Nowoczesny tabor tramwajowy w Europie

Moderatorzy: JacekM, person

Yelonker
Posty: 631
Rejestracja: 12 lis 2017, 2:53
Lokalizacja: Hala Wola

Re: Nowoczesny tabor tramwajowy w Europie

Post autor: Yelonker » 19 gru 2020, 23:53

W Dreźnie nie zwiększano skrajni, ale tam są niskie przystanki w porównaniu do warszawskich. U nas to taki tramwaj musiałby być dość wysoki, co znacznie utrudniałoby posiadanie przez niego zalet tramwaju niskopodłogowego, przynajmniej na przystankach z wsiadaniem z poziomu jezdni. Tak czy siak, wymagałoby to sporych zmian infrastrukturalnych. Pytanie, jak dokładnie sporych, bo może faktycznie na takiej Marszałkowskiej i może nawet nie tylko tam nie trzeba by było wiele zmieniać.

kajo
Posty: 2423
Rejestracja: 03 lut 2007, 16:17
Lokalizacja: Warszawa-Rakowiec

Post autor: kajo » 20 gru 2020, 1:08

Yelonker pisze:
19 gru 2020, 23:53
W Dreźnie nie zwiększano skrajni, ale tam są niskie przystanki w porównaniu do warszawskich. U nas to taki tramwaj musiałby być dość wysoki, co znacznie utrudniałoby posiadanie przez niego zalet tramwaju niskopodłogowego, przynajmniej na przystankach z wsiadaniem z poziomu jezdni. Tak czy siak, wymagałoby to sporych zmian infrastrukturalnych. Pytanie, jak dokładnie sporych, bo może faktycznie na takiej Marszałkowskiej i może nawet nie tylko tam nie trzeba by było wiele zmieniać.
A nie rozsuwali torów wcześniej? Choć w Dreźnie sporo sieci jest uliczna, tam pewnie skrajnia samochodowa wystarcza.
Polecam: http://www.zm.org.pl
Nazywam się Kajo i jestem Roweroholikiem.

Yelonker
Posty: 631
Rejestracja: 12 lis 2017, 2:53
Lokalizacja: Hala Wola

Post autor: Yelonker » 20 gru 2020, 12:19

kajo pisze:
20 gru 2020, 1:08
A nie rozsuwali torów wcześniej? Choć w Dreźnie sporo sieci jest uliczna, tam pewnie skrajnia samochodowa wystarcza.
Jeszcze nie. Założeniem tego tramwaju jest, żeby miał podłogę wyniesioną na tyle, żeby nie zahaczać o platformy przystankowe. Co najwyżej słupy pozwężali albo przerzucili na boki torowiska, bo na większości wydzielonych torowisk są pośrodku. W artykule jest natomiast napisane, że Konigsbrucker i Kesseldorfer Strasse potrzebują przebudowy ze względu na skrajnię, tak jak i Grossenhainer Strasse, która ma być za jakiś czas przebudowywana.

Patrząc tak na oko (więc pewnie popełnię mnóstwo błędów), to w Warszawie po przystosowaniu przystanków i wyrzuceniu słupów na boki nadawałyby się chyba Targowa i obie wybiegające z niej na północ trasy, Kijowska, aleja Solidarności do Marszałkowskiej, Marszałkowska od placu Zbawiciela na południe, Nowowiejska, Chałubińskiego i aleja Jana Pawła II (?), Prosta, Połczyńska i Wolska na zachód od Reduty, Powstańców Śląskich i aleja Reymonta, Broniewskiego, Wólczyńska i Nocznickiego, trasa na Tarchomin, Marymoncka, Popiełuszki, Słowackiego, Mickiewicza i Andersa(?), Wołoska i Rzymowskiego, Słomińskiego, Starzyńskiego i Międzyparkowa. Może jeszcze Okopowa, Towarowa i Woronicza, ale raczej nie, do reszty Marszałkowskiej też nie jestem przekonany. Niby sporo, ale tak od ręki to chyba tylko na 28 mogłyby jeździć takie tramwaje.

Awatar użytkownika
Daniel_FCB
(kaczofob)
Posty: 1488
Rejestracja: 23 lut 2008, 20:54
Lokalizacja: Natolin / Wro / Kato / Jaw

Post autor: Daniel_FCB » 20 gru 2020, 22:20

Wiliam pisze:
19 gru 2020, 22:35
Coś mi chodzi po głowie że na Marszałkowskiej jest większa skrajnia budowlana linii tramwajowej niż gdzie indziej w mieście. Albo była na etapie projektowania linii, bo teraz to pewnie choćby od strony przystanków jest jak wszędzie.
A to nie wynika z technologii płyty węgierskiej albo dostosowania pod skrajnię samochodową (pojazdy uprzywilejowane)?
Wciąż się zastanawiał, jak nielogiczne może się stać logiczne rozumowanie, jeśli zajmuje się nim dostatecznie duży komitet - Pratchett, Świat finansjery
A mówili nauczyciele "z gminem nie zadajemy się nie z powodu ich niskiego urodzenia, ale dlatego, że nie ma po co" - Ziemiański, Achaja
FCBARCA.COM

Sebastian
Posty: 885
Rejestracja: 28 mar 2015, 21:56

Post autor: Sebastian » 21 gru 2020, 3:57

Chyba nie. Pod ruch samochodowy dostosowane jest większość torowisk bo regularnie jeżdżą po nich samochody (odśnieżne, utrzymaniowe?). Na torowiskach trawiastych a w zimie też i na betonowych widać ślady kół.

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 25363
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 26 gru 2020, 12:15

Yelonker pisze:
19 gru 2020, 23:53
W Dreźnie nie zwiększano skrajni
Zwiększano. Od czasów zbiednoczenia, przy każdym remoncie rozsuwano tory i jeszcze nie wszystkie są rozsunięte. Przy czym dla taboru o szerokości 2,65 m na niemeckich przepisach wystarczy rozstaw osi 3,0 m.

Co do nowego, szerszego Bombardiera, to jest on szerszy powyzej poziomu peronu - nawet na dostosowanych do niego trasach, perony są zbudowane na odległośc 1,20 m od osi toru co pasuje do standardowej (dla Niemiec) szerokości taboru 2,30 m. Wysokośc peronów w Dreźnie jest zbliżona do warszawskiej.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Awatar użytkownika
Dantte
Posty: 3387
Rejestracja: 09 sie 2006, 15:00
Lokalizacja: ZH 8003

Post autor: Dantte » 18 sty 2021, 14:55

W Zurychu dojechało już 8 nowych Flexity od Bombardiera, tutaj ładne wideo z przejazdu.
Tramwaj ma sobie prawie 43m (tu więcej danych), nie mieści się na wszystkich przystankach i na pewno nie będzie jeździł na paru liniach (smutny standard w Zurychu, brak 2WŚ i konserwatyzm w planowaniu). Ma być ich 110, do tego 40 w opcji, więc całkowicie zastąpią wysokopodłogową flotę pamiętających lata 70. składów (które to mają trafić po części znowu do Winnicy na Ukrainie, jak zresztą poprzednie modele z lat 60.).
Opóźnienie z dostawą oczywiście jest, choć tragedii nie ma. Tramwaje nie są raczej uznawane za awaryjne, wyjeżdżają te ileśtam tysięcy bezawaryjnych kilometrów.

IMHO piękne nie są, ale mają bajeranckie diody na drzwiach (jak to miało mieć Inspiro :roll: ), drewniane siedzenia (ładnie wyprofilowane, o wiele lepiej niż w praskich Skodach, niemalże identycznie jak w składach z lat 60.), układ 2+2, i parę nowości dla Zurychu typu joystick dla motorowych (zamiast pięknego nastawnika zadanych prędkości - to chyba zmiana na minus), pojedyncze drzwi z przodu (co boli biorąc pod uwagę że pierwsze drzwi są zawsze uznawane za najlepsze dla osób z ograniczoną mobilnością), no i podłoga (niska na całej długości) ma wzniesienia (nie tak jak poprzednie tramwaje Cobra).
chönsch verstaa, chömm mer rede. chönsch nöd, hasch besser ufhöre
wszystkie linie metra na bialoleke!
5 9 14 24 32 33 72 76 S2 S8 S24 postbus

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 25363
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 18 sty 2021, 15:21

Cobra miała indywidualne napędy, co ma swoje wady i nie jest ulubionym rozwiązaniem Bombardiera (w przeciwieństwie do Siemensa który udaje, że nie umie nic innego). Zadajnika szkoda, to było świetne rozwiązanie MSZ.

Co do przystanków to już za czasów Cobry były perony, na których wysoki peron był tylko na wysokości drzwi wózkowych więc chyba nie jest to aż tak wielki problem,
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Awatar użytkownika
Dantte
Posty: 3387
Rejestracja: 09 sie 2006, 15:00
Lokalizacja: ZH 8003

Post autor: Dantte » 18 sty 2021, 16:20

Glonojad pisze:
18 sty 2021, 15:21
Co do przystanków to już za czasów Cobry były perony, na których wysoki peron był tylko na wysokości drzwi wózkowych więc chyba nie jest to aż tak wielki problem,
Nadal są takie przystanki, jest też ładny schemat który to pokazuje ( https://www.zvv.ch/zvv-assets/service/h ... uerich.pdf ). Mi chodzi o długość peronu.
chönsch verstaa, chömm mer rede. chönsch nöd, hasch besser ufhöre
wszystkie linie metra na bialoleke!
5 9 14 24 32 33 72 76 S2 S8 S24 postbus

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 25363
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 19 sty 2021, 7:05

Wow, nie wiedziałem, że aż tyle tam strucli jeździ, że 5 i 15 nie jest w ogóle dostępne. Winnica będzie miała w czym wybierać!
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

ODPOWIEDZ