[PL] Infrastruktura drogowa

Moderator: JacekM

Awatar użytkownika
Piotrek
Posty: 6104
Rejestracja: 30 gru 2005, 10:27
Lokalizacja: Radiowo/Bemowo

Post autor: Piotrek » 04 cze 2013, 19:10

gddkia.gov.pl pisze: Już w 2013 roku będzie możliwe ogłoszenie około 50 postępowań przetargowych na drogi ekspresowe o długości ponad 700 km i wartości przekraczającej 35 mld złotych. Na dzisiejszym posiedzeniu Rada Ministrów przyjęła przygotowaną z inicjatywy Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Sławomira Nowaka zmianę do obecnie realizowanego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015.

Nowelizacja stanowi pierwszy krok do opracowania kompleksowego programu drogowego na przyszłą perspektywę. Pozwoli to zachować ciągłość realizacji inwestycji drogowych, płynne przejście z obecnej do przyszłej perspektywy. W związku z nową perspektywą finansową 2014-2020 planowana jest kontynuacja realizacji inwestycji drogowych na drogach szybkiego ruchu, których celem będzie budowa spójnej sieci drogowej w Polsce.

Decyzja o uzupełnieniu obecnego programu drogowego o nowy załącznik - załącznik nr 5, w którym wskazana została lista inwestycji realizowanych w nowej perspektywie finansowej UE 2014-2020, oznaczać będzie możliwość ogłaszania przetargów na odcinki dróg ekspresowych już w bieżącym roku.

Oznacza to, że Rada Ministrów decydować będzie o przyznaniu ponad 35 mld zł na realizację dużych zadań drogowych. Dzięki tym środkom możliwe będzie zbudowanie ponad 700 km nowych dróg ekspresowych, kontynuowana będzie realizacja takich tras jak S3, S5, S7, S8 czy S17.

Proponowane w załączniku nr 5 inwestycje stanowią jedynie wycinek tych planowanych do realizacji w latach 2014-2020, cały program znajduje się w przygotowaniu.

Załącznik nr 5 został przyjęty przez Komitet Stały Rady Ministrów w ubiegłym tygodniu, zawiera on około 50 projektów przetargowych dla dróg ekspresowych. Na wniosek Ministra Sławomira Nowaka do załącznika numer 5 został dopisany odcinek drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka.

W ramach załącznika nr 5 będą realizowane inwestycje na następujących drogach krajowych:

S3 Sulechów - Legnica,
S3 Legnica - Lubawka,
S5 Wrocław - Bydgoszcz, odc. Poznań - Wronczyn, Radomicko – Kaczkowo, Korzeńsko – Wrocław, Gniezno – Mielno,
S7 Warszawa - Gdańsk, odc. Olsztynek – Miłomłyn, Nidzica – Napierki,
S7 Warszawa - Rabka, odc. Radom – Skarżysko Kamienna wraz z obwodnicą Radomia, Chęciny – gr. woj. świętokrzyskiego, Igołomska – Christo Botewa, Lubień - Rabka,
S8 Radziejowice - Białystok, odc. Radziejowice – Paszków, gr. woj. Mazowieckiego - Zambrów, Wiśniewo – Jeżewo,
S17 Warszawa - Lublin, odc. w. Zakręt - Kurów,
S19 Lublin - Rzeszów, odc. obwodnica Lublina, w. Sokołów Małopolski Północ – Stobierna, w. Świlcza – w. Rzeszów Południe,
S51 Olsztyn - Olsztynek.
Przypominam, że chodzi o te drogi które mają być budowane przed 2015, które właściwie w większości miały być w poprzednim rozdaniu do 2013r.

Cieszy bardzo cała "eska" do Lublina, czy też obwodnica Radomia. Także trochę S7 się wydłuży, niespodzianką na plus jest odcinek do Rabki. ( choć drogi będzie jak cholera, mnóstwo wiaduktów, tunel etc.). Dziwi cała S3 do granicy z Czechami...? choć tam podobno jakiś projekt dodatkowy transgraniczny jest. Szkoda, że na pierwszy ogień nie poszło coś dalej z obwodnicy Wawy, czy np. S8 od Wyszkowa (jedyny kawałek którego będzie brakować póki co). Ale jest dobrze :dance:
Kasta pianistów
Pozdrawiam, Szafran.

Aligator
Posty: 927
Rejestracja: 17 wrz 2008, 9:34
Lokalizacja: Warsaw/Higashikurume

Post autor: Aligator » 04 cze 2013, 20:29

"To samo z drugiej strony: jej poszerzenie nie spowoduje, że będą mniejsze korki, tylko raczej większe. Bo jeśli ludzie zaczną jeździć do Śródmieścia samochodami, to nie tylko stanie Prosta (pomimo poszerzenia), ale także wszystkie ulice w okolicy, które nie mają rezerw na przyjęcie dodatkowego ruchu."
KwD
Samochodów będzie więcej czy zrobisz poszerzenie, czy zostawisz jeden pas. Tego nie unikniesz. To wynika z konsekwencji rozwoju miasta i obecności w nim klasy średniej i wyższej.
"Jak pokazuje doświadczenie, spadek będzie tylko chwilowy. A i tak należałoby zrobić buspas na Prymasa."
Niby racja.
Z drugiej strony, jeśli problem zostanie zbagatelizowany sytuacja również ulegnie pogorszeniu (i to też jest doświadczenie). Nie można tworzyć dzielnicy biznesowej bez tworzenia zaplecza a tym zapleczem nie będzie sama KZ (wyobrazasz sobie kogoś w garniaku "na miarę" za 10-15k ładującego się do KZ w porannym szczycie dla oszczędzenia 15 min. w korku? Ja nie bardzo.
BTW, między Jerozolimskimi a Prostą jest jeszcze krytyczny pl. Zawiszy, który już dzisiaj się korkuje na maksa.
Jak dla mnie są jeszcze co najmniej 2 alternatywy (Żelazna do Filtrów i Kasprzaka do Prymasa gdzie obecnie toczy się wspomniany tranzyt).
W sumie jak się zna Wawę to objazd się znajdzie.
Ale właśnie poruszyłeś kolejny mankament miasta, wąskie gardła nad torami wzdłuż Jerozolimskich, które przyczyniają się do korków.

Na koniec warto wspomnieć że przeniesienie klasy średniej do zbiorkomu paradoksalnie może zaszkodzić atrakcyjności Śródmieścia.
Wielu przedsiębiorców usługowych w śródmieściu funkcjonuje opierając się głównie na zapewnianiu rozrywki klasie średniej.
I tutaj pojawia się kolizja. Powiedzmy że taki "krawaciarz" kończy pracę o 17.00, mając samochód idzie gdzieś na miasto realizować hobby np. na siłownię, basen, do szkoły tańca czy w inne parasportowe miejsce.
Zabierzesz mu samochód to masz bardzo dużą szanę, że w Śródmieściu nie zostanie, pojedzie gdzieś bliżej domu, albo najzwyczajniej odpuści w ogóle, bo nie będzie chciał później tłuc się wieczorem w KZ.
A uwierz że to nie są małe pieniądze - np. z doświadczenia powiem Ci że moi znajomi z tańca potrafią puszczać miesięcznie po 500-700 na hobby (zajęcia, kluby tańca, imprezy) + 2-3 festiwale w roku (kolejne 500-800 PLN). Inne sporty podobnie.
Nawiasem mówiąc Warszawa jest miastem, które pod względem zaspokajania potrzeb klasy średniej bardzo mocno marnuje możliwości (choćby zapuszczone porty, gdzie można by spokojnie prowadzić sekcje kajakarskie i nurkowe - niekiepski pieniądz).
"Spóźniony pociąg przyspieszony relacji xyz, przyjedzie z opóźnieniem ok. 25 minut. Opóźnienie może ulec powiększe... zmianie"

Awatar użytkownika
Daniel_FCB
(kaczofob)
Posty: 1596
Rejestracja: 23 lut 2008, 20:54
Lokalizacja: Natolin

Post autor: Daniel_FCB » 05 cze 2013, 1:59

Aligator pisze:
Którędy byś wjechał na tę Prostą? Jana Pawła? Świętokrzyską? Towarową? Kasprzaka? Gdzie tam widzisz rezerwę przepustowości?

Po otwarciu obwodnicy zachodniej spadnie natężenie ruchu na Prymasa i Jerozolimskich (wyleci tranzyt).
Kiedyś też wierzyłem w obwodnice... We wrocławską obwodnicę śródmiejską*. W północny odcinek tejże obwodnicy. A potem w obwodnicę autostradową. Ale jakoś w korku na Legnickiej/Powstańców Śląskich ta autostrada nic mi nie pomaga. Czemu? Bo tranzyt, poza paroma ciągami komunikacyjnymi, jest kwestią marginalną. A na uwolnioną na tych kilku ciągach przestrzeń i tak wjeżdżają nowe samochody.
*Ale w moc pozytywnego oddziaływania na ceny gruntów wierzę cały czas :)
Wciąż się zastanawiał, jak nielogiczne może się stać logiczne rozumowanie, jeśli zajmuje się nim dostatecznie duży komitet - Pratchett, Świat finansjery
A mówili nauczyciele "z gminem nie zadajemy się nie z powodu ich niskiego urodzenia, ale dlatego, że nie ma po co" - Ziemiański, Achaja
FCBARCA.COM

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10639
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 05 cze 2013, 9:23

Aligator pisze:Samochodów będzie więcej czy zrobisz poszerzenie, czy zostawisz jeden pas. Tego nie unikniesz. To wynika z konsekwencji rozwoju miasta i obecności w nim klasy średniej i wyższej.
No nie, jeśli ludzie będą tracić czas na korek, to przerzucą się na metro. A korek po poszerzeniu możesz mieć tylko większy.
Aligator pisze:(wyobrazasz sobie kogoś w garniaku "na miarę" za 10-15k ładującego się do KZ w porannym szczycie dla oszczędzenia 15 min. w korku? Ja nie bardzo.
Mniej więcej sobie wyobrażam. Poza tym takich ludzi będziesz mieć garstkę. Zawsze podstawę stanowią pracownicy niskiego szczebla, których jest po prostu więcej (i na dobrą sprawę w ogóle w garniaku by nie musieli...)
Aligator pisze:Ale właśnie poruszyłeś kolejny mankament miasta, wąskie gardła nad torami wzdłuż Jerozolimskich, które przyczyniają się do korków.
Toteż samochodziarze dostają Nowolazurową i Gierdziejewskiego.
Aligator pisze:I tutaj pojawia się kolizja. Powiedzmy że taki "krawaciarz" kończy pracę o 17.00, mając samochód idzie gdzieś na miasto realizować hobby np. na siłownię, basen, do szkoły tańca czy w inne parasportowe miejsce.
Mając samochód to mu wszystko jedno, czy pojedzie do Śródmieścia, czy na Służew, czy na Bemowo. Popatrz, jak się rozlewają amerykańskie miasta. To właśnie dzięki temu, że KZ efektywniej wykorzystuje przestrzeń, śródmieście może być gęstsze. Od ludzi, od (odpowiednich) kawiarni, od punktów usługowych. Wtedy wcale nigdzie nie musisz jechać. A przede wszystkim znajomi są na miejscu, bliżej. Może jeszcze pojedziesz samochodem na KP albo Chmielną?
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 8267
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 05 cze 2013, 9:35

Aligator pisze:Samochodów będzie więcej czy zrobisz poszerzenie, czy zostawisz jeden pas. Tego nie unikniesz. To wynika z konsekwencji rozwoju miasta i obecności w nim klasy średniej i wyższej.
Berlin musi być miastem klasy niższej, skoro pomimo tylu lat kapitalistycznego rozwoju (zachodniej części) i tylu wpakowanych w niego marek/euro wciąż jest tam mniej samochodów/1000 mieszk. niż w naszej Warszawie na dorobku. Tak, to trzyma się kupy.
Aligator pisze:Jak dla mnie są jeszcze co najmniej 2 alternatywy (Żelazna do Filtrów
Jaką alternatywą jest ulica, która już obecnie permanentnie stoi w korku?
Aligator pisze: Powiedzmy że taki "krawaciarz" kończy pracę o 17.00, mając samochód idzie gdzieś na miasto realizować hobby np. na siłownię, basen, do szkoły tańca czy w inne parasportowe miejsce.
Zabierzesz mu samochód to masz bardzo dużą szanę, że w Śródmieściu nie zostanie, pojedzie gdzieś bliżej domu, albo najzwyczajniej odpuści w ogóle, bo nie będzie chciał później tłuc się wieczorem w KZ.
Czy w centrum nie mieszkają krawaciarze? Jak ma się Twoja teoria do rozwoju tego typu usług na przedmieściach/osiedlach?
Receptą na owe "tłuczenie się" jest zagwarantowanie mu szybkiej i sprawnej komunikacji zbiorowej - nie będzie musiał szukać miejsca do parkowania, oddalając się od pracy (np. w drodze na siłownie) nie będzie musiał się wracać po auto (tylko wsiądzie na pobliskim przystanku do zbiorkomu) itp. itd. Sorry, ale nie po raz pierwszy wieszczysz upadek centrum w związku z ograniczeniem wjazdu doń aut osobowych, a to kupy się nie trzyma.

Na deser polecam uwadze ciekawą dyskusję:
http://szczecin.gazeta.pl/szczecin/1,34 ... anego.html
http://szczecin.gazeta.pl/szczecin/1,34 ... iej__.html
http://szczecin.gazeta.pl/szczecin/1,34 ... emian.html
(sorry, że trzy linki ze Szczecina, ale tamtejsza GW prowadzi dosyć interesującą debatę o ruchu w centrum; godną uwagi jest również podobna debata w krakowskiej GW)
a na koniec Nowy Jork:
http://tvnwarszawa.tvn24.pl/informacje, ... 88170.html
"Od zmiany organizacji ruchu [wyznaczenia pasów rowerowych kosztem jednego pasa drogowego - przyp. person] liczba rannych w wypadkach drogowych, nie tylko z udziałem rowerzystów, spadła o 35 na Ósmej i 58 procent na Dziewiątej Alei. Ale wrażenie robi liczba z zupełnie innej dziedziny - w sklepach przy Dziewiątej Alei sprzedaż detaliczna wzrosła o 49 procent (na całym Manhattanie w tym samym czasie tylko o 3 procent). "

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10639
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 05 cze 2013, 10:02

Te procenty nie zrobią na mnie wrażenia, jeśli się nie poda przy okazji ogólnej skali wypadków.
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 8267
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 05 cze 2013, 10:23

Proszszszsz
http://www.nyc.gov/html/dot/html/bicycl ... tats.shtml

Natomiast cała broszura, z której wyciągnięto slajd i w której podano informacje nie tylko o bezpieczeństwie, ale i polepszaniu jakości komunikacji autobusowej, budowie przestrzeni publicznych, parkingach itp. itd jest dostępna tu m.in.:
https://d3n8a8pro7vhmx.cloudfront.net/a ... 1351785187

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10639
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 05 cze 2013, 10:38

Ale to liczba wypadków z udziałem cyklistów, a nie wszystkich drogowych ;)
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 8267
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 05 cze 2013, 11:32


Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 05 cze 2013, 22:46

Aligator pisze:Z tą Świętokrzyską to zastanawia mnie co tam ma być po zwężeniu, bo szczerze powiedziawszy tam ogólnie jest całkiem szeroko, a masa powierzchni jest niewykorzystana
Jak to niewykorzystana - tam był jeden wielki parking, a piesi musieli się przeciskać pod sklepami.

[ Dodano: Śro 05 Cze, 2013 ]
Aligator pisze:Czy klasa średnia z Mokotowa/Ursynowa zrezygnowała z samochodu po budowie metra?
Bardzo wiele jej przedstawicieli zrezygnowało.

[ Dodano: Śro 05 Cze, 2013 ]
Aligator pisze:Nie można tworzyć dzielnicy biznesowej bez tworzenia zaplecza a tym zapleczem nie będzie sama KZ (wyobrazasz sobie kogoś w garniaku "na miarę" za 10-15k ładującego się do KZ w porannym szczycie dla oszczędzenia 15 min. w korku? Ja nie bardzo.
Jeszcze raz zapraszam do Docklands.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26798
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 08 cze 2013, 7:49

Ludzi w garniakach na miarę za 10-15k jest garstka. Trawniki, chodniki itd rozjeżdżają zupełnie inni ludzie.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Łukasz
Posty: 10490
Rejestracja: 15 gru 2005, 15:48
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Łukasz » 12 cze 2013, 21:47

Adam G. pisze:
BJ pisze: Które bez progów będzie fikcją. I oby nikt na to nie wpadł, bo lepsze 40-50 niż 30 i progi co 50 m, od których można kurwicy dostać.
Ew. w ogóle wywalić stamtąd samochody.
Po tych uliczkach na Muranowie gdzie chcą zrobić tę strefę 30, i tak raczej nie jeździ się szybciej niż 40. Zwolnienie o 10km/h nie będzie tragedią ani fikcją :) Wiadomo, trafi się ktoś kto się spieszy i pojedzie 50-60, ale znaczna większość samochodów już teraz nie przekracza tam 30.
Na Świętokrzyskiej też się dużo szybciej nie jeździło, przecież tam były światła co 10 metrów.
ŁK

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14778
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 30 sie 2013, 23:22

Obrazek
Ekspresowa siódemka na południu Mazowsza będzie dłuższa. Przetarg ogłoszony

Przetarg ograniczony na kontynuację projektowania i budowę obwodnicy Radomia w ciągu drogi krajowej nr 7 został dziś ogłoszony.

Ekspresowa obwodnica Radomia pomiędzy węzłami Radom Północ a Radom Południe będzie miała ok. 25 km długości.

Postępowanie przetargowe jest dwuetapowe (przetarg ograniczony). Pierwszy etap to składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Na tym etapie ocenie podlegać będzie doświadczenie, potencjał techniczny i kadrowy oraz zdolność ekonomiczna i finansowa wykonawcy. Termin składania wniosków przewidziany został na 01.10.2013r. Wykonawcy, którzy zostaną zakwalifikowani do drugiego etapu (maksimum 20 wykonawców) otrzymają zaproszenie do złożenia oferty a kryterium oceny ofert będzie nie tylko cena ale również termin wykonania oraz okres gwarancji. Oznacza to, że przyszły wykonawca będzie mógł zaproponować zrealizowanie zamówienia w okresie krótszym niż wymagane 33 miesiące, jednak nie krótszym niż 30 miesięcy. Do czasu realizacji nie wlicza się okresów zimowych.

Budowa obwodnicy Radomia na parametrach trasy ekspresowej przewiduje dwie jezdnie po dwa pasy ruchu wraz z pasem awaryjnym. Równolegle wzdłuż trasy zbudowane zostaną drogi serwisowe zapewniające komunikację ruchu lokalnego. Dostęp do drogi będzie możliwy tylko w węzłach: Radom Północ, Radom Zachód, Wolanów i Radom Południe. Ponadto wybudowane zostaną m.in. chodniki, ścieżki rowerowe, urządzenia ochrony środowiska (takie jak np. zabezpieczenia akustyczne, przejścia dla zwierząt, system odprowadzania wód opadowych, zieleń) oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

GDDKiA. Oddział Warszawa.
Jest przetarg: http://www.gddkia.gov.pl/pl/792/powyzej-progow-unijnych


:arrow: No, niedługo mam nadzieję, że w województwie mazowieckim będzie pełna S7 :)
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26798
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 01 wrz 2013, 8:31

No i cóż z tego, skoro najtrudniejszy i najbardziej niebezpieczny odcinek - w Małopolsce - jest jak to mówią w Krakowie - "w polu" ;)
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14778
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 01 wrz 2013, 10:34

Tam na szczęście rzadko trafiam, Starachowice to mój punkt graniczny na południu ;)

A jakiś konkretny powód takiego stanu rzeczy, czy też zwykłe olewanie?
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

ODPOWIEDZ