[Toruń] Komunikacja miejska

Moderator: JacekM

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 8267
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

[Toruń] Komunikacja miejska

Post autor: person » 15 paź 2015, 10:49

Stary wątek zamknięty na cztery spusty, więc założę nowy...
Od pewnego czasu tramwaj śmiga nową trasą na Bielany. Ktoś z was już zaliczał? Jakie wrażenie?

Linkuję wrażenie gdańszczanina (urzekł mnie komentarz pod zdjęciem). I dla nas jest to coś wartego uwagi...
Czyli co dałosię zrobić w Toruniu:
- zastosować ciągłe podparcie szyny z zabudową humusem jako rozwiązanie domyślne - bardzo przyjazne w dzielnicach mieszkaniowych,
- równoległą drogę utrzymać w szerokości 1x2 z azylami dla pieszych, bez sygnalizacji świetlnej w każdym możliwym miejscu,
- i to co spowodowało, że z każdym kolejnym przystankiem coraz bardziej opadała mi szczęka - zastosować bezwzględny priorytet dla tramwaju w sygnalizacji świetlnej.
http://tramwaje.gdanskie.info/details.p ... 4e96ef5e47
Pod zdjęciem - filmiki.

ashir
Posty: 27688
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 22 paź 2015, 10:45

Na pętli Uniwersytet można się trochę poczuć, jak na odludziu, bo mało kto tam dojeżdża, ale przynajmniej nie ma tam sygnalizacji świetlnej, jak u nas na Tarchominie Kościelnym, a wjeżdżają tam także autobusy. A tak to rzeczywiście priorytet działa bardzo dobrze i tramwajem się jedzie całkiem szybko. :)

gfedorynski
Posty: 715
Rejestracja: 09 sie 2010, 15:45

Post autor: gfedorynski » 22 paź 2015, 10:50

Przepraszam, że w nowym wątku od razu walnę oftopa, ale drugi filmik przypomniał mi, że nigdzie nie chwaliłem projektu na Powstańców Śląskich, w którym udało się zrobić przejazd przez torowisko z mrugającym żółtym/czerwonym dla samochodów. Najstarsi górale pamiętają, że takie światła były kiedyś na przejeździe dwudziestki przez Powstańców Śląskich.

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 8267
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 03 lip 2023, 12:13

Już wiadomo, że 1 września uruchomiona zostanie trasa tramwajowa na os. Jar. Podano przebieg nowych tras tramwajowych i propozycje zmian w autobusach:
https://nowosci.com.pl/tramwaje-na-jar- ... 1-17672237
Niestety podano też informacje o planowanych częstotliwościach kursowania tramwajów.
Wieczorami i w święta tramwaje w Toruniu mają kursować co... 45 minut.

ashir
Posty: 27688
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 03 lip 2023, 13:00

Ale te tramwaje już kursują co 45 minut. Zresztą autobusy też. Niestety nic nowego. Aż przykro się robi co się wydarzyło w ciągu ostatnich kilku lat z komunikacją miejską w Toruniu. :-(

Awatar użytkownika
Emyl
Podrzędne Chamidło
Posty: 6920
Rejestracja: 13 wrz 2009, 16:34
Lokalizacja: E91 ▸ Sbarascherstr.
Kontakt:

Post autor: Emyl » 03 lip 2023, 16:49

Co to jest za debilny pomysł z tymi częstotliwościami 45 i 50 minut w mniejszych miastach? Już naprawdę wolałbym 60 minut, bo i tak musisz wychodzić na konkretny kurs, a tak przynajmniej nie musisz zapamiętywać, że w każdej godzinie odjazd jest w innej minucie...

ashir
Posty: 27688
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 03 lip 2023, 17:00

Spokojnie, z prezydentem Zaleskim kursy co 60 minut są możliwe. Najczęściej jest to efektywne wykorzystanie pojazdów. Biorąc pod uwagę długość tras wystarczą 2-3 brygady na każdą linię. Poza tym dalsze zmniejszanie częstotliwości tylko wyjdzie pasażerom na minus...

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 36587
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Post autor: Bastian » 04 lip 2023, 0:38

Emyl pisze:
03 lip 2023, 16:49
Co to jest za debilny pomysł z tymi częstotliwościami 45 i 50 minut w mniejszych miastach? Już naprawdę wolałbym 60 minut, bo i tak musisz wychodzić na konkretny kurs, a tak przynajmniej nie musisz zapamiętywać, że w każdej godzinie odjazd jest w innej minucie...
W Toruniu nie ma odcinków obsługiwanych jedną linią, więc wychodzi co 22,5 minuty, a na ważniejszych trasach co 15 minut. O ile uda się ustawić dobrą koordynację, jak obiecują. Sieć jest dość prosta, więc może da się to zrobić... :-k
Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27359
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 04 lip 2023, 13:13

Bastian pisze:
04 lip 2023, 0:38
Emyl pisze:
03 lip 2023, 16:49
Co to jest za debilny pomysł z tymi częstotliwościami 45 i 50 minut w mniejszych miastach? Już naprawdę wolałbym 60 minut, bo i tak musisz wychodzić na konkretny kurs, a tak przynajmniej nie musisz zapamiętywać, że w każdej godzinie odjazd jest w innej minucie...
W Toruniu nie ma odcinków obsługiwanych jedną linią
Może tu tkwi problem?
and I ask my masks and I:
surely we are living in a dream?

Autobus Czerwon
Posty: 4069
Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
Lokalizacja: Stary Mokotów
Kontakt:

Post autor: Autobus Czerwon » 04 lip 2023, 14:11

Z cyklu dobre wzorce zza granicy: Ołomuniec (120 tys. mieszkańców) podobnie jak Toruń jest miastem uniwersyteckim. Na większości końcówek jeżdżą 2 linie (podobnie jak ma być w Toruniu), na jednej są 3 i na jednej - jedna. Na wszystkich końcówkach minimalna częstotliwość wynosi 15 minut (a na niektórych 7,5) która realizowana jest jedną (Pavlovičky) lub dwoma wzajemnie skoordynowanymi liniami. Na końcówce na której występują 3 linie, są one skoordynowane (5-3-7) w sposób pozwalający na zachowanie na ciąg przez Stare Miasto częstotliwości 7-8 (trzecia linia jedzie "obwodnicą"). Częstotliwości zachowywane są przez cały tydzień i cały rok, rozkład jest bardzo przejrzysty i łatwy do zapamiętania. Więc jak widać problemem niekoniecznie są 2 linie na końcówkach, ale możliwości finansowe i organizacyjne polskich organizatorów.

ashir
Posty: 27688
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 04 lip 2023, 14:25

W przypadku Torunia to wiadomo, że przez finanse jeżdżą autobusy i tramwaje co 45 minut, a dobrze funkcjonująca komunikacja nie jest priorytetem prezydenta miasta. Jeszcze nie tak dawno 1 była siekierą i jeździła co ok. 7,5 minuty w godzinach 6-17, a do tego grona dołączyła linia 2 po tym jak inne zawieszono z powodu remontów. Niestety te czasy minęły i już nie wrócą.

primoż
Posty: 3699
Rejestracja: 24 gru 2010, 0:57
Lokalizacja: z pól kartoflanych

Post autor: primoż » 04 lip 2023, 14:53

Autobus Czerwon pisze:
04 lip 2023, 14:11
Z cyklu dobre wzorce zza granicy: Ołomuniec (120 tys. mieszkańców) podobnie jak Toruń jest miastem uniwersyteckim. Na większości końcówek jeżdżą 2 linie (podobnie jak ma być w Toruniu), na jednej są 3 i na jednej - jedna. Na wszystkich końcówkach minimalna częstotliwość wynosi 15 minut (a na niektórych 7,5) która realizowana jest jedną (Pavlovičky) lub dwoma wzajemnie skoordynowanymi liniami. Na końcówce na której występują 3 linie, są one skoordynowane (5-3-7) w sposób pozwalający na zachowanie na ciąg przez Stare Miasto częstotliwości 7-8 (trzecia linia jedzie "obwodnicą"). Częstotliwości zachowywane są przez cały tydzień i cały rok, rozkład jest bardzo przejrzysty i łatwy do zapamiętania. Więc jak widać problemem niekoniecznie są 2 linie na końcówkach, ale możliwości finansowe i organizacyjne polskich organizatorów.
Ja bym jeszcze dodał, że w polskich miastach olbrzymi nacisk kładzie się na relacyjność układu komunikacyjnego i jak najmniejszej ilości przesiadek w odróżnieniu od m.in. Czech.
ashir pisze:
04 lip 2023, 14:25
W przypadku Torunia to wiadomo, że przez finanse jeżdżą autobusy i tramwaje co 45 minut, a dobrze funkcjonująca komunikacja nie jest priorytetem prezydenta miasta.
W polskich miastach priorytetem w transporcie są inwestycje w komunikację samochodową poprzez rozwój infrastruktury drogowej częstokroć przeskalowanej wobec potrzeb i pobudzania dodatkowego ruchu samochodowego, a w konsekwencji wtłaczania dodatkowego ruchu do centrów miast.
Nie zawsze poważne opinie :wink:

Autobus Czerwon
Posty: 4069
Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
Lokalizacja: Stary Mokotów
Kontakt:

Post autor: Autobus Czerwon » 04 lip 2023, 15:10

Plus dodałbym do tego że nagminne jest sępienie dotacji na rozbudowę/remont dróg pod płaszczykiem rozwoju zbiorkomu. Np. z prawie lokalnego podwórka to Płońsk wyremontował srogi kawał sieci drogowej wpisując do wniosku o dotację dostosowanie ulic do kursowania komunikacji miejskiej i uruchomienie jej. Jak ktoś jest dociekliwy to zachęcam do analizy rozkładu jazdy :P

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 8267
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 04 lip 2023, 15:13

primoż pisze:
04 lip 2023, 14:53
W polskich miastach priorytetem w transporcie są inwestycje w komunikację samochodową poprzez rozwój infrastruktury drogowej częstokroć przeskalowanej wobec potrzeb i pobudzania dodatkowego ruchu samochodowego, a w konsekwencji wtłaczania dodatkowego ruchu do centrów miast.
Tymczasem w Toruniu:
Będzie trzeci most drogowy w Toruniu. Miasto chce rozpocząć prace
https://ototorun.pl/artykul/bedzie-trze ... wy/1451858
hihi

Szymon
(Mr_Kolesław)
Posty: 7074
Rejestracja: 31 sie 2007, 19:03
Lokalizacja: Szamoty
Kontakt:

Post autor: Szymon » 11 lip 2023, 11:28

Pierwszy tramwaj wjechał (na dość krótki fragment ale jest) na nowy odcinek linii tramwajowej do os. Jar:
Pierwszy tramwaj na nowej linii w Toruniu
Wtorek, 11 lipca 2023 roku. Godzina 5:00. Na Szosie Chełmińskiej pojawił się tramwaj.
https://transinfo.pl/infotram/pierwszy- ... w-toruniu/

ODPOWIEDZ