Wcześniej odbył się konsultacje społeczne (ogłoszone przez ZDiT) w sprawie modernizacji Trasy WZ. Najbardziej zapalnym ich punktem był przebieg przedłużenia linii tramwajowej w kierunku osiedli Olechów/Janów na wschodzie miasta. Mieszkańcy Widzewa (a dokładniej osiedla Chrobrego zlokalizowanego między ulicami Rokicińską, Puszkina, Przybyszewskiego i Augustów) ostro zaprotestowali przeciw planom wytyczenia trasy przez środek blokowiska (woleli, aby tory biegły tak jak obecnie, czyli obrzeżem osiedla).Gazeta.pl Łódź pisze:Wymienią tory i wybudują tunel pod al. Mickiewicza
Zarząd Dróg i Transportu ogłasza przetarg na rozbudowę i modernizację linii tramwajowej W-Z (wschód-zachód). Oprócz nowych torów w ramach kontraktu ma powstać także tunel dla samochodów i przystanek Piotrkowska Centrum
Modernizacja trasy W-Z (wschód-zachód) to remont torowiska od Retkini do Widzewa oraz budowa nowych torów na czterokilometrowym odcinku na Olechów. Zarząd Dróg i Transportu wysłał właśnie do Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich ogłoszenie o rozpoczęciu procedury przetargowej. To wymóg przy tak dużych inwestycjach dofinansowywanych przez Unię Europejską. W konkursie na wykonanie projektu i wybudowanie trasy będą mogły brać udział firmy z całej Europy.
Zarząd Dróg i Transportu nie chce zdradzać szczegółów przetargu przed jego publikacją. - Byłoby to niezgodne z przepisami o zamówieniach publicznych - informuje Agnieszka Lubiatowska, rzeczniczka ZDiT.
Jak się jednak dowiedziała "Gazeta", inwestycja zostanie prawdopodobnie podzielona na dwa etapy. Pierwszy obejmie przygotowanie projektu dla całej inwestycji oraz wybudowanie odcinka od al. Włókniarzy do ul. Kilińskiego. Mieści się w nim także budowa tunelu oraz przystanku Piotrkowska Centrum. Drugi będzie dotyczyć wymiany oraz budowy torowisk na pozostałych fragmentach.
Takie rozdzielenie inwestycji ma usprawnić prace i pozwoli szybciej rozpocząć roboty przy budowie tunelu i przystanku, gdzie zakres prac będzie największy.
Od ul. Gdańskiej aż za Sienkiewicza zostanie poprowadzony tunel dla samochodów. Auta na powierzchnię wyjadą dopiero w okolicach Infosysu. Na poziomie zero, czyli obecnej jezdni, dla samochodów będą tylko po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, aby zapewnić dojazd do dróg poprzecznych. Więcej miejsca przeznaczono dla tramwajów i przystanków komunikacji miejskiej.
W okolicy skrzyżowania al. Mickiewicza z ul. Piotrkowską i al. Kościuszki ma powstać przystanek Piotrkowska Centrum. Przebiegać będą tam aż cztery tory - po dwa dla Łódzkiego Tramwaju Regionalnego i tramwajów jeżdżących na linii W-Z.
Trasa ŁTR zostanie nieco przebudowana. Tramwaje z al. Kościuszki będą skręcać w Mickiewicza, a następnie w Piotrkowską, gdzie zostaną dobudowane tory. W ten sposób zostanie utworzone centrum przesiadkowe. Jego konstrukcja oparta ma być na stalowych słupach, a szklane kolorowe zadaszenie będzie przypominać witraż.
Znikną również przejścia podziemne przy ulicach Piotrkowskiej oraz Sienkiewicza. Auta pojadą tunelem, a ruch pieszy ma być poprowadzony górą.
Oba etapy inwestycji muszą się zakończyć i zostać rozliczone do końca 2015 roku. Takie wymogi stawia Unia Europejska, która daje część pieniędzy. Szacowany koszt tej inwestycji to ponad 623 mln zł.
http://lodz.gazeta.pl/lodz/1,35136,1214 ... wicza.html
Projekt przystanku przesiadkowego został niedawno wyłoniony w konkursie (i od razu pojawiły się głosy, że to plagiat lizbońskiego dworca ).
Jako ciekawostkę chyba warto dodać, że sama koncepcja dworca przesiadkowego przy Centralu została zaproponowana dobrych kilka lat temu (hmm... 8-9 lat temu? jak ten czas leci) przez grupę społeczników zrzeszonych wokół łódzkiej inicjatywy na rzecz przyjaznego transportu: http://iptlodz.org/blog/dworzec-tramwajowy-centrum/