Transport w Czechach

Moderator: JacekM

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 8267
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 19 paź 2021, 14:44

O, jest komunikat o wyłonieniu wykonawcy linii do osiedla Libus.
https://www.dpp.cz/spolecnost/pro-media ... n-levnejsi
Budowa ma być tańsza o 46 mln koron (czyli ok. 7,8 mln złotych)

Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27358
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 07 kwie 2022, 10:14

Tymczasem w sobotę otwiera się pierwszy etap przedłużenia trasy na Barrandowie - do położonego chwilowo w polu przystanku Holyně. Przez trzy dni pojedzie tam czwórka, od wtorku nastąpi zmiana i do nowego krańca dojedzie piątka.
and I ask my masks and I:
surely we are living in a dream?

Autobus Czerwon
Posty: 4069
Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
Lokalizacja: Stary Mokotów
Kontakt:

Post autor: Autobus Czerwon » 07 kwie 2022, 11:15

Warto dodać, ze jeszcze w tym roku zacznie się budowa tras do Libuše (1,9 km) oraz do Osiedla Na Dědině (2,3 km). W przypadku tej drugiej, podano nawet do wiadomości publicznej informacje o zmianach tras autobusów i tramwajów które nastąpią po otwarciu trasy :D Swoją drogą, lista planowanych na najbliższe 5 lat inwestycji tramwajowych jest długa i póki co wszystko powstaje nawet w miarę zgodnie z harmonogramem.
Smyčka Zahradní Město, 2021
Sídliště Barrandov – Holyně – Slivenec 1. etapa, 2021–2022
Sídliště Modřany – Libuš, 2021–2022
Divoká Šárka – Dědinská, 2022–2023
Smyčka Depo Hostivař, 2021–2022
Sídliště Barrandov – Holyně – Slivenec (2. etapa, 2022–2024
Václavské náměstí – Muzeum I, 2023–2024
Malovanka – Strahov, 2023–2024
Pankrác II, 2023–2024
Zlíchov – Dvorce (Dvorecký most), 2022–2024
Počernická, 2024–2026
Libuš – Nové Dvory, 2024–2025
Vozovna Kobylisy – Zdiby, 2024–2026
Kobylisy – Bohnice (1. etapa), 2024–2026
Bolzanova – Hlavní nádraží – Muzeum, 2025–2027
Spořilov – Choceradská, 2025–2027

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 8267
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 07 kwie 2022, 13:12

Na marginesie warto dodać, że do przedłużenia Barrandova przygotowywano się 14 lat ;)

Autobus Czerwon
Posty: 4069
Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
Lokalizacja: Stary Mokotów
Kontakt:

Post autor: Autobus Czerwon » 10 kwie 2022, 19:04

I tak udało im się wydłużyć tramwaj przed zabudową tego kwartału. W warszawskich warunkach jest to nierealne.

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 8267
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 11 kwie 2022, 12:24

Zdjęcia z Barrandova są niezłe. Ich próbka tutaj:
https://www.dpp.cz/spolecnost/aktuality ... dov-holyne
Z rzeczy czeskich warto jeszcze wspomnieć o:
- odpaleniu nowego dizajnu informacji miejskiej (pasażerskiej):
https://pid.cz/citelnapraha/
(Czytelna Praga - czad!),
- objęciu kolejnych obszarów zintegrowaną taryfą PID:
https://pid.cz/rozsireni-tarifnich-mozn ... -1-4-2022/
(to jest niesamowite)

Autobus Czerwon
Posty: 4069
Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
Lokalizacja: Stary Mokotów
Kontakt:

Post autor: Autobus Czerwon » 20 cze 2022, 20:10

W kraju środkowoczeskim ukończono trwający 30 lat proces integracji transportu. Oznacza to że w całym kraju komunikację organizuje jeden organizator, z jednym systemem taryfowym i jednym systemem numerowania połączeń. Czeski "kraj" jest jednostką administracyjną odpowiadającą polskiemu województwu, choć biorąc pod uwagę powierzchnie, kraj środkowoczeskim możnaby porównać jedynie z najmniejszym polskim województwem, czyli opolskim. W planach jest integracja taryfowo-rozkładowa ze zintegrowanymi systemami transportu w krajach ościennych.

Organizator transportu w Pradze opublikował szczegółowy wykaz zmian które planuje wprowadzać w latach 2022-2032 w związku z budową nowej infrastruktury. Opis zmian dostępny jest w wersji mapy, oraz bardziej rozbudowanej, opisowej. W dokumentacji można znaleźć opis inwestycji oraz wykaz zmian tras obejmujący przebieg linii, częstotliwości oraz rozpiskę liczby brygad oraz metrażu taboru. Do wszystkich opisów dołączona jest także mapa ilustrująca planowane zmiany. Tymczasem w Warszawie pasażerowie nadal nie wiedzą jak zmienią się trasy za kilka dni w związku z otwarciem metra na Bemowie :)

Awatar użytkownika
Nordyk110
Posty: 1615
Rejestracja: 06 sty 2006, 21:32

Post autor: Nordyk110 » 20 cze 2022, 20:26

Oj tam.
Co kraj to obyczaj.
U nich to się bu...l nazywa.
U nas ład.
Przegubowce ,to sól tej ziemi .

Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27358
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 20 cze 2022, 22:09

Super imponująca sprawa i wzór, w jakim horyzoncie i z jaką dokładnością powinno planować się komunikację. Co ciekawi i zastanawia, to stosunkowo wysoka liczba inwestycji tramwajowych pod jedną linię z typową praską częstotliwością 8/10/15-20 - Čakovice, Libuš w pierwszym etapie przed linią metra D czy Jarov. Niezależnie od tego - pasjonująca lektura.
and I ask my masks and I:
surely we are living in a dream?

Autobus Czerwon
Posty: 4069
Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
Lokalizacja: Stary Mokotów
Kontakt:

Post autor: Autobus Czerwon » 21 cze 2022, 6:48

Jeżeli chodzi o Libuš, to pętla wybudowana w tym etapie rozbudowy ma być tymczasowa, więc podejrzewam że będzie jednotorowa. Poza tym myślę że tramwaje na tej trasie będą miały za zadanie głównie dowozić do metra D, więc możliwe że przed jego budową nie przewiduje się wysokich potoków pasażerskich.

W Čakovicích trasa tramwajowa ma przebiegać przez sam środek obecnej fabryki Avii, w której zakończono produkcję w 2020 roku i planowane jest w jej miejscu spore osiedle. Możliwe że jedna linia planowana jest na początek, a gdy osiedle będzie działać na pełen gwizdek, oferta zostanie zwiększona.

Podobnie jest z Jarovem, gdzie trasa ma przebiegać przez sam środek pozostałości po dworcu towarowym, zresztą w śladzie zlikwidowanej linii kolejowej. Myślę że po rozbudowie osiedla, oferta zostanie zwiększona, bo faktycznie budowa trasy dla 7,5 kursu na godzinę w szczycie to trochę średni interes.

Tak jest teraz zresztą z trasą do Holyni. Teraz jeździ tylko jedna linia (5), ale po wydłużeniu trasy i rozbudowie osiedla ma do niej dołączyć także czwórka.

Awatar użytkownika
TranslatorPS
Posty: 623
Rejestracja: 16 sie 2012, 20:11
Lokalizacja: 東武東上線志木駅

Post autor: TranslatorPS » 06 wrz 2022, 17:51

person pisze:
11 kwie 2022, 12:24
(...)
Z rzeczy czeskich warto jeszcze wspomnieć o:
- odpaleniu nowego dizajnu informacji miejskiej (pasażerskiej):
https://pid.cz/citelnapraha/
(Czytelna Praga - czad!),
(...)
PID się chwali pierwszą stacją metra - Palmovka - oznakowaną wg nowego systemu >> https://twitter.com/PIDoficialni/status ... 5385212928 (trzyczęściowy thread).
Ten od cyferek i tłumaczeń.
Ostatni manual miejski: Kraków 12240 > 538-04, 23.07.2023
Ostatni wysokopodłogowy miejski: Kraków 12240 > 538-04, 23.07.2023
Ostatni 5B/6B: EN57-2070 > ROJ 30517, 22.02.2024
Ostatni pod banderą ZTM: 6208 > 13/189, 7.01.2023

Autobus Czerwon
Posty: 4069
Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
Lokalizacja: Stary Mokotów
Kontakt:

Post autor: Autobus Czerwon » 06 wrz 2022, 18:04

Warto dodać że oznakowano po nowemu jedynie połowę stacji, tj. na drugiej połowie zostało stare oznakowanie. Na jesień (prawdopodobnie październik-listopad) ma być organizowana ankieta, gdzie pasażerowie będą mogli zgłaszać pomysły na ulepszenie nowego systemu.

Autobus Czerwon
Posty: 4069
Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
Lokalizacja: Stary Mokotów
Kontakt:

Post autor: Autobus Czerwon » 15 mar 2023, 8:05

W Ostrawie chcą wdrożyć projekt o nazwie ostrawskie metro. Pod tym kryptonimem, kryje się remarszrutyzacja siatki linii tramwajowych, która tłumaczona jest zmianą przyzwyczajeń komunikacyjnych mieszkańców, przestarzałą obecną siatką połączeń (ma aż 10 lat), nierównomiernym zapełnieniem taboru, oraz oszczędnością ok. 10 milionów złotych rocznie. Efektem ubocznym będzie także całkowite wycofanie wagonów wysokopodłogowych z linii dziennych. Propozycja zakłada utrzymanie 10 linii, z czego trzech magistralnych (1, 2 i 8) o częstotliwości nawet co 3 minuty w szczycie i 7-10 minut w weekendy. Ciekawostką jest propozycja uruchomienia linii przyspieszonej 1R, omijającej 4 przystanki, której czas przejazdu na całej trasie jest o 2 minuty krótszy niż zwykłej linii 1, wobec czego koordynacja na całej trasie wynosiłaby 4-6 (przyspiesozny miałby być co drugi kurs). Przyspieszona miałaby pozostać także szczytowa linia nr 9. Ciekawym zabiegiem jest zaznaczenie na schemacie 2 linii autobusowych, które realizują relacje, których według propozycji nie będzie realizował tramwaj. Tramwaje nocne miałyby pozostać z tego co widzę mniej więcej bez zmiany. Godne pochwały, w przeciwieństwie do podobnych zmian gdziekolwiek w Polsce, jest przygotowanie w sposób bardzo drobiazgowy takiej właśnie strony z propozycją o zmianach. Oprócz schematu połączeń, na stronie znajdują się także propozycje rozkładów wszystkich linii tramwajowych, FAQ, a nawet wyszukiwarka połączeń, dzięki której można porównać jak zmieni się podróż na naszej trasie. Dobrym elementem całego projektu, są także rozkładowe skomunikowania w weekendy, które mają ułatwić przesiadki w wybranych relacjach.

Niedawno pojawiła się także ciekawa promocja jeśli chodzi o bilety. Za 10 biletów miesięcznych kupionych jeden po drugim, bilet na dwa kolejne miesiące otrzymuje się za darmo.

Awatar użytkownika
Emyl
Podrzędne Chamidło
Posty: 6920
Rejestracja: 13 wrz 2009, 16:34
Lokalizacja: E91 ▸ Sbarascherstr.
Kontakt:

Post autor: Emyl » 15 mar 2023, 10:06

50* kursów na godzinę na 28 października - nie zatka się?
Koordynują tam dwie linie co 5 z jedną co 3 i jedną co 10 - to tak można? To tak dasię?

* - Przystanek Karolina obsługują też na trambuspasie autobusy, więc ostro.

Awatar użytkownika
pawcio
Posty: 25288
Rejestracja: 16 gru 2005, 13:53
Lokalizacja: Os. Wilga

Post autor: pawcio » 15 mar 2023, 11:15

Co 3,33 i co 10 bez problemu. 3-3-4 robi się 3-3-2-2
Niekoniecznie zgadzam się ze wszystkim, co napiszę. (C) Marshall McLuhan
"Na diamentach nic nie wyrośnie. Za to kwiaty świetnie rosną na gnoju." - Josefa Idem

ODPOWIEDZ