Ikarusy na Śląsku

Moderator: JacekM

Awatar użytkownika
Bernard
(MANiak3333)
Posty: 10808
Rejestracja: 09 sie 2006, 21:15
Lokalizacja: Legionowo/Rembertów

Post autor: Bernard » 10 paź 2013, 23:47

sosnowiec.gazeta.pl pisze:W wieku 26 lat ostatni Ikarus przeszedł na emeryturę

Z ponad dwoma milionami kilometrów na liczniku ostatni Ikarus 280 z Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu oficjalnie zakończył w czwartek służbę.

Jeszcze dwa lata temu PKM Sosnowiec, największa tego typu firma w woj. śląskim, miał na stanie 90 sztuk takich przegubowych autobusów. - Z dzisiejszej perspektywy można powiedzieć, że ich największą wadą była wysoka podłoga, dziś już nie do zaakceptowania - mówi Marek Pikuła, prezes PKM Sosnowiec, pytany o minusy Ikarusów.

To właśnie dwa lata temu w Sosnowcu zapadła decyzja, że Ikarusy nie będą już remontowane. To oznaczało, że chwila, w której wysłużone przegubowce znikną z sosnowieckiej i dąbrowskiej zajezdni PKM-u, jest nieunikniona.

- Wyznaczyliśmy sobie taką datę: marzec 2014 roku - mówi Piotr Drabek, dyrektor ds. technicznych w przedsiębiorstwie, odpowiedzialny za wycofywanie tych pojazdów.

Jak się okazuje, ten rozdział historii PKM-u Sosnowiec zamyka się kilka miesięcy wcześniej. W będzińskim oddziale firmy zjawił się w czwartek pojazd z rocznika 1987 z ponad 2 mln km na liczniku. Gdy na przednim wyświetlaczu pojawił się napis ''Pożegnanie Ikarusa'', w górę uniosło się kilkadziesiąt aparatów, by uwiecznić tę chwilę.

- To ostatni zarejestrowany Ikarus (SO 99027) w naszej firmie. Ostatni kurs, na linii 635, wykonał 30 sierpnia - przyznał dyrektor Drabek.

Do byłej zajezdni PKM-u Sosnowiec w Będzinie przy ul. Promyka 30, przemianowanej już oficjalnie na Izbę Tradycji Komunikacji Miejskiej, na stałe trafi inny Ikarus, z rocznika 1986 (numer boczny 142). Nie można go było w czwartek zobaczyć, bo w zaciszu warsztatu przerabiany jest na ideał, czyli egzemplarz bliski oryginałowi. Po przemianie dołączy do stojących już w izbie zabytkowych: Jelcza 043 RTO, Ikarusa 260.04, Jelcza M11 i pojazdu pogotowia technicznego na podwoziu Ikarusa.

Nie tylko zabytkowe autobusy są ozdobą izby, którą teraz będzie mógł zwiedzić każdy chętny. Zgromadzono tu także m.in. umundurowanie kierowców, stare dokumenty i bilety, i - co warte podkreślenia - kabinę kierowcy Ikarusa, na której oglądać można multimedialną prezentację o historii firmy, taborze i zgromadzonych na miejscy zabytkowych pojazdach.

Po wycofaniu Ikarusów sosnowiecka spółka dołączyła m.in. do PKM-ów Tychy, Jaworzno i Świerklaniec, które wcześniej pożegnały się z tymi autobusami. Jak podawał pod koniec wakacji portal wpk.katowice.pl, PKM Gliwice i PKM Katowice miały w sumie jeszcze kilkadziesiąt takich pojazdów.
link
102,105,109,115,157,183,500,514,N21,N24,N63,N71,723,731,736,L-9,L10,L11,S2,S3,S9,RL,R2,R9

ODPOWIEDZ