Metro na świecie - ciekawostki
Moderator: JacekM
- Glonojad
- Dark Lord of The Plonk
- Posty: 26820
- Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
- Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki
Metro na świecie - ciekawostki
Podzielę się paroma spostrzeżeniami z Monachium - bo tam, jak wiadomo, wiele rzeczy dasię. Spostrzeżenia te są efektem obserwacji na miejscu uzupełnionych czytaniem źródeł w sieci, w tym w językach, których nie rozumiem - nie rozmawiałem natomiast z żadnym pracownikiem MVG tudzież nie opieram się na jakiejś monografii - muszą więc wystąpić błędy, za które z góry przepraszam. Przepisywał danych liczbowych z wiki też nie będę.
System w Monachium składa się z trzech tras, które na poza śródmieściem* rozdzielają się (z obu stron) na trzy kolejne - minimalna liczba linii, aby wszystko obsłużyć jest równa zatem sześć: i tyle jest podstawowo linii; oprócz U1-U6 kursuje także uzupełniająca U7 (między tunelami U1, U1/2, U2 i U5, a więc jest to rzadki przykład linii "relacyjnej", kursującej zresztą po śladzie U2 sprzed jej przedłużenia na targi). Takie kombinacje jak U7 możliwe są dzięki prawidłowemu** zaprojektowaniu stacji stycznych; konieczność przejeżdżania pociągów między liniami wynika zresztą także z układu stacji techniczno - postojowych, z których najważniejszą rolę pełni, o ile się dobrze rozeznałem, ta na wybiegowym, północnym odcinku linii U6. Jest też sporo torów odstawczych w tunelach (widziałem takie, które zajmowały cały odcinek między stacjami).
Na tabor składają się starsze pociągi z jednostek dwuwagonowych (podstawowo trzech, co daje sześć wagonów, ale w święto na U1 widziałem i dwuskład czterowagonowy; na torach zaznaczone są lokalizacje czół skróconych pociągów, podobnie jak na elektrosipie) oraz nowsze, jednoprzestrzenne produkcji SIEMENSa; mimo dokupienia ostatnio kolejnych składów u tego producenta, Monachium nie zdecydowało się na zamówienie Inspiro. Wszystkie pociągi posiadają drzwi otwierane przez pasażera ale, niestety, klamki/przyciski nie posiadają funkcji pamięci.
Skrajnia pełnego metra - na oko koło 2,8-2,9 m, system powstawał jako nówka, bez fazy podziemnych tramwajów.
Najciekawsze z punktu widzenia pasażera są kwestie rozkładowo - przesiadkowe. Metro jeździ wg rozkładu minutowego (także w szczycie), a na stacjach, gdzie w jednym poziomie spotykają się różne linie, zorganizowano przesiadki "drzwi w drzwi" - linie są przeplecione, pociągi metra przyjeżdżają niemal jednocześnie i - przynajmniej poza szczytem, w szczycie nie sprawdziłem - czekają na siebie (!) żeby umożliwić przesiadkę dla relacji z tego samego peronu.
Wadą systemu jest natomiast oparcie się na dziesięciominutowej częstotliwości - na końcówkach oznacza to dość długie, jak na standardy metra, czekanie: w zasadzie jest to taka sama częstotliwość jak w metrobusach czy tramwajach, gdzie pojedyncze linie jeżdżą przez większość dnia*** co 10 minut. W szczycie niektóre linie są zagęszczone, występuje także dodatkowe U7; są także kursy skrócone, przede wszystkim na odcinkach centralnych - na których i tak dwie linie jeźdżą razem.
Linia U6 wyjeżdża poza miasto (poza I strefę biletową), posiada tamże także odcinek na powierzchni. Nie jest jednak takich odcinków wiele.
* - wyjątkiem jest U1/2, które z jednej strony rozdzielają się już na HBF
** - stacje te mają wspólny peron dla różnych linii (linie przeplatają się), co umożliwia bardzo dogodne przesiadki w relacjach "wzdłuż", a także układy torowe umożliwiające zmianę trasy i przejazd liniowo na linię sąsiednią. Gdy linie się zbiegają w jedną, to zjeżdżające się trasy mają wspólny peron z dwoma różnymi torami - umożliwia to ewentualne czekanie na "slot" przy peronie i, oczywiście, wspólny peron dwóch linii w jednym kierunku.
W tym miejscu zawsze (tj. gdy tylko jestem w Mnichowie) boli mnie tragiczne, koszmarne i żałosne zaprojektowanie jedynej warszawskiej stacji dwuperonowej tj. Stadionu - pozostaje mieć nadzieję, że warszawskie M3 po prostu nie powstanie i naszym wstydem pozostanie jedynie zbyt duża hala tej stacji "na zapas"...
*** - warto wiedzieć, że w sobotę dziesięciominutówka jest przez 12 godzin, w niedzielę - 10.
System w Monachium składa się z trzech tras, które na poza śródmieściem* rozdzielają się (z obu stron) na trzy kolejne - minimalna liczba linii, aby wszystko obsłużyć jest równa zatem sześć: i tyle jest podstawowo linii; oprócz U1-U6 kursuje także uzupełniająca U7 (między tunelami U1, U1/2, U2 i U5, a więc jest to rzadki przykład linii "relacyjnej", kursującej zresztą po śladzie U2 sprzed jej przedłużenia na targi). Takie kombinacje jak U7 możliwe są dzięki prawidłowemu** zaprojektowaniu stacji stycznych; konieczność przejeżdżania pociągów między liniami wynika zresztą także z układu stacji techniczno - postojowych, z których najważniejszą rolę pełni, o ile się dobrze rozeznałem, ta na wybiegowym, północnym odcinku linii U6. Jest też sporo torów odstawczych w tunelach (widziałem takie, które zajmowały cały odcinek między stacjami).
Na tabor składają się starsze pociągi z jednostek dwuwagonowych (podstawowo trzech, co daje sześć wagonów, ale w święto na U1 widziałem i dwuskład czterowagonowy; na torach zaznaczone są lokalizacje czół skróconych pociągów, podobnie jak na elektrosipie) oraz nowsze, jednoprzestrzenne produkcji SIEMENSa; mimo dokupienia ostatnio kolejnych składów u tego producenta, Monachium nie zdecydowało się na zamówienie Inspiro. Wszystkie pociągi posiadają drzwi otwierane przez pasażera ale, niestety, klamki/przyciski nie posiadają funkcji pamięci.
Skrajnia pełnego metra - na oko koło 2,8-2,9 m, system powstawał jako nówka, bez fazy podziemnych tramwajów.
Najciekawsze z punktu widzenia pasażera są kwestie rozkładowo - przesiadkowe. Metro jeździ wg rozkładu minutowego (także w szczycie), a na stacjach, gdzie w jednym poziomie spotykają się różne linie, zorganizowano przesiadki "drzwi w drzwi" - linie są przeplecione, pociągi metra przyjeżdżają niemal jednocześnie i - przynajmniej poza szczytem, w szczycie nie sprawdziłem - czekają na siebie (!) żeby umożliwić przesiadkę dla relacji z tego samego peronu.
Wadą systemu jest natomiast oparcie się na dziesięciominutowej częstotliwości - na końcówkach oznacza to dość długie, jak na standardy metra, czekanie: w zasadzie jest to taka sama częstotliwość jak w metrobusach czy tramwajach, gdzie pojedyncze linie jeżdżą przez większość dnia*** co 10 minut. W szczycie niektóre linie są zagęszczone, występuje także dodatkowe U7; są także kursy skrócone, przede wszystkim na odcinkach centralnych - na których i tak dwie linie jeźdżą razem.
Linia U6 wyjeżdża poza miasto (poza I strefę biletową), posiada tamże także odcinek na powierzchni. Nie jest jednak takich odcinków wiele.
* - wyjątkiem jest U1/2, które z jednej strony rozdzielają się już na HBF
** - stacje te mają wspólny peron dla różnych linii (linie przeplatają się), co umożliwia bardzo dogodne przesiadki w relacjach "wzdłuż", a także układy torowe umożliwiające zmianę trasy i przejazd liniowo na linię sąsiednią. Gdy linie się zbiegają w jedną, to zjeżdżające się trasy mają wspólny peron z dwoma różnymi torami - umożliwia to ewentualne czekanie na "slot" przy peronie i, oczywiście, wspólny peron dwóch linii w jednym kierunku.
W tym miejscu zawsze (tj. gdy tylko jestem w Mnichowie) boli mnie tragiczne, koszmarne i żałosne zaprojektowanie jedynej warszawskiej stacji dwuperonowej tj. Stadionu - pozostaje mieć nadzieję, że warszawskie M3 po prostu nie powstanie i naszym wstydem pozostanie jedynie zbyt duża hala tej stacji "na zapas"...
*** - warto wiedzieć, że w sobotę dziesięciominutówka jest przez 12 godzin, w niedzielę - 10.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.
- MeWa
- Cukiereczek
- Posty: 25176
- Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
- Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy
Nowe składy z punktu widzenia technicznego są takie same jak Inspiro. W sferze wizualnej postawili na corporate identity i wykorzystują wcześniejszy projekt, przyjęty zresztą przez Neumeistera (tego od pociągów ICE).Glonojad pisze:; mimo dokupienia ostatnio kolejnych składów u tego producenta, Monachium nie zdecydowało się na zamówienie Inspiro
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
- Glonojad
- Dark Lord of The Plonk
- Posty: 26820
- Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
- Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki
Czy to znaczy, że Inspiro jest oparte na poprzedniej serii siemensów z Monachium, czy po prostu wagon dla Monachium będzie miał wzornictwo z poprzedniej serii naciągnięte na inspiro?
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.
- R-9 Chełmska
- Posty: 7764
- Rejestracja: 14 gru 2005, 20:15
- Lokalizacja: Czerniaków/Rakowiec
W szczycie na ogół też, choć zdarzają się przypadki typu "zjazd do zajezdni", "zagęszczenie rozkładu jednej linii w mikroszczycie", "przejście jednej linii do częstotliwości międzyszczytowej kilka minut wcześniej, niż drugiej", "opóźnienia ponad dwie minuty", wtedy nie czekają. Ale w zdecydowanej większości czekają.Glonojad pisze:przynajmniej poza szczytem, w szczycie nie sprawdziłem
5290 - LINIĘ OBSŁUGUJE ZAKŁAD "CHEŁMSKA"
Najczęściej podróżuję: 2, 17, 33, 136, 141, 172, 186, 509, 518, N01, N32
Najczęściej podróżuję: 2, 17, 33, 136, 141, 172, 186, 509, 518, N01, N32
- MeWa
- Cukiereczek
- Posty: 25176
- Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
- Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy
To drugie.Glonojad pisze:Czy to znaczy, że Inspiro jest oparte na poprzedniej serii siemensów z Monachium, czy po prostu wagon dla Monachium będzie miał wzornictwo z poprzedniej serii naciągnięte na inspiro?
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
- Glonojad
- Dark Lord of The Plonk
- Posty: 26820
- Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
- Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki
To dobrze wiedzieć, będę mógł sobie porównać, gdy pojadę oglądać westangentę... ciekawe, czy wnętrze będzie równie niskie jak w pociągach warszawskich.
Dzięki!
Dzięki!
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.
- MeWa
- Cukiereczek
- Posty: 25176
- Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
- Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy
Tu trochę więcej:
http://www.rynek-kolejowy.pl/34053/Klas ... achium.htm
Plus jeszcze urywek wywiadu:
Muszę poszukać, bo może mam gdzieś podstawowe parametry pociągu spisane.
http://www.rynek-kolejowy.pl/34053/Klas ... achium.htm
Plus jeszcze urywek wywiadu:
http://www.rynek-kolejowy.pl/35841/Siem ... achium.htmRynek Kolejowy pisze:Pierwotnie Inspiro miało trafić także do Monachium, ale ostatecznie dla tamtejszego metra powstają pociągi innej serii. Dlaczego?
Josef Felkel-Högler, szef działu metra i wagonów w Siemensie: W Monachium starają się wdrażać jedną wspólną stylistykę (corporate design) dla swoich pojazdów. Mają własnego projektanta, który pracuje przy wyglądzie zewnętrznym, jak i wnętrzu. Musimy dostosować nasz pociąg do ich wymagań projektowych. Z technicznego punktu widzenia pociągi dla Monachium są porównywalne z Inspiro: te same wózki, silniki, systemy hamulców, ale od strony wizualnej są zupełnie różne.
Muszę poszukać, bo może mam gdzieś podstawowe parametry pociągu spisane.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
Trochę metra w Monachium jest na moim filmiku
http://www.youtube.com/watch?v=tDtlaBfU32U
m.in stare i nowe składy, jak również kilka stacji.
Obecnie miasto prawdopodobnie zarzuciło plany rozbudowy sieci metra jako zbyt kosztowne i zaczyna się rozbudowa sieci tramwajowej.
http://www.youtube.com/watch?v=tDtlaBfU32U
m.in stare i nowe składy, jak również kilka stacji.
Obecnie miasto prawdopodobnie zarzuciło plany rozbudowy sieci metra jako zbyt kosztowne i zaczyna się rozbudowa sieci tramwajowej.
http://www.youtube.com/user/esbek2
Filmy "tramwajowe" i nie tylko.
http://www.film.tramwaje.eu
Linki do filmów tramwajowych sortowane w/g krajów i miast
Filmy "tramwajowe" i nie tylko.
http://www.film.tramwaje.eu
Linki do filmów tramwajowych sortowane w/g krajów i miast
- R-9 Chełmska
- Posty: 7764
- Rejestracja: 14 gru 2005, 20:15
- Lokalizacja: Czerniaków/Rakowiec
Niemcy ogólnie mają specyficzny stosunek do całej Bawarii. A co takiego tak intensywnie się psuje w monachijskim metrze? Bo często tam bywam, a jeszcze się nie spotkałem, z rzadka natrafiam jedynie "echa" w postaci poopoóźnianych kursów...
5290 - LINIĘ OBSŁUGUJE ZAKŁAD "CHEŁMSKA"
Najczęściej podróżuję: 2, 17, 33, 136, 141, 172, 186, 509, 518, N01, N32
Najczęściej podróżuję: 2, 17, 33, 136, 141, 172, 186, 509, 518, N01, N32
- Glonojad
- Dark Lord of The Plonk
- Posty: 26820
- Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
- Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki
Szczerze mówiąc, byłem trzy razy po prawie tydzień w Monachium i na awarię w metrze nie trafiłem ni razu. Choć raz byłem świadkiem zatrzymania, jak jakaś durnota trzymała drzwi przez ze dwie minuty "bo koleżanka dobiega", a później rzeczona koleżanka wrzuciła portfel w szparę (The Gap) wsiadając do wagonu...
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.
Ostatnia skonsumowana "PARÓWKA"
21.12.2012
366+218 013B/28
Przedostatnia:
7.12.2012
140+685 019B/33
21.12.2012
366+218 013B/28
Przedostatnia:
7.12.2012
140+685 019B/33