM

michael112
Posty: 2812
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

[Trójmiasto] - infrastruktura transportowa

Post autor: michael112 » 30 sie 2015, 17:01

Kilka dni temu byłem w Gdańsku i ogólnie w Trójmieście. Jako że na rzeczonym podforum nie ma tematu dotyczącego tej aglomeracji, pozwoliłem sobie założyć nowy, by opisać kilka wrażeń z zakresu tamtejszej infrastruktury komunikacyjnej. Dodaję kilka wniosków, z których warto, aby skorzystali także planiści w stolicy.

Otóż, w Gdańsku jednak się buduje - mam na myśli tramwaje i kolej. W Warszawie głównie się gada.
W naszym mieście, w ciągu ostatnich lat zbudowano tylko tramwaj na Bemowie (inwestycja ciągnięta przez około 25 lat) i na Tarchomin - jeszcze nieukończony. O pozostałych projektach się mówi, mówi i na razie niewiele z tego wynika.
W ostatnich latach w Gdańsku powstała linia na Łostowice przez Chełm (dokładniej, najpierw odcinek na Chełm, potem Łostowice). Naprawdę kawał torowiska, biorąc uwagę, że całość zaczyna się praktycznie w samym centrum, przy ulicy 3 maja (prowadzącej w kierunku dworca PKS).
Świeżo oddawaną inwestycją jest z kolei odcinek od pętli Siedlce przez ulicę Rakoczego, następnie część tramwajów pojedzie na ul. Bulońską, a część dalej Rakoczego do Brętowa. Tutaj z kolei spotka się z - a jakże! - nowowybudowaną linią kolejową Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
PKM jest przykładem, że w Trójmieście potrafią także budować kolej. U nas to chyba tylko krótka odnoga na lotnisko przez ostatnie dziesięciolecia została zbudowana. Co ciekawe, PKM w dużej części, jeśli nie w większości, idzie śladem dawnej linii kolejowej: Gdańsk Wrzeszcz-Stara Piła, która została zniszczona po II Wojnie Światowej na odcinku do Kokoszek. Pokażcie mi kogoś, kto w Warszawie poważyłby się odbudowywać którąkolwiek z linii kolejowych: jabłonowskiej, piaseczyńskiej, wilanowskiej czy mareckiej.
No ja wiem - w Warszawie budowano metro. Pierwsza linia faktycznie. Jest przydatna (pomijając, że opóźnienie w jej budowie to już lata świetlne). Natomiast druga, przynajmniej w obecnym kształcie, nie pełni istotnej roli komunikacyjnej. Nawet w szczycie trafiają się wolne miejsca, a do korzystania z niej niemalże przymusza się osoby, którym ona nijak nie pasuje (patrz: Gocław, Rembertów i Stara Miłosna).

Oczywiście, żeby nie było tak różowo, to Trójmiasto ma też mniej chlubne doświadczenia z koleją. Są co najmniej dwie istniejące, a nieużywane trasy kolejowe - są to linie do Nowego Portu w Gdańsku oraz Portu Oksywie w Gdyni. Na przystanku Gdańsk Brzeźno na torze leżącym bezpośrednio przy peronie rośnie nie tylko trawa, ale i... drzewa. :D Niewykluczone, że gdyby teraz ktoś chciał tam przywrócić kursowanie pociągów, to musiałby wystąpić do inspektoratu środowiska, czy jak się nazywa stosowny urząd, o zgodę na wycięcie owych drzew. Żeby było ciekawiej, tor oddalony od peronu ma się znacznie lepiej i może nawet dałoby się nim przejechać.
Za tą stacją tory idą dalej, ale już nie docierają do byłej stacji końcowej Nowy Port. Szedłem ścieżką przez krzaki wzdłuż torów i w pewnym momencie natrafiam na drogę w prawo - do ulicy. Myślę - skręcę, bo na wprost to już takie gęste krzaczory. Później okazało się, że powinienem pójść prosto, bo to tam zaczynała się była stacja :D

Wracając na chwilę do tramwajów. W Gdańsku zastosowali bardzo ciekawą koncepcję budowania węzłów przesiadkowych, mianowicie peron, na który z jednej strony podjeżdżają autobusy, a z drugiej - ... tramwaje. Nie spotkałem się z czymś podobnym w Warszawie, chyba że taka sytuacja wynikła przez przypadek (tak jest na al. Zielenieckiej przy północnym wlocie ronda Waszyngtona).
To rozwiązanie w Gdańsku spotkać można na pętli w Łostowicach, a od jutra czy też od wtorku - także na petli Siedlce.
Dla niezorientowanych - orientacyjny schemat węzła dla pętli Siedlce - i dla Łostowic.
I to jest coś, co planiści warszawscy powinni uwzględniać przy planowaniu nowych lub przebudowywanych węzłów przesiadkowych. Bo u nas 'dogodną' przesiadką nazywa się taką, dla której przystanki nazywają się tak samo. A to że pomiędzy nimi trzeba przejść kilkaset metrów, stać co najmniej 2 razy na światłach, albo łazić po przejściu podziemnym, które nie ma nawet wind lub te nie działają, to już nie problem.

Jak można było zrobić tak, że np. w metrze, nawet na peryferiach, są dobrze działające windy, tymczasem w głównym miejscu miasta, przystanek Centrum, windy działają tylko przy cały czas trzymanym przycisku. Tak jest w teorii. Dzisiaj próbowałem pojechać z bagażem taką jedną. Przyciskam guzik oznaczony "0" i strzałką w dół (drugi był oznaczony "1" i strzałką w górę), trzymam wciśnięty i nic. Winda brzęka brzęczykiem za każdym razem jak nacisnę i mnie olewa. A jakby tam był ktoś z cięższą walizką? Z wózkiem dziecięcym? Z wózkiem inwalidzkim? A linie kursujące w relacjach skrętnych są bezlitośnie wycinane (patrz 117).
Natomiast na przystankach Dworzec Centralny wind w ogóle nie ma. Skandal.

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14778
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 31 sie 2015, 0:45

michael112 pisze:Niewykluczone, że gdyby teraz ktoś chciał tam przywrócić kursowanie pociągów, to musiałby wystąpić do inspektoratu środowiska, czy jak się nazywa stosowny urząd, o zgodę na wycięcie owych drzew.
Wycinanie drzew w bezpośrednim sąsiedztwie toru kolejowego odbywa się na nieco innych prawach, niż obowiązujące ogólnie.
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 8267
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 31 sie 2015, 13:44

michael112 pisze:Natomiast na przystankach Dworzec Centralny wind w ogóle nie ma. Skandal.
Czy w tym idealnym Gdańsku przy Dworcu Głównym są widny/podnośniki?
Czy w tym idealnym Gdańsku mają Wspólny bilet ZTM-SKM-PKM? :>

(tak, przesiadki drzwi-w-drzwi na nowych gdańskich pętlach są bardzo fajne)

ashir
Posty: 27688
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 31 sie 2015, 14:00

No mają przecież bilet metropolitarny, który obowiązuje na ZTM Gdańsk+ZKM Gdynia+MZK Wejherowo+SKM Trójmiasto+Przewozy Regionalne. Może w przyszłości będzie też obowiązywał na PKM. :wink:

JaBaal
Posty: 740
Rejestracja: 09 lis 2006, 21:06

Post autor: JaBaal » 01 wrz 2015, 9:38

Ja sobie natomiast przypomniałem dość dziwne zjawisko. Zespół przystankowy - a właściwie oficjalnie trzy zespoły: Pomorska, Osiedle Wejhera i Gospody - to są przystanki przy tym samym skrzyżowaniu. Coś, jakby u nas inną nazwę nadać przystankom tramwajowym na pl. Zawiszy w Alejach, a inną przystankom na Towarowej.
Jeśli ktokolwiek wypowiada się o komunikacji w Pruszkowie, niech nie zapomina, że na północ od torów (Gąsin, Żbików, Bąki) też mieszkają ludzie.
Śp. 714 Ożarów - os. Staszica = to były piękne dni...

pietia
Posty: 818
Rejestracja: 29 maja 2007, 14:21

Post autor: pietia » 01 wrz 2015, 21:55

ashir pisze:No mają przecież bilet metropolitarny, który obowiązuje na ZTM Gdańsk+ZKM Gdynia+MZK Wejherowo+SKM Trójmiasto+Przewozy Regionalne. Może w przyszłości będzie też obowiązywał na PKM. :wink:
Tylko że z jego dostępnością jest... hm.. tak sobie

sajbeer
Posty: 1078
Rejestracja: 06 maja 2008, 21:06
Lokalizacja: Warszawa-Bielany

Post autor: sajbeer » 01 wrz 2015, 23:36

pietia pisze:
ashir pisze:No mają przecież bilet metropolitarny, który obowiązuje na ZTM Gdańsk+ZKM Gdynia+MZK Wejherowo+SKM Trójmiasto+Przewozy Regionalne. Może w przyszłości będzie też obowiązywał na PKM. :wink:
Tylko że z jego dostępnością jest... hm.. tak sobie
Ja zawsze kupuje w kasach SKM.
Ostatnia skonsumowana "PARÓWKA"
21.12.2012
366+218 :arrow: 013B/28
Przedostatnia:
7.12.2012
140+685 :arrow: 019B/33 :D :tancze:

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14778
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 02 wrz 2015, 1:08

person pisze:Czy w tym idealnym Gdańsku mają Wspólny bilet ZTM-SKM-PKM? :>
I w mojej opinii brak wspólnych biletów (nie wspominając nawet o tym, że "nakładka" MZKZG nie obowiązuje na PKMce, skutkować będzie tym, że ludzi z obszaru Gdańska ciężko będzie przesadzić w PKMkę.
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

michael112
Posty: 2812
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 02 wrz 2015, 12:05

Wolfchen pisze:
person pisze:Czy w tym idealnym Gdańsku mają Wspólny bilet ZTM-SKM-PKM? :>
I w mojej opinii brak wspólnych biletów (nie wspominając nawet o tym, że "nakładka" MZKZG nie obowiązuje na PKMce, skutkować będzie tym, że ludzi z obszaru Gdańska ciężko będzie przesadzić w PKMkę.
No to akurat jest beznadziejne. Do tej pory, jak bywałem w Trójmieście, to kupowałem właśnie MZKZG, nawet jeśli drożej, żeby "mieć spokój". Nie przypuszczałem, że
http://mzkzg.org/?subpage=wiad_kom&art=206&op=%2C%2C%2C#subpage pisze:Wprowadzenie honorowania tych biletów na linii PKM wymaga zaangażowania dodatkowych środków finansowych z budżetów samorządów lokalnych.
bo generalnie ten bilet jest i tak drogawy. Więc na pewno do poprawki jest wprowadzenie tego biletu na PKM.

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14778
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 08 wrz 2015, 15:11

Je też kupowałem MZK ZG, ale bez nakładki na SKM (tylko ZTM+ZKM). Bez SKMki dawało się żyć, jeśli nie trzeba było codziennie podróżować między Gdynią a Gdańskiem. 171 złe nie było, bo alternatywa równoległa (trajtek+ cokolwiek dalej) zbyt dużo korków łapała...
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 8267
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 08 wrz 2015, 16:00

Bardzo ciekawy tekst, którego autor skupił się na ocenie poszczególnych elementów nowej trasy.
http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Tra ... 93899.html

Część uwag dot. peronów, zadaszeń, czy informacji pasażerskiej bardzo uniwersalna.

Awatar użytkownika
Wiliam
Posty: 4761
Rejestracja: 01 kwie 2012, 21:30
Lokalizacja: Saska Kępa

Post autor: Wiliam » 08 wrz 2015, 16:47

No, kawał dobrej roboty. Aż się zdziwiłem że taki materiał na niebranżowej stronie.
Obrazek

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 8267
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 09 wrz 2015, 12:53

Od branżowych portali można coraz mniej wymagać - RK, czy T-P stają się miejscami przedruku informacji prasowych, a nie niewygodnych pytań i wątpliwości...
Ten dziennikarz to taki trójmiejski Osa - często puszcza artykuły komunikacyjne na niezłym poziomie.

Awatar użytkownika
Emyl
Podrzędne Chamidło
Posty: 6920
Rejestracja: 13 wrz 2009, 16:34
Lokalizacja: E91 ▸ Sbarascherstr.
Kontakt:

Post autor: Emyl » 10 lis 2015, 23:50

ashir pisze:No mają przecież bilet metropolitarny, który obowiązuje na ZTM Gdańsk+ZKM Gdynia+MZK Wejherowo+SKM Trójmiasto+Przewozy Regionalne. Może w przyszłości będzie też obowiązywał na PKM. :wink:
W ogóle ogarnięcie różnic taryfowych w Trójmieście jest imho beznadziejne. Nasze różnice pomiędzy SKM i KM to pikuś. Nieprawdopodobne, że nie mam możliwości nabycia na lotnisku biletu, który uprawniałby mnie do jeżdżenia czym chcę w obrębie aglomeracji w tę i we w tę przez 24 godziny.

Ogólne wrażenia z dzisiejszej przejażdżki PKM mam pozytywne: perony estetyczne, wydają się funkcjonalne, pociąg cichutki i wygodny, miła obsługa. Ale budzi we mnie spore wątpliwości przesiadka na Wrzeszczu (jechałem z Portu Lotniczego do Śródmiescia). Podejrzewam, że taka dodatkowa upierdliwość* po drodze w zestawieniu z nienajlepszym czasem przejazdu będzie jeszcze długo negatywnie wpływać na frekwencję...

* - w kwestii upierdliwości: dodam jeszcze, że wolałbym, by automat biletowy znajdował się wewnątrz terminala lub chociaż po drodze na peron PKM, a nie na niezadaszonym wygwizdowie przy pętli autobusowej.

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14778
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 11 lis 2015, 23:27

A widziałeś jazdy na Wrzeszczu z kasowaniem biletów na PKMkę? Trzeba lecieć do kasowników przy peronie SKM, a potem wracać się na peron PKM. Śmieszno i straszno zarazem.
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

ODPOWIEDZ