[Kraków] Inwestycje komunikacyjne i drogowe

Moderator: JacekM

Awatar użytkownika
Kleszczu
Stoi... Sofista?
Posty: 13046
Rejestracja: 14 gru 2005, 19:48
Lokalizacja: Nowe Włochy
Kontakt:

Post autor: Kleszczu » 25 lut 2006, 11:09

Bastian pisze:
- Według założeń estakada ma być gotowa w tym roku - dodaje Katarzyna Król. Podano nawet, że do 15 grudnia.
:shock: =D>
Nic tylko zazdrościć Krakusom :o
"Ale potrafił podać dokładnie godziny wyjazdu i przyjazdu pociągu Paryż-Berlin, kombinacje połączeń między Lyonem i Warszawą.(...) Nawet naczelnik stacji by się w tym zgubił..."
Albert Camus-"Dżuma"

"Kiedyś chciałem umrzeć młodo jak Jim Morrison, ale z czasem zacząłem patrzeć na to inaczej..." - Ryszard Riedel

Awatar użytkownika
MZ
Słońce Radomia
Posty: 8617
Rejestracja: 15 gru 2005, 14:25
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Post autor: MZ » 26 lut 2006, 13:24

:arrow: Ja bym poczekał z tymi gratulacjami, bo w końcu im też może coś się nie udać.
Choć oczywiście lepiej byłoby, żeby jednak wszystko poszło zgodnie z planem...

TLG
Posty: 5895
Rejestracja: 15 gru 2005, 19:20

Post autor: TLG » 26 lut 2006, 17:01

Rynek kolejowy pisze:Obrazek
Krakowskie MPK kupi 24 niskopodłogowe tramwaje
Konsorcjum firm Bombardier, Vosslo Kiepe i Solaris będzie dostawcą 24 niskopodłogowych tramwajów dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego (MPK) SA w Krakowie za około 165 mln zł. Wyniki przetargu zatwierdził już Urząd Zamówień Publicznych.
Jak poinformowała Polska Agencja Prasowa w poniedziałek rzecznik MPK Bożena Pękala, niemiecko-polskie konsorcjum, jako jedyne złożyło ofertę zgodną z wymogami formalnymi. Druga oferta wpłynęła po terminie.
Zaoferowana cena wyniosła 1,775 mln euro za pojazd, czyli około 165 mln zł za wszystkie zamówione tramwaje – To mniej niż zakładało MPK – wyjaśniła Pękala.
Umowa pomiędzy krakowskim przewoźnikiem i konsorcjum zostanie podpisana do końca marca. Zgodnie z założeniami 24 3-członowe, niskopodłogowe tramwaje mieszczące ponad 180 pasażerów powinny zostać dostarczone do Krakowa do końca przyszłego roku.
Pieniądze na sfinansowanie zakupu w połowie będą pochodziły z kredytu Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOR), a także funduszy unijnych i środków własnych MPK.
Krakowskie MPK w ciągu ostatnich lat kupiło 26 niskopodłogowych tramwajów firmy Bombardier.
15/12/2005-12/7/2019

Awatar użytkownika
Plesim
Posty: 4181
Rejestracja: 18 gru 2005, 21:59
Lokalizacja: Tam gdzie kiedyś kończyła 11

Post autor: Plesim » 26 lut 2006, 21:09

I w ten sposób Kraków będzie liderem w tramwajach niskopodłogowych na nie zagrożonej pozycji. Ale najciekawsze jest to, że będzie miał 50 sztuk jednakowych tramwajów. Drugą ciekawostką będzie premiera Solarisa na rynku tramwajowym.

TLG
Posty: 5895
Rejestracja: 15 gru 2005, 19:20

Post autor: TLG » 26 lut 2006, 23:40

Drugą ciekawostką będzie premiera Solarisa na rynku tramwajowym.
Po prostu wykorzystanie technologii klejenia, która jest w MPK Kraków, gdzie ponownie będą montowane krakowskie NGT6Kr.
15/12/2005-12/7/2019

Awatar użytkownika
Plesim
Posty: 4181
Rejestracja: 18 gru 2005, 21:59
Lokalizacja: Tam gdzie kiedyś kończyła 11

Post autor: Plesim » 27 lut 2006, 10:32

TLG pisze:
Drugą ciekawostką będzie premiera Solarisa na rynku tramwajowym.
Po prostu wykorzystanie technologii klejenia, która jest w MPK Kraków, gdzie ponownie będą montowane krakowskie NGT6Kr.
Ja o tym wiem, ale fakt faktem będzie Solaris traktowany jako współwytwórca tramwaju.

TLG
Posty: 5895
Rejestracja: 15 gru 2005, 19:20

Post autor: TLG » 27 lut 2006, 19:22

Myśle, że SOLARIS by wyprodukowałby pudło tramwaju, gdyby ktoś zamówił coś takiego (np. NEWAG). Ale to raczej zupełne S-F. Prędzej Autosan (pewne doświadczenie w produkcji takich obiektów). Ale całego wagonu od początku do końca SOLARIS by nie zbudował. Po prostu nie są w tym wyspecjalizowani.
15/12/2005-12/7/2019

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 27 lut 2006, 20:27

MZ pisze::arrow: Ja bym poczekał z tymi gratulacjami, bo w końcu im też może coś się nie udać.
Na razie to mają większe klapy niż my - KST, Mogilskie...

Awatar użytkownika
Kleszczu
Stoi... Sofista?
Posty: 13046
Rejestracja: 14 gru 2005, 19:48
Lokalizacja: Nowe Włochy
Kontakt:

Post autor: Kleszczu » 27 lut 2006, 20:33

MeWa pisze:
MZ pisze::arrow: Ja bym poczekał z tymi gratulacjami, bo w końcu im też może coś się nie udać.
Na razie to mają większe klapy niż my - KST, Mogilskie...
Dokładnie. Nie ma więc co narzekać na takie problemy jakie są np. przy Rzymowskiego. Inni nie mają lepiej.
"Ale potrafił podać dokładnie godziny wyjazdu i przyjazdu pociągu Paryż-Berlin, kombinacje połączeń między Lyonem i Warszawą.(...) Nawet naczelnik stacji by się w tym zgubił..."
Albert Camus-"Dżuma"

"Kiedyś chciałem umrzeć młodo jak Jim Morrison, ale z czasem zacząłem patrzeć na to inaczej..." - Ryszard Riedel

Awatar użytkownika
Kleszczu
Stoi... Sofista?
Posty: 13046
Rejestracja: 14 gru 2005, 19:48
Lokalizacja: Nowe Włochy
Kontakt:

Post autor: Kleszczu » 23 mar 2006, 19:29



Obrazek
Zaplanowany na lato remont ulic Lubicz i Rakowickiej może się opóźnić. Powód? Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne z Łodzi oprotestowało warunki przetargu na te prace. Łódzka firma uważa, że łamie on zasady uczciwej konkurencji

Krakowskie MPK chce wreszcie remontować torowiska i nawierzchnię na ulicach Lubicz i Rakowickiej. Rozpoczęcie prac zaplanowano na przełom czerwca i lipca, nie jest jednak pewne, czy się to uda. Do krakowskiego przewoźnika wpłynęła bowiem skarga jego odpowiednika z Łodzi, który chciałby wziąć udział w trwającym przetargu, lecz nie spełnia postawionych warunków. Dlatego łódzkie MPK podważa uczciwość przetargu. "Zapis taki [chodzi o warunki - przyp. red.] jest w sposób ewidentny sprzeczny z zasadą zachowania uczciwej konkurencji." - czytamy w skardze.

Może wygrać tylko ZUE

- Warunki są tak sformułowane, że już teraz można wskazać zwycięzcę przetargu. Spełnia je bowiem tylko jedna firma w Polsce, czyli krakowska Grupa ZUE SA - mówi rzecznik MPK Łódź Marcin Małek.

O jakie warunki chodzi? Po pierwsze, przyszły wykonawca ma udowodnić, że w ostatnich pięciu latach przeprowadzał podobny remont (wymiana torowiska, nawierzchni i pozostałych instalacji), który był wart co najmniej 30 mln zł. - Tylko w Krakowie zleca się tak wielkie inwestycje, zatem inne firmy nie mają gdzie zdobyć odpowiedniego doświadczenia, a bez niego nie mogą startować w tego typu przetargach. To jest błędne koło - żali się Marcin Małek.

Drugim zarzutem są wymogi dotyczące posiadania odpowiednich maszyn, którymi musi dysponować firma starająca się o poprowadzenie remontu na ul. Lubicz. - Te wymogi są kopią stanu posiadania Grupy ZUE SA - mówi rzecznik Małek. Jego zdaniem równie kuriozalnym wymogiem jest posiadanie pracownika znającego się na inżynierii kolejowej. - Po co nam ktoś taki? - pyta Małek. - Dlatego, że część torów tramwajowych przechodzi pod wiaduktem kolejowym?

Takich zarzutów jest łącznie dziewięć. Łódzka firma nie spełnia również innych wymogów finansowych. Nie ma także odpowiedniego doświadczenia przy konserwacji zabytków (wymaganego przy renowacji muru pod wiaduktem kolejowym).

Mamy prawo wymagać

Skarga łódzkiego MPK została odrzucona. - Siedem zarzutów wpłynęło do nas po wyznaczonym terminie, ale i tak na wszystkie przygotowaliśmy merytoryczną odpowiedź - wyjaśnia Agata Budzicz, kierownik działu zamówień.

Zdaniem władz krakowskiego MPK zarzuty są bezpodstawne. - Mamy prawo wymagać od wykonawców. Nie wyobrażam sobie sytuacji, gdy firma opóźni roboty, bo okaże się, że brakuje jej sprzętu lub ma kłopoty finansowe. Chcemy skończyć przed 1 listopada. Jeśli nie zdążymy, sparaliżujemy miasto - mówi jeden z dyrektorów krakowskiego MPK, Bogdan Żelazo. - Przetarg jest zgodny z prawem zamówień publicznych w każdym punkcie - zapewnia.

Choć krakowskie MPK skargę odrzuciło, nie oznacza to, że przetarg przebiegnie bez przeszkód. - Poczekamy na jego rozstrzygnięcie. Jeśli nasze przypuszczenia się potwierdzą, będziemy składać protest do Urzędu Zamówień Publicznych. Wcześniej nie chcemy tego robić, żeby nie uważano nas za pieniaczy - podsumowuje Małek.

Przyganiał kocioł garnkowi

To już kolejny protest łódzkiego MPK dotyczący krakowskiego przetargu. Poprzednio firma bezskutecznie podawała w wątpliwość uczciwość przetargu na konserwację krakowskich torowisk. Skutecznie opóźniła też o kilka miesięcy przetarg na sprowadzenie nowych autobusów dla Warszawy.

Dyrektor łódzkiej firmy Krzysztof Wąsowicz, choć skarży się na stronniczość krakowskich przetargów, sam miał postawione podobne zarzuty. W ubiegłym roku ogłosił przetarg na zakup 69 nowych autobusów dla Łodzi. Urząd Zamówień Publicznych uznał go za stronniczy i unieważnił. Silniki nowych autobusów nie mogły być bowiem innej firmy niż Mercedes-Benz.



Bartosz Piłat


No comment.
"Ale potrafił podać dokładnie godziny wyjazdu i przyjazdu pociągu Paryż-Berlin, kombinacje połączeń między Lyonem i Warszawą.(...) Nawet naczelnik stacji by się w tym zgubił..."
Albert Camus-"Dżuma"

"Kiedyś chciałem umrzeć młodo jak Jim Morrison, ale z czasem zacząłem patrzeć na to inaczej..." - Ryszard Riedel

Awatar użytkownika
MZ
Słońce Radomia
Posty: 8617
Rejestracja: 15 gru 2005, 14:25
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Post autor: MZ » 24 mar 2006, 9:20

R-11 Kleszczowa pisze:No comment.
:arrow: A ja mimo wszystko pokuszę się o komentarz. Niech MPK Łódź zajmie się najpierw remontem swoich zniszczonych torowisk i wymianą taboru, a jak już nie będą mieli co robić u siebie, to dopiero wtedy niech startują w innych miastach. Przecież tory w Łodzi to tragedia.

Tm
Posty: 7559
Rejestracja: 13 gru 2005, 21:27
Lokalizacja: Boskie Buenos

Post autor: Tm » 24 mar 2006, 13:38

MZ pisze:A ja mimo wszystko pokuszę się o komentarz. Niech MPK Łódź zajmie się najpierw remontem swoich zniszczonych torowisk i wymianą taboru, a jak już nie będą mieli co robić u siebie, to dopiero wtedy niech startują w innych miastach. Przecież tory w Łodzi to tragedia.
ale u siebie nikt im za to pieniędzy nie da
აბგდევზთიკლმნოპჟრსტუფქღყშჩცძწჭხჯჰ
абвгґдеєжзиіїйклмнопрстуфхцчшщюяь
ابتثجحخدذرزسشصضطظعغفقكلمنهويةى

Awatar użytkownika
MZ
Słońce Radomia
Posty: 8617
Rejestracja: 15 gru 2005, 14:25
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Post autor: MZ » 24 mar 2006, 15:04

Tm pisze:ale u siebie nikt im za to pieniędzy nie da
:arrow: Przy proponowanych przez nich stawkach (vide: cena za wozokilometr w przetargu na 50 autobusów do obsługi linii w Warszawie) gdzie indziej też im nikt nie da zarobić.

Awatar użytkownika
Kleszczu
Stoi... Sofista?
Posty: 13046
Rejestracja: 14 gru 2005, 19:48
Lokalizacja: Nowe Włochy
Kontakt:

Post autor: Kleszczu » 02 kwie 2006, 16:29

No to dalej o szybkim tramwaju:


Obrazek
Nadchodzący miesiąc przyniesie dwa ważne wydarzenia dla inwestycji Krakowski Szybki Tramwaj

15 kwietnia Rada Dyrektorów Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju ma podjąć decyzję w sprawie zgody na negocjacje z firmą Budimex-Dromex, dotyczące dokończenia inwestycji. Pod koniec kwietnia ma zostać oddana do użytku przebudowana stara część ulicy Pawiej.

Wstępne negocjacje z firmą Budimex-Dromex już są prowadzone, ale dopiero po oficjalnej zgodzie dyrektorów z EBOR miasto będzie mogło próbować doprowadzić do podpisania kontraktu, choć wcześniej przetarg został unieważniony. Jeśli nie będzie zgody, konieczne będzie ogłoszenie nowego przetargu. Nawet zgoda EBOR nie gwarantuje jednak, że do podpisania umowy dojdzie. Problemem jest zbyt wysoka cena, jaką zażądała firma za wykonanie zlecenia, znaczne obniżenie jej będzie niezwykle trudne, a inne firmy zaoferowały swoje usługi taniej.

Więcej pewności jest co do dotrzymania kwietniowego terminu zakończenia prac na starej części ul. Pawiej. Wprawdzie w dokumentach jest mowa o dwutygodniowym poślizgu, ale najprawdopodobniej uda się oddać do użytku przebudowaną ulicę jeszcze w kwietniu.

Władze miasta i wykonawca nadal zapewniają, że zakończenie wszystkich robót po tej stronie Dworca PKP możliwe jest jeszcze w tym roku. Pod koniec września ma być otwarta Galeria Krakowska i wtedy powinien być gotowy także tunel tramwajowy i nowe skrzyżowanie z ul. Szlak. Jeszcze niedawno opóźnienia przy tunelu drogowym oceniano na 2 miesiące, przy tunelu tramwajowym - na 3 miesiące, a w jednym z pism wykonawca wnioskował nawet o przesunięcie zakończenia inwestycji na sierpień 2007 r.

Gospodarską wizytę na budowie szybkiego tramwaju złożył wczoraj prezydent Krakowa Jacek Majchrowski. Bywający częściej w tym miejscu niż prezydent zauważyli, że więcej niż zwykle było robotników, a robota bardziej paliła im się w rękach. Oprowadzający prezydenta po placu budowy podkreślali, jak wiele udało się zrobić i naprawić po poprzednim wykonawcy oraz jak złożone jest to przedsięwzięcie. Sporami z poprzednim, a nawet obecnym wykonawcą i potencjalnymi opóźnieniami raczej się nie chwalono.



Grzegorz Skowron

Rozumiem, że oddanie do użytku ulicy Pawiej spowoduje powrot autobusów na stałe trasy do Dworca Głównego.

Co do samego tramwaju, to fajnie, że widać jakieś swiatełko w tunelu (sic!)
"Ale potrafił podać dokładnie godziny wyjazdu i przyjazdu pociągu Paryż-Berlin, kombinacje połączeń między Lyonem i Warszawą.(...) Nawet naczelnik stacji by się w tym zgubił..."
Albert Camus-"Dżuma"

"Kiedyś chciałem umrzeć młodo jak Jim Morrison, ale z czasem zacząłem patrzeć na to inaczej..." - Ryszard Riedel

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 36586
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Post autor: Bastian » 28 wrz 2006, 22:24

No to zaczęło się...

Obrazek
Kraków: Paraliż komunikacyjny w centrum miasta

Bartosz Piłat, PAP, 2006-09-28, ostatnia aktualizacja 2006-09-28 18:30

Centrum Krakowa zostało zupełnie zakorkowane, po tym gdy oddano do użytku centrum handlowe - "Galerię Krakowską", mieszczącą się tuż przy budynku dworca PKP Kraków-Główny.

Szturm na nowo otwartą Galerię Krakowską, położoną tuż obok dworca kolejowego Kraków Główny, rozpoczął się już od szóstej rano, ale prawdziwe korki rozpoczęły się tuż po godzinie 12. Oprócz ludzi korzystających z komunikacji miejskiej do nowego sklepu krakowianie ruszyli wtedy samochodami.

Ścisłe centrum miasta szybko się zapchało, bo na parkingi Galerii prowadzą głównie jednopasmowe ulice. Do rozładowywania zablokowanych ulic ruszyła policja. Na dwóch najważniejszych skrzyżowaniach (Pawia, Lubicz, Basztowa oraz rondo Mogilskie) stanęli funkcjonariusze drogówki, by ręcznie sterować ruchem. - Skierowałem w ten rejon wszystkie wolne radiowozy - relacjonował dyżurny sekcji ruchu drogowego aspirant sztabowy Sławomir Skórka. - Samochody nadjeżdżają praktycznie z każdego kierunku.

Niespotykana w centrum liczba samochodów skutecznie zablokowała również torowiska tramwajowe. Na wszystkich liniach przebiegających wokół plant, motorniczy odnotowują 45 minutowe spóźnienia.

Mieskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne po zbadaniu sytuacji wokół Galerii uznało, że nie może uruchomić nowej linii tramwajowej nr 30, która miała obsługiwać otwarte dziś centrum handlowe. Ludzie odwiedzający sklepy nie zwracają bowiem uwagi na tramwaje i spacerują po wybudowanym niedawno torowisku.

Do apogeum paraliżu doszło między godzinami 16 a 18, kiedy oprócz wizytujących centrum handlowe, na ulicach pojawiły się samochody z ludźmi wracającymi z pracy. - Praktycznie każde duże skrzyżowanie w mieście jest zablokowane - twierdzili policjanci sterujący ruchem.

Na ul. Westerplatte, na ponad pół godziny z powodu karambolu wstrzymano ruch w kierunku Galerii Krakowskiej. Kierowca subaru forestera na warszawskich numerach, zniecierpliwiony postojem w korku próbował zawrócić. Przejechał więc przez separator oddzielający torowisko tramwajowe od jezdni. Niestety nie zauważył nadjeżdżającego tramwaju, który wbił się w jego bok i pchał go przez kilkanaście metrów. Subaru uderzyło w fiata pandę, a ten w następny samochód. Łącznie w wypadku wzięły udział cztery samochody i tramwaj.

Na i tak fatalną sytuację, ok. godz. 16.30 nałożył się alarm bombowy na ul. Karmelickiej. Przez półtorej godziny ruch na kilkuset metrowym odcinku tej ulicy został wstrzymany. Dodatkowo utrudniło to poruszanie się po mieście, bo zamknięta została jedna z najważniejszych linii tramwajowych wiodąca na Bronowice. Tramwaje zostały skierowane na inne pętle, a dla mieszkańców Bronowic jedynym sposobem dostania się do domu był spacer. Tuż przed godziną 18 policja przywróciła wreszcie ruch na Karmelickiej.

Krakowski Zarząd Dróg wprowadził tymczasowy zakaz parkowania wzdłuż ulicy Pawiej (od tej strony znajdują się główne wejścia do Galerii) i wyznaczył specjalne godziny dostarczania towaru do centrum - to na razie jedyne środki zaradcze. - Zakładamy, że taka sytuacja utrzyma się do końca tygodnia. Później ruch powinien się uspokoić - wyjaśnia odpowiedzialna za organizację ruchu w mieście wicedyrektor KZD, Janina Pokrywa.
I jeszcze wczorajszy tekst:

Obrazek
W czwartek rusza Galeria Krakowska

Adam Liss, 2006-09-27, ostatnia aktualizacja 2006-09-27 22:15

Jeszcze wczoraj Galeria Krakowska wyglądała jak plac budowy i do końca ważyły się także losy przecięcia wstęgi, bo wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego nie wydał pozwolenia na użytkowanie obiektu. Dziś wielkie otwarcie.


- Nie mogłem wydać takiego pozwolenia, bo dopatrzyłem się serii niedociągnięć. Inwestor przyrzekł jednak, że do szóstej rano w czwartek wszystko będzie poprawione - mówi Janusz Żbik, szef Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Krakowie. - Nie mam powodu, żeby nie wierzyć tym zapewnieniom, pewnie więc wydam pozwolenie.

Inspektorzy zażądali od inwestora, żeby ten poprawił sprawność działania wind, bezpieczeństwo instalacji elektrycznych oraz zagwarantował, że wszystkie drogi ewakuacyjne będą łatwo dostępne. - Jeśli nie uda się tego wszystkiego zrobić, a mimo to Galeria rozpocznie działalność, właścicielom grożą kary finansowe - dodaje Żbik.

Galeria - to dopiero początek

Budowa Galerii Krakowskiej to jeden z największych projektów inwestycyjnych ostatnich lat nie tylko w Krakowie, lecz także w Polsce. Stanowi część szerszego projektu "Nowe Miasto", czyli realizacji nowoczesnej dzielnicy biznesowo-handlowej w okolicach dworca PKP. - Nowe Miasto to olbrzymie przedsięwzięcie łączące w sobie wiele funkcji; przede wszystkim komunikacyjną, handlową, usługową, biurową oraz przestrzeni publicznej. Dzisiaj oddajemy Galerię stanowiącą tylko część całej inwestycji - mówił przed otwarciem Jan Dębski, dyrektor zarządzający ECE, inwestor Nowego Miasta. Pytanie o brak pozwolenia na użytkowanie obiektu i prace do ostatniej chwili skomentował krótko: - Brak rąk do pracy. Większość fachowców jest już na budowach w Wielkiej Brytanii i Irlandii.

Na niedostateczną jakość wykonania robót budowlanych przez firmę Strabag zwracał także uwagę Marek Borkowski, szef IMB Asymetria, biura projektującego obiekt: - Sporo rzeczy będzie trzeba poprawiać.

Na brak miejsc, gdzie można będzie wydawać pieniądze, klienci narzekać nie mogą. Powierzchnia całkowita Galerii Krakowskiej to 123 tys. m kw. Na trzech poziomach ulokowano 270 sklepów, 14 restauracji i 9 kawiarni. Łącznie zajmują one 60 tys. m kw. Piotr Kubis z ECE odpowiedzialny za wynajem powierzchni twierdzi, że wszystkie pomieszczenia zostały już wynajęte. - W galerii znajdują się sklepy niemal z każdej branży. Oprócz firm ze średniej półki swoje salony mają także znane marki światowe, takie jak: Versace, Pierre Cardin, Hugo Boss, Max Mara. 28 proc. powierzchni wynajęli najemcy lokalni, 43 proc. polskie sieci sklepów, 29 proc. sieci międzynarodowe - wylicza Kubis. Według inwestora w centrum handlowym pracę znajdzie ok. 2 tys. osób. Inwestor szacuje, że dziennie Galerię może odwiedzić ok. 90-100 tys. osób.

Nowoczesna architektura

galerii kontrastuje z okoliczną zabudową Śródmieścia. Ale, jak mówią projektanci, takie było ich zamierzenie. - W przyszłości to miejsce ma zacząć funkcjonować jako nowoczesna dzielnica. Dlatego taki, a nie inny są jej wygląd i użyte materiały - tłumaczy Marek Borkowski. Czy miejsce zostało właściwie wykorzystane pod względem architektonicznym? - Myślę, że budynek mógłby być o kondygnację lub dwie wyższy - dodaje architekt.

Galeria Krakowska ma dwa zadaszone pasaże handlowe oraz trzy place. Plac Europejski w północnej części łączy centrum handlowe z dworcem kolejowym. Forum z fontanną znajduje się w środkowej części Galerii i stanowi "serce" części handlowej.

Wystrój Hali Grodzkiej w południowej części (z wyjściem na plac Dworcowy im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego) nawiązuje do tradycji Krakowa. Podłogę zdobi mapa historycznego centrum miasta, na ścianach zaś umieszczono motywy wawelskich arkad.

Cała fasada od ul. Pawiej jest przeszklona i okazale prezentuje się w nocy, kiedy jest oświetlona.

Jak dojechać, gdzie zaparkować

Dla klientów przygotowano 1400 miejsc parkingowych. Można na nie wjeżdżać od strony ul. Wita Stwosza i tymczasowym wjazdem od ul. Pawiej. Parkowanie będzie częściowo płatne. Jarosław Szymczak, dyrektor GK, tłumaczy, że opłaty wprowadzono po to, by ograniczyć parkowanie aut przez kierowców, którzy nie mogą znaleźć miejsca postojowego w centrum miasta. - Pierwsza godzina parkowania będzie bezpłatna, druga będzie kosztować 2 zł, a za każdą następną trzeba zapłacić 4 zł. Bezpłatne jest także 140 miejsc postojowych na płycie nad peronami - informuje Szymczak.

Komunikacja w okolicy Galerii Krakowskiej polepszy się po oddaniu do użytku całego odcinka ul. Pawiej, otwarciu tunelu drogowego który połączy wschodnią i zachodnią część dworca, oraz przebudowaniu skrzyżowania ul. Pawiej z ul. Szlak. - Tunel oddamy pod koniec roku, a skrzyżowanie będzie gotowe w listopadzie. Na początku przyszłego roku planowane jest otwarcie odcinka od ul. Pawiej do al. 29 Listopada - zapewnia Bartłomiej Cieciak z Agencji Rozwoju Miasta. Obok galerii ECE wybudował nową halę dworca PKP. Główne wejście znajduje się od ul. Pawiej naprzeciw ul. Kurniki. Z hali na perony i parking można się będzie dostać windami.

Jak poinformował dyrektor Jan Dębski, rozpoczęto już projektowanie drugiego etapu "Nowego Miasta". W ciągu 3-4 lat mają powstać dwa nowe hotele w kooperacji z Orbisem, 25 tys. m kw. biur, 30 tys. m kw. mieszkań. W sumie pierwszy i drugi etap inwestycji ma kosztować 400 mln euro. Do tej pory inwestor wydał 250 mln euro.
Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

ODPOWIEDZ